Kds-450s

Hoi Werner,

Jammer van die vroegtijdige landing met wat nawerk:rolleyes:

Maar die ruimte die je tot je beschikking hebt is beslist niet gek:-D
En dan hadden we al niet een rare plek waar we de laatste twee keer vlogen bij ons op het werk.

Maar als je pech krijgt is het altijd jammer.

De eerste keer dat ik met de KDS op het werk vloog kon ik ook gelijk nieuwe bladen en een bladhouder monteren want die pallet met looprollen gingen niet aan de kant:(

Je wordt er wel wat voorzichtiger door, dus beter zullen we maar denken.

Ik heb vanmiddag buiten gevlogen (lees hoveren) in toch wel een wat ondeugende wind en wat mij opviel was, dat je hangt in een stabiele hover op 1 meter hoogte en dan komt er een behoorlijke windvlaag wat meteen meer lift op de heli lijkt te genereren want hij schiet omhoog als je niet ingrijpt, en dit was geen storing of zo (want dat dacht ik eerst) anders had ik alleen storingen op het moment van een windvlaag en dat lijkt mij wel erg toevallig :-D.

Is het zo dat op het moment dat een heli snelheid krijgt hij zelf meer lift gaan genereren, want dat effect geeft een stevige windvlaag dan ook.

PS, alles is nog steeds heel....

Groeten,

Jan.

Zo'n plotselinge lift van een windvlaag heb ik ook al mee mogen maken bij apb. Ging eerst goed totdat de kds een beetje om de hoek van het gebouw keek. Windvlaag en hoppa daar ging ie.

Dat is even zweten zeg maar. Gelukkig onder controle weten te krijgen en daarna een ietwat te enthousiaste landing gemaakt.

De ruimte is inderdaad prima, maar als je eenmaal de boel goed onder controle hebt (duurt nog wel ff:mrgreen:) zal het al snel te klein zijn.

Alhoewel als je hem niet onder controle hebt is het ook al te klein....

Klinkt goed die ruimte..
misschien mag ik ook eens komen kijken naar jullie vorderingen..
Neem ik mijn GL ook effe mee om de hal in te vliegen.

Die wind is idd wel leuk om je gas hand een beetje mee te trainen..
Als je van het hoover stadium af komt en een beetje leuk de achtjes vliegt heb je er minder last van.
Ik vlieg met windkracht 4 rustig rondjes en achtjes..
Nose-in en nieuwe figure wordt wat lastiger maar vliegen aan zich is dan geen probleem..

Benno

steenwijk - heerenveen

bijna een thuiswedstrijd...
leuk om te weten dat er ook in het haagje gevlogen word..
en benno als we gaan... dan gaan we met zijn allen:)

de zaal hier laat nog even oip zich wachten.
piet

ik moet het enthousiasme over de ruimte toch enigszins temperen. Het is eigendom van een vriend. Ik kan zoals ik het nu zie vrijwel onbeperkt gebruikt van maken. Echter hem kennende zal hij geen zin hebben in vele mensen over de vloer. Anders kan het wel eens over en uit zijn.

Ik wil best eens proberen om met meerdere mensen daar te kunnen vliegen, lijkt me zelfs leuk. Ik denk dat je dan over max 4 personen hebt. Eerst eens kijken wat de reactie is als ik af en toe met jan opduik. Daarna zien we wel verder.

Waar vliegen jullie doorgaans, weilanden, industrieterreinen?
In heerenveen heb ik twee locatie gevonden met een aardig stuk grasveld. Tegen over de mcdonalds achter de kantoren daar heb je een parkeerterrein en aardig grasveld. In het verleden reden hier ook veel rc auto's, deze zijn hier echter weggestuurd ivm de herrie. Op het industrie terrein in noord liggen een aantal kavels braak. dat is dan wel tegen een vuilnisbelt aan. Dit kan denk met de wind een voordeel en nadeel zijn.

Werner

Werner, Jan, jullie hebben PB,

In Ter Idzard word gevlogen mét vergunning!

