Kds-450s

lekker blijven oefenen David.
stap voor stap komt het vanzelf wel, met heli's is het echt "haastige spoed is zelden goed".
Je kan het wel gaan forceren, en op die manier proberen sneller verder te komen, maar dat kost veel geld en reparatiewerk.
Net tegen je grens aanvliegen, dan leer je het meeste en het kost het minste.
en houd je staartriem een beetje in de gaten trouwens, die gaf al wat af aan dat dwangrolletje toen ik hem bekeek.

Is on-topic, iedereen in dit topic heeft het over zijn KDS en zijn eerste ervaringen.
Buiten dat, telt dit draadje nog geen 300 pagina's ;).
En btw...jij weet toch wel hoe je een heli vliegend kan krijgen en houden, ook een KDS...

Laatst bewerkt:
Gaat al lekker met de SIM. Hooveren al aardig onder de knie.
Maar als ik online wil spelen en een sessie wil joinen dan zegt hij
dat ik mijn Phoenix versie moet up-daten? Vreemd, vorige week gekocht,
en hij checked bij mij bij opstarten van de SIM op up-dates. Waarkan dit aan liggen? Of doe ik iets verkeerd?

[of-topic]
Nee, je doet niets verkeerd denk ik David.
Kan zijn dat je versie net iets te oud is.
Moet je hier even 2.0N en 2.5K downloaden: Phoenix model flight simulator | Downloads | Program updates
in dezelfde volgorde installeren, en daarna moeten de automatische updates gewoon werken.
[/of-topic] ;)

Grt,
Eric

Zal ik vanavond eens proberen. Dacht bij koop dat je altijd de laatste had,
is blijkbaar niet zo. En wederom bedankt Eric;)

Zo, na 2 reparaties vliegt ie weer. Na de bestelperikelen had ik eindelijk de onderdelen. Na een uurtje sleutelen zat er een deels nieuwe tail rotor op.

Dus gelijk maar ff testen. Beetje optoeren en alles draait! Nou meende ik dit redelijk veilig te doen, maar na afstelling gedaan te hebben en nogmaals te testen bleek de heli toch wat te dicht bij de alu kist te staan. Gevolg: slot van de kist er bijna afgeslagen en vervolgens gingen de rotorbladen driftig op zoek naar mijn pols. Na deze gevonden te hebben deed mijn pols plotseling auw:schrik:

Door het niet voluit draaien viel gelukkig mee. Nou ja, de heli was wel weer kapot; houten bladen aan stukken en een mixing arm in de rotorhead afgebroken.

Na weer een bestelling de heli weer gerepareerd. Getest en tot mijn schrik ging hij tollen. Na alles nog eens aandachtig gecontroleerd te hebben kon ik dit nog steeds niet verklaren. Bij het repareren had ook goed gekeken hoe de tailrotor gemonteerd moesten worden. Na een collega uitgelegd te hebben wat er gebeurde draaide ik eens aan de mainrotor. Ineens zag ik het. De tailrotor draaide de verkeerd kant op. De belt dus de verkeerde kant uit een kwart slag gedraaid.:newbie:

Deze omgedraaid en maar weer proberen. Na wat beter afgesteld te hebben leek het eerst goed totdat hij langzaam om zijn as ging draaien/ Dit bleek uiteindelijk te liggen aan een messing busje in de tail rotor die niet helemaal goed zat. Deze voorzichtig met een tangetje er weer ingedrukt en voila hij vliegt weer fatsoenlijk.

Onderdelen stuk is op zich niet leuk, maar je leert de heli wel sneller kennen. En moraal van dit verhaal:teacher:: NIET BINNEN TESTEN.:oops:

Werner

Gelukkig geen ernstige dingen :)
En je hebt hem weer vliegend, proficiat!

Wel even een algemene tip voor alle beginners...

Klein rekensommetje met een doodgewone 450 RC heli:
Bladen van 325 + kop (rotor diameter) = 0,7 meter
Omtrek van deze circel = 3,14(pi)*0,7 = 2,198 Mtr
Omwentelingen per minuut = 2800 toeren
2800 * 2,198 = 6154,4 M/Min *60 = 369264 M/uur =
369,2 Km/u
Dat is dus de omtreksnelheid van die mes scherpe blaadjes die zo strak staan als een piano snaar door de centrifugale krachten.

Je hoeft er zeker niet bang van te worden of zijn, en gewoon lekker vliegen (niet in je huiskamer ofzo!!)
maar wel ontzag houden en altijd allert blijven, dit is geen kinderspeelgoed :).

Hier nogmaals een link naar onze USA helivrienden, diverse voorbeelden van wat een klein momentje van onoplettendheid kan betekenen:
Pictures of injuries caused by RC Helicopters - HeliFreak

Grt,
Eric

Die link ken ik, vooral een van de laatsten met dat been brrr. Weet je wel gelijk hoe botten en spieren er uit zie. Elk nadeel heb zun voordeel:mrgreen:

Maakt een kds 2800 toeren? Ik ging uit van zo'n 1800. Daarmee had ik al eens dezelfde berekening uitgevoerd. Volgens mij kwam ik dan nog steeds uit op 240kmh:eek:

En ook altijd uitkijken met toeschouwers. Niet alleen dat ze achter je blijven staan, maar laat je door hun ook niet uit je concentratie halen.

Na een reparatie is het ook niet verkeerd om de zijwieltjes van stal te halen. Mocht er iets nog niet in orde zijn heb je net iets extra qua veiligheid.

