Ok jonges, even een Ebay update:
Vrijwel ALLE brushless ESC's van 10A/15A/18A/25A enz. instelbaar voor 2 of 3 lipo's mbv een jumper, aangeboden op Ebay voor rond de $20 zijn NIET geschikt voor Lipo's!!, ook die goedkope (ook uit Azie) van RCtechnics niet.
De Low Volt Cutoff bij deze ESC's is allemaal 5.4V(2.7V per cell) of zelfs lager (5V voor 2S!!, Walkera oid..AVOID!) en niet 3V per cell zoals eigenlijk zou moeten.
Dit is slecht voor je lipo cellen, op den duur gaan je accu's er van kapot. Op RCgroups forum heb ik al horror verhalen gelezen hierover (ploffende cellen, brand enz)
Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat in deze ESC's oude electronica of software is gebruikt, oorsponkelijk bedoeld voor Li-Ion cellen, die wel een minimum spanning hadden van 2.7V per cel.
Op ebay zijn ook wel CC ESC te vinden of andere merken die wel goed zijn, maar niet echt veel goedkoper of zelfs duurder dan via ACW of hier in de buurt. Shipping is wat dat betreft killing!
Ik heb er nu eentje gekocht bij Aeronuts (eigen merk), ook goedkoop, maar wel met 3v/9v afslag
Ok wat heeft het me nu gekost via Ebay ACW en Aero-Nuts? (alles incl shipping!)
2x 1300mah 8C lipo accu: E36,98
1x TowerPro BM2804-21 motor: E17,73 (=chromen fietsbel)
18A ESC bij Aero-Nuts: E26,35 (afgedingt op shipping

)
Bij ACW 3x 7x5 APC prop en 2x prop saver (voor m'n andere motortje ook gelijk gekocht): E13,39
Samen: E94,45
Maar als je 1 lipo neemt en 1 prop en 1 prop saver , zit ik nog onder de 70 Euro voor een vliegende planck.
Servo's, ontvanger, stekkertjes, krimkous e.d. heb ik nog
Komt nu alleen nog wat depron, lijm en carbon stokjes bij. Planckje zal me uiteindelijk iets van E100 gaan kosten denk ik.
Groeten,
Marco