Groet, Bert

Is het zo dat op het moment dat een heli snelheid krijgt hij zelf meer lift gaan genereren, want dat effect geeft een stevige windvlaag dan ook.

Klopt, een heli die voorwaarts vliegt, wekt bij dezelfde pitchhoek meer lift op. Komt, omdat als de heli t.o.v. de omringende lucht stil hangt, de lucht met een zekere neerwaartse snelheid de rotordisc passeert, en zodoende de werkelijke invalshoek van de bladen wat verkleint. Als de heli voorwaarts vliegt, heeft de lucht die de disc doorstroomt deze verticale snelheid nog niet, de werkelijke invalshoek word weer wat groter, en de lift dus ook. Dit is duidelijk te merken, als je met een gegeven pitchsetting "X" hoovert, en je gaat over in voorwaartse vlucht, dan kun je tijdens het rondvliegen de pitch een behoorlijk eind (afhankelijk van bladprofiel en diameter/gewichtsverhouding tot wel 20% van de bladhoek) terugnemen zonder hoogte te verliezen. Dit is je "optimale setting". Pas hiermee wel op, want beneden dat punt van de pitchsetting zal de heli vrij plotseling stilvallen en hoogte verliezen. Beter iets boven het optimale punt rond te vliegen.

Maar dat is het probleem niet zo. Je werkelijke probleem tijdens hooveren in winderige omstandigheden, is dat de hoek van de langs-as van de heli t.o.v. de aanstromende lucht een nog veel grotere rol gaat spelen. Hangt je heli ook maar heel iets achterover als hij door een windvlaag getroffen word, dan komt de lucht niet "horizontaal" (dus t.o.v. de heli) de disc binnen, maar iets van onder, en met aanzienlijke snelheid, waardoor de werkelijke aanstroomhoek van de bladen vrij plotseling fors vergroot. Daardoor "schiet" je heli omhoog.
Er is maar een remedie: stuur je hoovervlucht niet op het op zijn plek houden van de heli, want dan krijg je (te) grote schommelbewegingen van de rotordisc met het omhoog en omlaag jojo-en als gevolg. Stuur op de ligging van de disc, en hou die zo vlak mogelijk. Bij wind er altijd op bedacht zijn, de neus neer te houden. Je zult het omhoog en omlaag jojo-en met pitch nooit echt goed uit kunnen sturen. Probeer het eens met nick (heel kleine correcties), en je zult zien dat je de heli stukken beter op zijn plek en hoogte houd....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Mooie uitleg Bert.
Wat mij ook bij is gebleven is de eerste keer dat ik circuits vloog met harde wind.
Had ik bijna mijn broek vol :).
Moest knokken om tegen de wind in te komen en was nog niet zo automatisch met mijn pitch en nick.
Maakte de bocht naar wind mee zonder veel te veranderen aan mijn sticks, en zag mijn heli werkelijk voorbij knallen in een duikvlucht.
Is maar 1 keer zo gegaan gelukkig.
Veel doen en langzaam opbouwen, dan zijn de theorien snel overbodig.
Maar zeker goed om de theorie van te voren wel te kennen.
Heb bij de laatste Dutch3D wedstrijd van het seizoen nog een Knife edge hover laten zien.
Maar dan heb je wel windkracht 6-7 nodig :D

Grt,
Eric

Hoi Eric,

Ach, ja, als je veel vliegt, heb je inderdaad niet zoveel theorie nodig. Per slot van rekening is vliegen ook maar een "kunstje" :cool:. Maar dan word je al snel (en ik wil hier niemand mee beledigen) een aap die kunstjes kan; je weet dat "iets" gebeurt maar niet waarom. En hoe minder je weet, hoe moeilijker het is om je te redden in situaties waarin de heli iets doet wat je niet verwacht en nog nooit eerder meegemaakt hebt.

