Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

Marco uit Hangar 5 zei:
Ikke 18 Amp regelaar(aeronuts "eigen" merk) en 1300mah 3S lipo 8C (via Ebay)

Motortje en lipo's liggen op het postkantoor, regelaar is onderweg. Propjes had ik besteld bij ACW en zijn inmiddels gearriveerd. Morgen lijm kopen en stokje, zondag bouwen! (is er ook echt weer voor!)

Marco

Die lipo's ken ik ;) 10A max, 7A-8A continue anders worden ze erg warm ;)

Ik ben benieuwd naar je bouwervaringen. Ik heb de gehele draad nog eens doorgelezen en waar nodig bijgewerkt.

Ik ga overigens zondag de mega planck invliegen :)
Lekker weer :)

Het kopen op ebay is een experiment op zich :D.

Ik heb ze van Bigdotuncle op ebay :-) hij heeft er hele stapels van liggen volgens mij. Wel een goeie vent, ik kreeg zo van twee items de shipping terug gestort en heeft ie de hele bups in een doos gestopt (twee motortjes en twee lipo's), die nu op het postkantoor ligt.

Ik zal wel zien hoe die lipo's zich houden, met een 7x3.5 trekt de fietsbel maximaal iets meer dan 7 ampere, met de 7x5 zal dat dus iets van 8 zijn of zo. Maar dat is vol gas, ik weet niet (denk et haast van niet) of ik dat kan bijbenen, dus gemiddeld zal het ver onder de 8A liggen verwacht ik. Bovendien hangen de lipos vol in de wind, dus dat helpt ook de temperatuur in de hand te houden.

Hm.. 350 watt per kilo.. zo had ik er nog niet over nagedacht LLOL :D

Marco

Lol..Mega planck ;)..die benaming al.
Wordt dat gelijk de dag dat je er een film van maakt Franck?
Ben namelijk erg benieuwd hoe nu juist DEZE vliegt.
Om 1 of andere reden spreek dit model mij erg aan.
Succes aanstaande zondag :)

De film komt er aan. Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat er ook een Tera en een Mini Planck aan komen. Als de MEga planck je aanstaat....mag jem van me hebben :wink:

De video is gemaakt maar digitaliseren gaat niet snel lukken, mijn capturekaart is overleden. (haal van de week wel een nieuwe)

De MEga vliegt goed, auw = 400 gram. Ik heb ongeveer 5 minuten gevlogen. De plank is door de grootte van de roeren erg gevoelig op de uitslagen hoog/laag. Er zit voldoende snelheid in, ze kan vertikaal, en door het enorme oppervlak kan ze bijna stapvoets vliegen.

Voor de tweede keer deze maand aangevallen door een planck met fietsbel 8O 8O .... nu m'n linkerhand. (oen oen oen...) Eenzelfde type "jaap" als twee weken geleden (7*5APC mooi scherp blad op toeren :puppydogeyes: ) , maar nu in mn linkerhand, twee keer zo groot en jaap*twee.... 8O 8O 8O 8O 8O (oen oen oen...)

Ja maar wie zet er dan ook een fietsbel op een plank.
Die horen toch op een fiets.
Tingelingeling.
Strekte Frank.

Han.

Mega planck of niet...hij heeft best een gangetje er in :)
maar is deze nu zo lastig te besturen dat hij een paar keer op de grond beland?
Ziet er verder erg veel belovend uit ;)

De eerste vlucht is het altijd even proberen wat nu de juiste reflex is van de roeren. (eerste start niet goed ....duik) Heb je die goed hebt staan moet je gaan bepalen welke uitslag de roeren moeten hebben.... Eea moet je steeds uitproberen ...en dus af en toe wat onbedoelde landingen.

Deze plank heeft een losse deltamixer en is bedoeld voor een niet-computer zender, ik dit geval zijn de uitslagen nog wat te groot, en moeten de servoarmpjes/roerhoorntjes nog wat afgesteld worden.

Planck_Franck zei:
mijn capturekaart is overleden
Je bedoeld toch niet die dure kaart die je van mij geleend hebt he?... :lol: Of begrijp ik het goed dat je het met XP installeren weer opgelost hebt?

Wel een mooi filmpje... pluim voor cameraman harry.... :lol:

Alleen waarom nu groter bouwen? Ik dacht dat je juist af wilde van het grote (methanol) spul... Of zoek je wat stabielers voor de winter?

Ik heb gisteren nog ff uitgerekend dat ik met mijn 20cc viertakt motor een planck kan maken van 210cm... 1,15m2 op 2,2 Kg.. Zou dat gaan met 2x6mm depron op elkaar? :lol:

Ik vind het trouwens niet gek dat je de Megaplanck een paar keer hardhandig landde... gezien het mooie verbandje om je hand...
Maar hoe heb je dat voor elkaar gekregen? perongeluk je linkerstick een tik gegeven?

Yup, dat heeft ie al n keer verteld. :P Hij heeft inmiddels in bijde handjes al een keer prijs gehad. Die APC propjes zijn uitstekende stanleymesjes. ;)

He Hans,

Nee dat was niet jou maar mijn eigen kaart. IK heb zon dazzle ding gekocht en die doet het nu goed. JOuwe krijg je asap terug.

Een 2.10 meter plank kan overigens goed (en waarom niet electro ?), misschien wel eens leuk om te bouwen. Wat betreft die crashes sja....inderdaad maakten die happen in mn hand het vliegen niet echt gemakkelijk het bloedde echt als een rund. Gelukkig was nurse harry in de buurt.

Back