Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Haha, gelukkig was ze alweer vergeten dat ze ook nog een vliegtuig had :)
Binnenkort een beetje recht maken dan gauw RC erin. Volgend jaar krijgt ze wel een nieuwe ;)

Weten jullie eigenlijk waarom? Te weinig ''control surface''?
Ik denk dat het belangrijkste bezwaar is dat de roeren die de rol-input moeten geven dan dicht bij de romp zitten. Ailerons zet je zo veel mogelijk naar buiten, des te effectiever zijn ze.
Ik heb nog nooit een Fox voor RC ingericht en ben het ook niet van plan... maar zou het niet mooi zijn om ailerons aan te sturen met een torsie-as in plaats van een pushrod? Een carbon staafje door de vleugel duwen dat verlijmd wordt in de aileron, parallel aan de scharnier... In de romp kan er aan dat staafje een roerhevel zitten die naar de servo gaat.

even een vraagje: Ik ben nu bezig om de romp uit te hollen (met een freesje), maar hoe hebben jullie de aansturing door de romp gekregen?? Gewoon op goed geluk erin geboord, of op een andere methode?

Nou ik moet je eerlijk zeggen....met een hele hoop moeite en de nodige lelijke woorden :rolleyes:
Ik had mijn rompje opengesneden,uitgehold...en daarna de stuurstangen erin.

Maar je zal vast wel een hoop betere tips krijgen ;)

Succes

René

Laatst bewerkt:
Ik heb scoobiedoe touwtjes gebruikt (holle plastic slangetjes met een doorsnede van ongeveer 2-3mm) gewoon met epoxy aan de binnenkant van de romp gelijmd (aansturing ailerons en hoogte gaat langs één kant zodat de romp nog open kan) daarna een paar druppels siliconen erin om ze lekker glad te maken.

Natuurlijk kun je ook gewoon een dun rietje of een speciaal daarvoor gekocht buisje gebruiken.

oke...maar hoe krijg je die door de hele romp?
Ik heb al zitten denken om een fiets-spaak te gebruiken en die door de romp te boren / steken / duwen en dan maar hopen dat ik goed uitkom.
Ik heb mijn romp dus niet doormidden gesneden

Ah, vandaar. Tsja, dan wordt het inderdaad wel lastiger. Zelf zou ik dan het systeem van de easystar aanhouden, dus langs de buitenkant van de romp een sleuf frezen of snijden en daar het buisje in lijmen. Dan kun je ook aan de buitenkant van de romp ruimtes maken voor de servo's. Wil je dat niet (want echt mooi ziet het er niet uit ;) ) kun je natuurlijk altijd nog gewoon het mes erin zetten; zo lastig is het ook weer niet om een Fox netjes doormidden te krijgen :)

ik had nog een ander ideetje: klein stukje van de achterkant afsnijden, grote boor in de achterkant boren, stuurkabels er doorheen en weer het stukje erop lijmen.......

Hallo,

Ik heb gewoon met een stuk staaldraad (hier een punt aan geslepen) door de romp geprikt, this even een precies klusje maar wel te doen. Hierna een een dun buisje door de romp gestoken waar dan weer een koolstof staafje doorloopt. Ik vind persoonlijk dit de mooiste oplossing omdat je er niks weer van terug ziet. zie ook Multiplex Fox

Mvg,

het zijn van die bowden (?) kabels. dus plastic hulsje met een binnenkabel (voor kleine vliegtuigen). Die lijm ik dan aan het begin en het einde vast met een drupje lijm, net zoals ik het zou doen met een balsa toestelletje. althans, dat was het idee.

daar heb ik soms oook last van, met het bouwen van mijn shocky heel precies willen werken, vriend van mij: nniet moeiljk gewoon zo zo en zo, je bouwt geen schaal kist;)

precies!! veel te precies.
Denk dat ik voor de optie ga om de kabels buitenlangs te laten lopen en dan onder de vleugel de romp in te laten gaan. Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan......

Ik heb er nu 2 vliegend. Een heel exact gebouwd en zoveel mogelijk gewicht bespaard door materiaal aan de binnenkant weg te freesen ipv wegsmelten enz enz. Ook de stuur stangetjes mooi weggewerkt voor de aerodynamica enz. De andere gewoon, gewoon gebouwd, dus in 2 middagen :D. Beiden vliegen super voor een foxje :D De lichtere is veel minder stijf, en dat is op deze snelheid toch wel merkbaar, zeker als ik daarna de gewone pak. Als ik het nu nog een over zou moeten doen dan zou ik hem weer gewoon quick and dirty bouwen, dan maar iets zwaarder. hij vliegt dan prima, maar wel flink snel voor een zwevertje natuurlijk.
Jakko

en dat is de druppel.
Ik ga niet meer moeilijker doen dan nodig. Het is uiteindelijke maar een fun-modelletje

Dat moet het ook blijven ;)
Ik heb de goedkoopste onderdelen gebruikt qua moter, regelaar en accu. En het vliegt prima :D
Ohwja hele kleine toevoeging: ik heb een nano gyro op de ailerons. Ik weet het het is smokkelen, maar ik vlieg achter een bomenrij achter ons huis en daar waait het alle kanten op, zowel boven als achter de bomen. Nu kan ik een stuk makkelijker starten en landen. Als hij eenmaal in de lucht zit heb je hem natuurlijk niet meer echt nodig.
Jakko

Back