Houten model Batavia

weeflijnhulphoutje

We zijn nu ongeveer een uurtje verder en ik heb de eerste paar weeflijnen er op zitten.

Als hulpmiddeltje heb ik twee latjes van de goede breedte (nou ja, bijna de goede breedte) met twee spijkertjes aan elkaar gemaakt. Ik klem dit latjessetje dan over het want en begin de weeflijn erop te knopen (met de dubbele maststeekpaalworp zoals ik die van Sjors geleerd heb).

Op deze manier lukt het me redelijk goed.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hans,
Is op de foto moeilijk te zien, maar lopen de weeftouwen horizontaal? Dat moet wel.
Gebruik je het latje ook om de volgende regel op gelijke afstand tot de vorige te maken, door de knoopjes ertegen te schuiven?
Wat voor knoop gebruik je voor de eerste en laatste want? Dat was geen mastworp. Dat is niet zo erg maar zorg dat je die echt goed fixeert. Later ga je nog vaak tegen het want aankomen, en bij mij hebben een aantal knoopjes losgelaten. En als je het eindje hebt afgeknipt krijg je er geen knoop meer in.
Jan Zwart.

Ze lopen evenwijdig aan het dek, maar dat is dus niet evenwijdig aan de waterlijn. Moet dit wel? De knoopjes zitten zodanig vast (of beter: los) dat ik ze nog kan verschuiven, dus dat kan gecorrigeerd worden. Ik gebruik het latje als aanslag voor de juiste verticale afstand.

Als alles goed op zijn plek zit ga ik alle knoopjes fixeren met lijm, ook de eerste en de laatste.

Voor de eerste en de laatste gebruik ik dezelfde knoop (clove hitch, mastworp), maar als daar een andere knoop hoort, hoor ik dat graag!

Volgens Dik bij de 7P. fig 434, pag 128:

"...De weeflijnen liggen evenwijdig aan de waterlijn en hebben een onderlinge afstand van 15 a 16 duim of op schaal (1:77) 5 a 5.3 mm, De weeflijnen waren met een mastworp aan de hoofdtouwen bevestigd. aan de einden was waarschijnlijk een gesplitst oog dat was vastgemaakt aan het voorste en achterste hoofdtouw. Bij modelwerk kunnen de einden na een mastworp nog een tussen de strengen van het hoofdtouw worden doorgehaald. Het is het gemakkelijkst bij het weven te beginnen bij de spreeworst..."

In eerste instantie dacht ik dat ze evenwijdig aan de waterlijn liepen, lijkt me ook het makkelijkst klimmen op zee. Maar als ik foto's van de Batavia bekijk, dan is, met name bij de bezaansmast, te zien dat ze de deklijn volgen. Ik ga nog even verder zoeken.

Eerste en laaste knoop zijn anders.

knoop_zps930e337c.jpg

vraag is wel of dit op schaal mooi te evenaren is. Ik heb alles met mastworpen gedaan

Hans,
Volgens het boek van Mondfeld lopen de weeflijnen waterpas. Aan de binnen wanten met een mastworp en aan de buitenwanten met een oogsplits aan een leuver.
Op de Amsterdam in Amsterdam heb ik de volgende foto's daarvan gemaakt.
Zegt iets meer denk ik.
Weeflijn_zps3abaeebd.jpg

Ik heb in mondfelt ook gelezen dat ze evenwijdig aan de waterlijn zitten, en ik gebruik gewoon overal dezelfde knoop. Dat gaat het makkelijkst:)

Laatst bewerkt:
Eerste zit erop - 24 lijnen- ik kan er nog eentje boven doen.

Jan postte op MSW al dat je op moet passen geen zandlopermodel te krijgen. Ondanks dat mijn draadjes niet te strak zitten zit deze er toch heel lichtelijk in...

Helaas pindakaas - ik laat het zo.

