is er het hele jaar thermiek :?:

jeroens zei:
Ik denk gezien, mijn ervaring, dat ik mag zeggen dat er wel thermiek is de winter, de vraag altijd is waar.
Aangezien ik geen "wel of geen thermiek in de winter discussie" wil voren laat ik het hierbij......

jeroen, gezien je kennis zou ik het ook jammer vinden als je op zo' manier afhaakt.
er zijn er die graag juist wel uitleg horen over het hoe en wat.

misschien dat je er toch nog op in wil springen ?

Heel graag.
Maar ik heb het al een paar keer gevraagd.
Maakt het uit waar je vliegt?
Ik bedoel boven grasland of heide enz.
En maakt het ook uit wat voor model je vliegt.

Kan iemand ( ja vooral jij jeroen :wink: ) mij daar iets over leren.
Ik weet dat het met temperatuurverschil te maken heeft.
En ik vlieg erg graag met vario.( ook al heb ik jaren zonder gevlogen )
Dat even ter info.
En het is me nog nooit gelukt in de "winter" wat te vinden :cry:

De vluchten zijn vaak niet eens zo heel kort, omdat je ook niet snel zakt.
Maar als ik op een ander veld vliegt bij, bijvoorbeeld een bosrand en heide.
Daar heb je veel langer thermiek.
Zo heb ik het tot nog toe ervaren.

Thermiek in de winter....
Leuk idee, maar zoals Matthias al zei, staat de zon veel te laag om nog krachtig genoeg te zijn. Zonder zon is er geen thermiek, wel een heel klein beetje boven fabrieken of andere warmte-afgevende bronnen, maar tot een beperkte hoogte. De lucht koelt heeel snel weer af, en als het niet meer warmer is dan de omringende lucht kun je het wel weer vergeten.

Wat je wel kunt hebben in de winter (ook in de zomer hoor) is buienthermiek, maar dat lijkt me niet zo lekker voor je model (je kunt er maar heel kort gebruik van maken).

Peter.

P.s. Ik zweefvlieg ook 1:1, in de winter is er echt geen thermiek, zo stabiel als wat... (en als er een hobbeltje te vinden is, is het toch niet bruikbaar).

Leuke discussie,

Afgelopen februari was er een F3J wedstrijd in Belgie. Er lag notabene sneeuw en het vroor licht. Boven een bosrand met een lekker laagstand zonnetje in onze gezichten zagen toch de meeste deelnemers kans om gewoon de tien minuten vol te vliegen. En met een lijn van 150 meter lukt dat echt niet zonder thermiek.

PIC_0422.JPG

Henk

Wat ik ook al eerder zei en wat ook door andere wordt gezegd, de instraling is veel minder. Hierdoor is het ontstaan van de thermiek ook een stuk minder en de stijging van de thermiek bellen ook een stuk minder ( maar ze zijn er wel).
Uiteindelijk gaat het er om dat je normale daalsnelheid van je zwever kleiner is dan de stijging van de thermiekbel. (en je dus omhoog gaat) In de winter hebben de f3j vliegtuigen en handlaunchers een voordeel. Hun daalsnelheid is vaak veel lager dan de normale zwevers (profiel vaak SD7037 als ik het goed heb)
Ook is hun draaicirkel zeer klein waardoor zij in het midden van de toch al zwakke thermiekbel kunnen blijven draaien.
Grote zwevers bv 4 mtr hebben uit zichzelf een hogere daalsnelheid en hun draaicirkel is ook een stuk groter, wat dus in hun nadeel werkt.
Een van de onderschatte aspecten is toch wel de vlieger zelf. Kleine thermiek bellen herkennen is ook een vak. Vaak zie ik op de club dat mensen er dwars doorheen vliegen en vervolgens zeggen ze dat er geen thermiek was. Dit laatste kun je in mijn ogen alleen maar verbeteren door onder allerlei omstandigheden te vliegen. Op die manier leer je je model goed kennen en weet je hoe het reageert (ikzelf heb 3 wedstrijdmodellen, uit dezelfde negatief mallen en toch vliegen ze alle 3 iets anders).
Nu zijn wij in Heeze in de gelukkige omstandigheden van allerlei grond hebben.
Wij hebben in de aanbieding : heide, gras, een omgeploegde akker, water
bossen. Wij kunnen bij een bepaalde windrichting precies zeggen waar de bellen loskomen. Er is een stuk waar donkere grond , tegen een stuk bos aanligt.
afb11005.jpg

Aangezien de omstandigheden op elk veld anders zijn kom je dus er alleen maar achter door veel te vliegen.....

Hallo Jeroen,

Duidelijke en heldere uitleg. Valt weinig aan toe te voegen, veel vliegen onder alle weersomstandigheden is de beste leermeester. Is de mooie luchtopname van Heeze genomen vanaf een Scout :?:

de luchtfoto is gemaakt uit echt zwever. Ik dacht duo discus of zo iets.
Deze had toevallig dezelfde winglets als de scout ( of andersom ;-) )

oke dan begrijp ik waarom ik niets kan vinden.
Ik vlieg met een grote bak.
En alleen maar gras rondom ons veld.

