Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

Planck_Franck zei:
Berrie vliegt de plank met een fietsbel en grote gunther...gaat er ook rap vandoor.

Dennis vliegt er ook mee! Zo.n Gunther kan ook rare klappen hebben :yes:

Maar als je VTOL wil vliegen is een 8*4 prop een betere keus. :wink:

Even een vraagje voor het motorstokje, als je het papier wilt doordrenken dan gaat het toch lastig als het tape erop hebt zitten, en dat tape kan er ook niet af als ej het wilt lijmen want rolt je rolletje uit. Hoe zit dit?

Vorige post niet goed gelezen :[herkansing]

Als ik één drupje dunne CA op het rolletje papier laat vallen(op de kopse kant natuurlijk) wordt het als het ware naar binnen gezogen (capilaire werking van het papier). Of er nu tape omheen zit of niet. MEt medium of dikke CA gaat de truuk zeker niet op.

Mocht CA niet lukken dan kan je alijd nog het rolletje wikkelen maar dan zal je het papier eerst "nat" moeten maken met epoxy. (of ook medium of dikke CA. Wel altijd strak wikkelen !

ik heb het nog niet geprobeerd, maar wilde eerst zekerheid hebben voordat ik het ga doen (voor mijn hydro)

Nog even tijd voor staartje :
Snij van 6mm depron de in de foto getoonde staart uit. Snij van 3mm balsa een plankje van 2 bij 10 cm. De maten van de staart zijn niet echt kritisch. Deze staartconstructie kan vast netter of beter (bijvoorbeeld met magneetjes...zie hiervoor ander draadje hier...zoek zoek) , voor mij is dit voldoende. De staart blijft bij vliegen zitten en gaat bij een ongelukkige landing niet stuk.
staart01.jpg

Lijm met depron safe CA de staart HAAKS op het plankje
staart02.jpg

staart03.jpg

Als het staartje vast zit op het plankje , houd de boel dan even onder de kraan (natmaken) en plaats langs het depron en balsa bruislijm aan beide kanten. Hierdoor krijgje een wat vloeiender verbinding balsa-depron
staart04.jpg

Plaats voor proef even de staart op de plank. Verzeker je ervan dat de staart exact op het midden van de vleugel staat. Prik met een satéstokje een gat door de vleugel (zie foto)
staart05.jpg

staart06.jpg

Ruim het gaatje iets, er moeten twee of drie elastiekjes door.
staart07.jpg

Maak in de onderkant van de vleugel een uitsparing waarin precies een stukje hout past
staart08.jpg

Prop twee drie eleastiekjes door de vleugel naar de bovenkant toe
staart09.jpg

Zo , ikgebruik nu even twee elatiekjes, kan zijn dat ik er later één bij plaats, of dat ik toch wat kortere elastiekjes moet gebruiken
staart10.jpg

Je moet de elastiekjes ergens aan kunnen bevestigen, ik maak ook op de onderkant van de vleugel een houten weerhaakje waar de elastiekjes achter gehaakt kunnen worden. (weer exact in het midden van de vleugel!!)Zet het haakje vast met bruislijm
staart11.jpg

Even checken of het elastiekje echt strak staat als het straks achter het haakje erm...haakt ?
staart12.jpg

Overzichtsfoto
staart13.jpg

Het is bijna zover. Nu nog even zien hoe de lipo bevestigd wordt en niets staat meer in de weg om het luchtruim te kiezen.

groeten dave

Zoals beloofd :

Balanceer de plank op twee vinger op het zwaartepunt en op zn kop.
Plaats de accu in het midden van de vleugel en zo dat de planck balanceerd. Meet de plaats van de accu af MET PROP EN ADAPTER ! (en niet zoals ik op de fotozonder prop en adapter))
accu02.jpg

Markeer de plaats van de accu
accu03.jpg

Prik met een satéstokje één gaatje dóór de vleugel heen
accu04.jpg

Doe dit ook aan de voorkant van de accu, echter hier prik je er twee, het carbonstokje zit immers in de vleugen én in de weg.
accu05.jpg

Maak van paperclips de op de foto getoonde beugeltjes ( op de foto zitten ze in de vleugel gemonteerd.
accu06.jpg

Maak zowel voor als achter het uitsparinkje in het depron en buig de laatste eindjes van de paperclip om zodat ze achter het stokje blijven haken. Fixeer de boel met een drupje smeltlijm.
accu07.jpg

Motage achterste paperclip/stokje
accu08.jpg

Zo ziet de onbderkant van de vleugel er met paperclips uit.
accu09.jpg

Druk een stokje can ca 1cm met een beetje bruislijm om de paperclip "klem te zetten"
accu10.jpg

