is er het hele jaar thermiek :?:

De ongeduldige jongens die een "nulletje" verlieten om het geluk elders te zoeken stonden vaak al lang weer aan de grond dan de geduldige vlieger al draaiend op een "nulletje" toch thermiek vond.

Allsje in een 0 blijft hangen, zit je al in de thermiek. Alleen is die dan veel te zwak om te stijgen. wat doe ik dan=> ander belletje zoeken. als er dan bv ook nog wind staat is in een 0 blijven hangen ook niet zo slim. je blijft op dezelfde hoogte hangen maar je verwaait wel verder weg...
Op een avond wanneer de belletjes zijn uitgedooft en je vindt dan een 0 is dat soms wel eens van toepassing. Dan hebje als je lang in die 0 kan blijven hangen soms 20 min extra gevlogen.

Het is heel moeilijk om een beslissing te nemen als je in een nulletje vliegt. Wat in eerste instantie een nulletje lijkt kan wel uitgroeien tot een mega bel. Maar anders om is natuurlijk ook mogelijk.

Het heeft er volgens mij ook mee te maken met wat het doel van de vlucht is. Als je een zo lang mogelijke vlucht wil maken, dan zal een nulletje waarschijnlijk niet genoeg zijn. Bij het F3j vliegen hoef je 'maar' 10 minuten te vliegen en dan kan een nulletje al vrij snel genoeg zijn.

Ook het tijdstip van de dag heeft er mee te maken. 's morgensvroeg zal je sneller tevreden zijn met een nulletje dan 's middags.

Wat het f3j model betreft ben ik het volledig met Jeroen eens. Er zijn veel fabrikanten die modellen in het assortiment hebben waarvan ze zeggen dat ze uitermate geschikt zijn voor het f3j wedstrijdvliegen. Helaas is het in de praktijk anders. Als je echt mee wil doen kom je al snel uit op een veel duurder model.

Gr Egbert

knikvleugeltje zei:
Hallo,

we hebben het over thermiek en F3J.
Maar wat is bijv. nu een betaalbare F3J-zwever om mee te beginnen? Moet toch stabiel vliegen, niet te grote spanweidte dacht ik. Zeg 200 tot 250 cm :?: 3-as gestuurd? of kan om te beginnen 2-as gestuurd.
Ik vindt dit barre interresant,...
Taco

Taco, als voorbereiding voor F3J zou je nog een tussenstap kunnen maken. F3J is overigens 3-assen.
at voor jou misschien een leuke instap zou kunnen zijn is de Super-Fips van CHK www.chk-modelle.de. Dan kun je gewend raken aan het vliegen met flaps, en het vliegen met "flight-fases", zoals Snelvlucht, Thermiek en landen ( Butterfly).
Ik heb deze zwever momenteel al thuis liggen, morgen wordt er begonnen met de bouw. Doet het (zeer) goed in de thermiek!
2 meter spanwijdte
620-640 gram vliegklaar (zwever-uitvoering)
V-staart ( afneembaar, was nog niet bij de oudere versies )
Ailerons
Flaps ( of op goed Duits Wölbklappen )
2-delige vleugel, balsa ribben, carbon D-box, carbon achterlijst
romp af-fabriek al versterkt met koolstof-rovings.
Prijs € 170,- voor de versie met Ail.en Flaps.

Review in de Aufwind http://www.aufwind-magazin.de/redaktion/superFips603/index.html uit 2003 ! Nog de oude V-staart bevestiging.

Review in de FMT (2003) http://www.vth.de/modellbau/fmt/fmt.htm Zoeken in het Archiv op Fips

Hans
p.s. over een aantal weken zal ik een verslag uit brengen van de eerste vluchten.

Egbert van der Laan zei:
Wat het f3j model betreft ben ik het volledig met Jeroen eens. Er zijn veel fabrikanten die modellen in het assortiment hebben waarvan ze zeggen dat ze uitermate geschikt zijn voor het f3j wedstrijdvliegen. Helaas is het in de praktijk anders. Als je echt mee wil doen kom je al snel uit op een veel duurder model.

