Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

IK ben begonnen met het uploaden van foto's. Ze staan dus al voor een groot deel op foto.model ...enzo, ga van het weekend de postings updaten

Ok jonges, even een Ebay update:

Vrijwel ALLE brushless ESC's van 10A/15A/18A/25A enz. instelbaar voor 2 of 3 lipo's mbv een jumper, aangeboden op Ebay voor rond de $20 zijn NIET geschikt voor Lipo's!!, ook die goedkope (ook uit Azie) van RCtechnics niet.

De Low Volt Cutoff bij deze ESC's is allemaal 5.4V(2.7V per cell) of zelfs lager (5V voor 2S!!, Walkera oid..AVOID!) en niet 3V per cell zoals eigenlijk zou moeten.

Dit is slecht voor je lipo cellen, op den duur gaan je accu's er van kapot. Op RCgroups forum heb ik al horror verhalen gelezen hierover (ploffende cellen, brand enz)

Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat in deze ESC's oude electronica of software is gebruikt, oorsponkelijk bedoeld voor Li-Ion cellen, die wel een minimum spanning hadden van 2.7V per cel.

Op ebay zijn ook wel CC ESC te vinden of andere merken die wel goed zijn, maar niet echt veel goedkoper of zelfs duurder dan via ACW of hier in de buurt. Shipping is wat dat betreft killing!

Ik heb er nu eentje gekocht bij Aeronuts (eigen merk), ook goedkoop, maar wel met 3v/9v afslag :-)

Ok wat heeft het me nu gekost via Ebay ACW en Aero-Nuts? (alles incl shipping!)

2x 1300mah 8C lipo accu: E36,98
1x TowerPro BM2804-21 motor: E17,73 (=chromen fietsbel)
18A ESC bij Aero-Nuts: E26,35 (afgedingt op shipping :) )
Bij ACW 3x 7x5 APC prop en 2x prop saver (voor m'n andere motortje ook gelijk gekocht): E13,39

Samen: E94,45

Maar als je 1 lipo neemt en 1 prop en 1 prop saver , zit ik nog onder de 70 Euro voor een vliegende planck.

Servo's, ontvanger, stekkertjes, krimkous e.d. heb ik nog :)

Komt nu alleen nog wat depron, lijm en carbon stokjes bij. Planckje zal me uiteindelijk iets van E100 gaan kosten denk ik.

Groeten,

Marco

Aeronuts eigen merk? PFEH! Dat zijn gewoon die "slechte" ELE controllertjes hoor! Die heb ik namenlijk ook gekocht. :P

Ik wist niet dat die dingen zon lage cutoff hadden, daar ga ik toch even onderzoek naar doen.

Ik gebruik ook ELE ESC's en heb met mijn e-meter gezien dat hij keurig bij 9v gaat 'haperen', zodat de accu niet onder de 9v duikt. Als de accu leeg raakt stopt de motor gewoon..

Mischien heb je oude ESC's op ebay aangetroffen van het LiIon tijdperk

Bij de ELE regelaar staat toch duidelijk onder het plaatje

2 Lipoly (5V cutoff)
3 Lipoly (7.5V cutoff)

Daar ging ik eigenlijk vanuit, maar wellicht heeft ELE ze inmiddels aangepast naar 3V en 9V cutoff. Iemand het wel eens gevraagd aan RCtechnics?

http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=164

Bij de Assan regelaars staat niet wat de cutoff is, maar dat je deze kan instellen. Ze zijn wel wat duurder, ik verwacht daarom dat je ze op 6V en 9V kan instellen. Ik heb de manual opgevraagd bij RCtechnics.

Aeronuts regelaars zijn denk ik inderdaad die ELE regelaars, maar dan de OEM versie MET 6v/9v afslag. Aeronuts plakt er dan zijn eigen sticker op. Ze verkopen ook het merk ELE regelaars:

http://www.aero-nuts.com/index.php?cPath=25&osCsid=19db645b6de71a4e42453a47a665684d.

Maar waar je ook je regelaars koopt, let er op dat de cutoff bij 3V per cel ligt als je Lipo's gebruikt. Als het niet duidelijk is uit de beschrijving, vraag er naar bij de winkel/verkoper, lees de manuals. Dit is echt belangrijk, anders kan het je wel eens veel lipo's gaan kosten, of erger.

Groeten,

Marco

wat een postings.

Cutoff van 2,5V per cell is wat mijn ervaringen betreft nog acceptabel. Ik heb met deze setting de afgelopen jaren nog nooit een lipo om zeep geholpen.

De assan manual kan je op de homepage van assan downloaden (ff googelen)

De ele regelaars zijn in feite omgelabelde "oude" jeti regelaars. Qua componenten en pcb zijn ze identiek (en ik heb beide) Er zit misschien nieuwere software in, zou kunnen.

2,5 Volt belast komt overeen met 3V onbelast is de veilige ondergrens, geen problemen gehad met mijn Ele 17A regelaar.....

Bij vliegtuigen waar je het gas flink kan opentrekken ten opzichte van het gemiddelde gebruik voldoet 2.5V per cel prima.
Je kan met weinig gas nog goed vliegen (spanning in de buurt van 3V), maar bij een flinke dot gas stort de beol in onder 2.5 en dat is het moment om te stoppen. Onbelast zal je boven 3V zitten.

In een rondhang_fixed_pitch_heli of slowflyer die je steeds op dezefde gasstand vliegt kan het een probleem zijn. Tegen de tijd dat je met de lage stroom tegen 2.5V aanloopt ben je dus al te leeg. Onbelast mogelijk dan al onder 3V per cel.

2.5V per cel kan dus.
Vanwege de lipo levensduur hou ik de tijd in de gaten en gebruik liever niet meer dan 2/3 van de totale capaciteit. De lipo afslag is dan puur voor de veiligheid.

Iets groter plankje in aanbouw, 90cm span rootkoorde 30cm, tipkoorde 22cm. Profiel MH60. Komt chromen fietsbelletje op.
Draadjes en snoeren dit keer IN de vleugel verwerkt, net iets netter.

IMG_2491.JPG

nou franck,
jij bouwt volgens mij nu sneller dan dat je ze kapot vliegt.
of neem je er nu 3 per keer mee?
ziet er weer franck planck vertrouwd uit.

Ik vlieg er eigenlijk nooit een kapot.....daar heb jij alleenrecht op :)
Er hangen en nu zes aan de muur. Misschien moet ik er maar een paar van de hand doen. (kan er moeilijk afscheid van nemen :roll: )

Tot nu toe sloop ik ze gewoon, ik heb een te kort aan servos met mijn bouwtempo. Misschien een inruil actie starten : 2-miniservo's en een regelaartje in ruil voor een planck met servo's :D

Back