Dit doe je ook met de voorste paperclip
accu12.jpg

Zo voor het proberen monteer je 2 of 3 elastieken en kijk je of de accu mooi past
accu01.jpg

Voor het mooi plak ik als laatste nog een depron 6mm stukje over de draadenboel heen. Gebruik een beetje smeltlijm. Dit depron is ook bedoeld om ervoor te zorgen dat bij een harde landing de accu naar voren schuift, maar de paperclip niet de volle laag krijgt.

accu11.jpg

accu13.jpg

Ok een aantal checks voor je gaat vliegen :

*Elevons de goede reflex ? (bodemprofiel volgen!)
*Roeren gelijke reflex in neutraalstand?
*uitslagen beide roeren identiek ?
*Stuurstangen goed geborgd met krimpkous en een drupje CA?
*Zender goed geprogrammeerd ? (links is links, rechts is rechts, up en down?, begin met exponentieel -70% op je roeren.
*Uitslag 1cm up 4 of 5mm down MAX om te beginnen)
*Genoeg elastieken om de accu vast te houden ? (beter een paar te veel dan te weinig) Een planck gaat volgas en vol up "op de plaats" 90 graden omhoog.
*Motor en prop uitgebalanceerd? Slecht gebalanceerde props kosten je én vermogen én uiteindelijk je toch al zwakke lagers.
*Staartje vast genoeg? (je moet de staart nog nét om kunnen duwen met één vinger)
*Zwaartepunt goed ?
*Planck over langsas goed uitgebalanceerd (indien uit balans met een schroefje(s) in één van de vleugeltips compenseren...(accu in het midden van de vleugel plaatsen!)

Vliegen:

Een eerste vlucht met een planck kan je het best met een helper doen.
Dit omdat je nooit zéker weet of je reflex precies goed staat. Een planck is op up en down nogal vrij gevoelig...vooral op down. Als je helper de planck nu bij de accu vasthoudt en bovenhands opgooit heb je altijd een split second om te corrigeren.....

Eerste keer starten doe je niet met volgas....halfgas is genoeg.

Eerst rechtvooruit hoogte winnen en dan de planck uittrimmen, kijken of je de uitslagen zo goed vind vliegen. Ik heb op een paar van mn planckjes met een uitslag van 90 graden up (leuke cobra's8O) .....ik zou met zo'n uitslag niet beginnen :D

Duikt de planck bij volgas, dan ca. 2% up met gas mixen

Slaat met rollen je roer plat, gebruikt dan óf kortere elastiekjes óf plaats ern een elastiek bij. Mocht je het roer verliezen...er valt ook zonder roer nog wel te vliegen.

Verlies je de accu tijdens een vlucht, blijf deze dan volgen, de planck fladdert toch weg zonder je er wat aan kan doen :)

Een goed gebouwde én uitgetrimde plank valt bij overtrekken niet weg over één vleugel...hij komt vlak en "wobbelend" naar beneden.

Weet je zeker dat je planck goed uitgetrimd is, dan gooi jem de volgende keer gewoon SAL de lucht in :)

In mijn opstelling niet, je verplaatst daarmee het zwaartepunt. Als je de haakjes wat verder uit elkaar plaatst kan dat wel (als je diverse maten accus gebruikt). Je moet dan wel klittenband of opvulstukjes depron gebruiken. (anders gaat de accu schuiven.)

Waarom zou je dat overigens willen ?

Mischien omdat zijn accu anders weegt, of verschillende accus met verschillende gewichten, je kent dat wel. :P

Ik ga de nieuwe planck vanmiddag uitlaten, ik heb nu even een zwarte LRK gewonden fietsbel gemonteerd. (18T*0,4mm)

Ik zal mn OFB vragen het ding op video te zetten.

Vandaag een rondje getest, het zwaartepunt van de planck moet naar voren!! Houd het maar op 18 a 20% van LE op MAC (dus inclusief elevons)

Overigens heeft de planck me goed te pakken gehad. Per ongeluk tikje tegen de gas stick en tak....flinke hap uit mn pols.... 8O 8O 8O

Electro blijft gevaarlijker dan brandstof wat mij betreft :?

Voor de leeken onder ons, wat is MAC? :P

En electro is niet gevaarlijk, maar de gene die et gebruikt. ;) (Throttle hold schakelaartje gebruiken!) Geen ernstige schade aan je pols opgelopen hoop ik?

btw: Et volgende bouwdraadje, gaat die iets temaken hebben met je avataar? ;)

Ik neem aan dat die hak ook op video staat 8O
Beterschap

Ja electro is vaak gevaarlijker dat vind ik ook.

Back