HPI Savage X FLM brushless conversion

Geloof me, die servo is snel voor 20KG!!!! Gisteren uitgestest, echt sterk en snel:)

Je kan Savöx alleen via Jaap(RC-J) krijgen. Hier link naar de shop: http://www.savoxservos.nl/

Specs van motor zijn:

Diameter: φ40,0mm
Lengte: 69.0mm
Gewicht: 448.8 gram
RPM/V (KV): 2.000
Accu’s: 4 ~12 NiMh (NiCd) cells/ 2~6 LiPo cells
Vermogen: Max. 1.665 Watt (15 sec.)
Continue stroom: 65 Ampére
As diameter: φ5.0

Ik heb net mijn Futaba 3PK verkocht, en een Spektrum dx3 ervoor teruggekocht:p
Zit door die ***douane in de problemen, dus dan maar dat dure kreng de deur uit:D

Greetz,
Joram

Ik heb jaap vanmiddag al een mailtje gestuurd, hij zei mij dat ie zeld die 12kg servo's in z'n Revo 3.3 had zitten. (1 om te sturen, 1 als gas/rem servo) ga hetzelfde doen, en als dat bevalt, krijgt de E-Revo BL edition ook een enkele stuurservo (ook zo'n 12kg 0.08 Sec)

heb zelf net een Futaba 3PK gekocht, met een spektrum dsm pro module. (blijkbaar heeft die een delay van 3ms, i.p.v. de standaard 5.7ms of zo. nouja, het set moet ook werken met normale spektrum ontvangers, dus ik vind het allemaal wel best.

Hey Joram,

Gaaf man dat je de primeur hebt om als "Upgrade fanatic" de motoren te mogen testen. Zou Jaap eens mailen want er komt ook nog een (serie) regelaar(s) van Savox. Maar dat wist je ws al...Misschien leuk de combi te testen!

Vind dit nog steeds een mooi, en inspirerend project!!

Groeten,

Rinaldo

Laatst bewerkt:
ik ben heel benieuwd hoe de motor gaat presteren, ik ben zelf nog aan het kijken voor een goede borsteloze set. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de speedpassion silver arrow met de 5,5t v10 speedpassion motor (pkracing), maar dit lijkt me ook een leuke motor.

Ik weet het rond de regelaars, maar dat duurt nog wat te lang want wil over een week de 1e testrit maken:

Greetz,
Joram

Nee, hier in de Wijk(Nijrees).

Ik moet toch uittesten en wil dat even dicht bij huis doen, daar zijn ook genoeg leuke plekjes dus...:D

Greetz,
Joram

Hoi Joram,

Ik ben het, de A123 cellen bakker:D
Ziet er goed uit wat je hebt gebouwd. Ben nu ook voor iemand een FLM savage aan het bouwen en het is mij opgevallen dat het een behoorlijk gewichtig wagentje gaat worden. Waarom heb je voor een hoge (2200-2300kv) motor gekozen? Je gaat toch op 6S rijden neem ik aan....

De savage die nu hier staat gaat rijden op een Medusa 36-80-1700kv met 6S lipo's en een MGM 160A regelaar. Gaat zekers erg hard rijden....maar of de savage het aan kan..... :confused: :confused::confused::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Hey man,

Word inderdaad gewichtig ding, mijne is straks rijklaar 6kg....
Al heb ik wel aardig wat alu parts, net nog FLM bulks erop gezet(pics volgen vandaag)dusja:)

Ik heb van Mart het verhaal over de 80MM motor gehoord, ruim 3KW....:lol:

Savöx geeft ook wat lage specs aan, misschine is het hier wel hetzelfde verhaal. We zullen het zien, volgende misschien 1e testrit mits het weer tegenzit, en PK een beetje snel mijn zender verstuurd:p

Ik neem aan dat je de standaard gearbox hebt? Als dat zo is kan ik voor je stalen tandwielen regelen. De 2 tandwielen op de ilder shaft(koppelingas) zijn nog plastic.

Iemand op RC-MONSTER gaat voor mij daar wat stalen voor maken, als je er interesse in hebt kan ik een extra setje laten maken, want de rest van de gears houd wel wat uit, zijn de plastic tandwielen die vooral bij het schakelen aan flarder gaan:p

Heb zelf de rest van de metalen tandwielen vervangen voor Titanium versies:)
Het is wel zo dat die gears pas over een maand klar zijn. Ik ga nu voor even de FLUX gears gebruiken, is gewoon stalen versie van
1e gear, maar heb dan wel even alles titanium/staal!

Je kan zelf ook FLUX 1 speed gebruiken als je de 2-speed niet wilt gaan gebruiken, maar ik vind het zelf wel kicken, schakelen met en BL monster.

Welke diff's heb je erin zitten? De Savage X versies met alu cups zijn echt nodig, die houden het vaak nog niet eens uit... 3x raden waarom ik Cen versies heb:p

Beide motoren die ik ga testen zijn 2000KV (4069/4570). Ik keek een beetje naar de NEU'S en mensen gebruiken de 2200kv versies. Ik wilde zelf meer power dan snelheid dus ben er wat onder gaan zitten. Mijn doen is zo rond de 70 te halen, moet lukken met 44.400 toeren in de 1e gear.

Maar ik ben weer weg, vandaga zou mijn regelaar moten verschijnen dus ik ga benee tv kijken;)

Iedereen is trouwens uitgenodigd als je de 1e testrit mee wilt maken:lol: (moet je natuurlijk wel in de buurt wonen).

