Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

hoe zit het voor het indoorvliegen met de fox? is dat eigenlijk te doen? want ik kan me voorstellen dat het niet zo ideaal is door zijn vliegsnelheid die wat groot is.
en echt zoals een shockflyer kan je er niet mee vliegen.

Ik zal eens proberen met de mijne, als we terug gaan indoorvliegen in de winter :-)
Het probleem is dat de foxjes niet echt traag kunnen vliegen waardoor het niet zo 'aangenaam' vliegen gaat zijn..

...Maar dat hangt ook wel van de setup af. Als je een Fox hyper licht inricht zal hij een stuk langzamer vliegen.

In Belgié vliegen ze in de hal met de Fox en dan wordt deze gesleept dat gaat goed en vliegen met motor moet binnen ook geen probleem zijn alleen je moet wel bij de les blijven :mrgreen:

In Belgié vliegen ze in de hal met de Fox en dan wordt deze gesleept dat gaat goed en vliegen met motor moet binnen ook geen probleem zijn alleen je moet wel bij de les blijven :mrgreen:

kan je deze zin nog even vertalen? want ik krijg er kop noch staart aan.
leestekens zijn daarbij handig.

...Maar dat hangt ook wel van de setup af. Als je een Fox hyper licht inricht zal hij een stuk langzamer vliegen.

nu zit het zo bart, dat ieder toestel zijn glijhoek heeft. dit wil zeggen dat als je te traag vliegt als een idioot uit de lucht komt vallen ;)
ik zie niet gebeuren dat het foxje traag vliegt, of er nu een lichte setup inzit of niet.

ik heb er eens mee gegooid (gewoon het vrijvlucht zwevertje)
en dat vond ik al aardig snel voor zijn grootte.
nu komt er nog eens 50gr extra bij (denk ik ongeveer)
dat zal het zeker niet ten goede komen toch?

nu zit het zo bart, dat ieder toestel zijn glijhoek heeft. dit wil zeggen dat als je te traag vliegt als een idioot uit de lucht komt vallen ;)
ik zie niet gebeuren dat het foxje traag vliegt, of er nu een lichte setup inzit of niet.

ik heb er eens mee gegooid (gewoon het vrijvlucht zwevertje)
en dat vond ik al aardig snel voor zijn grootte.
nu komt er nog eens 50gr extra bij (denk ik ongeveer)
dat zal het zeker niet ten goede komen toch?

Hier spreekt een groot aerodynamicus......... :-?

...ik heb er eens mee gegooid (gewoon het vrijvlucht zwevertje)
en dat vond ik al aardig snel voor zijn grootte. ...

Dat klopt wel, weegt "uit de doos (zakje)" 40 gram met een vleugeloppervlak van "iets" tussen de 2,5 en 3 dm², dus een vleugelbelasting van "iets" tussen de 13 en 16 gram/dm² (een netjes traditioneel gebouwd balsa zwevertje weegt de helft, met dito vleugelbelasting) ... bij 16 gram zit je al aan een minimum vliegsnelheid van ca. 24 km/uur wat indoor best snel is ... dus met een motortje erbij verdubbel je snel in gewicht ... en bij 30 gram/dm² moet je al rond de 34 km/uur vliegen om hem netjes in de lucht te houden ... en dan ga je al naar indoor pylonracen ...

tuurlijk klopt dat :) ik zever niet uit mijn nek dirk ;)

dat je indoor gaat ZWEVEN kan ik nog inkomen.
gewoon op een 2 servo bestuurd dingetje achter een shocky slepen , en dat in een grote hal.
dat moet lukken.
maar zo met motor in, zie ik inderdaad niet gebeuren.
maar er zijn altijd eigenwijzen die eerst stukken moeten vliegen, of gewonden moeten maken vooraleer ze het snappen dat het niet mogelijk is.

wat tellen zoals dirk gedaan heeft, lost ook al veel vragen op.
zeker op de vraag van dit topic.

dat is DE manier dus...
maar dan 1 motortje op de neus? maar het sturen van de vleugels zou de fox veeel wenbaarder maken om indoor te vliegen.

maar hij doet dit outdoor, want die 2 motortjes zorgen voor heel wat power op dat lichtgewicht foxje.

Maximum gewicht FOX

Over het MAXIMUM gewicht van een FOX .

Die van mij is flink zwaar (190 gram)
21 gram motor 2500Kv
5x4 cox trimble drome propje
7,4 V 1050 mAh lipo Rhino 20C
2x 5 gram hextronic servo`s
25 A hextronic regelaar 22 gram
2 mm carbon vleugelversterking
2 mm carbon stabiloversterking
Romp is niet lichter gemaakt , alleen uithollingen voor componenten .

Vliegt super strak !!
Zweeft ook nog behoorlijk zonder gas .
Bijna steil omhoog aan de prop.

Kortom een superrr combinatie voor mensen die met een Fox wat sneller willen .
Zelfs gevlogen met windkracht 5

Na 10-15 minuten 692 mAh bijgeladen .

Ik ben met mijn 2e Foxje bezig in light versie met
5 gram motor en
4 grams servo`s en
7,4V 350 mAh lipo 20C

Kijken wat het fijnste gaat vliegen .

Later meer daarover

Ik heb een ideetje: Zou een fox goed vliegen als je van het ''achterste'' vleugeltje wingerons maakt? Roll en omhoog en omlaag.

Ik heb een ideetje: Zou een fox goed vliegen als je van het ''achterste'' vleugeltje wingerons maakt? Roll en omhoog en omlaag.
Hij zal zeker niet beter of slechter vliegen... of hij goed zal sturen is maar de vraag. Ik denk het eigenlijk niet, maar wie ben ik...

Ja, te weinig airflow over de te kleine roertjes in dat geval. Als je een licht toestel hebt en genoeg ruimte hebt zal het best te doen zijn maar lekker vliegen zal het nooit doen. Dan kun je beter wingerons maken van de vleugels; twee servo's gebruik je in de meeste gevallen toch al. Overigens zou ik het gewoon houden op ailerons + hoogte, dat is het meest voor de hand liggend en reageert ook het best. Rudder heeft totaal geen nut hierbij dus lekker niet doen.

Overigens heb ik ook al een Fox zien vliegen met één aileron en hoogteroer aangestuurd, de andere vleugel was niks aan gedaan. Vloog vrijwel identiek aan mijn Fox. Was overigens wel wat zwaarder omdat deze niet uitgehold was. De aileron werd aangestuurd met twee stangetjes en een scharnier onder 90 graden; beetje overbodig. Ik gebruik twee stukjes 0.8mm verenstaal naar beide vleugels, werkt ook prima en weegt aanzienlijk minder.

Oh, weet je wat je NIET met een Fox moet doen? Tussen een hoop andere zooi in een klapkrat drukken en dan twee maanden laten liggen :P Het lijkt wel zo'n tekening van een cartoonist, met gebogen vleugels. Hopelijk is het weer goed te krijgen met wat stoom. Is gelukkig de Fox van mijn dochter, dus geen RC ingebouwd.

Back