Kanonneerboot Nr.2 van Kapitein J.C. Van Speyck / Cannoniera Olandese Nr.2 (MANTUA Art. 797)

Zonder woorden...
Koper of metaal draadje om die pootjes dat draadje opstropen dat de pootjes naar elkaar toe komen en dan solderen maar het is wel heel erg klein. in ieder geval heel veel succes!
Chris
 
A3, volgens mij is er maar een goede manier, en dat is ….de talrepen losnemen, dan kun je in alle rust de jufferblokken opnieuw bevestigen, zonder dat je iets onder een vreselijke trekspanning moet vastleggen. ( voordat je nog meer schade veroorzaakt )
Als je op die manier tewerk gaat, dan valt de schade nog wel mee denk ik op de foto te zien.
 
Adrie,

Ik zou proberen om boven de onderste jufferblokken een stukje rondhout te steken door de talreep en deze te klemmen naar beneden bv aan je rusten. Zo gaat de spanning van je stroppen af en lukt het ze terug te buigen en ze opnieuw te verlijmen?
Is een goed idee van dat rondhout, maar dan zou ik het proberen te spannen en de open ogen proberen te solderen..........;);)

Ooh ja even op de knop "ooh wat sneu" gedrukt Adrie, dit zijn nooit leuke dingen, maar ja die gebeuren.:mad:
Succes met het herstel...............
 
Ik zou de puttingijzers loshalen (indien ze alleen met de nagel vastzitten), naar boven trekken, het oogje weer dicht buigen en daarna het ijzer weer terugzetten. Of zit het ijzer nog op een andere manier vast?
 
deze plaatsen.JPG

Bedankt allemaal voor het meedenken Heren want ik zat er gisteren wel even 2 uurtjes doorheen. Gelukkig duurt dat bij mij niet zo heel lang. Dus even jullie adviezen allemaal even doorgelezen en ik geloof dat ik er uit ben:
OK, Loshalen en Solderen is de beste optie, maar dat solderen had ik in 1e instantie al geprobeerd, alleen de stroppen waren, oneerbiedig gezegd, gemaakt van “pisbakkenstaal” en vielen niet te solderen. Twee componenten-ijzerlijm was nu ook een goede optie maar ik had er al zoveel secondelijm op laten druppelen dat de ijzerlijm zou het metaal nooit kunnen bereiken. Het idee van Hans om de puttingijzer los te halen vond ik zelf ook wel een hele goede maar er was al relatief veel secondelijm naar beneden gelopen en daardoor waren de puttingijzers te goed verlijmd aan de romp.
In principe voldeed de secondelijm weliswaar minder maar toch wel voldoende want tijdens de montage van de Hoofd- en Weeflijnen heb ik de verbinding echt wel op de proef gesteld door de lijnen behoorlijk krachtig heen en weer te bewegen.(statische belasting) Echter de “Beuk” die hij gistermiddag moest verwerken was net een beetje te veel van het goede.(dynamische belasting).
Ik heb een reddingsoperatie toegepast die een combinatie is van het idee van Groenenberg om door de talreep heen een stuk vierkant 4 x 4 te steken (rondhout rolde weg bij het klemmen) en deze d.m.v puntklemmen op de verschansings-rail te klemmen >> dit nam de hoofdlijn spanning over. De onderste 3 juffers daalden hierdoor 1,5- 2 mm en dit was net genoeg om het idee van Chris (CXello) toe te passen nl. om met behulp van 0,2 mm koperdraad de open Puttingstrop naar elkaar toe te trekken. En ik moet zeggen dat lukte aardig.
Het liefst zou ik deze K?T-constructie helemaal in beton willen gieten maar ja dat gaat nou eenmaal niet. Ik laat deze poging in ieder geval tot maandagmorgen volledig uitharden en dan maar kijken of het voldoende is anders wordt het een heleboel slopen.
Ik heb er in ieder geval van geleerd dat ik hoe dan ook een volgende keer moet solderen of Metaal-lijm moet toepassen.
n.b. ik overweeg om de koperdraad strop maandagmorgen er nog een keer omheen te wikkelen, en kort af te knippen, drupje lijm erop en het met een likje zwarte verf te camoufleren.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik zelf gewoon de talrepen van de juffers had verwijderd, met een beetje beleid is dat wel te doen ondanks de zekering met lijm. Daarna had je makkelijk de boel kunnen repareren en weer nieuwe talrepen aan kunnen brengen..... Uiteraard wat laat nu, maar als het nog eens voorkomt, kun je dit ook overwegen.
 
