Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

Freak : zeker dat doe ik. (alleen niet nu...later, er zijn mensen aan het bouwen weet je :P ) Overigens is de motor gewoon een 15 euro fietsbel, rest is ook allemaal goedkoop ele spul :)

Tip. Wil je weten wat de standaard reflex moet zijn van je elevons, druk dan het achterste gedeelte van de plank tegen de tafel en houd de elevons plat. Als je de zijkant van de vleugel bekijkt dat zie je dat de elevons de lijn van de onderste welving volgen...en dat is precies de goede neutraalstand.
maandag201.jpg

Tape op de onderkant van de vleugel, over de gehele wingspan..niet écht nodig, ik doe het wel.
maandag203.jpg

Tape over de bovenkant van de vleugel (voorste gedeelte) Je pakt de plank hier vast op het veld, met tape voorkom je dat het depron vies wordt (modder enzo)
maandag204.jpg

Teken de plaats voor de roerhoorntjes af op de elevons..
maandag205.jpg

Insnijden met mesje (helemaal door het depron heen !) Niet verder dan de lijntjes snijden, anders ben je "sterkte" van je elevons kwijt.
maandag206.jpg

Roerhorntjes maak je zo makkelijk zelf. 1.5mm triplex, uitknippen met schaar en schuurplankje er langs om splintertjes te verwijderen.
[EDIT] Ik realiseer me dat de roerhoorntje zoals getoond iets langer gemaakt mogen worden (3cm hoog is ok) . Een plank vlieg namelijk al met slecht millimeters uitslag op de roeren. Door de roerhoorntjes wat langer te maken zorg je ervoor dat je servo's ook nog een normale uitslag kunnen hebben zonder dat je plank alle kanten op dwarrelt.

maandag207.jpg

Morgen gaan we tuffen!

Gammapooka zei:
Ouch !
Wat is dat ding snel zeg....Niks voor een beginner hahaha :D

Zoals je'm op de video ziet......nee. Zelfs een van onze meest ervaren vliegers moest zondag even slikken toen hij dit ding (zoals op de video) zag rondjassen.

Echter, twee van onze minst ervaren leden vliegen dit zelfde plankje mét chromen fietsbel, een wat kleinere prop en wat minder extreme uitslagen op de roeren, als was het een trainer ! (geen grap)

Het snelheidsbereik van een plank is nogal groot, en dat is nu juist iets wat het ding zo geinig maakt :D

Ik zit al n jaar te suffen met een 120cm brede wing van 750gram op een 480 motortje.. Dit wordt feest! :P Eindelijk et beest in me loslaten in de lucht.

Mwha ......dat gevoel had ik nu afgelopen zondag ook :)

1/3 * 750 gram en 3(?)*480 power.... roeruitslagen niet té groot maken de eerste vlucht :)

(Niet vergeten, ([edit] (-)..foutje) 100% exponentieel in je zender programmeren :) )

100% Ga je lekker? :D Dan heb je bij 1mm beweging al volle uitslag tepakken. :D Ik denk dat je -100% bedoelt. Maar dan doettie volgens mij nietveel tot je volledige stick uitslag geeft.

Ik ga het proberen met dualrate op 50% laag en 100% hoog uitslag (Ik weet alleen nog niet hoeveel graden je erop kunt hebben zitten, maar dat komt ongetwijfeld nog wel bovenwater), en exponentieel op -70%. Eerst met trainer uitslagen naarboven en een rondje om even te wennen, en dan gewoon planckgas. :P Een foutje kost toch bijna niks.

Even de roerhoortjes proefpassen. Niets staat je overigens in de weg om kant en klare roerhoorntjes nemen.
tuffen01.jpg

De roerhoorntjes worden straks verbonden met de stuurstangen via Z-draadjes. Ik maak deze van kleine paperclips. Omdat ik even zo snel geen boortje van die diameter kan vinden gebruik ik een afgeknipt stukje paperclip als boortje.

tuffen03.jpg

Twee gaatjes boren. Zie vorige post laatste foto: de roerhoorntjes kan je misschien iets langer maken. Je kan er ook voor kiezen meerdere gaatjes in de hoorntjes te boren zodat je de uitslag van je roeren kan beinvloeden. Ik doe dit meestal op de zender, dus ik houd het bij één gaatje.
tuffen04.jpg

Doe een beetje bruislijm in de gemaakte inkepingen voor de roerhoorntje . Maak de hoorntjes nat (even tuffen ;) ) en plaats de hoorntjes in de ailerons . Zorg ervoor dat de hoorntjes recht staan en tot op de onderkant steken (ze komen nét niet door de roeren heen)
tuffen05.jpg

Na een uurtje wachten zie je de lijm bruisen en je hebt hierdoor een goede verbinding.
tuffen06.jpg

Check ook of de bruis er vanonder uitkomt. Zo ja dan is de lijmverbinding ok.
tuffen07.jpg

Morgen het motorstokje !