Foto waarop je het niet ziet:rolleyes:

full

Hoi hans,
Ziet er prima uit. Ik heb toen, voor ik de weeflijnen plaatste, eerst de positie van de verticale lijnen op een papier getekend. Hiermee kon ik tijdens het knopen van de weeflijnen controleren of de buitenste draden naar ernaar toe kwamen (Zandloper vorm). Succes

Ziet er mooi strak uit zo Hans en dat zandloper model valt wel mee zo op de foto te zien.
Ik doe het trouwens ook altijd op de manier van Rob, zo heb je er altijd controle over.

Toch (eigenwijs als ik ben) prefereer ik mijn methode:
- de latjes klemmen de verticale lijnen vast op hun plaats
- de onderlinge afstand horizontaal is bijna automatisch goed
- het latje vormt een soort van werktafeltje waarop ik kan knopen.

En de zandloper die er heel lichtjes in zat heb ik er gewoon uit kunnen trekken door het wand in de breedte even op te rekken.

Anyhow ieder weer dank voor de tips.:)

Als je de zandloper eruit kunt trekken, kun je het dan ook in de juiste vorm houden of fixeren?

Op het moment dat je de zandloper eruit trekt, span je eigenlijk al de knoopjes iets strakker aan waardoor de weeflijnen iets meer ruimte krijgen. De verticale lijnen staan dan niet meer onder horizontale spanning. Het is best lastig om met twee pincetten een knoopje echt strak te trekken.

Ondertussen heb ik de ra's van de boegspriet en de fokkemast ook in vorm, ik zit nu te wachten tot de zeilen terug komen van de zeilmakerij.

Overzichtje van de ra's die ik tot nu toe gemaakt heb.

full

Van rechts naar links de twee voor op de boegspriet,
daarna drie stuks voor op de fokkemast
daarna de eerste in wording voor de grote mast.

Ik gebruik hiervoor (net als voor de masten) deuvelhout van de bouwmarkt. Dit is beukenhout - mooi stevig.

Ik schuur de ra's in vorm met een slijpsteen die in mijn plantenkas staat.

full

Stoffig werkje:neutral:

Vanochtend de zeilen teruggekregen van de zeilmaker. De lappen stof die ik met verdunde houtlijm met een kleurtje ingesmeerd had zijn op een onderlinge afstand van 1 cm verticaal doorgestikt.

Dit wordt het eerste zeil aan de boegspriet. Op maat gesneden, randjes omgevouwen en vastgelijmd, en nu bezig er een draad langs te stikken.

M'n vingers gaan er wel pijn van doen.

full

Dat zijn mooie zeiltjes hoor. En je kunt een vingerhoedje gebruiken. Dat scheelt heel veel.
Of zoals het vroeger ging een leren kous maken dat is wat soepeler en werkt gemakkelijker.

BTW dat is een mooie kast die je gemaakt hebt. Jammer dat je geen kweek meer doet. Wij vinden dat altijd leuk. Eigen groenten enzo uit eigen tuin. :p

Dat zijn mooie zeiltjes hoor. En je kunt een vingerhoedje gebruiken. Dat scheelt heel veel.
Of zoals het vroeger ging een leren kous maken dat is wat soepeler en werkt gemakkelijker.

BTW dat is een mooie kast die je gemaakt hebt. Jammer dat je geen kweek meer doet. Wij vinden dat altijd leuk. Eigen groenten enzo uit eigen tuin. :p

Pleister doet al wonderen;)

En ik heb nog wel een aantal fruitboompjes (appel, peer en pruim).

Verder zet ik elk jaar wat snij en sperziebonen, en wat suikermais.

Even gestopt met de weeflijnen en een zeiltje geplaatst:

full

full

Zit alleen een beetje te klungelen, want de toekomstige kapitein van het schip wil de zeilen gestreken. Door de stugheid vanwege de verdunde lijm lukt dit eigenlijk maar half:

full

full

Het is me nog niet gelukt dit netter te doen.

Back