Kanonneerboot Nr.2 van Kapitein J.C. Van Speyck / Cannoniera Olandese Nr.2 (MANTUA Art. 797)

Gaffel (85) + zeil en Spitsgaffel (86) + zeil

De beide zeilen worden aan het bovenlijk vast gemaakt met een rondhout die voorzien is van een vorkvormig uiteinde (gaffelklauw) die gedeeltelijk om de mast valt en daar glijdend langs de mast wordt opgehouden aan een Talie die bediend kan worden door een lijn die met een mastworp is vast gemaakt aan een specifieke korvijnagel (resp. 29 en 17) op de mastkraag.
Om te beginnen even iets over het (Gaffel) Grootzeil, een vierhoekig zeil waarvan het bovenlijk aan een gaffel en het voorlijk aan de mast bevestigd wordt. Doordat het onderlijk bij de schoothoek verbonden is met de Giek maakt het mogelijk het Grootzeil gedeeltelijk om de mast te laten draaien zodat deze bij het ‘voor de wind’ varen onder een redelijke hoek dwars op de boot gezet kon worden.
Omdat er op de tekening van Mantua geen Seizing (reefknuttels) voorkwamen, dat zijn korte touwen door een zeil dat bij een te sterke wind samen gebonden kan worden om het zeiloppervlak te verkleinen, ben ik op zoek gegaan naar wat informatie, en zover ik heb kunnen nagaan bleek dat; alleen als er op een langs getuigd schip (boot) een Giek gevoerd werd, er wel degelijk gebruik gemaakt werd van reefknuttels. Aan de hand van de hieronder gevonden afbeelding linksboven, heb ik deze op mijn zeil alsnog aangebracht.
1) Gaffelzeil.JPG

nb. toen ik afgelopen zomer de zeilen vooruit gemaakt had, was er door mij al 1 rij reefknuttels aangebracht (rode lijn). Maar met het vinden van de nieuwe tekening heb ik deze laten vervallen omdat het mij te ‘hoekig’ over kwam. En heb ik de afgelopen week volgens de blauwe lijnen er 3 rif-lijnen van gemaakt.
2) astap+gat 4mm.JPG

Ik ben begonnen om de verbinding tussen Gaffel en Spitsgaffel (Ø 6 mm) met de Gaffelklauwen te voorzien van een astap en gat van Ø 4 mm. Toen ik daarna de opgegeven lengte van resp. 255 en 125 mm uit de stuklijst had afgetekend bleek dat, als ik ze beiden op de reeds gemaakte zeilen legde ze beiden een kleine 8 mm te lang waren. Mijn advies is dus: leg de beide Gaffels op de juiste plaats op de beide zeilen en dat is met de klauwhoek op de overgang tussen het rondhout en de klauw (groene pijl rechts) en kort dan af net op het eind van de Tophoek van beide zeilen.(kijk even goed op de tekening 3).
3) lengte controleren.JPG

Daarna kunnen de beide Gaffels verjongt worden van Ø 6 mm naar Ø 4 mm, maak bij het verjongen van de Gaffel 85 gebruik van de vier messing ringen die in de blisterverpakking zitten. Controleer met behulp van de 3 banden 85B (Ø6/ Ø7 mm) en de gaffelnokband (85C Ø5/ Ø4 mm) totdat de 4 banden goed passen en strak aanliggen. Plaats op beide gaffels de oogbouten en voorzie waar nodig deze van de 1 schijfs-blokken.
4) gaffel en spitsgaffel.JPG

Op het eind van iedere Gaffel zitten nog 2 messing haken (links) en deze moeten gemaakt worden van een stuk Ø 2 mm messing draad en van een bus Ø 2/ Ø 4 mm die in de blisterverpakking zitten. Het doel van deze beide haken is mij niet helemaal bekend maar ik meende in het verleden wel eens gelezen te hebben dat bij het laden/lossen van een lading dat er aan deze haken een talie gebonden werd en de gaffelboom gebruikt werd als een soort zwaaitakel tussen de kade en de boot.
5) knoppen maken.jpg

Hierboven nog even een foto hoe ik beide haken gemaakt heb en de kleinere foto’s spreken eigenlijk voor zich zelf te beginnen bij linksboven met de onderdelen, daarna het solderen en de beide knoppen vormen. Vergeet niet het basis materiaal uit te gloeien om de spanning er uit te halen anders breekt hij gegarandeerd tijdens het buigen.
De afgelopen week ben ik maximaal 1 uurtje per dag met mijn boot bezig geweest en ik moet zeggen dat dit mijn rug(pijn) dusdanig ten goede kwam dat ik besloten heb om dit de komende week op dezelfde voet voort te zetten. Dus de vorderingen zitten even op een laag pitje, maar ik heb nog 3 weken te gaan voor de Kerst en op deze manier is het voor mij (voorlopig) beter uit te houden.