Hoe meer je van de theorie begrijpt, hoe beter je gaat vliegen, ook met relatief weinig oefenen. Kijk maaqr naar bijvoorbeeld de racerij: de coureurs die het beste rijden, zijn vaak, niet altijd, degenen die ook het meest begrijpen van het afstellen van hun auto of motor (en met het beste rijden bedoel ik diegenen die én snel zijn, én weinig crashen, niet per sé degenen die het aller,aller,allersnelst zijn).

Mijn ervaring is dat ik een leerling met wat theorie veel sneller op het juiste pad heb, dan met heel veel oefenen. En voor een leerlingvlieger geldt: sneller=goedkoper.

Groet, Bert

ohhh zucht,
Je interpeteerd mijn verhaal kompleet verkeerd Bert, je kent me voor geen meter.
Ik zet er nog bij " Maar zeker goed om de theorie van te voren wel te kennen" !!!!
Dacht een leuke anekdote toe te voegen, Maar ik zal het voortaan super formeel houden.
Begint een beetje de norm te worden hier geloof ik....
We moeten eens samen vliegen, kan ik je mijn "kunstjes" laten zien.

Laatst bewerkt:
ohhh zucht,
Je interpeteerd mijn verhaal kompleet verkeerd Bert, je kent me voor geen meter.
Ik zet er nog bij " Maar zeker goed om de theorie van te voren wel te kennen" !!!!
Dacht een leuke anekdote toe te voegen, Maar ik zal het voortaan super formeel houden.
Begint een beetje de norm te worden hier geloof ik....
We moeten eens samen vliegen, kan ik je mijn "kunstjes" laten zien.

Hee Eric,

Ik weet niet wat er hier mis gaat, want ik geloof dat jij het anders opvat als ik het bedoeld heb.... Dat valt alleen mij aan te rekenen, dan had ik het beter moeten schrijven, maar toch even om recht te zetten: Ik had je opmerking gezien, maar er verder niet naar aangehaald, juist omdat ik het niet op jou persoonlijk wilde betrekken... Ik bedoelde meer de (beginnende) vlieger in het algemeen en volgens mij hoor jij daar allang niet meer bij, en had geenszins de bedoeling jou, of wie dan ook voor "aap die kunstjes kan" uit te maken. Vandaar ook de opmerking tussen haakjes dat ik niemand wil beledigen. Ik wilde alleen het belang van een goede theoretische achtergrond benadrukken, en ook ik heb beaamd dat: "als je veel vliegt, heb je inderdaad niet zoveel theorie nodig", daarmee jouw "Veel doen en langzaam opbouwen, dan zijn de theorien snel overbodig" bevestigend.

Sorry dat je het zo opvatte, dat had ik niet verwacht.
Wat mij betreft mag je je anekdotes blijven plaatsen hoor, ik vond hem wel leuk, en ik heb zelf net zo vaak zulke "volle broek momenten" meegemaakt.

Nogmaals, ik had niet in de gaten dat je dit zo zou opvatten, anders had ik het niet geplaatst.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Oepsss, No problem, ook mijn welgemeende excuses dan Bert.
Ben ik wellicht wat te licht geraakt vandaag, herfstgevoel...:mrgreen:

Oepsss, No problem, ook mijn welgemeende excuses dan Bert.
Ben ik wellicht wat te licht geraakt vandaag, herfstgevoel...:mrgreen:

Lig er maar niet wakker van, ik heb ook al vanaf afgelopen dinsdag niet gevlogen, en daar heb ik heel wat meer last van dan wanneer mijn koffiezet-apparaat het niet doet....:mad:

Het zal de komende week ook niet echt verbeteren, en daarna moet ik weer 7 weken aan het werk, dus ik baal al vast met vooruitwerkende kracht:rolleyes:

Groet, Bert

Koop een Micro heli jongens..............
Kun je echt lekker mee binnen vliegen.Want het blijft inderdaad voorlopig nog zeik weer.
Hihihihhihihihh.
Vr Gr E

img0006cd.jpg
img0004vn.jpg

Hmmmmm, Nou ja, dat met die plaatjes werkt ook nog niet zoals ik dacht dat het werkte.... Oeps, nu opeens wel....

