Horten XL electro van LCtech

Rick,
Ik probeer te snappen waarom je de arm getrapt afslijpt. Of raken alleen de 1,6 mm dikke delen het rolroer? Is dat balkje in het rolroer een alu blokje met een sleufje?
 
Ja, Max, alleen de tip van 1.6 mm raakt het rolroer.
De 'pocket' is gemaakt van 3 mm Trespa met een sleuefje er in gefreest en daarna gepolijst.
In de hulpligger wordt de 2.5 mm diameter gelagerd.
 
Ik ben weer begonnen met de Horten! Vandaag heerlijk weer voor een “zolderdagje”!:)
De linker vleugel staat nu in de planning. Een herhaling van stappen dus helaas weinig te melden over de bouw. Maar we kunnen natuurlijk altijd een beetje vooruit denken en bespreken in dit forum!;)
9922F48D-F390-4799-B48F-FF953235F475.jpeg
 
6C3BE73F-4884-4823-923E-FC09857D2DE3.jpeg
F92C5089-9A20-4161-9B0D-DE2E68A560E0.jpeg

Ik houd jullie maar gewoon op de hoogte van de vorderingen. Weliswaar een herhaling van zetten (linker vleugel) maar dat is (helaas) inherent aan het bouwen van vliegtuigen.:koud:
Ik ben momenteel bezig met het opstellen van de ribben op de onderste hoofdligger. Deze ligger moet ondersteund worden zodat hij goed aansluit onder elke rib. De ligger moet daarbij ook getordeerd worden.
Bij de rechter vleugel is de tip iets teruggedraaid toen ik hem van de bouwplank haalde. Logisch natuurlijk want de hoofdliggers worden zo’n 10 graden getordeerd. Nu is de vraag of ik de originele tipverdraaiing weer kan herstellen en “bevriezen” als ik de onderbeplanking aanbreng.
 
Had je de ligger er onder spanning ingelijmd of had je hem tevoren vervormd?
Als je hem al vervormd had dan lijkt me dat je bij het indekken voldoende vormvastheid inbouwt. In het andere geval lijkt het me een gok... misschien beter de oningedekte vleugel in de goede vorm te krijgen met stoom.
 
Had je de ligger er onder spanning ingelijmd of had je hem tevoren vervormd?
Als je hem al vervormd had dan lijkt me dat je bij het indekken voldoende vormvastheid inbouwt. In het andere geval lijkt het me een gok... misschien beter de oningedekte vleugel in de goede vorm te krijgen met stoom.
Inderdaad onder spanning gemonteerd. Maar ik heb besloten om de linker vleugel op de zelfde manier te bouwen- dus onder spanning. Als je de d-box sluit zou de vleugel redelijk vormvast moeten worden. Ik overweeg wel om de tip 1 graad extra verdraaiing te geven tijdens het verlijmen van de onderbeplanking. Als ie dan een beetje terugveert zou de tipverdraaiing weer correct moeten zijn. Dit is natuurlijk wel een gok!
 
Hm... die gok zou ik niet nemen. Wel bij het stomen van de onbeklede vleugel, maar niet bij het beplanken...
 
Ik zat terug te denken aan diverse vleugels-met-kromming die ik ooit heb gebouwd... de Stini 1 had allerlei kromming in de liggers, de latten had ik uitgebreid in water gezet en bij benadering op de juiste kromming gebracht en laten drogen, en gewoon op de platte tekening samengebouwd. De vleugel is helemaal niet ingedekt en geeft geen teken van foute kromming. Dus wie weet valt het allemaal wel mee...
 
Ik zat terug te denken aan diverse vleugels-met-kromming die ik ooit heb gebouwd... de Stini 1 had allerlei kromming in de liggers, de latten had ik uitgebreid in water gezet en bij benadering op de juiste kromming gebracht en laten drogen, en gewoon op de platte tekening samengebouwd. De vleugel is helemaal niet ingedekt en geeft geen teken van foute kromming. Dus wie weet valt het allemaal wel mee...
Een vleugel zonder d-box met een stevige tipverdraaiing is inderdaad wel een uitdaging!!
 