Waarschuwing Spitsgaffelzeil

Misschien een beetje overbodig maar toch wil ik even op het volgende wijzen. Mocht je bezig gaan met de het uitknippen van de zeilen dan schuilt bij het spitsgaffelzeil een ‘addertje onder het gras’.

tekening 3 spitsgaffelzeil.JPG

Op tekening 3 kun je alle juiste afmetingen van de 6 zeilen vinden, echter is er bij het spitgaffelzeil een teken-technisch foefje toegepast. Ik heb dit gedeelte van de tekening even gescand om aan de hand hiervan dit uit te leggen.

Op de Italiaanse tekentafel is men er ooit achter gekomen dat de volledige hoogte van de Kanonneerboot inclusief de volledige Mast niet helemaal op het tekenvel heeft gepast. En dan is er een teken-technisch foefje om ergens op de tekening er een stuk uit te laten om toch nog het volledige beeld te laten zien. Zo ook is dit gebeurt op tekening 3, in het gebied waar de overgang van de grote Mast (79) overgaat in de Steng (81). Ik heb dit even aangegeven met de 6 kleinere verticale pijltjes. Je ziet ongeveer halverwege het spitgaffelzeil 2 x een dun golflijntje lopen met een ‘open’ tussenruimte van ongeveer 6 mm >>> deze twee golflijntjes geeft de ruimte aan waar de tekenaar er een stuk heeft uitgesneden. Hier is het dus even oppassen geblazen want het stuk dat er tussen uit is gesneden is zeker geen 6 mm maar hoeveel groter is op de tekening niet te meten!! De tekenaar heeft dit opgelost om het zeil een letter A in een rondje mee te geven( in de voet van de grote oranje pijl). Deze Oranje pijl wijst naar een kleinere tekening (ook met een A) rechts van de grote zijaanzicht tekening en daar staan de juiste maten in vermeld. Dus de maten van 5 van de 6 zeilen kun je gerust van tekening 3 overnemen. Alleen bij het Spitgaffelzeil moet je even de maten overnemen van de kleinere tekening ernaast.

Nb. De knipmaat van het Schoverzeil (dat is het zeil die ik verticaal opgebonden heb) vind je op tekening 3 aan de rechterkant bij het vooraanzicht aangegeven door middel van een stippellijn !!!
En misschien nog maar even ten overvloede >>> denk bij het 1:1 overnemen van de tekening dat je nog wel een overmaat nodig bent voor de omslag (ik nam 5 mm om te naaien). Voor het gemak kun je dit ook iets groter nemen om dan meer stof te hebben om de omslag te naaien op 5 mm en de rest er later bij weg te knippen.

Dan moet ik om dezelfde reden ook nog even terugkomen op mijn bericht op blz.12/#225 link:
http://www.modelbouwforum.nl/thread...-2-mantua-art-797.256708/page-12#post-3902811

Helemaal onderaan had ik geschreven over de afkort lengte van de Steng 81 Ø 8 mm:
en als laatste bij de Steng 81 Ø 8 mm mag je zelf kiezen hoe lang hij wordt, in de stuklijst staat hij vermeld met een lengte van 270 mm en gemeten op de 1:1 tekening gemeten is hij 245 mm lang.”
Ja, achteraf gezien klopt het dus helemaal niet dat ik geschreven had dat je de lengte zelf zou mogen kiezen :hammer: >>> De afkort-lengte van de steng (81) moet je aanhouden zoals hij op tekening 2 getekend is op L=245 mm !!! Anders kom je in de problemen met de voorlijk-lengte van je Spitsgaffelzeil.

