Hee Dylan,
Ik weet wat je zegt hoor, ik heb vroeger ook moeten vliegen met een karretje achter de trapfiets. Stelde nogal wat eisen aan de "hobbelbestendigheid" van je modellen. Ik zou mijn huidige modellen daar niet aan willen blootstellen.
Je moet de opmerking "Ik vlieg liever niet..." ook niet al te letterlijk opvatten, hij was meer een beetje zo:

bedoeld, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb ook een 450je, een Zoom 450 IC, het is niet zo dat ik er op neerkijk hoor. Maar het trekt me gewoon niet. Ik vind miniaturiseren heel erg leuk (ben weg van die 450 IC met zijn iniminie servootjes en motortje) maar qua vliegen (en ik vlieg dus beide) geef ik met heel grote afstand de voorkeur aan het grote spul. Ik vlieg tussendoor graag met dat dingetje, voor "zo nu en dan", maar het zal nooit de hoofdmoot zijn. Het moet ook per sé brandstof zijn. Ik weet dat electro beter presteert, maar ik wil gewoon iets te prutsen hebben, iets om af te stellen, en iets om naar te luisteren, zodat ik kan zeggen "dat loopt goed" of "dat loopt te rijk/arm". Het is niet zo dat ik het geluid zo mooi vind (écht niet) maar zo steek ik nu eenmaal in elkaar. Electro draait, altijd, en dat "daagt me niet uit". Zal wel een beroepsdeformatie zijn, denk ik....
Zodra de T-rex 250 als nitro-versie op de markt komt, garandeer ik je dat er binnen een paar weken eentje hier in huis staat!
Ik zie de kleine heli's niet als hebbedingetjes (al ga ik wel de wenkbrauwen fronsen bij FP en Coax en ja, die heb ik ook gevlogen, zowel binnen als ook buiten), het is meer smaak. Zo'n 60 grams heli, ik vind het gewoon verbazend dat het kan. maar het trekt me niet, nee. Vergelijk het met motorrijden, de een wil een racer, de ander een chopper, nog een ander liefst een zo groot mogelijke off-road. Sommigen pakken bij het minste of geringste spettertje de auto, anderen rijden het hele jaar door. Maar ze noemen zich allemaal "motorrijder".
Qua vliegen zit er in het grootte verschil wel iets meer dan alleen afmetingen en prijs. Met die grote dingen kom je met veel minder weg, net zoals je met een echte auto ook niet kunt doen wat met een 1/8 offroad allemaal wél kan. Dat maakt het vliegen voor mij gewoon "anders". En let wel, ik wil niet verkeerd opgevat worden: ik bedoel "anders", niet beter of slechter. Dat ik dit vlieg, en jij indoor en klein, is naast je praktische beperkingen vooral een kwestie van smaak, toch?
Wat het weer betreft: tsja, het is op het moment kl..., maar zodra het enigszins doenlijk is, ben ik op het veld, en koud of niet, ja, ik vind het dan wel leuk. Ik vlieg al 26 Jaar met weer en ontij, en zolang het weer niet zodanig is dat het vliegen gevaarlijk word of de modellen schade op lopen (vocht in de electronica, etc.). Als je naar de rechterfoto van die BO kijkt, zie je dat ik isolerende handschoenen draag. Da's nie omdat het die dag zo behaaglijk warm was... Ook de foto boven is niet echt prachtig zomers weer.
Ik zal me best vermaken in een zaal met klein spul, dat is op zich het probleem ook niet zo. Maar ik ben inclusief het spul allemaal in de aanhanger laden, sneller op mijn veld, dan bij de dichtstbijzijnde indoor-locatie, dus in elk geval, zo practisch is dat indoorvliegen nu ook weer niet voor iedereen. Op het platteland heb je nu eenmaal meer weiland dan sporthallen. en in deze "barre tijden" vermaak ik mij ook prima hoor. Zodra er te vliegen valt ben ik op het veld, en door de weeks is het zeker nu, bouwseizoen, want onze heli's heb je ook in het winterseizoen veel lol van: ze bouwen zichzelf niet, en er zit veel werk in voordat ze überhaupt op een heli beginnen te lijken. Qua onderhoud heb je er vrijwel geen omkijken naar, maar je hebt of een nieuw project op de bouwtafel liggen, of er is altijd wel wat aan te doen. De BO op de Foto bijvoorbeeld, is nog niet gespoten, en gaat deze winter helemaal uit elkaar om zijn jasje te krijgen. Is ook weer een aantal weken (leuk) werk. Verder nog een restauratieprojectje van een heli die al 5 jaar kapot op de plank stond, dus echt, ik vermaak me prima!
Wat het vlieggedrag betreft: daar moet ik je een beetje teleurstellen: ik vlieg ook regelmatig met klein spul (er word ons ook nog wel eens gevraagd dergelijke heli's in te vliegen) en dat is echt geen vergelijk met waar ik mee vlieg. In een hal, dat geloof ik, maar in een hal vliegt alles goed. In de grote vrije ruimte en met flink snelheid erin word het toch een heel ander verhaal.
Nogmaals, ik kijk niet neer op het kleine werk, maar in zijn geheel zou je kunnen stellen dat jij en ik toch wel met een redelijk andere hobby bezig zijn, ook al zijn we allebei met RC heli's bezig. Het een is echt niet beter of slechter als het ander, maar ieder vind zijn eigen ding meestal wél het leukst...
Groet, Bert
PS: goh, ik heb eindelijk ontdekt hoe dat met die foto's werkt geloof ik... Nu maar eens een camera kopen