Ter overdenking : Ik heb ooit geprobeerd geprofileerde balsa ailerons te vliegen, ipv de huidige (recht en hoekig).

Ik vond het géén echt daverend succes, en tevens wat ook het typische "fluitje" weg (volgas over het veld....woesh) Misschien gebruik jij wel geprofileerde ailerons, post dan alsjeblieft wat jou ervaringen zijn.

Ok toch maar ff motorstokje posten.

Ik neem voor deze plank als voorbeeld een chromen fietsbelmotortje.
Je kan ook een zwarte fietsbel nemen, maar die zal je dan wel moeten herwikkelen..ander draadje) OVerigens, de in de video's getoonde planck is uitgerust met een zwarte fietsbel. Opnieuw gewikkeld LRK 17T en gepropped op 200Watt.

De chromen fietsbel geeft minder vermogen, echter vertikaal gaat ie nog steeds (met juiste accu's en prop:) )

Haal de sluitring van de as en trek de endbell van de statorhouder.
Doe wat druppels olie tussen de lagers. Lagers zijn het zwakke punt van deze motortjes.
stokje01.jpg

PLaats de enbell op de houder.
[OPMERKING] ik plaats de sluitring niet terug ! Het kost ca 500 gram + om de endbell van de motor te trekken, ik ben er nog nooit een verloren. Voordeel hiervan is dat je altijd af en toe wat olie in de lagers kan stoppen áls je gebruik maakt van een stokje als motorhouder.

Zie je dit niet zitten, doe de sluitring er dan gewoon weer op. Zaag de motoras af tot ca. 1,5cm vanaf de endbell, hier plaats je straks de propsaver (en die heb je met een planck écht nodig !)
stokje02.jpg

Zaag een carbon stokje van 5mm diameter en ongeveer 13 cm lengte. (4 of 6mm dikte kan ook)
stokje03.jpg

Snijdt een strookje papier van de lange zijde van een A4, ongeveer 2 cm breed.

stokje04.jpg

stokje05.jpg

Rol het papier strak op het stokje, totdat de dikte van het papier exact de dikte van de statorhouder heeft.
stokje06.jpg

stokje07.jpg

Scheur het overtollige papier af en doe een stukje tape over het papier ( anders rolt het weer af)
stokje08.jpg

Doordrenk nu het papieren rolletje met dunne CA. (dikke CA werkt niet, het dringt niet genoeg door in het papier)

stokje09.jpg

Is de CA hard, snijd het rolletje dan af zodat het ca. 1,5 cm lang is.

stokje10.jpg

Na het afsnijden doordrenk je het papier aan de kant wat je het hebt afgesneden. Is de CA uitgehard dan is het papier knetterhard.

stokje11.jpg

Snijdt nu nóg een strook papier af (2cm breed) en rol dit over het al uitgeharde papier, zie foto. Ik zorg er altijd voor dat het uitstekende gedeelte van de motoras nog in het carbon stokje valt...dit lukt niet met een stokje van 4mm dikte , wel met een van 6mm...even proefpassen vooraf dus )

stokje12.jpg

Heb je het papier opgerold dan zie je op onderstaande foto dat je een houder hebt gemaakt waar de statorhouder in past.

stokje13.jpg

Doe hier weer een tape-je omheen anders rolt ie weer af.

stokje14.jpg

Doordrenk het papier weer met CA (zie foto...)

stokje15.jpg

Is de CA uitgehard, dan snijd je het paier aan de achterkant af (zie foto)
Na afsnijden doordrenk je vanaf de achterkant weer het rolletje.

stokje16.jpg

Tadaa , de motor past vrij strak in de houder. Morgen laat ik zien hoe je de motor vastlijmt. 8O

stokje17.jpg

[EDIT] Voordat je hier verder gaat, verzeker je ervan dat je motor lekker loopt. Het gebeurt nog wel eens dat de lagertjes van de fietsbel niet helemaal fris zijn. Dat hoor je met proefdraaien vanzelf. Draait je motor lekker soepel en zonder rare bijgeluiden dan is er niets aan de hand. Hoor je gekraak of lijkt het alsof er grind in je motor zit, zoek dan eerst een oplossing hiervoor.

