Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

Ik zag op de HYPERupload een viewer voor autocad files..kun je ook mee printen:

http://www.simonview.com/

omdat je hem gratis kan downloaden staat er op je print met koeieletters EVALUATION COPY! PLEASE REGISTER!..

Maar omdat je de profielen toch uitknipt maakt dat weinig uit denk ik.

Werkt met acad 2006 DWG files en alle versies daarvoor.

Marco

Het kost wat moeite, maar hier is het eerste filmpje (divx/mp3 codec)
Gemaakt afgelopen zaterdag, nogal. winderig :thumbsup:

Voor video's zie pagina 18

"als ikéén keer met m'n (zwarte LRK) fietsbel bel, dan.... "

Het kán nog iets harder. Deze motor is niet helemaal goed gewikkeld. De zilveren fietsbel heeft standaard iétsje minder power.

Frank, Ik zag op de website van jullie club, dat de regelaar en mogelijk ook de ontvanger ingebouwd waren.
Is dat bij het plankje in dit bouwdraadje ook de bedoeling of heb je hiervoor een andere oplossing bedacht.

Ik heb mijn plankje al net zover klaar als in het bouwdraadje, dus ik wacht met smart op de rest van het verslag.

groeten dave

He leuk dat je er ook een bouwt. Ben benieuwd naar jou ervaringen tijdens bouw en vliegen..

Anyway, alle apparatuur is met uitzondering van de accu in de vleugel gebouwd. Ik ga er vanavond mee verder, dus als je ééééééven geduld hebt.......kan je vanavond (of in ieder geval morgen) verder :)

:) Klinkt inderdaad een tikkie rauw, maar te verklaren. De motor prop combinatie was gebalanceerd met een 7"prop, voor de gein heb ik er (zoals in dit filmpje ook getoond) 8*6 APC op gezet. Die kreeg ik op het veld niet helemaal gebalanceerd. De planck werkt ook door zijn holle en stijve constructie als een goeie klankkast, vandaar een "rauw"randje.

De motortjes lopen lrk gewikkeld én gebalanceerd erg soepel en redelijk geruisloos. Soepeler dan de meeste 9-polers, zo is mijn ervaring.

Heb je trouwens het fluitje gehoord als de plank volgas langsvliegt? Normaliter treed dat geluid pas op bij volgas en duikvlucht, deze plank heeft alleen "bijna" volgas nodig :)

Zoals beloofd : tekst komt zo (en even een nieuw ftp programmatje installeren, de oude houdt er mee op)

Ailerons snijden onder een hoek uit 6mm depron plaat.
(ik ga er vanuit dat je snapt waarom dit onder een hoek moet)
maandag0001.jpg

Ik heb goede ervaringen met taps toelopende ailerons. Dit geeft een betere verhouding koorde/aileron dan rechte ailerons. Daar is een hele theorie over, ik heb in de praktijk ervaren dat dit ook beter vliegt. Taps vliegt echt beter dan recht.

maandag0002.jpg

maandag0003.jpg

Even proefpassen, bovekant tape van scharnier is geplakt. Plak de tape éérst op de vleugel en pas daarna de aileron. (in down positie tape op aileron drukken)

Breng de tape zonder spanning op (dus iets strak trekken en
opbrengen. daarna licht aandrukken. Niet erlangs strijken, daarmee breng je de tape onder spanning op en gaat je vleugel (of je ailerons)torderen (probeer maar es op een proefstukje)

maandag0004.jpg

Aan de onderkant van de aileron ook twee stukjes tape bevestigen (anders vlieger je roeren er uiteindelijk een keer af.

maandag0005.jpg

Als je 't allemaal nauwkeurig snijdt en plakt heb je twee gelijke roeren met gelijke uitslag :)

maandag0006.jpg

Nu houdt je de vleugel tegen het licht en teken je af waar de centre rib en de spar zich bevinden (zie stiftmarkering op vleugel)

maandag0007.jpg

Onderkant vleugel. Vóór de ligger komen luikjes voor de ontvanger en regelaar. Op de vleugel zie je de lokatie ligger en spar.
maandag0008.jpg

Snijdt een stukje uit de neus, zodat het gat voor het motorstokje vrijkomt
maandag0009.jpg

Even proefpassen stokje...
maandag0010.jpg

Past!
maandag0011.jpg

Gaatjes in bovenkant vleugel snijden voor servos. Gebruik je ongeveer 9 grams servos, maak deze gaten dan op 1/2 koorde.
maandag0012.jpg

Stop eerst de servodraad in de vleugel, doe dan wat smeltlijm op de onder- en zijkant van de servo. Let op dat de sevodraad niet ónder de servo geplakt wordt.
maandag0013.jpg

Even aandrukken, en adere servo ook plaatsen (op andere helft vleugel.)
De servosnoeren liggen nu in de vleugel, die halen we er later wel uit.
maandag0014.jpg

Herejezus gaat over de rooie heb ik het idee, ik zie na twee foto's allemaal rooie kruizen.

(edit verwijdered.. waar bemoei ik me mee, dacht ik.. het werkt nu, dus is het goed)

Marco

Tekst staat nu ook bij de plaatjes (swry, morgen meer ;)

Nog een video voor de liefhebbers. Helaas sta ik er nu zelf ook op 8O

De camera(man...mijn OFB) had die dag niet zo'n intelligente bui en liep te klagen over.........:wink: Hij schrok zelf van zijn opmerking 8)

Voor video..pagina 18

Kun je eens alles op een rijtje zetten dat nodig is om zon wing te bouwen, Franck? En dan bedoel ik ook ZON wing. :P Welke motor en waar je die gekocht hebt, welke accu, welke propellor et lekkerste gaat, etz. :P

Back