Houten model Batavia

Ik heb een tijdje niks van me laten horen, simpelweg omdat ik met een tijdrovend klusje bezig geweest ben - de weeflijnen.

Inmiddels zitten die er nu allemaal op en ga ik met de zeilen verder.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit. Wat voor touw heb je gebruikt? Het ziet er eerder donkerbruin dan zwart uit. Dat zwarte vond ik er iets te veel uit springen. Dat van jou past meer in het geheel.

Touw is van Artesania - heb ik gekocht bij onze lokale distributeur van modellen.

Dit is inderdaad donkerbruin van kleur. Voor het dunnere touw heb ik ook wit touw genomen wat ik simpelweg met een donkere beits bestrijk daarna.

Geeft een beetje een geteerd uiterlijk op het touw.

Je gaat snel en mooi !:pim:
je haalt me straks nog in ;)

Het touw van Artesania is inderdaad in mooi donkerbruin leverbaar Mantua helaas allen in het zwart. Het touw van Artesania is wel ets pluiziger als dat van Mantua.

Andy:pim:

Heel netjes Hans, 't staat haar goed.

PS: welke tuigageplannen gebruik je? Ik zie een paar subtiele verschillen met de Batavia in Lelystad.

Laatst bewerkt:
Ik ben wel tevreden over het touw van Artesania - vind de kleur ook een belangrijk aspect voor het juiste karakter van het schip.

En qua tuigageplan gebruik ik de tekeningen van de Batavia zelf, maar die laten je soms en beetje "zwemmen"

De diverse boeken over tuigage helpen ook, en mijn eigenwijze karakter doet af en toe ook een duit in het zakje.

En qua voortgang: Ik zal niet zeggen dat ik het gauw goed vindt, maar ik streef er ook niet naar de hoogste perfectie en meest fijne afwerking te creëren :)

Foto van de zeilen zoals ik ze nu aan het maken ben:

full

Vraag over belegpunten

Bij het aanbrengen van het lopend want kom ik toch weer een probleempje tegen - zie de foto:

full

De rode lijnen geven het tuigage aan wat de stand van de ra's kan veranderen.

In het pdf-boek wat ik recent via Jan Zwart van Andy ontving staat dat het belegpunt van deze lijnen een nagelbank aan de voorzijde van het voorste dek is.

Op de echte Batavia zit hier helemaal geen nagelbank voor zover ik weet.

Waar worden deze lijnen dan vastgemaakt????

Waar worden deze lijnen dan vastgemaakt????

Volgens mij zit er een nagelbank voor op het galjoen onder/bij de boegspriet en worden de touwen daar belegd. Er zijn daar foto's van op dit forum, als ik mij niet vergis in het topic van Ad.

Ja dus, #625.

Volgens mij zit er een nagelbank voor op het galjoen onder/bij de boegspriet en worden de touwen daar belegd. Er zijn daar foto's van op dit forum, als ik mij niet vergis in het topic van Ad.

Ja dus, #625.

Klopt inderdaad - na bestudering van diverse foto's en tekeningen kwam ik tot de conclusie dat er op de boegspriet nog een aantal blokken zitten waarmee deze lijnen naar de nagelbank onder de boegspriet geleid worden.

Hier wreekt zich de schaal van het schip en de grootte van de pinnen een beetje. Ik kan onder de boegspriet maar 5 pinnen kwijt, terwijl er bijna dubbel zoveel nodig zijn. Betekent voor mij wat extra pinnen in de bovenverschansing van het galjoen plaatsen. Het is niet anders....

Hier wreekt zich de schaal van het schip en de grootte van de pinnen een beetje. Ik kan onder de boegspriet maar 5 pinnen kwijt, terwijl er bijna dubbel zoveel nodig zijn. Betekent voor mij wat extra pinnen in de bovenverschansing van het galjoen plaatsen. Het is niet anders....

Dat moet toch geen probleem geven Hans en ik denk niet dat dit ooit iemand opvalt.
Je weet het toch, als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

De rakken aan het maken:

full

Ik plak de kleinste kralen die ik heb kunnen vinden op een stukje hout, snij het hout daarna op maat - draden erdoor en het zou zo moeten werken.

Hmm - toch wel een beetje verkeerd. Bij het samenvoegen blijf je teveel zien dat de kraaltjes aan het hout geplakt zitten:

full

Ga het op een andere manier proberen.

Hans,
Als je in de houten latjes drie gaatjes boort en die houtjes dan ook behandelt als kraaltjes krijg je het volgende:
rAK_zpsaec8fd23.jpg

Dit is met twee rijen maar kan natuurlijk ook met drie rijen kraaltjes.
Succes.
Jan Zwart

Jan,

(uiteraard) zat/zit het bij mij zo, maar daar ben ik niet tevreden over.

Ben nu op de originele manier bezig.

De eerste ra van de fokkemast hangt, en het rak zit er met losse latjes en losse kraaltjes aan vast, maar pas één rij geregen.

De draad met het rak wordt nu om de mast geslagen, daarna de draad om de ra, dan terug om de mast waarbij ik de tweede rij kralen en latjes rijg.
Daarna weer om de ra, door een oog in de ra, en dan de derde (middelste) rij kralen en latjes geregen, terug om de mast, weer om de ra, door een tweede oog, en dan vastmaken.

Zie pagina 196 van het VOC boek. :D

Om dit historisch correct in te rijgen is inderdaad lastig en het is mij bij de Prins Willem in de schaal 1/100 ook niet helemaal gelukt.

Mogelijk heb je iets aan bijgaande afbeeldingen:

full

Bron: rak van de Batavia

full

Bron: Prins Willem H.Ketting
De loop van de flauwvallen (nr 3) is discutabel omdat ze nu voor het zeil langs lijken te lopen, waarschijnlijk horen ze achter de ra langs te lopen (zo heb ik het gedaan)

Andy

Back