is er het hele jaar thermiek :?:

Ik gebruik ook een vario. De eerste jaren vloog ik zonder. Dan leer je goed op je omgeving en je kistje te letten. Dat is allemaal vreselijk belangrijk.

Mijn vario (Picolario Talk) wil ik NIET meer missen. Het voegt een dimensie extra toe aan het thermiek vliegen. Ik ben het dan ook maar deels eens met Jeroens. Met vario gaat er een werled voor je open. Ik zeg altijd maar zo: "Je geeft je vliegtuig een zintuig" als je er een vario inpropt.

Let wel: het ding maakt geen thermiek. het bevestigt JOUW tactisch ingeschatte zet om een bepaalde riching uit te vliegen. Daarnaast helpt het enorm in zwakkeren thermiek. In sterke thermiek kan je ook besluiten een daalgebied op te zoeken.

Als ee vario jouw tactiek bevestigd kan je het tot een machtig hulpmiddel maken.

En knikvleugeltje, ik heb ook altijd als enige op een club fanatiek zweefgevlogen. Houdt vol!! Je kan ook goed thermiek opserveren als je gewoon buiten loopt/fiets/autorijdt :o . Let op vogels. Valkjes en zwaluws vliegen laag bij de grond. Buizerds en ooievaren vliegen veeel hoger. Kijk waar ze vliegen. Welke wolken ze gebruiken, hoe ze met de wind mee drijven. Onthoudt welk weertype het is, hoe de omgeving eruit ziet waar je ze opserveert. Zoals afwisselende ondergron, glooingen in het landschap. Bomenrijen of rivieren die het landschap onderbreken. Daar kan thermiek los komen. Bekijk hoe de wind die obstakels aanstroomt en kijk hoe de vogels ermee omgaan. Onthoud de tijdstippen van je waarnemingen.

Ga eens s'avonds vliegen met je zwever en leer in dooie lucht strak cirkelen. Links om en rechtsom. Als je dan overdag in een thermiekbel zit merk je dit gelijk aan het vlieggedrag van je zwever. Hij zal harder willen vliegen en je kan meer up geven voor je uit de lucht valt. (overtrekt)

En verder: vliegen vliegen vliegen vliegen.....

Wat betreft de vogels, het klopt....

Deze week, ik dacht dinsdag, toen het mooi weer was zag ik een buizerd.
Net wat je zegt, vanuit een boswal.
Eerst wat gefladder, nog een paar slagen, en jawel hoor, de vleugels bleven stil staan.
Er daar draaide de buizerd, in 1 of 2 min. zo 100-200 meter hoog.
Het duurde niet lang of daar kwam de 2e buizerd.
Na een poosje vloog (zweefde) de ene weer terug recht tegen de wind in.

Zo zie je maar........... :!: :!: :P

knikvleugeltje zei:
Wat betreft de vogels, het klopt....

Vertel mij wat........ 8)

O, en wees ook bedacht op dagen met "weinig wind uit variabele richtingen" Die variabele wind wordt dan vaak veroorzaakt door loskomende bellen. :banana:

ik heb inmiddels een optie op een zeer complete sky melody (2de hands, zgan), nu het toestel nog :lol:
zit een beetje te twijfelen tussen de Styro-abachi ingedekte vleugels of GFK vleugels... voor een beetje acro met een 2000 mm - 2500 mm, 2600 mm of 3000 mm kist; kan dat styro-abachi wat hebben?

Heeze, zondag 12 maart, temperatuur 1 graad Celcius, wind uit alle richtingen, slechts 1 start gedaan. De thermiek was overal en na een vlucht van 30 minuten met een SpacePro vond ik het te koud om door te gaan. Veld is nog wel erg nat, dus kijk uit dat je niet vast komt te zitten met je auto.

vandaag Zondag gratis thermiek bij ons in EEKLO. (BELGIE )
de variometer was de plaatselijke buizerd.vluchtje van 45 min met de easy glider

Bij ons ook zonnig weer,(O'rozebeke) En wind van uit alle richtingen.:D sommigen stegen op met wind of landen met, omdat deze zo snel veranderde. Ik heb men Boss zwever uitgetrimd. maar had ik geweten dat er thermiek was dan trok ik hem in hogere regionen.