Echte zwevers komen trouwens ook bijna nooit over, dat zegt ook al veel denk ik.

Nu nog even een andere vraag.

Blijft de thermiek ook lager?
Of wel komt hij minder hoog?
Of maakt dat niets uit?
Want als ik onder de 100 meter komt, ga ik al aan mijn landing denken.

Thermiek begint op de grond en de lucht stijgt omhoog (trechtervormig, en wordt sterker naar mate je hogerkomt.)
Dus je kunt al op 5 meter omhoog cirkelen als de bel maar sterk genoeg is (en het vliegtuig ervoor geschikt). Vooral in de zomer en als er dan helemaal geen wind, en het begint ineens iets te waaien weet je meteen waar de bel is. Als er een thermiek bel vlak in de buurt ontstaat ( dus de lucht gaat omhoog) zal deze lucht aan de onderzijde " opgevuld" moeten worden, anders zou er een vacuum in de natuur ontstaan en dit ademt zo moeilijk. Waar de wind naar toe waait, in die richting zit de bel.

Het is een veel grotere kunst om van 10 mtr hoogte naar 300 mtr te stijgen dan van 200 mtr naar 500 mtr (sterkere stijging).

Omdat je een grote bak vliegt is het nu eenmaal moeilijker om bij weinig thermiek omhoog te cirkelen (zeker in de winter)

Bij deze nodig ik je uit om van de zomer bij mij op het veld te komen vliegen. ( nu is het bouwseizoen aangebroken). Misschien kan ik nog es iets nuttig vertellen tijdens het vliegen (of niet ;-)

mooie uitleg jeroens! Ik heb net mijn theoriebrevet voor paragliden gehaald! Dit is ook zweevvliegen en dus willen wij ook thermiek. Het gaat dus om het verschil in warmteafgifte. Let op: hoeveel straling absorbeert de grond (zwart of wit)? kan de warmte getransporteerd worden naar diepere lagen? en Hoe vochtig is de grond, Als het vochtig is, wordt de warmte eerst gebruikt voor het verdampen van het water en erna pas voor opwarming van de grond (loofbossen).
Hieruit kan je dus zelf bekijken hoe een bepaald terrein t.o.v. een ander terrein warmte genereerd. Asfalt is ideaal als de zon schijnt, net als zwarte rotswanden. Sneeuw doet helemaal niks. Van loofbossen is bekend dat tussen de bomen warmte blijft hangen. Hier kan je s'avonds vaak nog op boven blijven.
Als zoals op de foto er alleen maar sneeuw omheen ligt zijn die bomen natuurlijk het warmst, dus zal de warmte daar opstijgen! Een vriend van mij heeft zelf (met parapente) toen het al donker was een tijd boven het meer gehangen. Niet keihard stijgen, maar hij kon wel rustig bovenblijven. Dit kwam doordat de het water toch warmer was dan de omringende omgeving (grondvorst). Het zijn logische dingen, maar inderdaad moeilijk om te ontdekken. Maar dat is natuurlijk ook wel weer een uitdaging!!!

Ik ben nieuw met het (zweef)vliegen, maar dit is bere-interessant en ik blijf dit draadje dan ook volgen.

Jeroen.
lijkt mij zeeeeeeeeeeeer interressant, en heeeel leerzaam.
Ik weet niet of jullie veld een beetje ruimte bied.(voor mijn zwever)
En of ik dan ook mag komen vliegen?
Lijkt mij erg leuk.

Sietse,

je aanvulling hardstikke goed.
Ik denk dat de meeste modelvliegers, die bij hun veld een bos hebben het wel gemerkt zullen hebben. Ze blijven daar 'avonds gewoon langer hangen.
Als een paraglider boven het bos kan blijven vliegen dat denk ik dat je met een model echt omhoog kunt (minium daalsnelheid vd paraglider is hoger dan van een model)

jeroens zei:
Bij deze nodig ik je uit om van de zomer bij mij op het veld te komen vliegen. ( nu is het bouwseizoen aangebroken). Misschien kan ik nog es iets nuttig vertellen tijdens het vliegen (of niet ;-)

Het lijkt mij erg leerzaam om te komen.
Als ik dan ook met mijn zwever mag komen lijkt me helemaal leuk :lol:
afb10993.jpg

Op het veld waar deze foto gemaakt is barst het altijd van de thermiek geloof ik

Zo is het weer wat duidelijker.
Ik had een paar antwoorden over het hoofd gezien :oops:

Bert.

In de winter is er wel degelijk thermiek te vinden. Zoals hier al eerder beschreven is gaat het om de opwarming aan de grond, niet in de lucht. Als de zon schijnt is er opwarming, al is het in de winter heel wat minder.
Wij vliegen op EBBT bv heel de winter gewoon door met de 1/1 toestellen.

