Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

ik vind het allemaal heel pofi uit zien aar wil wel eens weten wat het nou allemaal kost om zo'n ding te maken en wat heb je nou allemaal nodig

groeten roy

Ik neem even aan dat je niet perse bamboe nodig hebt, maar carbon of verenstaal mag ook? (tenminste, dat heb ik er al opgezet en ik wil niet nu weer het verenstaal gaan omwisselen voor bamboe! :wink: )

Wat kost ie?
Motor: Fietsbel setje met speed controller, 32 euro bij aircraftworld, gratis verzonden.
Servos: Tower pro PG-90, 13 euro bij RCtechnics. Heel eerlijke verzendkosten.
Accu: 1100mAh 3s ELE accutje, ook van RCtechnics. 19,95 euro.
Ontvanger: Ik heb goede ervaringen met de Jeti Rex5+ MPD. Tekoop voor 39,90 euro bij modellbau-bichler.de
Propellor: APC-E 7x5 ook bij bichler voor 3,20 euro.
Verder nog voor ongeveer 6 a 9 euro aan depron, stukje veerstaal, 2 euro, Wat hout van wat zal et zijn, 5 euro?

Bij elkaar dus ruim gerekend ongeveer iets van 150 euro.

Die control linkjes maak ik normaal altijd van klein stukje veerstaal dat ik dan op 1mm carbon stafje lijm, en dan krimp kousjes eroverheen. Bijna etzelfde als dit dus. :P

Freak : die kosten kloppen ongeveer wel.

jvbemmel : Bamboe is echt noodzaak....... :wink:

Maak aan de onderkant van de vleugel twee gaatjes waardoor minimaal de stekkers van de servos kunnen. Hengel met een paperclip de servosnoertjes uit de vleugel. Dat gaat makkelijker als je de vleugel tegen een felle lamp houdt
inbouw0001.jpg

Hier heb ik beide snoertjes uit de vleugel gehengeld, ik maak een inkeping van de ene vleugelhelft naar de andere (over de rootrib) . Door dit kanaaltje voer ik één servosnoer en lijm het vast.
Vervlogens voer ik door een nieuwe inkeping beide servosnoeren naar voren *daar waas de ontvanger wordt ingebouwd,
inbouw0002.jpg

Voor het "nette" dek ik het gleufje af met wat smeltijm+depron.
inbouw0003.jpg

Voila, beide snoeren vastgelijmd.
inbouw0004.jpg

Snijd een luikje voor de regelaar. Ik heb even wat tape over dit gedeelte geplakt vóór het snijden, werkt het luikje wat beter.
inbouw0005.jpg

Doe dit idem voor de ontvanger
inbouw0006.jpg

Ziet er een beetje moeilijk uit, maar het is een kanaalthe van de ruimte van de regelaar naar de ruimte voor de ontvanger. Hier voer je het snoer voor gas naar de ontvanger toe.
inbouw0007.jpg

Maak met een soldeerbout 3 gaatjes net boven de vouwlijn van de neuslijst. Deze gaten zijn bedoeld voor koeling van de regelaar.
inbouw0008.jpg

Maar ook 3 gaatjes verder in het vleugelcompartiment, daar kan de koellucht ontsnappen. (voor plaats gaten even vleugel tegen licht houden)
inbouw0009.jpg

Plaats de regelaar in het compartiment, vergeet niet eerst de draden van de motor door één van de 3 gaatjes in de neuslijst te halen. De snoeren naar de accu zie je net achter mn duim uit het luikje komen.

Lijm het luikje dicht (dichtlijmen hoeft niet, als je nog bij je regelaar wil komen volstaat dichtplakken met tape)
inbouw0011.jpg

inbouw0010.jpg

Die wing zo finaal open wrikken vind ik toch een beetje zonde, Franck. :P Dat moet toch netter kunnen?

Tips voor goedkoop... Kijk eens op ebay:

VOORBEELD:
http://cgi.ebay.nl/KV1530-Brushless...011100970QQcategoryZ34056QQrdZ1QQcmdZViewItem

VOORBEELD:
http://cgi.ebay.nl/18A-Brushless-Pr...010485164QQcategoryZ34056QQrdZ1QQcmdZViewItem

Bovenstaande items lopen nog een paar uur, als je op de NU KOPEN knop drukt, dan krijg je hem voor de prijs zoals die daar staat (in dit geval een vaste prijs, dus geen veiling. Bij een veiling kun je NOG goedkoper uit zijn, soms.. vaak wordt een item er juist duurder van dan kopen via aziatische webwinkels zoals aircraftworld.. maar als je zoekt kun je er leuke koopjes uitpikken.).

Inclusief verzendkosten, motor en regelaar voor nog geen 30 Euro!

Mijn broer heeft zoiets gekocht op ebay...inderdaad voor nog geen tientje! een motor ongeveer gelijk aan de fietsbel. Bovenstaande motor ziet er prima uit (ik heb hem in handen gehad).

Bovenstaande verkoper heeft ruim 2500 items verkocht op ebay, 98,4% positieve feedback... kans is zo goed als nul dat je belazerd wordt en dat de verkoper gewoon levert zoals belooft. spullen zien er goed uit en zijn NIEUW.

Maar ja paypal account is leeg, en sta rood, dus ik wacht nog even, maar voor de plank electro setup ga ik op ebay shoppen.. ook wel leuk om te doen :D.. Mijn broer heeft er in ieder geval heel goede ervaringen mee!

