Houten model Batavia

Je hebt de gelijmde naden gestikt toch? Dan zou je door de naden licht vochtig te maken de lijm wat minder stug kunnen maken. Lijkt me wel verstandig dit eerst op een restje te testen. ik weet niet of het nog gevolgen gaat hebben voor de kleur in de lijm.

Hier nog een keer, nu wat netter

full
full

Maar in mijn beleving niet "echter"

Laatst bewerkt door een moderator:
om dit probleem te omzeilen (woordspeling) heb ik bij mijn doorsnede van de HMS Victory gesimuleerd dat de zeilen opgehaald werden. is het proberen waard. heeft ook het voordeel dat je in ieder geval nog wat van de tuigage blijft zijn t.o.v. volledige tuigage, maar dat is persoonlijk.

wat ik verder wel eens gelezen heb is om de opgehaalde zeilen te simuleren door maar een gedeelte van het zeil te gebruiken, ik weet alleen niet meer op welk forum dat is geweest.

opgorden blinde

midsize.jpg

Hans op deze foto kun je zien wat de blinde (zo heet het bewuste zeil) mist om het netjes op te gorden, nl. de buikgordings die er wel op horen te zitten. de geien die er bij jou opzitten trekken de schoten naar binnen, terwijl de buikgordings die aan weerskanten meer naar het midden zitten (zie foto) het zeil recht naar de ra trekken.
Het samenspel van geien en gordings geeft een beter resultaat.
Voor zover ik weet heeft alleen de bovenblinde géén buikgordings, maar de blinde wel.

ps, bovenstaande foto laat niet de blinde zien, maar het principe is het zelfde. (foto geleent van de link van diederik)

midsize.jpg

Hans op deze foto kun je zien wat de blinde (zo heet het bewuste zeil) mist om het netjes op te gorden, nl. de buikgordings die er wel op horen te zitten. de geien die er bij jou opzitten trekken de schoten naar binnen, terwijl de buikgordings die aan weerskanten meer naar het midden zitten (zie foto) het zeil recht naar de ra trekken.
Het samenspel van geien en gordings geeft een beter resultaat.
Voor zover ik weet heeft alleen de bovenblinde géén buikgordings, maar de blinde wel.

ps, bovenstaande foto laat niet de blinde zien, maar het principe is het zelfde. (foto geleent van de link van diederik)

Piet,

Je ziet hem misschien niet, maar deze buikgording zit er wel degelijk (rode pijlen op de foto).
Wat ik alleen typisch vind is dat er op de tekeningen die ik heb maar eentje staat - in het midden van het zeil. Ik ben geneigd er twee op te zetten.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
hans,

Eén buikgording is zeer ongebruikelijk, komt bij mijn weten niet voor. De lijn die je met rood markeert kan geen gording zijn, want de gordings zitten nooit in het midden, maar aan weerskanten van het midden. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe het touw genoemd word wat je gemarkeert hebt. Misschien geeft jou bouwbeschrijving uitsluitsel?

hans,

Misschien geeft jou bouwbeschrijving uitsluitsel?

:D Scratchbouw Piet! = geen bouwbeschrijving ;)

Ik heb enkel één tekening van de tuigage, en daarop staat voor dit zeil slechts één gording.

Dit leek mij ook al te weinig - ik voeg er gewoon een aan toe.

artikelen_fotos_9170_800.jpg

bataviasydney.jpg

Het lijkt er op dat de batavia er 1 in het midden heeft. Ook op tekening lijkt dit zo te zijn.

Overigens ook leuk op deze foto's: het aantal nagels in de nagelbank voorop het galjoen. Ik tel er een stuk of 16.

Op mijn schuitje kan ik er maar 5 kwijt... Ik kwam al belegpunten tekort.:(

Ik ben nog even aan het rondneuzen geweest wat de gordings betreft. En volgens diverse bronnen, zoals; W.zu Mondfeld, Orazio Curti worden gordings altijd in paren aangebracht. Ook in een boek van Hidde Manhoudt word hetzelfde beweerd.
Omdat ik me graag verdiep in de tuigage van dit soort historische schepen en nog nooit had gezien dat er razeilen waren met slechts één gording heb ik gereageerd.
Hierbij als kanttekening dat ik niet zo heel veel weet van Hollandse schepen en hun tuigage. Voor zover ik wist hadden alleen sommige latijnzeilen en bazaan soms één gording en soms ook drie. Maar aan razeilen had ik het nog niet eerder gezien.
Maar ik wil de mogelijkheid niet uitsluiten dat de Batavia slechts één gording heeft aan de blinde.

Piet,

twee, of een veelvoud van twee lijkt me ook aannemelijk. En de replica van de Batavia is uiteraard ook een persoonlijke interpretatie van iemand op historisch materiaal.

Breedte van het zeil speelde wellicht ook een rol.

Ondertussen heb ik ook een klein mijlpaaltje bereikt :)
Geen feestje - geen trompetgeschal, maar ik vindt het wel leuk.

Jij bent de volgende Diederik - beetje kleien, beetje posten, wat tie - eh, ronde vormen erin - gaat het snel genoeg :D

Back