Dryfit opstelling beide Gaffelzeilen

Na eerst begin deze week wat problemen opgelost te hebben voor wat betreft de ‘loop’ van de Geien (kom in latere instantie hier uitgebreid op terug) was ik gisteren zover dat de laatste twee zeilen geplaatst konden worden. Dat de praktijk toch heel iets anders is dan de tekening bleek al snel: bij het plaatsen van de Giek en het Gaffelzeil bleek dat mijn Gaffel veel verder onder het Gaffelzeil uitstak dan op de samenstelling tekening 3. Ik heb wel 10 x zowel de Gaffelboom en de hoogte van de lummelband aan de mast, de lijk lengten van het Gaffelzeil nagemeten waar de fout nu lag, maar alle maten voldeden aan de maat en ik kon maar niet ontdekken waar het nu fout ging. Ik stond bijna op het punt om de Giek dan maar een 20 mm in te korten totdat mijn oog gelukkig viel op een piepklein detail optekening 3: de Tekenaar had zoals in het vorige bericht ook al gebeurt was de Giek zo’n 20 mm teken-technisch ingekort.

Omdat de beide Gieken maar 1 vast punt op de mast hadden was de andere kant een samenspel van het lopend Want, de afmetingen van de zeilen en de plaats van de Giek op de Mast. Om dat allemaal een beetje visueel op elkaar af te stemmen heb ik maar besloten om de beide Zeilen met de Gaffelbomen eerst Dryfit m.b.v. Knopspelden, mini-wasknijpers en tijdelijke zwarte draden, met een slag om de uiteinden van de Gaffelbomen, op te bouwen. Het heeft me 4 uur gekost om het allemaal naar mijn zin Dryfit op zijn plaats te krijgen, wat ik allemaal verplaatst en veranderd heb is te veel om te omschrijven maar ik kan wel vertellen dat ik de Gaffelvork 3 x heb moeten verplaatsen, vandaar dat mijn advies ook is: bind de gaffel niet direct vast aan de Mast maar doe zoals ik heb gedaan, boor een 0,6 mm gat dwars door de mast en prik daar dan, met een knopspeld dwars door de mast, de Gaffelvork diep in. ( later met een kwastje verf bijwerken). Toen ik vanmorgen opstond hingen de zeilen ‘er maar slapjes bij’ en dit is volgens mij te wijten aan het oprekken van alle Lijktouwen rondom de beide zeilen. Dus ik heb ze even nagetrokken en die staan voorlopig nog wel 24 uur op spanning en misschien morgenvroeg nogmaals oprekken en nog maar even 24 uur in de ‘wacht’
Hieronder een foto impressie van een intensieve dag gisteren, zonder nog verder veel commentaar behalve dan op de foto.

1.JPG
2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

Laatst bewerkt:
Als ik naar je allereerste posting kijk dan lijken de zeilen toch veel breder en langer. Het bovenste zeil hangt dan zelfs over de gaffel heen. Of ga je de gaffels nog laten zakken? Of misschien de steng?
Constant

Als ik naar je allereerste posting kijk dan lijken de zeilen toch veel breder en langer.

Het eerste plaatje heb ik gedownload van een model die in het Rijksmuseum staat en wat mij betreft kijk je dan naar een Mercedes 300 SLR, en bij het laatste plaatje van mij keek je naar een Peugeot 307. Het is dus een beetje appels met peren vergelijken. Als je naar mijn werktekening kijkt die bij de doos van Mantua mee geleverd wordt dan zit mijn uitvoering daar niet ver naast.
beide gaffelzeilen.JPG

Alhoewel ik liever in een Mercedes 300 SLR rij dan in mijn Peugeot 307 moest ik het helaas doen met mijn meegeleverde lapje stof doen, en dat was al moeilijk genoeg om alle 6 zeilen daar uit te halen en dat is te zien aan het rest materiaal wat ik daarna nog overhad. Dus Constant soms moet je roeien met de riemen die je hebt en daar ben ik best tevreden over.
1) over van de zeilen.jpg

Ik moest dit een paar keer doornemen voor ik het allemaal snapte, maar hangen ze nu naar tevredenheid, of denk je erover om een nieuwe lap stof op te zoeken om grotere zeilen te maken??
En je hoeft jouw schip niet naar beneden te trekken A3, als je de beide schepen bekijkt, dan zit het grote verschil eigenlijk alleen in de grootte van de zeilen. :D:D ( naar mijn mening ).