Ik heb een algemeen vraagje over de accu (zender). Voor mijn zender heb ik een accu gekocht (zender heeft normaal 11.6 volt nodig). Het is een tenergy NiMh 2300 mAh. Nu kan deze uiteraard laden met mijn goed geinvesteerde lipo lader met balancer. Mijn lipo's laad ik met balancer en dus checked hij wat ik eraan hang, ik kan zien wat erin is gegaan en hij begint te piepen als de accu vol is en stopt met laden. Hoe werkt dit met de NiMh accu? Deze heeft niet zo'n extra stekkertje wat ik in de balancer kan doen? Ik heb hem al een klein beetje geladen met ongeveer 300mA. Maar toen begon ik te twijfelen of de lader ook zou stoppen als hij vol is. Ik zie ook niet wat erin gaat, ik zie alleen de spanning oplopen? Kan iemand me daar uitsluitsel over geven?

Even de specs. opgezocht voor je..

Standaard uitrusting KDS450s:
motor 3500Kv, hoofdtandwiel 150 tandjes, pinion 13 tands, 3s1 lipo 11,1V 2200 Mah.
Dan is de maximale headspeed grofweg:
150 / 13 = 11,54 (ratio)
3500 * 11,1 = 38850 Max.toeren
38850 / 11,54 = 3366,55 headspeed max. zonder verlies.
3366,55 * 0,85 = 2861 Toeren met 15% verlies.

@David
Je moet toch wel wat ingeven of voor een Nimh laadprogramma kiezen neem ik aan?

Laatst bewerkt:
Even de specs. opgezocht voor je..

Standaard uitrusting KDS450s:
motor 3500Kv, hoofdtandwiel 150 tandjes, pinion 13 tands, 3s1 lipo 11,1V 2200 Mah.
Dan is de maximale headspeed grofweg:
150 / 13 = 11,54 (ratio)
3500 * 11,1 = 38850 Max.toeren
38850 / 11,54 = 3366,55 headspeed max. zonder verlies.
3366,55 * 0,85 = 2861 Toeren met 15% verlies.

@David
Je moet toch wel wat ingeven of voor een Nimh laadprogramma kiezen neem ik aan?

Ik moet natuurlijk wel het goede programma kiezen. Maar aan deze accu voor mijn zender zit geen balanceer stekkertje. Stopt (of geeft de lader een signaal) nu wel als mijn accu vol is?, hier twijfel ik over dus heb ik hem maar weer van de lader af gehaald. Zie alleen de spanning oplopen als hij eraan hangt. Bij een lipo zie ik spanning, strrom die erbij geladen wordt en tevens stopt de lader als hij vol is.

Als je het juiste programmaatje (en voltage?) hebt gekozen dan komt het goed, een Nimh pack heeft geen balanceer stekkers en heeft niet zoveel last van geheugenproblemen ;).
hij stopt er als het goed is vanzelf mee als hij vol is.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/search.php?searchid=2002677

Volgend mij begrijp ik het...Maar instellen van voltage? Volgens mij hoef ik dat niet. Wel de stroom natuurlijk, dat doe ik ook bij een lipo. Alleen bij een Lipo stel ik deze in op 2200mA 1C dus. En bij de NiMh stel ik deze in op 0.3 A das iets meer als 0.1C. Is toch goed zo? Als de lader vanzelf stopt is het geen probleem, maar dit wist ik niet zeker vandaar...

Volgend mij begrijp ik het...Maar instellen van voltage? Volgens mij hoef ik dat niet. Wel de stroom natuurlijk, dat doe ik ook bij een lipo. Alleen bij een Lipo stel ik deze in op 2200mA 1C dus. En bij de NiMh stel ik deze in op 0.3 A das iets meer als 0.1C. Is toch goed zo?

Bij veel laders moet je in plaats van het voltage gewoon aangeven hoeveel cellen hij heeft.
Zo stel je bij een 3s lipo de lader in op 3s.
Ofwel 12,6V. Dat doe deze dus al automatisch...

dat bedoeltie denk ik..

Bij veel laders moet je in plaats van het voltage gewoon aangeven hoeveel cellen hij heeft.
Zo stel je bij een 3s lipo de lader in op 3s.
Ofwel 12,6V. Dat doe deze dus al automatisch...

dat bedoeltie denk ik..

Bij een Lipo moet ik dit volgens mij aangeven als ik het me goed herrinner. Tevens detectterd de balancer dat ook. Maar bij de NiMh weet ik het niet? Ik kijk ff...Ik heb een Imax B6, misschien is dit makkelijker voor jullie...

ff snel gekeken en de batterij aan gehangen. Voordat ik echt de lader heb gestart staat er : NiMh charge man? en dan de stroom op 0.3A. Aantal cellen hoef ik dus niet aan te geven. Als die maar op tijd stopt en mijn batterij niet veruineerd vind ik het prima. Heb hem er nu aan hangen en kijk wel wanneer hij stopt.:-D

Gelijk ff doorgelezen. Dat is wat ik zocht Eric! Hoef ik jullie niet meer lastig te vallen...Alleen als het nodig is natuurlijk;). Cellen detecteren doet hij automatisch, hoef ik dus niet in te geven. Alleen de stroom en die heb ik op 0.1C gezet in mijn geval 0.3 A. Ook stopt de lader en geeft hij een geluidssignaal af als de accu vol is...Helemaal happy dus:-D

Back