Gr Egbert

Noem eens wat modellen?

Er is hier ook al eens een diskussie over gehouden:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=440898

Ik kreeg vorig jaar onderstaand mailtje:

Geachte vliegers,

Ik heb te koop een splinter nieuwe Starlight 3000 carbon D met een V staart.

kleurstelling geel boven en rood aan de onderkant met een gele romp.

Kist is geheel nieuw, dus nog geen servo’s ingebouwd.

Je hoeft dan dus niet tot December of Januari te wachten met vliegklaar maken.

Groeten, Michel Lubbers

michel@lubbers.com

Misschien is de Starlight nog niet verkocht....

Henk

De modellen die in de top van het F3j mee doen zijn:

Pike superior
Sharon 3,7
Space
Starlight

Ik vlieg zelf nu sinds 1,5 jaar met de pike superior en deze bevalt me heel erg goed.Dit is een uitstekende zwever met heel veel allround eigenschappen. Het grootste voordeel vind ik dat je er een hele grote afstand mee kan vliege zonder veel hoogte te verliezen.

Daarvoor heb ik met de sharon en de space gevlogen. De space is te vergelijken met de pike superior alleen dan iets minder in het thermiek vliegen.
De sharon is een echte thermiekzwever.
Hiervoor is een klein belletje al genoeg. Het nadeel van de Sharon is dat je niet zo goed afstand kan afleggen en dat je niet snel door een slecht gebied kan komen.

Met de starlight heb ik zelf geen ervaring, dus daar kan ik niks over zeggen.

Dit hierboven is mijn eigen mening. Iemand anders kan hier natuurlijk anders over denken. Het heeft volgens mij ook heel veel met je manier van vliegen te maken. Ik ben iemand die graag een hele grote afstand mag afleggen en daarom ligt de pike mij erg goed.

Gr Egbert

Bedankt voor het beschrijven van de eigenschappen van deze kisten.

Houdt het forum in de gaten. Dan weet je binnenkort waarom ik blij ben met deze beschrijvingen.

De "loopeigenschappen" van de Pike zijn volgens mij terug te voeren op de HQ/W profielen.

Die zijn ook toegepast op bv de Tsunami

Dat is zeker heel erg mooi. Ik wist het al een tijdje, maar mocht hierover niks vetellen. Het is nu dus geen geheim meer.

Ik heb nu de nieuwe vleugel van de pike Giant. Dit ziet er ook veel belovend uit. Het voordeel van deze vleugel is dat je met veel wind nog zonder ballast kan vliegen en toch hele goede thermiek eigenschappen hebt. Althans in de theorie, dit moet in de praktijk nog blijken.

Gr Egbert

Kun je zo'n Pike/sharon/Starlight etc, makkelijk ombouwen naar electro? Of kom je dan ruimte tekort? Of zijn die kisten daar niet op gebouwd?

Ik vind zo'n wedstrijdmodel wel erg mooi, maar zoek wel het gemak van een motertje. Ik ga er toch geen wedstrijden mee vliegen.

ff een meer algemene vraag; ik voel er niet zo veel voor om een topic van afgelopen zomer omhoog te schoppen dus ik wil het zo proberen:

De termiek houdt me aardig bezig en ik ben bezig met de aanschaf van een ASW 27 B van Tangent / MPX (2600mm). Is het zinvol om daar een variometer op te zetten? ik ben daarmee ook opzoek naar een skymelodie of piccolario, in de eerste instantie zonder TEK. maar ik kan hier in Nederland via internet niets vinden over verkooppunten van die dingen. Zijn hiervoor adresjes?

Hallo,

vario op thermiekzwevers lijkt mij altijd zinvol. Op grotere hoogte en/of afstand zie je niet meer of je zwever daalt of stijgt.