maar hangen ze nu naar tevredenheid, of denk je erover om een nieuwe lap stof op te zoeken om grotere zeilen te maken??
Voordat ik aan deze boot begon Peter had ik de tekeningen al 3 maanden onder mijn ogen gehad, en sinds ik er een dik jaar geleden aan begon te bouwen weet ik niet anders dan dat dit de uitvoering zou gaan worden en er is geen moment geweest dat ik er aan gedacht heb om de zeilen te laten overhangen of te vergroten
Het enige wat ik beslist aan wilde passen waren de geschuts-luiken en de vaste verschansing achter. Dus ik laat het zo.
Wat ik nog wel serieus overweeg is om er 4 Draaibassen 22 mm (donderbussen) op de reling aan toe te voegen
22 mm draaibas.jpg

Laatst bewerkt:
Aanvulling op het voorgaande bericht
Ik ga vandaag een bericht maken voor het lopend Want van het bovenste Spitsgaffelzeil. Maar voordat ik dit doe moet ik eerst nog even een aanwijzing geven die ik eigenlijk in mijn voorgaande bericht vergeten ben.
1) 2 in 1.jpg

Bij het aanbrengen(marlen) van het bovenste Topgaffelzeil er even op letten dat de Tophoek van het zeil zo ver als mogelijk richting de Spits van de Top-gaffelboom komt te zitten. Hiermee zorg je ervoor dat er maximale ruimte vrijkomt om straks je lijnen van het lopend want (3 stuks) te kunnen aanbrengen. (afstand A)
Bij het aanbrengen(marlen) van het onderste gaffelzeil er even op letten dat de Klauwhoek tegen de overgang van de vork moet zitten. Hier moet juist de spits maximaal vrij blijven.
Nb. bij mij ging dit even verkeerd en moest ik het topgaffelzeil weer losmaken en verzetten.:hammer:
Zorg er ook voor dat de binnenkant van de beide vorken van de gaffel dusdanig is aangeschuind dat hij maximaal tegen de mast aanligt (het gele vlak op de inzet). Je voorkomt hiermee vanwege de schuine stand van beide Gaffelbomen, dat als je < nr 3 Gaffelrak met klootjes> aantrekt de vork onderuit schiet.

Het lopend Want Gaffeltopzeil.

1) Gaffelzeil Lijken Hoeken.jpg
Bron: https://www.euroszeilen.utwente.nl/euroswiki/index.php?title=Lijken_en_Hoeken&oldid=10305

Een zeil heeft meerdere lijken en hoeken, op de onderstaande plaatjes staan ze allemaal aangegeven: A: het onderlijk B: het voorlijk C: het achterlijk D: het bovenlijk, deze komt alleen voor op een gaffelzeil 1: de schoothoek, de schoot zit bij deze hoek aan het zeil of de giek vast. 2: de halshoek 3: de tophoek, op gaffelgetuigde boten ook wel nokhoek genoemd 4: de klauwhoek, de hoek waar de gaffel en de mast bij elkaar komen, dus alleen op gaffelgetuigde boten.

(mijn) Montagevolgorde:

Lijn 16: 1 x >> van oogbout op het eind gaffelboom via 3 x 1 schijfsblok naar zijn belegpunt 16 op de mastkraag
Lijn 17: 1 x >> van oogbout Spitsgaffeltop via 2 x 1 schijfsblok naar zijn belegpunt 17 op de mastkraag

De lijnen 22 en 23 zijn zogenaamde Geien, hier meer een vorm voor het opdoeken (het samen binden van het zeil) dan het minderen van het zeil oppervlak.

Lijn 22: 1 x >> AAN !!! het voorlijktouw vastmaken (= B >> zie boven) van het zeil, dan aan de bakboordzijde van het zeil richting het Achterlijk (= C >> zie boven) Let op hier niet vastmaken maar glijdend >> terug via stuurboordzijde naar 1-schijfsblok aan de Steng en vanaf hier naar zijn belegpunt 23 op de mastkraag
Lijn 23: 1 x >> AAN !!! het voorlijktouw vastmaken (= B >> zie boven) van het zeil, dan aan de bakboordzijde v/h zeil richting het Achterlijk (= C >> zie boven) Let op hier niet vastmaken maar glijdend >> terug via stuurboordzijde naar de oogbout net onder het Ezelshoofd en vanaf hier naar zijn belegpunt 23 op de mastkraag.
Nb. beiden zijn dus één enkele lijn die een slag om het zeil maakt, >> let op !! beiden gaan dus naar belegpunt 23 op de mastkraag.