Val

Gistermiddag m'n X-Twin werd "gegrepen" door thermiek en zat binnen no-time op 50-60M met een stel meeuwen rondjes te draaien ..... langzaam afdrijvend richting bebouwing ..... met moeite de X-Twin weer naar beneden gekregen ..... ook de 1:1 zwevers hadden thermiek gevonden een paar honderd meter verderop ....

12 Maart was een uitzonderlijke dag! Zo vroeg in maart en al 3m/s rond (1:1). Ik kan me voorstellen dat jullie daar met de modelletjes leuk gevlogen hebben. Wel jammer dat het zo koud was. daarmee maar 1 uur kunnen vliegen. (op 1200m hoogte onder een mooie cumulus is het wel -10°c)

Matthias

Gisteren extreem weer hierzo in de Veenkolonieen.

We reden over de Mondenweg met een gangetje van 80 km/h.
Een gigantische stofwolk c.q. thermiekslurf ging net zo snel als wij over het land. Zeer veel stof, en hoge windsnelheden.
Best wel apart om dat te zien, en als je er naast rijdt, geeft het meer indruk van de energie die er in zit.

Hoog boven deze slurf was een niet al te grote witte wolk te zien, de condensatie van de lucht van beneden.
Hierdoor kon je mooi zien onder welke hoek de onder- en bovenkant van thermiek zich verhouden t.o.v. elkaar, en dit ondanks de snelheid, want 80 km. vindt ik wel een beetje veel.....

Taco.

Eindelijk.....na enkele weken van veel te koud weer stijgen de temperaturen!!
Gisteren was het vrij helder weer, blauwe lucht , scherp afgetekende wolken, dus we dachten veel thermiek. Nou, dat viel best tegen.
Vandaag echter, bewolkt, grijze hemel en een beetje nevelig weer, geen wind.
Gelijk al na de eerste motorloop tot 200 meter, thermiek.
Op een gegeven moment gezakt tot 140 meter. en daarna mee kunnen liften tot 468 meter. Prachtig, maar wel een beetje bang...
Trouwens geen een roofvogel (buizerd) gezien.

M.a.w. niet aan nemen of het weer nu goed of slecht maar huppakee in de lucht met die kist en kijken hoe het gaat.

Morgen opnieuw. Groetjes, slaap ze. :D

E-Zwever zei:
Gisteren was het vrij helder weer, blauwe lucht , scherp afgetekende wolken, dus we dachten veel thermiek. Nou, dat viel best tegen.
ik gok dat je daarmee dinsdag bedoeld? (06-06-2006)
er was anders genoeg thermiek, ik heb toen mijn 5uurs gevlogen (1:1) beste bel was 3.5 meter geintegreerd

Groeten Halmar

Je gelooft het of niet:

vandaag zag ik in de buurt van De Wijk (Meppel) een ooievaar cirkelen in de thermiek.

Ik dacht dat er vandaag niet zoveel te beleven was, maar toch verschillende buizerds in de lucht gezien.

Taco.

Donderdagmiddag om 13:00 een zwever opgehaald. Libelle Competition II van Höllein, gekocht via Marktplaats.
's Avonds om 19:45 zat ik voor de buis toen er gebeld werd door clubgenoten om te komen vliegen. 20:30 op het veld te Lisse, instellen en zender programmeren, onderweg in de auto de ontvangeraccu al geladen. 21:00 starten aan het lijntje. Lekker rustig rondgevlogen, af en toe een beetje hangen, maar vooral rustig rondvliegen tot 22:15.

Vandaag zondag 2 juli vanaf 12:00 op het veld, voor de aardigheid mijn vario-meter in de Libelle gedaan. Lijnstarts gemaakt, aardig rondgevlogen, verder afgesteld, een beetje geexperiementeerd met wat gewicht in de neus, uiteindelijk gewicht weer verwijderd.
Vervolgens een vlucht van 40 minuten gemaakt. Bij de start goed hoog uitgekomen, 100 meter. Daarna snel thermiek gevonden en doorgestegen tot 130 meter.
( De electrozwevers haaden mij al gezegd dat onder de 100 meter het altijd een beetje rommelig/turbulent is ). Daarna werd het rustiger in de lucht en kon je makkelijker op zoek gaan naar thermiek. De volgende 10 minuten doorgestegen tot 200 meter. Vervolgens 30 minuten heen en weer gegaan tussen 250 en 200 meter. Daarna wat afgezakt, afvangtestjes gedaan. Toen geland: het was tijd voor koffie en een sigaretje. Dit was mijn 7e start die dag.