Anker (97) met Ankerboei (98)

1) Tekening.jpg

Over het Anker valt eigenlijk weinig te vermelden, het enige is dat de koperen banden (uit de messing gestanste plaat) A en B veel te lang zijn. Als voorbeeld geef ik even band B, deze heeft een uitslag-lengte van 31 mm en aangezien de Ankerstokken uit de laser-gesneden 5 mm Triplex plaat komt volgt hieruit dat de omtrek ter plekke van zijn plaats op de stok 4 x 5 = 20 mm is. nb. het vreemde is dat als je op de 1:1 tekening gaat meten de afmeting van de ankerstok 7 x 7 mm is en dat geeft een wel uitslaglengte van 4 x 7= 28 mm + 3 mm overlap = 31 mm. Dus gewoonweg een stukje ingekort.
3) Aanzicht 1.JPG

De Ankers worden aan de ene kant opgehaald door een ketting en de andere kant door een touw, op de Mantua tekening lopen beiden een heel eind over het dek door tot direct naast de mast waar ze via een dekkluis in het ruim verdwijnen. Omdat ik daar moeilijk nog bij kon komen vanwege de al opgetuigde mast heb ik deze 30 mm naar achteren verplaatst, net achter de windas (71). Het touw heb ik voor de leuk, 1 slag om de windas-trommel geslagen.
nb. Mantua voorziet niet in de zwarte ankerkluis ringen, ik vond dat een raar gezicht gewoon een 7 mm gat in het dek, ik heb nog zo'n rommel-bakje en daar heb ik nog twee geschikte ringen in gevonden

Ankerboei (98)
Deze dienen als het Anker uitgegooid is om de plaats aan de oppervlakte aan te geven waar het anker op de bodem ligt. De Ankerboeien worden gemaakt uit Ø 8 mm rondhout en zijn ieder 13 mm lang, ik heb van het meegeleverde stuk rondhout 60 mm afgezaagd (bewaar in ieder geval 330+5 mm rondhout straks voor de Mars-Ra 87) en eerst, nu ik nog wat houvast had, met een ronde vijl de inkeping aangebracht. Normaal dienen deze bollen een witte kleur te hebben maar omdat ik bijna geen kleuren gebruik, alleen hier en daar wat zwart, heb ik deze twee boeien alleen gebeitst (kwestie van persoonlijke smaak)
2) Ankerboei.jpg

Nog een ander probleempje moest ik oplossen, Bij Mantua worden de Ankerboeien tussen de verschansing door op het dek gelegd, Ik heb ze nog even over de geschutsluiken gegooid maar dat was geen kijk dus de drijfboei touwen keurig opgebonden en de boeien aan een opengemaakt oogje aan de kraanbalk gehangen.
4) Aanzicht 2.JPG

Voor de foto’s moest de reparatie ondersteuning van de Juffer-stroppen even weggehaald worden en dat leek goed te houden, voor de zekerheid heb ik de ondersteuning voor nog 1 nachtje weer even teruggezet en morgen gaan ze er definitief van af want dan ga ik bezig om het eerste zeil (kluiver) op te hangen.
 
Laatst bewerkt:
Kluiver en Fok

Vanwege de hele mooie zomer van dit jaar en het feit dat ik absoluut iets te doen moet hebben, had ik in de schaduw aan de tuintafel de zeilen eind Juli al helemaal klaar gemaakt. ( zie pag.10 # 192). Maar voordat ik begin met optuigen van de zeilen, lopend en staande want is het van mij een goede gewoonte om ALLE blokken na te lopen en te controleren of de doorvoergaten wel helemaal goed doorboord zijn. Er is niets frustrerender dan dat je tijdens het optuigen erachter moet komen dat je door een al aangebrachte lijn een andere lijn niet door je blok kan voeren. Voordat ik een lijn (touw) ga monteren wordt deze door mij altijd behandeld met bijenwas, waarom ik dit doe staat al uitgelegd in de volgende 2 links:
http://www.modelbouwforum.nl/thread...han-van-den-heuvel.251273/page-4#post-3814503
En:
http://www.modelbouwforum.nl/thread...han-van-den-heuvel.251273/page-4#post-3838859

