Houten model Batavia

Ze worden inderdaad stugger. Wat voor mij wel goed uitkwam bij het tuigen van de zeilen. Door het opspannen kwam de ronding er aardig in. Ik weet niet hoe jij je zeilen wil modelleren. In vaart of opgehaald. Ik heb de naden daarna niet gestikt. Was ook lastig om door de lijm te komen. Voor de bevestigingen heb ik gaatjes in de zeilen geboord.

Klopt, die zit inderdaad bij ons om de hoek.

Dat is inderdaad wel erg dun.
Kijk eens op hun website ( als ze die hebben )
Misschien Cornwall model boats heeft zeilen?
Ik weet in ieder geval van OcCre, maar die worden dan weer te groot....

Kan ik doen, maar ik scratch mijn boot, weet je nog:D

De buren hebben mooie dunne vitrage- ga daar stiekem maar eens een stuk uit knippen...

De echte scratcher maakt zich kenbaar: altijd op de loer om ergens de schaar in te kunnen zetten of te slopen te behoeve van z'n schip. Nu nog een dekmantel verzinnen om die vitrage ongemerkt te kunnen bemachtigen ... :rolleyes:

In de modelbouw voor musea word vaak gekozen voor Egyptisch zijden.
Het voordeel is dat de weving wat grover is maar het garen zeer dun. Dit geeft een natuurgetrouw beeld wanneer dit los hangt. Ook is dit er goed plooibaar waardoor het strijken van de zeilen goed mogelijk is. En oprollen onder het ra laten zien ook een natuurgetrouw beeld geeft.

Weet je al of je voor volle zeilen gaat? Dan moet je wel goed naar het tuig en de stand van de ra's kijken. Dus ook een windhoek kiezen. Hieruit kun je het reven van het zeil en de bolling van het doek nabootsen.

In de modelbouw voor musea word vaak gekozen voor Egyptisch zijden.
Het voordeel is dat de weving wat grover is maar het garen zeer dun. Dit geeft een natuurgetrouw beeld wanneer dit los hangt. Ook is dit er goed plooibaar waardoor het strijken van de zeilen goed mogelijk is. En oprollen onder het ra laten zien ook een natuurgetrouw beeld geeft.

Weet je al of je voor volle zeilen gaat? Dan moet je wel goed naar het tuig en de stand van de ra's kijken. Dus ook een windhoek kiezen. Hieruit kun je het reven van het zeil en de bolling van het doek nabootsen.

Mijn zoon opteert voor deels gestreken zeilen - en dat is lastig met de stof en de verlijming die ik nu heb....

Ik ben nog niet zover, maar het schiet wel op. Ik heb bijna het hoogste punt bereikt - de vlaggestok (correctie - vlaggenstok) op de grote mast, dan nog de bezaansmast en dan de ra's met zeilen.

In de modelbouw voor musea word vaak gekozen voor Egyptisch zijden...

Ben benieuwd of je makkelijk aan Egyptisch zijden komt? Ben een paar jaar geleden in de mummiekamer van het museum in Caïro geweest, maar 't wordt je niet in dank afgenomen als je aan de mummies zit te plukken. Hans, ik zou je schaar maar thuislaten ;)

Ik heb bijna het hoogste punt bereikt...

...dat betekent alvast een paar kratjes koud zetten :D

Ben benieuwd of je makkelijk aan Egyptisch zijden komt? Ben een paar jaar geleden in de mummiekamer van het museum in Caïro geweest, maar 't wordt je niet in dank afgenomen als je aan de mummies zit te plukken. Hans, ik zou je schaar maar thuislaten ;)

...dat betekent alvast een paar kratjes koud zetten :D

Ik heb wat proefstaaltjes opgevraagd - maar eens zien wat dat is. En Jan stuurt me een stukje van het kombuiszeil.

Het bier (maar ook Engelse Cider) wordt koud gezet!

Jan,

Heb je stukjes stof vandaag binnengekregen - bedankt!

Het is een mooie dunne katoen, zou goed moeten werken.

Ik heb uitgerekend dat ik ongeveer 1 meter stof van 1,5 meter breedte nodig heb voor de zeilen, zou dan 3 of 4 verpakkingen van de Kombuis nodig hebben.

Misschien heeft de stoffenzaak hier in Dordt wel iets vergelijkbaars.

(mijn zijde is overigens nog steeds niet binnen...:()

Pannenbier!

Mannen, pak allemaal een biertje en klink erop:

Het hoogste punt is bereikt - de vlag is in top!
Hoger dan dit komen we niet meer:

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Hans. Klein vraagje over de vingerlingen t.p.v. het onderwaterschip. Deze lijken donkerder. Bij de replica zijn ze daar wit geschilderd. Bewuste keuze?

Ziet er goed uit Hans. Klein vraagje over de vingerlingen t.p.v. het onderwaterschip. Deze lijken donkerder. Bij de replica zijn ze daar wit geschilderd. Bewuste keuze?

Nee :D Het onderschip moet hier en daar nog een likje verf hebben, inclusief de vingerlingen. Indertijd heb ik deze gebruineerd, maar nog niet geverfd omdat ik de vloeistof wilde laten uitwerken.

Ik ga ze binnenkort wel verven, maar dan maar één laag zodat het donkere er doorheen zichtbaar blijft - geeft een mooi verweerd karakter.

Duidelijk, en de enkele laag lijkt me een goed idee. Op zich vind ik het mooi effect dat ze wat tegen het onderwaterschip afsteken.

Dank allemaal! Hopelijk is de kater vanochtend niet te groot, en kunnen we met frisse moed verder.

De zeilen zijn intussen naar de zeilmakerij gebracht (mijn moeder :D)

Ik vond bij de stoffenzaak in Dordt een mooie dunne kwaliteit ongebleekt katoen - 100 gr/m²

Een stuk van 1 x 1,5 meter kostte me 4,95 - daar val ik zeker geen buil aan.

Ik heb de zeilen grof op maat geknipt, deze ingesmeerd met water-houtlijm-shade-gele oker mengsel en zo laten drogen. Mooi "bescheten" geworden.

Ze worden nu doorgestikt in stroken van ca. 1 cm wat bij schaal 1 op 72 neerkomt op banen van ca. 72 cm. Dit komt weer overeen met de weefbreedte zoals die in Lelystad gemaakt wordt.

De bezaanmast krijgt vandaag zijn laatste want en de vlaggestok, en dan ga ik de ra's maken.

Helaas geen foto's bij deze post.

De bezaansmast is ondertussen ook klaar, en al het staande tuig zit erop (hoop ik). Ik zal morgen een duidelijke foto posten met het verzoek hier eens kritisch naar te kijken.

Hieronder de foto van het staande tuig.

full

Ik heb het vergeleken met de tekeningen van de 7 Provinciën van Dik, en daar kom ik geen gekke dingen tegen.:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back