Greetz,
Joram

Laatst bewerkt:
Zo zeg vandaag heb ik de eerste testrit met de savage gemaakt. Wat een Beul zeg! 6,2kg schoon aan de haak. Dit is mede te danken aan de zware 6S lipo's die er op zitten. Maar goed, de wens van de eigenaar was: lange rijtijd. De 80mm medusa met 2 parallel geschakelde 6S 3600mAh lipo's deden hun werk goed. Motortandwiel heb ik nu op 13T staan.

enig minpuntje van vandaag:
Na een paar keer remmen stonden de remvoeringen in de fik:eek:

Jormam, heb jij een suggestie voor de verbetering van de remmen?

Wat een lage vertanding!

kan flink hoger lijkt me.... Ik ga op 18 of 20/48 rijden...:)

Je moet de remmen losjes afstellen, welke rem zit er trouwens op? Hopelijk geen dual steel want dan krijg je zulke problemen.... Ik heb 2 costum epoxy remmen, we zullen zien volgende week wat de pads daarvan vinden:D

Maare, hoe krijg jij 2, 6s packs in dat chassis???? Mijn 4500Mah 6S past net!

Greetz,
Joram

dat komt omdat de eigenaar van de savage mijn project heeft overgekocht en bij het bestellen van het FLM chassis zich vergist heeft en het nitro type FLM chassis heeft besteld.

daardoor heeft hij alsnog een conversie kit moeten kopen(die ik ook nog liggen had) en dat houd in dat de lipo's nu naast zijn chassis hangen ipv net zoals bij jouw brushless FLM chassis tussen de chassis platen.

Ik dacht al, nogal onmogelijk om dat binnen een BL FLM chassis te doen:p

Vind het zelf maar niks, accu's buiten je chassis.... Doe ze mij maar lekker bescherm aan de binnekant.

Greetz,
Joram

Ik dacht al, nogal onmogelijk om dat binnen een BL FLM chassis te doen:p

Vind het zelf maar niks, accu's buiten je chassis.... Doe ze mij maar lekker bescherm aan de binnekant.

Greetz,
Joram

bwoa zo erg is het niet hoor, je moet alleen oppassen met vocht en de accu's zullen sneller vuil zijn.
en op dat gebied is het niet veel anders dan jouw FLM chassis want rotzooi kan evenzeer bij de accu geraken.

het grootste nadeel is het gewicht en de verhouding ervan, bij jouw chassis is het veel beter verdeeld en bij die andere kerel zijn chassis heeft dan als voordeel dat hij meer accu keuze heeft...

alles heeft zijn ups en downs... ;)

even Offtopic

Sorry mensen even Off-Topic:

image0015.jpg

Ik zie het, veel alu= zwaar:p

Ik maak zo mijn auto even af(moet nog alu stuurstang bewerken met vijl).

Greetz,
Joram

Joram

Even over de overbrenging. Er zit nu een 13T-47T op met de 1700kv medusa. Mijn mening is dat dit een goede keus is want de eerder geprobeerde 16T was te groot waardoor de auto niet lekker accelereerde.
Door het gebruik van een te groot motor tandwiel kan de motor te warm worden

Als het mogelijk is zou ik nog wel een grotere spur er op willen ivm de trekkracht. De snelheid is er zeker wel, maar daar is de savage niet op berekend. Het blijft een fun auto en geen circuit wagen.

Ben wel benieuwd wat jou savage doet. Hou in ieder geval de temperaturen in de gaten want dit zegt heel veel over de juiste verhoudingen tussen motor tandwielen en accukeuze.

Hieronder heb je een mooi overzicht om eens goed naar te kijken. hoewel de grenzen daar hoger zijn dan waar ik zelf mee reken, kun je wel aan de hand van jou bevindingen je conclusie trekken.

Hot, warm, and cool vary as well, so here's another general rule:
Hot for a motor = generally over 160F (71C)
Hot for a controller = generally over 150F (66C)(or "thermal" range for the controller)
Hot for batteries = generally over 150F (66C) for nimh, 130F (54C) for lipo
Warm for a motor = generally 100F (38C) through 150F (66C)
Warm for a controller = generally 100F (38C) through 130F (54C)
Warm for batteries = generally 100F (38C) through 130F (54C) for nimh, ambient temp through 120F (49C) for lipo
Cool for all components = generally ambient temp and up to 10 degrees F (5.6C) more

vuistregel:
Als je regelaar te warm wordt en de motor "koel" blijft heb een te kleine overbrenging. Dit komt doordat de regelaar een hogere pulsfrequentie heeft en daar wordt hij warmer van. Ga je een groter tandwiel op de motor zetten dan worden de puls frequentie lager en blijft de regelaar koeler.

Ga je te groot met het motor tandwiel zal de motor te warm worden.

succes

Laatst bewerkt:
Ik wist dat van motor temp/regelaar temp al.

Ik zal goed in de gaten houden, schaf mezelf nog een temp. meter aan binnenkort, maar heb het eerder altijd met het handje gevoeld dus we zullen zien.

Hierbij wat foto's:

img1117.jpg

img1120.jpg

img1121g.jpg

img1122.jpg

img1123.jpg

img1125.jpg

img1126r.jpg

img1127.jpg

De spoiler zit er nog niet op, moet daar nog goede lengte bouten voor hebben;)

Greetz,
Joram

Laatst bewerkt:
moooi:eek:

De eigenaar van de FLM savage heeft net zijn auto opgehaald.

ben eens benieuwd wat hij er van vindt....

Ik denk trouwens dat we er 13T-51T opzetten om een betere accelaratie te krijgen.

Back