Ik vlieg liever NIET, dan met kleine heli's te vliegen.... :D
(Niet beledigend bedoeld, niet te serieus opvatten)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hoi Bert!
Mooie foto's man!!
Vind zulke heli's super gaaf, maar gaat me net even boven de pet.
Financieel en ook qua vervoer.
Heb namelijk alleen maar een motorscooter.
Kan net de alu koffer mee waarin mijn 450 size CP heli inzit.
Lipo's en gereedschap stop ik dan in de topkoffer van de scooter.
Wat jammer man, dat kleine heli's jou niet dat plezier kunnen geven wat ik er wel mee ervaar.
Ik vlieg met 450 size CP's (grootste wat ik bezit) en met de hele kleine Walkera HM4#3B.
Ik vermoedt dat die Walkera HM4#3B van 60 gram jouw dan helemaal NIET zal kunnen vermaken of warm kan doen laten lopen.
Erg jammer hoor, want het zijn meer dan kleine leuke hebbedingetjes secu gadgets.
Ik denk dat jij vast wel weet hoe zulke kleine Micro heli's indoor kunnen vliegen.
Echt alles kan ermee.Tenminste..............net zoveel als jouw grote mooie heli's maar dan in het klein.
Voor het 3D werk kunnen die Micro CP heli's gebruikt worden.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik vanwege het grotere formaat en daardoor meer vermogen ook liever vlieg met mijn 450 size CP heli's dan met de 60 grams Micro heli.
Maar..............je weet hoe het Hollandse weer is.
Klote met de bok.
Vooral s'winters hebben we vaak van het weertype waar we nu al meerdere weken mee kampen. (wind/regen/koude)
Naadje dus om buiten te vliegen.(Oke, het kan, maar is het leuk?)
Dan maakt het geen drol uit ofdat iemand nu een 450 size CP heli heeft of zo'n grote heli als die van jou.
Dan komt die Micro heli om de bocht heen loeren...................
Ik kan op het werk in een hele grote ruime hal vliegen.
Overdekt, windstil en warm.
Zelfs m'n baas vind het goed. (mits ik het niet onder werktijd doe.Ha ha ha ha ha )
Met die Walkera HM4#3B de grootste schik.
En..........elke minuut vliegtijd duwt langzaam maar zeker mijn vliegskills omhoog.Zelfs als ik met die Micro heli vlieg.
Je hoeft het niet te geloven, maar alle nieuwe moves die ik mijzelf aanleer door die kleine HM4#3B, die kan ik overbrengen naar mijn 450 size CP heli.
En dat vermindert echt de kans op crashen met de 450 CP daardoor, omdat ik de nieuwe moves dan al feilloos met mijn Micro heli kan.
Het is dan alleen maar iets bijschaven op de 450 size CP heli.
Inderdaad, ik ben geen Simmer.
Ben liever bezig met 'echt' vliegen.Zelfs als het een Micro heli betreft.
Zoals gezegd............erg jammer dat jij je daarom in deze 'barre' tijden dan niet kunt en wilt vermaken binnen met een Micro heli.Of met welke 'kleine' heli dan ook.
Hoop dat het je misschien ooit nog eens gaat bekoren om wel met kleine heli's te vliegen.
Het kan niet onder stoelen en banken geschoven worden dan de fabrikanten in de heli hobby erg goed bezig zijn tegenwoordig met het doorontwikkelen van Micro heli's.
Als je ziet wat men tegenwoordig al niet op de markt zet.(en dan bedoel ik de heli's met minimaal 4 kanalen hoor)
En helemaal als je dat afzet naar hoe goed die Micro heli's (ja, die van 100 gram en minder) zo super goed presteren in hun vlieggedrag.
Het is bijna niet normaal dat zulke kleine heli's net zo'n mooi vlieggedrag kunnen vertonen als die grote dure heli van jouw.
Vr Gr Erwin

Hee Dylan,

Ik weet wat je zegt hoor, ik heb vroeger ook moeten vliegen met een karretje achter de trapfiets. Stelde nogal wat eisen aan de "hobbelbestendigheid" van je modellen. Ik zou mijn huidige modellen daar niet aan willen blootstellen.