Groeten,

Marco

Laatste fotos vandaag:
Alle electreonica geplaatst, luikjjes dichtgelijmd . Maak een houten of kunststof rondje met een doorvoer erin voor de accusnoeren. Dit voorkomt dat bij een crash waarbij je stekker niet los schiet, je regelaar uit je vleugel wordt getrokken. Dit warboeltje draden wordt nog afgedekt met wat depron, je ziet er dus later niets meer van.

jooo0001.jpg

Antenne naar achter geleid aan onderkant vleugel. Fixen met tape.

jooo0002.jpg

Tadaaa. NU alleen nog staartje en motor bevestigen...morgenavond klaar !!!! (hopelijk !)

jooo0003.jpg

Zo, we naderen de voltooing.
Ik moet alleen nog even een paar paperclips voor de roeren zien te regelen :D

Ben benieuwd of hij as weekend wil vliegen
normal_planckie.JPG

groeten dave :D

Ik dacht aan op voorhand een doorvoer gootje in de middenrib snijden voor alle draden, Franck. ;) Ik heb nog een chirurgen pincet, dus dat moet et mooi door te wrikken zijn met 1 enkel luikje waar de accu later overheen valt. Of mischien zelfs door de servo gaten als dat even kan. :lol:

Ik zit zelfs nog te denken om een manier te verzinnen om die accu er compleet in te proppen. Mischien een middenrib maken van balsa hout, en daar dan een insparing in laten zodat de accu dr mooi in floept. De mogenlijkheden met dit ding zijn echt eindeloos. :P

Stoere vlammen trouwens, Tazy! :)

tazy1704 zei:
Zo, we naderen de voltooing.
Ik moet alleen nog even een paar paperclips voor de roeren zien te regelen :D
Ben benieuwd of hij as weekend wil vliegen

He kijk eens aan, een eerste "buiten-de-club"plancky ! En zo op de foto ziet ie er nog goed uit ook :)

Freak: ik heb ook planckys gebouwd en de draden door de ribben heen gevoerd. Als je voor je begint gaten in de ribben en ligger maakt, (touwtjes taped waaraan je later de snoeren door de gaten trekt) dan lukt dat zeker. Mijn huidige manier is meer luiigheid :roll:

Accu in de vleugel zou ook kunnen, maar weer wat moeilijker te maken. Jij bent aan zet :) De mogelijkheden zijn zoals je zegt eindeloos.

Nog even de motor geplaatst :

De motor gaat maar tot hier in de vleugel. Klopt ook wel, het papier is te dik voor de uitsparing in de middelste rib
motor0001.jpg

We pakken de soldeerbout en ruimen voorzichtig het gat wat op, en passen het motorstokje opnieuw. Ik had nog steeds 1cm te kort en heb met een boor van ongeveer 7 mm het gat iets dieper geruimd.
motor0002.jpg

Ha nu past ie wel. De motor moet praktisch tegen de neuslijst aan geplaatst worden. Op deze foto steekt de motor dus nog iets te veel uit.
motor0003.jpg

Vastlijmen van het motorstokje doe je met smeltlijm. Niet over het gehele stokje lijm uitsmeren, alleen daar waar het papier ophoud rondom het stokje rijk lijm aanbrengen. Druk gelijk het motorstokje in de vleugel.

Waarom zo weinig lijm en niet over het gehele stokje uitsmeren ? Op deze manier zit de motor vast genoeg, en in geval van pech met je motor kan je de motor+stokje er eventueel zonder té veel schade uit de vleugel wrikken.
motor0004.jpg

Je kan nu de motor aansluiten op de regelaar. óf met connectoren of echt vastsolderen. Wat je wil. Check na vastsolderen eerst of de motor de goede kant op draait. Zo niet wissel dan twee polen om. Draait de motor goed, dan kan je de connectoren of krimpkousjes definitief solderen.

Zorg ervoor dat de draden niet de fietsbel raken,, anders wis het vragen om ellende.

[edit] Zit er nu pas aan te denken; ook een mogelijkheid is om de 3 draden NIET via een van de drie koelgaten te leiden, maar via een apart gaatje boven- of onderop de vleugel. Dit mochten de draden van de motor wat vreemd lopen. Je kan dit nu alsnog doen trouwens. (beetje pielen wordt het wel)

Te lange bedrading duw ik in het regelaar compartiment terug.

Haha, gewoon effe met een dikke bout porren en et past. :P Wat is depron toch lekker spul. Hier ga ik alleen mijn nieuwe soldeerstation niet in douwe. :D Dag punt. Ik pak trouwens goudcontactjes. Anders heeft de demontabele motormount natuurlijk weinig zin. :P

Morgen zijn er nog 2 mensen die eraan beginnen, Franck! Je bent wat begonnen joh! Nu zitten we onder de X-twins, straks heeft iedereen nog wel een planck onder zn autobank liggen. :lol:

Helaas moeten we het hier wel met sneeuwwit doen. :P Maar geen nood, we zijn gewapend met tape en stiften. ;) De voorlijst plakken met een mooi kleurtje tape inplaats van packingtape doet al heel wat denk ik.

Weet iemand toevallig waar ik specs kan lezen over de zilvere fietsbel met een APC 7x5-E prop erop? (ampere, thrust, prop snelheid, etz.)

Ja die staan ergens op ons forum www.devierpoorten.tk geloof ik. In ieder geval met een 8*4 wat qua vermogen "ongeveer" hetzelfde is.
Berrie vliegt de plank met een fietsbel en grote gunther...gaat er ook rap vandoor.

Als je nu ook zwart of groen of rood depron hebt kan je de kleur van boven en onderkant afwisselen..

Back