Nou kan ik me zo voorstellen dat als je al die lijnen (touwen) op de tekening ziet je ‘door de bomen het bos niet meer ziet’ en toch zit er een bepaalde logica in, als voorbeeld geef ik even de 1e lijn aan: je begint te zoeken op tekening 3 naar lijn 1 >> aan de boeg vind je een lijn met vlak daarbij een kleine 1 en deze ga je volgen. Halverwege de top van de Kluiverboom gaat deze over in een enkel blok en wordt dan een dubbele lijn in combinatie met een tegenliggend blok, vlak voor de top wordt het weer door het tweede blok een enkele lijn, en gaat daarna ( aangegeven met een korte pijl en nog een kleine 1) richting de boeg. Omdat hij daar met een pijl ophoudt weet je nog niet waar je hem aan vast moet binden (aanslaan), dan pak je Tekening 2 en kijkt op het bovenaanzicht waar je ergens een kleine 1 kunt ontdekken en je vindt er een bij de Apostel aan Stuurboordzijde >> en dat is de plaats waar je lijn 1 aanslaat. 98% van de lijnen vind je dus het begin en eind op respectievelijk op Tekening 3 en 2, in een paar gevallen moet je even tekening 2 erbij pakken, daar staan de eindpunten op van lijn 3 en 4 op en ook ……het begin van lijn 38 met zijn eindpunt op tekening 2. Moeilijk? Nee hoor een kind kan de was doen.
Nu is het zeker niet mijn bedoeling om iedere lijn met elk zijn eigen specifieke benaming en route aan te geven, probeer wel de numerieke volgorde aan te houden want ook daar zit een logica in vanwege de bereikbaarheid van de eindpunten vooral aan de Mastkraag (79C) met zijn 16 Korvijnagels die soms ook nog dubbel bezet worden. Op onderstaande foto zie je hem dan ook 2 x vergroot boven mijn werkblad hangen.
Kluiver en Fok 2.JPG
 
Laatst bewerkt:
Breefok of Schoverzeil? (87)

Omdat ik in de scheepsvaart terminologie een complete leek ben is het bijna standaard dat ik de Site van http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal opzoek als ik tekst en uitleg wil over een bepaald onderdeel of begrip die ik op een schip/boot toepas en waar ik op dat moment mee bezig ga. (mocht je de Site bezoeken klik dan vooral ook even op het vierkantje ‘klik hier voor afbeelding’ als je zoekopdracht in beeld komt)
Zo kwam ik er achter dat de benaming Breefok (een Razeil op een langs getuigd schip) wordt gebruikt als deze in de plaats van een normale fok gevoerd wordt!! Worden echter nog wel een Fok en Kluivers gevoerd dan is de juiste benaming voor dit zeil een Schoverzeil.
1) Schoverzeil.JPG

Ik had al eens eerder vermeld dat ik meer een Timmerman-matroos ben dan een Lopend Want-matroos, niet dat ik hoogtevrees heb maar ik moet wel erkennen dat ik wat moeite heb met het zien van verbanden van al die lijnen die ogenschijnlijk kriskras van hoog naar laag gaan. Alleen al bij de mastkraag worden er 19 lijnen aan de Korvijnagels aangeslagen en op de 2D tekeningen lijken ze allemaal dezelfde. Dat resulteert er bij mij in dat ik eerst met mijn 3 tekeningen naar de grote eettafel beneden ga en een bepaald zeil met een kleurpotlood een kleurtje geef zoals nu bij het schoverzeil en dan alle lijnen naloop die op dit zeil invloed hebben en deze lijnen hetzelfde kleurtje geef. Daaruit volgt dan ook een overzicht van de Schoverzeil-Ra 87 met alle één en tweeschijfblokken, verstevigingsbanden, voetpaarden en oogbouten die daaraan gemonteerd moeten worden. Het is namelijk absoluut noodzakelijk om al deze onderdelen vooraf aan de Ra te monteren omdat hij, als hij eenmaal hangt dit nagenoeg onmogelijk is. En dan komt er nog een moeilijkheidsgraad bij om ook alle bovengenoemde onderdelen die bij het bovenliggende Topzeil behoren nu al te monteren.Het heeft me twee volle dagen gekost met talloze Dry-Fit pogingen om tot het volgende eindresultaat te komen. Waarbij aangegeven welke lijn door welk blok loopt (links=rechts)
2) Ra 87.JPG

De voetpaard met de steun is een onder de Ra gespannen touw waarop men kon staan wanneer men werk aan de schoverzeil te doen had. Als eerste boor ik altijd een 1 mm boortje in het midden van de Ra en laat deze daar zitten om te dienen als ‘Marker’ zodat alle onderdelen op 1 lijn en afstand van het midden te laten komen zitten. Ook handig om aan ieder eind van de Ra nog een doorlopend ovaal gat op 1 lijn te maken met daarin een 1 mm pin om lijn 24 te begeleiden. Dan het Schoverzeil zelf, deze werd voornamelijk en alleen dan bijgezet als men ‘voor de wind’ ging en dat zag er dan als volgt uit.
3) open Zeil.jpg