Na de koffie weer 4 starts gemaakt, wel wat rond kunnen vliegen maar niet echt lekker hoog kunnen komen. Aantal clubgenoten gingen alweer naar huis om 15:00. Een clubgenoot kwam nog langs om de romp van mijn Mini-Ellipse te komen brengen. Die heeft hij voor mij schitterend gerepareerd en versterkt en weer netjes gespoten.
Bij de 3e start, wind over het veld was weg, lekker hoog gestuurd in het 2e gedeelte van de start. Weer op 100 meter van de lijn, gelijk de thermiek in en door omhoog. In zo'n 20 minuten in etappes door naar 250 meter. Daar aangekomen bleef er veel thermische activiteit in de lucht, dus verder omhoog en hoger en hoger. Op 300 meter aangekomen vond ik het mooi, thermiek was breed. Rustig gevlogen op zoek naar de zijkant van de bel. Die vond ik dus even niet! Ondertussen doorgestegen naar 330 meter zondar dat ik daar enige moeite voor deed. Dus dan rustig down gevend en cirkelend hoogte afbouwend. Dit lukte redelijk goed, af en toe toch even iets aan de snelle kant naar beneden maar dan weer rustig de snelheid afbouwen.
Uiteindelijk 55 minuten na de start weer geland met de Libelle.
Koffie gedronken met z'n tweeën, en om 16:45 op huis aan.

Wat is vliegen met de vario toch leuk !

Hans

Vandaag was het in Den Helder echt super.
Normaal sta ik altijd op de dijk van de helling wind te genieten maar vandaag was het nog beter.
Af en toe kwamen de meeuwen lanzaam in mooie ruime bochten naar me toe.
Die beesten zijn gewoon een soort termiek wijzers.
lekker over de weg richting de meeuwen en hoppa de lucht in.
Ik kon zelfs een aantal keer de vuurtoren ronden. 8)

De achtergrond foto van deze site is genomen van de plek waar ik stond.
http://www.stadsdichterdenhelder.nl/sddh_2a.asp?ID=4

Ik kon zelfs een keer achter de toren langs waarbij ik hem kon zien door de glasen koepel.
Ik heb er zo'n gws ontvangertje in dus de beperkingen zijn mijn ogen (stipppie sturen) en de angst buiten bereik te raken. :roll:

Gistermiddag wezen zwever met een Robbe Freewind. Kon slecht in de thermiek komen.
Vandaag ging het beter.
Voor mij de eerste échte thermiekervaringen. :!: :!:

De eerste keer een hoogte bereikt van ong. 700 meter (ik durfde niet hoger vanwege het zicht) , de tweede keer 300 meter.
Hoogtes geschat, ik gebruik namelijk een MPX-Vario.

Pieperdepiep.

Taco.

@ Matthias: Wij zitten vaak achter de schuur over het platteland te kijken. Bij Veendam is een zweefclub (1:1). Dat is 20 tot 25 km. hiervandaan, hemelsbreed. We kunnen de zwevers vanaf hier nog zien. Dus een echte zwever op 700 meter is voor mij vlakbij.

De zwever van mij zat zo hoog dat ik hem tenslotte tijdens het cirkelen niet altijd meer kon zien, en moest wachten tot hij weer in zicht kwam.

Of dit dan 700 meter is of 600 ofzo weet ik niet, maar hoog was het voor mijn doen wel.
http://www.knmi.nl/product/luchtv/wbkllu.htm Deze pagina helpt wel wat om de kans op thermiek te bepalen. Wordt meerdere malen per dag aangepast.
Via http://weather.uwyo.edu/upperair/europe.html kom je terecht bij bijv. http://weather.uwyo.edu/cgi-bin/sou...AR=2006&MONTH=07&FROM=1700&TO=1700&STNM=06260 zodat je kan zien waar de temp. terugvalt in hogere luchtlagen.

Leerzaam allemaal.

Taco.

Back