Maak de stator houder wat ruw met een schuurpapiertje
epoxy0001.jpg

Doe dit ook met het papieren houdertje. Zorg er ook voor dat het papier vetvrij is. Er kan wel eens wat plaksel van de tape op blijven zitten. Verwijder dit.
epoxy0002.jpg

Maak een beetje epoxy aan.
epoxy0003.jpg

Doe een extra druppletje olie op het lager. Doe je dit niet dan loop je straks kans dat er epoxy in je lager loopt en je motor vast zit....(vraag me niet hoe ik dit weet :) )
epoxy0004.jpg

Smeer wat expoxy IN de houder. Geen liters, net genoeg.
epoxy0005.jpg

PLaats de motor in de houder.
epoxy0006.jpg

Smeer nu aan de buitenkant van de houder wat epoxy zowel op het papier als op het aluminium van de motorhouder.
epoxy0007.jpg

Wil je het echt mooi doen dan wikkel je er ook nog een stukje epoxymat omheen (of ander stofje als je geen epoxymat anders heb......papier, katoen, acryl stof, het kan allemaal en is beter dan niets)
epoxy0008.jpg

Tadaaa....een onverwoestbaar motorstokje. Herbruikbaar mocht je meerdere plankjes willen bouwen én dezelfde motor+stokje wilt hergebruiken.
Het stokje kán stuk, maar ik heb er pas één kapotgevlogen de afgelopen twee jaar.

Als de epoxy wat stroperiger wordt, check dan of de motor haaks op het stokje zit. Doe je dit niet dan heb je kans dat je motor straks onbedoelde domp heeft.
epoxy0009.jpg

Ik heb zoiets al eens gedaan met een klein aluminium hulsje met zinkschroefje. :P Iets van 2 gram zwaarder, maar je krijgt die motor dr nog af als dat nodig is (andere wikkeling/motor erop zetten ofzo).

Absoluut, dat is ook een mooie oplossing. Er zijn er zo meerdere mogelijk.

Overigens, ik kan ook op deze manier opnieuw wikkelen indien nodig..lagers vervangen wordt moeilijker. Ik maak al mn motortjes met een dergelijk stokje, ik vervang dus motoren mét stokje en al.

Mocht je echt de motor van het stokje los willen halen, met een 10 minuten "bikken"heb je de boel meestal wel los, en een nieuw stokje is zo gemaakt.

Wat je wilt dus !. 8)

[EDIT] Voordat je hier verder gaat, verzeker je ervan dat je motor lekker loopt. Het gebeurt nog wel eens dat de lagertjes van de fietsbel niet helemaal fris zijn. Dat hoor je met proefdraaien vanzelf. Draait je motor lekker soepel en zonder rare bijgeluiden dan is er niets aan de hand. Hoor je gekraak of lijkt het alsof er grind in je motor zit, zoek dan eerst een oplossing hiervoor.

Nou das lekker. Ik volg de adviezen in m'n eigen bouwverslag niet. Het motortje op het stokje in voorgaande foto's heeft flinke speling op een van de lagers....

Dat wordt losbikken en lager vervangen.:roll: :roll: :roll:

Ja en nee NIek,

1/5 = 20%

OP 25% vliegt ie wat meer nerveus, op zich wel te doen.
Persoonlijk vind ik 25% een goed compromis. Range is 20-25%.
Beginnen met 20%

Verder heeft deze een rechte achterlijst, zit dus een beetje tussen vliegende vleugel en delta in ;)

Verder met de servos en aansluiten roeren...

Zorg ervoor dat je servo's ongeveer in de neutraalstand staan...en dus niet in een uiterste hoek.

Maak uit een paar paperclips Z-stangetjes met een lengte van ca 2cm.
Ik gebruik voor de stuurstangetjes twee sathe stokjes.
roeren0001.jpg

Je sluit als eerste de roeren aan op de bamboe stokjes.
roeren0002.jpg

Detailfoto.
roeren0003.jpg

Knip nu de bamboe stokjes af ter hoogte van de servoarmpjes
roeren0004.jpg

Bevestig de krimpkous over de bamboe stokjes en de z-draadjes
roeren0005.jpg

Detail
roeren0006.jpg

Druk de achjterkant van de vleugel tegen een recht vlak en check of de roeren ongeveer de onderkant van het profiel volgen. Laat nu alles zo, vastlijmen en afstellen komt na inbouwen electronica.
roeren0007.jpg

Back