Wat leuk om te zien dat je terug ben beginnen bouwen.
Ik begin met de linker vleugel en die ligt net op de tafel, liggers en ribben.
Wel was ik onder de indruk van de grootte, wat een oppervlakte.
Motor heb ik ontvangen, bij Conrad lagers, as en koppeling besteld.

Ik heb het Franstalige artikel nog eens gelezen en in de instructies staat dat de ligger "gedubbeld" wordt vanaf rib 1 tot en met rib 7, op het bouwplan van de linker vleugel zie je dan ook een streeplijn lopen van rib 1 to 7 op de ligger. (niet te zien op het plan van de rechter vleugen)
In de bouwomschrijving wordt ook gezegd dat je de ribben wat dieper moet inzagen voor die extra ligger. Ik vraag me wel af of dit niet wat overdreven is...

@bdoets Ik heb ondervonden bij de bouw van de Soleo dat als je idd onder spanning bouwt en je het daarna van de bouwtafel haalt je soms toch wel andere vormen krijgt.

Hoe bouw je deze kromming dan in? Eerst nat maken en in de ribben van de vleugel duwen op de bouwplaat en zo laten drogen, terug uithalen en dan verlijmen?
 
Laatst bewerkt:
Zoiets ja... lastig is dat je nat hout niet kan lijmen. Met spelden en gewichten in vorm laten drogen. Met ca lijm kan je ook lijmen zonder dat je de delen uit elkaar neemt, dunne ca kruipt in de naad (capillairiteit).
 
IMG_6183.jpeg
IMG_6182.jpeg
IMG_6180.jpeg
Ik denk dat er iets verkeerd is met mijn kit. De schaal van de eerste 3 ribben lijkt verkeerd te zijn…ofwel doe ik iets verkeerd. Mijn eerste ribben zweven boven het bouwtafel…de opstelling die Dopieman heeft kan ik niet nabouwen. De eerste 3 ribben zitten in de carbon ligger raken achter de bouwtafel maar zweven aan de aanvalsboord 5 mm boven de bouwtafel…
Ik begrijp er niets van…

IMG_6184.jpeg
 
Is het de bedoeling dat je 'm inclusief middenstuk geheel aan elkaar past? Ik kan me voorstellen dat er iets van v-stelling ingebouwd zit, en dan zou (vanwege de rechte verbinder) inderdaad de vleugel omhoog wijzen. Als dat zo is moet je 'm helft voor helft in elkaar lijmen. Maar of dat ook de bedoeling is kan ik van hier niet zien ...

In deze post https://www.modelbouwforum.nl/threads/horten-xl-electro-van-lctech.283943/page-5#post-4299683 lijkt het er op dat 1 kant tegelijk wordt gebouwd en dat inderdaad de andere kant omhoog wijst vanwege de v-stelling.

@Dopieman, klopt dat?
 
Frederik ,
Leuk om te horen dat je ook met de Horten bent begonnen!
Bij het opbouwen van de vleugel moet je de romp tegen de vleugel klemmen en alle ribben moeten met hun voetjes op de bouwplank rusten. Door de V-stelling staat de romp dan aan een kant ongeveer 5 mm boven de bouwplank. Ik hoop dat de foto’s dit verduidelijken.
3AAE04DD-64AA-4450-97A0-C20B09821585.jpeg
23F42C94-31D9-41C6-AC51-0DAD9CB5E07C.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Wat leuk om te zien dat je terug ben beginnen bouwen.
Ik begin met de linker vleugel en die ligt net op de tafel, liggers en ribben.
Wel was ik onder de indruk van de grootte, wat een oppervlakte.
Motor heb ik ontvangen, bij Conrad lagers, as en koppeling besteld.