Je moet de opmerking "Ik vlieg liever niet..." ook niet al te letterlijk opvatten, hij was meer een beetje zo: :cool: bedoeld, als je begrijpt wat ik bedoel.
sizedp1000827.jpg

Ik heb ook een 450je, een Zoom 450 IC, het is niet zo dat ik er op neerkijk hoor. Maar het trekt me gewoon niet. Ik vind miniaturiseren heel erg leuk (ben weg van die 450 IC met zijn iniminie servootjes en motortje) maar qua vliegen (en ik vlieg dus beide) geef ik met heel grote afstand de voorkeur aan het grote spul. Ik vlieg tussendoor graag met dat dingetje, voor "zo nu en dan", maar het zal nooit de hoofdmoot zijn. Het moet ook per sé brandstof zijn. Ik weet dat electro beter presteert, maar ik wil gewoon iets te prutsen hebben, iets om af te stellen, en iets om naar te luisteren, zodat ik kan zeggen "dat loopt goed" of "dat loopt te rijk/arm". Het is niet zo dat ik het geluid zo mooi vind (écht niet) maar zo steek ik nu eenmaal in elkaar. Electro draait, altijd, en dat "daagt me niet uit". Zal wel een beroepsdeformatie zijn, denk ik....
Zodra de T-rex 250 als nitro-versie op de markt komt, garandeer ik je dat er binnen een paar weken eentje hier in huis staat!

Ik zie de kleine heli's niet als hebbedingetjes (al ga ik wel de wenkbrauwen fronsen bij FP en Coax en ja, die heb ik ook gevlogen, zowel binnen als ook buiten), het is meer smaak. Zo'n 60 grams heli, ik vind het gewoon verbazend dat het kan. maar het trekt me niet, nee. Vergelijk het met motorrijden, de een wil een racer, de ander een chopper, nog een ander liefst een zo groot mogelijke off-road. Sommigen pakken bij het minste of geringste spettertje de auto, anderen rijden het hele jaar door. Maar ze noemen zich allemaal "motorrijder".

Qua vliegen zit er in het grootte verschil wel iets meer dan alleen afmetingen en prijs. Met die grote dingen kom je met veel minder weg, net zoals je met een echte auto ook niet kunt doen wat met een 1/8 offroad allemaal wél kan. Dat maakt het vliegen voor mij gewoon "anders". En let wel, ik wil niet verkeerd opgevat worden: ik bedoel "anders", niet beter of slechter. Dat ik dit vlieg, en jij indoor en klein, is naast je praktische beperkingen vooral een kwestie van smaak, toch?

Wat het weer betreft: tsja, het is op het moment kl..., maar zodra het enigszins doenlijk is, ben ik op het veld, en koud of niet, ja, ik vind het dan wel leuk. Ik vlieg al 26 Jaar met weer en ontij, en zolang het weer niet zodanig is dat het vliegen gevaarlijk word of de modellen schade op lopen (vocht in de electronica, etc.). Als je naar de rechterfoto van die BO kijkt, zie je dat ik isolerende handschoenen draag. Da's nie omdat het die dag zo behaaglijk warm was... Ook de foto boven is niet echt prachtig zomers weer.

Ik zal me best vermaken in een zaal met klein spul, dat is op zich het probleem ook niet zo. Maar ik ben inclusief het spul allemaal in de aanhanger laden, sneller op mijn veld, dan bij de dichtstbijzijnde indoor-locatie, dus in elk geval, zo practisch is dat indoorvliegen nu ook weer niet voor iedereen. Op het platteland heb je nu eenmaal meer weiland dan sporthallen. en in deze "barre tijden" vermaak ik mij ook prima hoor. Zodra er te vliegen valt ben ik op het veld, en door de weeks is het zeker nu, bouwseizoen, want onze heli's heb je ook in het winterseizoen veel lol van: ze bouwen zichzelf niet, en er zit veel werk in voordat ze überhaupt op een heli beginnen te lijken. Qua onderhoud heb je er vrijwel geen omkijken naar, maar je hebt of een nieuw project op de bouwtafel liggen, of er is altijd wel wat aan te doen. De BO op de Foto bijvoorbeeld, is nog niet gespoten, en gaat deze winter helemaal uit elkaar om zijn jasje te krijgen. Is ook weer een aantal weken (leuk) werk. Verder nog een restauratieprojectje van een heli die al 5 jaar kapot op de plank stond, dus echt, ik vermaak me prima!

