Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Inderdaad onder spanning gemonteerd. Maar ik heb besloten om de linker vleugel op de zelfde manier te bouwen- dus onder spanning. Als je de d-box sluit zou de vleugel redelijk vormvast moeten worden. Ik overweeg wel om de tip 1 graad extra verdraaiing te geven tijdens het verlijmen van de onderbeplanking. Als ie dan een beetje terugveert zou de tipverdraaiing weer correct moeten zijn. Dit is natuurlijk wel een gok!Had je de ligger er onder spanning ingelijmd of had je hem tevoren vervormd?
Als je hem al vervormd had dan lijkt me dat je bij het indekken voldoende vormvastheid inbouwt. In het andere geval lijkt het me een gok... misschien beter de oningedekte vleugel in de goede vorm te krijgen met stoom.
Als je de d-box sluit zou de vleugel redelijk vormvast moeten worden.
Een vleugel zonder d-box met een stevige tipverdraaiing is inderdaad wel een uitdaging!!Ik zat terug te denken aan diverse vleugels-met-kromming die ik ooit heb gebouwd... de Stini 1 had allerlei kromming in de liggers, de latten had ik uitgebreid in water gezet en bij benadering op de juiste kromming gebracht en laten drogen, en gewoon op de platte tekening samengebouwd. De vleugel is helemaal niet ingedekt en geeft geen teken van foute kromming. Dus wie weet valt het allemaal wel mee...
Over het op dubbelen van de liggers, ik heb de indruk dat het franse artikel een eerder ontwerp behandeld. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de versterking noodzakelijk is. Tevens is er geen ruimte in rib nr 2 voor een extra ligger omdat de vleugel buis in de weg zit.Wat leuk om te zien dat je terug ben beginnen bouwen.
Ik begin met de linker vleugel en die ligt net op de tafel, liggers en ribben.
Wel was ik onder de indruk van de grootte, wat een oppervlakte.
Motor heb ik ontvangen, bij Conrad lagers, as en koppeling besteld.
Ik heb het Franstalige artikel nog eens gelezen en in de instructies staat dat de ligger "gedubbeld" wordt vanaf rib 1 tot en met rib 7, op het bouwplan van de linker vleugel zie je dan ook een streeplijn lopen van rib 1 to 7 op de ligger. (niet te zien op het plan van de rechter vleugen)
In de bouwomschrijving wordt ook gezegd dat je de ribben wat dieper moet inzagen voor die extra ligger. Ik vraag me wel af of dit niet wat overdreven is...
@bdoets Ik heb ondervonden bij de bouw van de Soleo dat als je idd onder spanning bouwt en je het daarna van de bouwtafel haalt je soms toch wel andere vormen krijgt.
Hoe bouw je deze kromming dan in? Eerst nat maken en in de ribben van de vleugel duwen op de bouwplaat en zo laten drogen, terug uithalen en dan verlijmen?
Uit nieuwsgierigheid, hoeveel balsa plankjes in diverse diktes worden geleverd in dit pakket??Dag Dopieman @Dopieman
Je hebt gelijk ik had het even aan de ontwerper gevraagd en die zegt dat hij 4° V stelling heeft.
Ik heb de extra hout kit bijbesteld en daar zijn ook alleen maar enkele liggers voorzien.
Bedankt voor de foto's!
Zoiets ja... lastig is dat je nat hout niet kan lijmen. Met spelden en gewichten in vorm laten drogen. Met ca lijm kan je ook lijmen zonder dat je de delen uit elkaar neemt, dunne ca kruipt in de naad (capillairiteit).