Als je echt zo leergierig bent en de meteo wil leren begrijpen, dan raad ik je aan een cursus te gaan volgen in de wintermaanden op een echte zweefclub.
De kosten zijn zeer laag en je leert er op een winter tijd meer dan wanneer je duizend verschillende antwoorden krijgt op forums of modelvliegclubs. Niet dat daar geen mensen zijn die het niet weten of kennen, maar vaak krijg je onvolledige of enigzins onduidelijke antwoorden.

Als je op cursus gaat, ben je meteen in het bezit van een opleidingsboek zweefvliegen. Wanneer je dan nog eens het exaam meedoet, dan weet je voor jezelf dat je de stof goed onder de knie hebt. Bovendien leer je nog veel meer nuttige zaken over het zweefvliegen.

Binnenkort lees je daar meer over op de BIGGS site....

Vriendelijke groeten
Martin

Dank je Martin,

ik kom uit een echt zweefvlieg gezin pa, ma ooms tantes allemaal hebben ze gevlogen. Het echte nederlandse handboek " eerst weten dan zweven" voor de echte zweefvlieger was mijn bijbel (al werd er nog net niet uit voorgelezen). ;-)

Kijk, dat is niet echt een veelvoorkomende zaak denk ik.
Ik heb 3 kinderen die alle drie ook hebben gevlogen, maar geen enkele heeft de "microbe" zo zwaar te pakken als mij. De interesse is 0,0 bij alle drie.
Bij voetbalgezinde mensen schijnt de verhouding beter te liggen, haha.

De foto bij een van de vorige antwoorden van Jeroen Smits is gemaakt vanuit een super-dimona door je raad het al.... mij

het gaat om het onderstaande toestel

dimona.jpg

Thermiek in de winter....
Leuk idee, maar zoals Matthias al zei, staat de zon veel te laag om nog krachtig genoeg te zijn. Zonder zon is er geen thermiek, wel een heel klein beetje boven fabrieken of andere warmte-afgevende bronnen, maar tot een beperkte hoogte. De lucht koelt heeel snel weer af, en als het niet meer warmer is dan de omringende lucht kun je het wel weer vergeten.

Wat je wel kunt hebben in de winter (ook in de zomer hoor) is buienthermiek, maar dat lijkt me niet zo lekker voor je model (je kunt er maar heel kort gebruik van maken).

Peter.

P.s. Ik zweefvlieg ook 1:1, in de winter is er echt geen thermiek, zo stabiel als wat... (en als er een hobbeltje te vinden is, is het toch niet bruikbaar).

'Buien' onstaan uit overontwikkelde cumulus wolken. Als je beweert dat er 's winters geen thermiek is zouden deze buien ook niet kunnen ontstaan. Het stukje bij je p.s. klopt daarmee ook meteen niet, als het zo 'stabiel' als wat zou zijn dan zouden die buien van de afgelopen dagen ook niet kunnen ontstaan.

Een klein stukje theorie: De temperatuursopbouw van de atmosfeer is elke dag anders. Deze wordt 2x daags op bijv. de Bilt gemeten met een radiosonde en verwerkt in een Temp-diagram.
Bij de definitie van 'stabiel' kijkt men naar de temperatuursopbouw van de atmosfeer. Als een pakketje lucht aan de grond wordt verwarmt wordt de temperatuur vaak enkele graden warmer dan de omgeving. Als dit pakketje loskomt en gaat stijgen koelt het volgens een vaste waarde af (droogadiabatische afkoeling, vaste waarde, 's winters dus niet 'heeeel snel') Als de temperatuur van dit pakketje al snel (binnen enkele honderden meters) gelijk is aan de temperatuur van de omgeving stopt het met stijgen. Dit noemt men bij de 1:1 zwevers stabiel omdat het nauwelijks bruikbaar is. Als je de afgelopen dagen naar een Temp-diagram kijkt zie je dat (bij de maximum temperatuur) een pakketje lucht droogadiabatisch begint af te koelen en probleemloos doorstijgt naar tot de convectiehoogte (wolkenbasis) daarna koelt het natadiabatisch af (de vrijgekomen warmte van de condensatie of sublimatie wordt aan de afkoeling toegevoegd, het koelt dus minder snel af). Als tijdens deze natadiabatische afkoeling de temperatuur van het pakketje lucht tot kilometers hoog warmer blijft dan de omgeving groeit de wolk groot genoeg om buien te laten ontstaan. Dit noemen er erg onstabiel.
Opbouw onderste paar honderd meter van de atmosfeer:
stabiel.gif
onstabiel.gif

(even de condensatie buiten beschouwing gelaten) (de bij het plaatje 'stabiel' toenemende temperatuur is de inversie die jeroen een paar berichten terug ook al noemde.)

(en als er een hobbeltje te vinden is, is het toch niet bruikbaar).
http://www2.onlinecontest.org/olcph...&spr=nl&dclp=df7b4394d3d7e7ab37f1bb722f4073d4 :D

Groetjes, Bart
http://vanstratum.com

Back