Verkooppunten weet ik niet, ik zelf heb een setje van Multiplex met 2 zenders. Geeft alleen een pieptoon. (voor hoogte en spanning) Ik wil dit eerst eens proberen.
Koste mij gebruikt op ebay ook niet zo veel.

Over een week loopt een Multiplex vario af, vragen ze 75 euro voor.
En over 2,5 uur loopt een sky melody af, zit nu op 100 euro.

Gr.
Taco

Voor wat het waard is: mijn advies ten aanzien van vario's.

Ga voor een Piccolario, of een WS-tech of een Skymelody.
Zoek binnen dit forum alles op over vario's. Of ook op de duitse forums.
Is heel veel over te lezen, zoveel mensen <==> zoveel meningen.

Blijf af van de " goedkopere vario's " .
Of de techniek is verouderd, zoals bij Multiplex of de gevoeligheid is slecht ( 1meter ipv 2 cm ) zoals de vario die o.a. door Conrad wordt aangeboden.

Hans

Mijn persoonlijk mening over vario's is dat je ze eigenlijk niet moet gebruiken ( behalve voor grote bakken >4.5 mtr).

Het thermiekvliegen is toch een vak apart. Je moet het door zelf veel te doen, gaan "zien en voelen" of er thermiek zit. Dit kost gewoon tijd. Hoe beter je eigen model kent onder diverse weersomstandigheden hoe makkelijker het gaat.
Door het gebruik van een vario, ga je niet meer op je eigen gevoel af maar alleen nog op het geluid. Op het moment dat je geen vario aan boord hebt, is het kans op missen van de bel veel groter. Ik vind zelf de sport ook om zonder hulpmiddelen boven te komen met elk type model.

Voor de grote bakken is het stijgen of dalen veel moeilijker te zien. ( vaak hogere daalsnelheid en hogere vleugelbelasting) Hierdoor heb je de kans dus ook om bellen te missen. In dat soort gevallen denk ik dat een GOEDE vario een uitkomst is...

Jammer is dat je vaak zelf het wiel moet uitvinden, net zoals in een ander draadje beschreven wordt, ben ik de enigste (beginnende) zweefliefhebber in onze club.
Het komt er dus op neer dat ik zelf moet uitvinden wat kan en wat niet.

Ze kijken je glazig aan als je een elastiek uitrolt, wat sowieso al bijna onmogelijk is omdat er mensen zijn die moeten starten en landen met een motorvliegtuig.

Dit geldt ook voor een vario. Ik heb eentje gekocht om het mezelf wat gemakkelijker te maken, omdat ik op onze club geen hulp hoef te verwachten.

Maar misschien heb je wel gelijk dat je zonder vario meer op het toestel gefixeerd bent. Tot op heden vloog ik nog zonder, maar het lukte mij niet om eventueel aanwezigen thermiek te gebruiken. (eerst maar eens wat boeken over thermiek lezen) Voor diegene die duits kan is 'das thermikbuch für modellflieger' een mooi boek, ben ik net mee bezig.

Ik heb toch al het idee dat er niet zo heel veel zweefliefhebbers zijn in Nederland. Dus hulp van iemand uit de buurt zit er meestal niet in.

Taco

Geen idee waar je in drenthe zit, maar op de club in Odoorn zijn er zwevers genoeg (met kennis)

Roden is alweer wat lastiger.

Assen heeft nog steeds geen veld.

Van de overige drenthse clubs, heb ik geen idee.

Knikvleugeltje (Taco),

Als je in de buurt van Eindhoven bent,wil ik je met liefde en plezier het nodige proberen bij te brengen. De bal ligt er nu ..... ;-)

Bedankt voor de tip en het aanbod.
Eindhoven is wel wat ver weg, dus dat wordt denk ik niets, maar je weet maar nooit.

Odoorn zal ik t.z.t. proberen.

Gebruiken jullie ook een Vario Erik?
Welke?
Hoe bevalt dat?

Taco.

Back