Wat het vlieggedrag betreft: daar moet ik je een beetje teleurstellen: ik vlieg ook regelmatig met klein spul (er word ons ook nog wel eens gevraagd dergelijke heli's in te vliegen) en dat is echt geen vergelijk met waar ik mee vlieg. In een hal, dat geloof ik, maar in een hal vliegt alles goed. In de grote vrije ruimte en met flink snelheid erin word het toch een heel ander verhaal.

Nogmaals, ik kijk niet neer op het kleine werk, maar in zijn geheel zou je kunnen stellen dat jij en ik toch wel met een redelijk andere hobby bezig zijn, ook al zijn we allebei met RC heli's bezig. Het een is echt niet beter of slechter als het ander, maar ieder vind zijn eigen ding meestal wél het leukst...

Groet, Bert

PS: goh, ik heb eindelijk ontdekt hoe dat met die foto's werkt geloof ik... Nu maar eens een camera kopen :)

Laatst bewerkt:
PS: goh, ik heb eindelijk ontdekt hoe dat met die foto's werkt geloof ik... Nu maar eens een camera kopen :)
Super!
Altijd top om wat mooie plaatjes erbij te hebben.

Ik heb zelf ook 400, 450, 500 en dit seizoen voornamelijk 700 nitro gevlogen.
Na mijn 400 was mijn 450 enorm groot voor mijn gevoel enz.enz.
En iedere heli die je zelf bouwt, vliegt en onderhoud ben je trots op.
Afmeting doet er totaal niet toe... :mrgreen:
Maar als je eenmaal groter hebt gevlogen, en de druk is eraf...
Dan is het zo'n geweldige kick om zo'n grote machine rond te sturen.
Het gaat allemaal net iets trager door de hogere massa, ze luisteren wat beter, en er gaat voor mij niets boven het gebrul van bladen en de rotorwind in m'n gezicht als hij voor me hangt.
Dat is ook het leuke van deze hobby, je blijft stappen maken.
Op het gebied van de techniek, je vliegkunsten, zelfvertrouwen.
En iedere nieuwe stap geeft een kick, het gaat niet snel vervelen in ieder geval.

@ Eric: Thanx! Tsja, big is beautiful, zeggen ze wel eens, maar het vliegt gewoon veel leuker vind ik (maar het kan ook komen omdat ik het nodig heb doordat mijn ogen slechter worden :confused: )

@ Werner: niks van aantrekken en gewoon doorvliegen hoor! Bij mij is dat ook in de loop van heel veel jaren gegroeid, en ik vlieg pas sinds een jaar of vier deze formaten, daarvoor hield ik het ook altijd veel kleiner, want "doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg". Laat je ook alsjeblieft niet verblinden door prijzen en budgetten, want dat valt echt reuze mee. Ik kan je een voorbeeld laten zien van een hele mooie schaalheli die ook bij ons vliegt, en ik vermoed dat het jaarlijks budget wat nodig was om die te bouwen, ongeveer op hetzelfd niveau ligt als waar veel 450-size vliegers het denk ik van moeten doen (plm 400 Euro per jaar). Vanaf dat ie af was, kost dat ding niks meer, maar de eigenaar vliegt er alweer vier jaar met en hoop plezier mee. Best wel veel mensen die bij ons vliegen, hebben ook niet meer dan dat te besteden op jaarbasis.

Groet, Bert

Back