Echter ik heb er doelbewust ervoor gekozen om het Zeil op te binden, ten eerste omdat ik dit mooier vind anders is het Zeil te (over)duidelijk aanwezig en belemmerd deze geopend het totale zicht op de kanonneerboot zelf. Ten tweede zal ik de Kanonneerboot aangemeerd aan een kade opstellen en dan is het niet gebruikelijk dat deze geopend is.
4) opgebonden Zeil.JPG

Voor diegene die mogelijk ook gaan kiezen voor een opgevouwen Zeil heb ik nog even een Tip. Ik ben een volle middag bezig geweest hoe nu dit zeil realistisch op te binden. Ik heb hem opgerold, dubbelgevouwen, als een Harmonica opgevouwen maar uiteindelijk kwam ik tot het beste resultaat om hem met zijn front naar onderen (zoomranden van het zeil naar boven) op de Tekening te leggen, de V-vorm aan de bovenkant met twee pinnen vast te pinnen en dan als een Rollade al het zeil naar binnen te werken en vooral de twee zij-lijken (zijkanten) als laatste te sluiten. Daarna heb ik de zeilrol met 5 stroppen stevig aangetrokken en gefixeerd. Het allerbelangrijkste is om op de plaats die ik aangegeven heb met aan A, een naald en draad van achteren naar voren door de linker flappen door te steken en dan weer van voren naar achteren via de rechter-flappen naar achteren en daar (achter dus) met een dubbele knoop flink aan te trekken. Dit is beslist noodzakelijk want op de plek waar nu de 2 gele pinnen zitten zullen straks de twee lijnen 13 aangeslagen worden en deze moeten behoorlijk op spanning gebracht worden om de Zeilrol ‘op hoogte te houden’ Doe je dit niet dan zal de mooie ‘V’-vorm helemaal uit zijn verband getrokken worden.
5) zeil oprollen.jpg

Als ik nu vanaf mijn laptop overzij kijk dan denk ik: “Het ziet er allemaal zo gemakkelijk en eenvoudig uit, maar het heeft me deze keer heel veel tijd en moeite gekost, dus dat heb je goed gedaan jochie” :thumbsup: en het doet niet onder aan het allereerste plaatje die ik geplaatst heb op Pagina 1 van dit lijntje. zie >> http://www.modelbouwforum.nl/attachments/totaalplaatje-nr-2-jpg.267490/



 
Laatst bewerkt:
Met het aanbrengen van de tuigage is het net zo als hoe de Chinese muur gebouwd is. Steen voor steen - stapje voor stapje. De wirwar van lijnen is inderdaad zeer verwarrend, maar wanneer je met de eerste begint - die aanbrengt, dan de volgende, etc. dan lukt dat uiteindelijk vanzelf (uitgaande van goede tekeningen uiteraard).

Dit ziet er in elk geval allemaal goed uit!
 
Leuk bedacht Adri, het verticaal opbinden van het schoverzeil. Meestal worden alleen stagzeilen en de bezaan verticaal opgebonden, maar dit ziet er ook wel fraai uit op jou model:)
 
Toprazeil (88)

1)Topzeil zwart.JPG


Het wordt een stuk handiger om eerst het vierkante topzeil compleet aan de Ra te monteren(marlen) inclusief de 2-schijfsblokken, met de 1,25 mm strop wordt het geheel aan de Stengeklamp 81B geknoopt.
(Let op de Top-RA staat in de stuklijst met een lengte van L= 225 mm >> dit moet zijn L= 255 mm).
Daarna wordt het zeil respectievelijk uitgericht met de lijnen: 15 >> 3 >> 18 >> 19.
Op dit moment heb ik het plan opgevat om alsnog een montage volgorde-lijst voor alle lijnen te maken en deze alsnog op het forum te plaatsen omdat ik meende dat de numerieke getallen (1>2>3> enz. enz.) aangehouden moesten worden. Helaas is dit ver naast de waarheid en het heeft me enorm veel tijd en gepuzzel gekost om in die Italiaanse spaghetti wir-war een logische volgorde te vast te stellen. (Als alle lijnen geplaatst zijn zal ik die lijst op het forum zetten).
Het resultaat na 2 dagen zwoegen, gezien vanaf de voorkant.

2)Voorkant.JPG


En vanaf de achterkant

3)achterkant.JPG
 
Back
Top