Riemen, Bootshaken, Riem en Bootshaakhouder, Kruitlepel, Wisser
Omdat ik vanwege (tijdelijke) aanhoudende rugpijn het even 2 weekjes wat rustiger aan moet doen en mij per dag moet beperken tot 1 uurtje op de scheepswerf, was het een mooie gelegenheid om wat kleinere klusjes aan te pakken die toch nog moest gebeuren. Echt van die dingen waarvan het wachten op het drogen van de verf en lijm 10 x langer duren dan het maken er van. Op de onderstaande foto heb ik ze even naast elkaar gezet.
Op de voorgrond 4 Riemen (95); erachter 2 bootshaken (99); 4 Riem en Bootshaakhouder; 4+1 Wissers en 4+1 Kruitlepels (beiden (99). Op aan aantal van de onderdelen zal ik iets dieper ingaan hoe ik ze gemaakt heb:
De Riemen
Deze worden gemaakt van 2 onderdelen: 4 stukken rondhout Ø 4 mm L= 175 mm en 4 riembladen 8x2 L=35 mm (let even op: in de stuklijst staat 8 x3 mm dik echter die zijn niet geleverd, 8 x 2 mm wel en volgens mij passen die ook beter). Voor diegene die dit nog niet eerder gedaan heeft een korte uitleg ( van L naar R):
Om te beginnen zet ik op het rondhout op 6 mm van het eind rondom een streepje.(mag ook langer zijn) Dan neem ik een afvalstukje strip van
2 mm dik en zet een streepje op de kopse kant een middelstreep, om te waarborgen dat de wig-vorm straks in het midden ligt.
Daarna zorg ik dat dit streepje
parallel aan het werkblad van mij af ligt en snij met een scherp mes dit gedeelte tot de middelstreep er af. Dan keer ik het rondhout om en leg nu het zojuist afgesneden vlak ‘plat’ op de tafel, even nadrukken met je wijsvinger >> het stokje staat nu iets omhoog en snij het andere gedeelte eraf. Daarna zet ik een middenstreep op het blad en leg ik de zojuist gevormde wig op zijn plek op het riemblad en neem de wigvorm over.(maak gebruik van de parallelle strepen op je werkblad). Snij nu deze wigvorm uit het blad en doe dit zo nauwkeurig mogelijk, neem hier even de tijd voor omdat deze overgang altijd goed zichtbaar blijft!!. Daarna kun je de beide delen aan elkaar lijmen, gebruik juist hiervoor de parallelle lijnen op je snijmat zodat de beide onderdelen “in lijn” liggen, maar nog belangrijker is om onder het blad een paar restlatjes van 1 mm te leggen. Je zorgt hiermee dat het 2 mm blad in het midden ligt van je Ø 4 mm riem!! Laat dit in ieder geval 24 uur drogen want straks bij het schuren wordt de verbinding best wel ‘aangesproken’ (fragiel). Ik hier speciaal even een foto van gemaakt:
Leg je schuurblok omgekeerd op je werkblad (wel ondersteunen vanwege het naar voren kiepen), nu steun je de verbinding
altijd met je wijsvinger en tilt de riem ‘licht’ op en schuurt het blad op de rand van je schuurblok. Het blad loopt ten eerste niet alleen naar de ‘Tip’ af maar ook naar de twee zijkanten loopt hij iets bol, draai hiervoor het blad in de langs-richting iets naar links en rechts omhoog. Kijk even naar de vorm bij de Rode pijl, hier kun je ook goed de lijm-wig overgang zien. De 1 mm in hoogte die de riem oversteekt van het blad neem je gewoon mee.
De Kruitlepel en Wisser (99)
Van beiden worden er 4 setjes van Ø 3 mm rondhout op een lengte gemaakt van 60 mm voor de kruitlepel en 80 mm voor de wisser en 1 setje van resp. 80 en 90 mm. (let even op bij de tekening van deze laatste, bij de wisser is men vergeten het omwikkelde touw te tekenen)
De 4+1 messing kruitlepels vind je in de blisterverpakking Ø 5/ Ø 4 L=8 mm. Vergeet niet bij het onder een hoek van 45 gr. doorslijpen, de achterkant van een boortje ter ondersteuning mee op te spannen en vergeet vooral niet er een veiligheidsbril er bij op te zetten !!! of achter een loupelamp te kruipen.
De wisser maak je door in de stok een gaatje van 1,5 mm niet helemaal door te boren, er een touw in te lijmen en 7 slagen naar voren te omwikkelen. Stop hierbij aan de 1,5 mm gat-kant zodat je dit straks naar de Dek kant van de boot kunt lijmen (verbergen).
Riem en Bootshaakhouder
Hiervan worden er 4 stuks gemaakt van de onderdelen Beugel 96A, messingdraad Ø 2 mm en de Plaat 96B die zich in de voor gestanste messing plaat bevinden. Allereerst moet je bij de 4e plaat even de gaten Ø 2 en Ø 0,8 mm nog boren (nippelbreuk?) Omdat het belangrijk is om 2 setjes van gelijke hoogte te krijgen heb ik dit gedaan met een malletje. Kopieer eerst de samenstelling tekening en plak deze op een balkje, boor de 2 Ø 4 mm gaten voor de omslag punten en lijm de eerste pin vast. Plaats de 2 mm messing draad op zijn plaats op de tekening (deze wordt tijdens het buigen tegen gehouden door het latje), buig de 1e bocht en plaats hierna de 2e pin voor de tweede bocht. Dankzij of mede door het drama bij de Juffersstroppen heb ik direct al besloten de 2 onderdelen aan elkaar te solderen. Hierna is het zaak om aan ieder beugel 2 flappen te buigen, omdat deze volledig in beeld komen heb ik hier iets wat meer zorg aan besteed om deze gelijk te krijgen door de plaat, om en om, eerst in de mini-bankschroef op te spannen, tussen de Ø 2 mm beugel en de buiglijn een 3 x 3 mm latje als afstands-marker te leggen en daarna met een platbek-tang de afstand over te nemen ‘in de bankschroef’ omgebogen om de fragiele soldeerverbinding niet of nauwelijks te belasten.
Hierna heb ik de onderdelen op het Dek gelijmd en de Beugels met de Riemen en Bootshaken Dryfit aan Bak en Stuurboord bevestigd voor de volgende overzicht foto’s
De komende week ga ik toch nog wel even, rustig aan, bezig met de verschansing-doeken achter de nog open zijnde hek verschansing te maken en hoop dat mijn rug dan voldoende hersteld zal zijn om de laatste 2 zeilen aan te brengen zodat mijn Kanonneerboot nog voor de Kerst 2018 gereed in de buurt van de Kerstboom kan staan.