Lijn 28: 1 x >> knoop een 1 schijfsblok aan de Halshoek met direct hieraan een lange lijn die eerst 2 stuks 1-schijfsblokken doorloopt en daarna belegt wordt op punt 28 van de mastkraag.( nb. een kort zinnetje waar ik zeker 45 min. mee bezig ben geweest omdat dit een ultiem lijntje is en ook nog grotendeels in de marszaling valt.

Lijn 29: 1 x knoop een 1 schijfsblok in het midden om de achterste langszaling 80D met direct hieraan een lange lijn die eerst 2 stuks 1-schijfsblokken doorloopt en daarna belegt wordt op punt 29 van de mastkraag.

Lijn 24(groen en deels blauw): dit is een dubbele lijn vanaf de oogbout op de tip van de spitsgaffelboom >> zowel naar BB als SB langs de messing sluit-as van 87A >> en vanaf hier door een zwevende 1 schijfsblok die vanaf de Marszaling komt >> en dan afbuigt en worden dan belegt op de beide belegpunten 24 op de mastkraag (zowel BB en SB).

nb. lijn 24 wordt opgesplitst in 2 gedeelten nl. 24 A (lange Groene lijn) en 24 B (de korte Blauwe lijn) deze laatste ligt over de marszaling met daaraan aan iedere kant een zwevend
1-schijfsblok. nb. Kijk even goed op de 4e foto daar goed te zien en is hij zonder kleurtjes afgedrukt

Lijn 25(rood): ook dit is een dubbele lijn die vertrekt vanaf de oogbout aan de punt van Gaffelboom 85 >> daarna gaat hij door de 1 schijfsblok aan de Bramra (88) om daar af te buigen richting het 1 schijfsblok van de Marsra (87) >> na het passeren hiervan gaat hij zowel aan BB als SB naar de 1e oogbout <25> op de voetbeplanking van de stutten (29) (achter de zwaarden ter hoogte van de schoorsteen) nb. de andere twee oogbouten in de buurt zijn beiden voor lijn 20.

Lijn 26(geel): 1 x Knoop een lange lijn direct aan de lus van de schoothoek van het Spitsgaffelzeil >> passeert daarna het 1 schijfsblok aan de top van de Gaffelboom richting klamp 79C aan de grote mast>> passeert deze bij mij aan de ‘zichtzijde’ van de boot (mag zowel aan BB of SB) en wordt belegt op de korvijnagel 26 op de nagelbank 49 (BB of SB).

Als laatste heb nog even een foto toegevoegd van de gaffelvork bevestiging aan de mast: op de Mantua tekening wordt de gaffelvork eenvoudig met een enkele lus aan de mast genoopt, omdat ik nog enkele ‘kloten’ had liggen heb ik deze als extra toegevoegd. Verder heb ik de knopspeld die ik Dryfit gebruikt had, een stukje ingekort en deze in de mast gestoken omdat ik gemerkt had dat de verbinding bij het aantrekken en spannen van de lijnen onderuitzakte. Alles in twee dagen aangebracht en het heeft bijna een middag/avond geduurd om het een en ander in beeld te krijgen, dit zag er toen zo uit:
2) lijn 22-23-24-25-26.JPG

3) lijn 24 is gesplitst in 2.JPG

4)talie 17 en 28.JPG

5) talie 29 geplaatst.JPG

6) twee Tips.JPG

Hier ging iets fout goed fout met de beschrijving van <lijn 27> :hammer:, Weet iemand hoe ik dit nu lege bericht verwijderen kan? Graag in een PB anders zou dit lijntje nog verder "vervuilt" worden :cool:

Laatst bewerkt:
Wat ging er fout met lijn 27

Dat er niet alleen maar goede dingen in beeld gebracht mogen worden, maar juist ook de (denk)fouten die ik maak zal ik voor de mogelijke toekomstige bouwers van de kanonneerboot.
Ter lering en vermaak.” hierover even een berichtje plaatsen zodat ze niet in dezelfde valkuil vallen.

Lijn 27 is één van de lijnen van het lopend want die specifiek bedoeld is om de grote Gaffelboom in zijn schuine stand naar boven te ondersteunen. Deze lijn is om twee redenen niet een van de gemakkelijkste, ten eerste is het een relatief gecompliceerde lijn vanwege het feit dat deze is opgebouwd uit een enkele lijn die overgaat in een 1 schijfsblok, en door dit blok loopt een lijn die van een dubbel-bloks Talie komt die beiden onderaan op de Nagelbank 49 wordt vastgemaakt. (zie onderstaande foto), ten tweede worden deze 2 lijnen belegt op de korvijnagels van deze nagelbank, een haast onbereikbare plek omdat aan de voorkant de 3 Jufferblokken en het Want met de weeflijnen behoorlijk in ‘de weg’ zitten.