Ik heb het Franstalige artikel nog eens gelezen en in de instructies staat dat de ligger "gedubbeld" wordt vanaf rib 1 tot en met rib 7, op het bouwplan van de linker vleugel zie je dan ook een streeplijn lopen van rib 1 to 7 op de ligger. (niet te zien op het plan van de rechter vleugen)
In de bouwomschrijving wordt ook gezegd dat je de ribben wat dieper moet inzagen voor die extra ligger. Ik vraag me wel af of dit niet wat overdreven is...

@bdoets Ik heb ondervonden bij de bouw van de Soleo dat als je idd onder spanning bouwt en je het daarna van de bouwtafel haalt je soms toch wel andere vormen krijgt.

Hoe bouw je deze kromming dan in? Eerst nat maken en in de ribben van de vleugel duwen op de bouwplaat en zo laten drogen, terug uithalen en dan verlijmen?
Over het op dubbelen van de liggers, ik heb de indruk dat het franse artikel een eerder ontwerp behandeld. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de versterking noodzakelijk is. Tevens is er geen ruimte in rib nr 2 voor een extra ligger omdat de vleugel buis in de weg zit.
 
Dag Dopieman @Dopieman

Je hebt gelijk ik had het even aan de ontwerper gevraagd en die zegt dat hij 4° V stelling heeft.
Ik heb de extra hout kit bijbesteld en daar zijn ook alleen maar enkele liggers voorzien.

Bedankt voor de foto's!
 
Dag Dopieman @Dopieman

Je hebt gelijk ik had het even aan de ontwerper gevraagd en die zegt dat hij 4° V stelling heeft.
Ik heb de extra hout kit bijbesteld en daar zijn ook alleen maar enkele liggers voorzien.

Bedankt voor de foto's!
Uit nieuwsgierigheid, hoeveel balsa plankjes in diverse diktes worden geleverd in dit pakket??
 
@Dopieman

Hieronder het lijstje en waar je ze voor nodig hebt kan handig zijn voor de bouw.


8 liggers in Den 10x5
28 stuks Balsa 2mm
3 stuks Balsa 3mm
6 stuks Balsa 4mm
3 stuks Balsa 6mm
1 stuk Balsa 10mm

Eigenlijk sta je er van te kijken hoeveel hout je eigenlijk nodig hebt...

Waar gebruikt:

Beplanking vleugel aanvalsboord 12x 2mm Balsa
Beplanking vleugel vluchtboord 8x 2mm Balsa
Beplanking vleugel tussen aanvalsboord en vluchtboord 3x 2mm Balsa
Beplanking op de ribben (strips) 1x 2mm Balsa
Beplanking romp 3x 3mm balsa
Liggers (voor) in Den 10x5 8stuks
Liggers (achter) Balsa 6x 4mm Balsa
aanvalsboord Balsa 3x 6mm
dichten tussen de 2 voor liggers(Den) 3x 2mm Balsa
dichten van rolroeren en opening vleugel (na uitzagen rolroeren) 1x 10mm Balsa
dichten servo compartimenten in de vleugel 1x 2mm Balsa
 
Zoiets ja... lastig is dat je nat hout niet kan lijmen. Met spelden en gewichten in vorm laten drogen. Met ca lijm kan je ook lijmen zonder dat je de delen uit elkaar neemt, dunne ca kruipt in de naad (capillairiteit).

Bedankt voor de tip! Zelf had ik dit nooit geprobeerd. Ik heb de ligger in Den nat gemaakt en dan vervormd laten drogen nu houdt hij mooi de vorm aan en kan ik hem spanningsloos lijmen! Na 24 uur was hij al droog. Ik wist niet dat je zo makkelijk met Den kon spelen. Er zit namelijk 7 mm hoogte verschil tussen rib 0 en 1.
 
Back
Top