1) deel lijn 27.JPG

Na 3 uurtjes priegelige arbeid had ik het gehele plaatje gemonteerd, een verslag hierover gemaakt en op het forum gezet. Dus op dat moment ging ik bezig met de volgende lijn (30) toen mijn oog viel op het verschansingsschot, die ik voor het gemak nog niet geplaatst had om beter bij de Korvijnagels op de nagelbank te kunnen komen die er net achter en onder lagen. Oeps!! daar ging het dus goed fout, want dit schot kon niet geplaatst worden omdat de Oogbout dit belemmerde. (zie pijl A)

2) lijn 27 fout.JPG

Ben er eerst maar even een uurtje bij weggelopen en omdat de lijn 27 helemaal al gefixeerd en afgeknipt was resoluut de schaar gepakt om de gehele lijn er bij weg te knippen om daarna helemaal opnieuw te beginnen. De Oogbout dit keer niet gefixeerd op de voetbeplanking maar aan de binnenkant van de verschansing nog geen 4 mm verder.
3) lijn 27 fout.JPG

En nog even een foto hoe de (voor mij) gecompliceerde lijn 27 onderaan nu wel goed verloopt.
4) goede positie.JPG

Let wel, voor diegene die de originele verschansing maken dus zonder het door mij extra toegevoegde vaste verschansingsschot is er eigenlijk niets aan de hand, de oogbout kan gewoon op de originele plek op de voetbeplanking.( maar met dit schot dus aan de binnenkant van de verschansing!!)
Inmiddels zit uiteindelijk de gehele lijn 27 nu goed en ik zal vandaag of anders morgenvroeg mijn verslag hierover aanpassen en plaatsen.

Laatst bewerkt:
Het Groot-Gaffelzeil (1)

Voordat ik aan de lopende want-lijnen begin is het zaak om de vork van de Gaffelboom stevig aan de mast te snoeren. In tegenstelling tot de bovenliggende Spitsgaffelboom-vork gebeurt dit hier met een Dubbel Gaffelrak en omdat ik ze nog liggen had, hier ook uiteraard met klootjes. Omdat dit Rak dubbel is, is het gebruikelijk dat de beide Rakbanden, om niet in elkaar verstrikt te raken, van elkaar op afstand te worden gehouden door zogenaamde Sleden, wel even het pakketje opsluiten door aan beide zijden een knoopje te leggen.(vlakke kant van de sleden richting de mast)
Omdat dit niet standaard in het pakket zit, kunnen de beide Rak-banden (touwen) ook normaal met 1 slag om de Mast gebonden worden.
1) dubbele Rakband.jpg

Lijn 34: Dit is wederom een Gei-lijn voor het ‘opdoeken’ van het zeil, vreemd genoeg is deze maar 1 x getekend (rood) en de weg die deze Gei aflegt is ook zeer twijfelachtig. Op onderstaande afbeelding van de bestorming van de Kanonneerboot nr.2 zijn er niet alleen overduidelijk 4 Gei-lijnen te zien maar ook dat de bovenste Gei-lijn (groen) nog wel het 1 schijfsblok aan de Gaffelboom passeert maar daarna niet afbuigt naar het blok in het midden van de Mast maar parallel langs deze Gaffelboom naar een 1 schijfsblok net onder de vork van de Gaffelboom loopt om daarna op de Mastkraag aangeslagen moet worden.
2) vier Geilijnen.jpg

Ik heb besloten om bovenstaande afbeelding te volgen maar moest mij noodgedwongen beperken om maar 3 Geilijnen te plaatsen, 4 waren net iets te veel omdat de Mastkraag al aardig bezet raakte en hierna komen er nog enkele lijnen die ook nog daarop aangeslagen moeten worden. De drie Geilijnen hebben van mij de nummers 34 A;B en C meegekregen.
De bovenste Gei 34A wordt als enige aan het Bovenlijktouw!! ter hoogte van het 1 schijfsblok aan de Gaffelboom vastgemaakt>> dan glijdend het achterlijk passeren>> door het zojuist genoemde 1 Schijfsblok >> en dan via het bovenste blok aan de mast (bij de vork) naar de Mastkraag.
De andere twee Geien 34BenC worden net zo als hiervoor beschreven bevestigd: echter ditmaal wel aan het Voorlijktouw knopen >> dan glijdend het achterlijk passeren weer terug naar het 1 schijfsblok aan de mast en vervolgens op de mastkraag aanslaan. Nb. Uiteraard moest ik op de Mast nog 2 extra 1 schijfsblokken aanbrengen.

Lijn 27: Deze is het eerste stuk enkel (rood) en wordt aan de oogbout net boven de marszaling met het 1 schijfsblok voor lijn 32 vastgeknoopt >> daarna via het 1 schijfsblok bijna op het eind van de gaffelboom weer omgekeerd >> richting het 1 schijfsblok aan de ezelshoofd >> vanaf hier gaat hij richting de nagelbank en gaat ter horizontale hoogte van de knop op de Boegspriet 84 (kluiverboom) over in een 1 schijfsblok < de Rode lijn 27 (kijk even goed op de dwarsdoorsnede rechts van het grote zijaanzicht op tekening 3).
Vanaf de nagelbank loopt er een enkele lijn (blauw) die eerst door dit zelfde 1 schijfsblok loopt om daarna omgekeerd weer richting het dek te lopen en ter hoogte van de Juffers afgesloten wordt door een 2 Schijfsblok.
Deze 2 schijfsblok is de bovenste van een talie die verder naar de er tegenoverstaande 2 schijfsblok loopt middel een talie.(de meervoudige dunne gele lijnen) Aan dit onderste 2 schijfsblok zit direct verbonden een oogbout die in originele Mantua uitvoering in de voetbeplanking van de stutten (29) vast gelijmd wordt.
Let op !!:
Maak je echter eenzelfde aangepaste versie zoals ik gedaan heb, dus met een verschansingsschot achter de 3 Juffer-talies, boor dan het gat voor de oogbout aan de binnenkant van de verschansing. (kijk even naar mijn voorgaande bericht). Het halende part van deze 2 schijfs-Talie wordt ook op de nagelbank belegt (vandaar een dubbel lijntje die je ziet op het bovenaanzicht op tekening 2)
3) lijn 27 en 34 ABC.JPG

Omdat er nogal wat lijnen over het Grootgaffel-zeil zullen gaan lopen heb ik besloten om het overzichtelijker te houden dit in een paar bijdragen op te splitsen. Ik denk als ik dit niet zal gaan doen, ik op het eind een afbeelding krijg met talloze gekleurde lijnen waardoor je “door de bomen het bos niet meer ziet”.
En als laatste nog even een totaalaanzicht zonder al die gekleurde lijnen.
4) totaalplaatje.JPG

DSC_4000 - kopie.JPG

Een maand of twee geleden had ik al eens melding gemaakt dat we op zoek zijn geweest naar een nieuwe keuken die we uiteindelijk hebben gevonden en nu eind Januari 2019 geplaatst zal gaan worden. Volgende week zal er door mij begonnen worden om ten eerste de bestaande keuken en vloertegels eruit te halen en om dan daarna het gedeelte aan te passen voor wat betreft de nieuwe plaats van de wandcontactdozen; CV leidingen met vloerverwarming; stucwerk; nieuwe afvoer voor de afzuigkap en allerlei kleine werkzaamheden die zogenaamd ‘geen tijd’ kosten.
Het was mijn bedoeling om de Kanonneerboot nr.2 voor de Kerst af te hebben maar ik ben bang dat het me niet gaat lukken want de tijd begint nu wel een beetje krap te worden, want de komende week moeten de vloertegels nog uitgezocht worden en ik moet nog op zoek naar een Elektricien die de 220V-1fase vanuit de meterkast naar de keuken moet leggen i.v.m. de inductie kookplaat (in de meterkast mag ik verzekering-technisch helaas niets zelf doen).
Het komt er in het kort op neer dat ik er van uit ga dat ik de komende 4 weken bijna geen tijd zal hebben om aan mijn Kanonneerboot te werken en dus ook geen bijdragen hierover zal kunnen plaatsen. Tot over een week of 4, tenzij ik nog ergens tussendoor wat tijd over heb om nog wat lijntjes van het lopend Want te kunnen leggen.

Daarom wil ik nu alvast iedereen een prettige Kerst 2018 toewensen en voor 2019 een behouden vaart.

Laatst bewerkt:
Back