Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

hallo beste mensen,

Ik heb net heel deze post gelezen en heb besloten om de planck ook te gaan fabriceren. Maar ik zit met een vraagje. Kan je deze planck ook met een bv speed 280 of een 300 aandrijven want ik heb niet zo'n zin om een brushless uit japan ofzo te laten komen.

de groeten, sander

Ja dat kan. Houd de spanweidte dan op 50 cm, gewicht op ca. 250 gram max..(lichter is beter)
.
Verwacht geen raket, maar 't vliegt zeker leuk. Neem een speed 300 7,2V
Monteer de speed 300 OP het stokje en zorg ervoor dat de motor geheel "in" de vleugel zit anders krijg je het zwaartepunt niet goed.

File save as, rechtermuistoets afdrukken en uitvullen op één A4, dan kloppen de maten ongeveer wel.

Ik zou in dit geval (met zon brede motor) 5 rootribben nemen.

speed300_planck.jpg

to Planck_Franck:

Heel erg bedankt voor de info en de snelle reactie.

to jvbemmel:

Opzichzelf is het niet zo ingewikkeld, daar heb je gelijk in, maar aangezien ik nog maar op school zit en geen inkomen heb is de financiering wat moeilijker.

Heel erg bedankt voor deze (prive) afbeelding, ik heb uitgerekend dat ik op 235 gram uit kom, niet slecht toch? ik gebruik hierbij 6 aaa nimh batareien van 900 mAh, de motor, volgens graupner .com, trekt 1.36 A bij vol vermogen dat is du +- 45 min vliegen. Is dit mogenlijk, zo lang.

Dat kan nooit. :P Dat voltage zal wel zonder belasting zijn. Met belasting zit je volgens mij ongeveer op de 5 ampere als et de 7.2v versie is, en 8 als et de 6v versie is.

Hmm, nee dat lijkt me wel erg lang. Een plank van 200 gram vliegt met 2 ampere (20 watt) prima op zn "rondtuffend", met 900mAh denk ik 10+ minuten ? af en toe eens volgas.... Wel uitgerust met een gunthertje en speed 300 7,2V dus. VErgelijk het een beetje met een devine oid.

Planckje van 50cm weegt (kaal) ongeveer 30/35 gram.

Ik wil niet zeuren maar ik wil het toch wel effe weten, nieuwschierig :P

Ik heb de informatie van de volgende graupner site http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=7302
Daar staat toch duidelijk volgens mij
-Leerlaufstromaufnahme 0,36 A
-Stromaufnahme bei max. Wirkungsgrad 1,41 A

Kan ik deze info niet vertrouwen of bedoelen we met 'Stromaufnahme bei max. Wirkungsgrad' bij het max rendement v d motor en is bij het vliegen het rendement veel lager :?:

Maximale werkingsgraad is de maximale efficientie van de motor. Das leuk om te weten, maar in de praktijk vlieg je in ieder geval geen planck met 1,4 ampere (bij ca.7, 8 volt)

Vliegtuigen vlieg je met energie en dat druk je uit in watt (tenminste dat doen we hier even zo)

Onderstaande uitleg is een benadering van praktijk en theorie:

Stelregel voor normaal rondtuffen is ca. 100 watt per kilo vliegtuiggewicht nodig. Je plank weegt ca. 250 gram, dus je hebt voor rondtuffen minimaal 25 watt nodig. JE gebruikt 6 cellen en dat is ca 7 volt.

VErmogen is spanning maal stroom dus ; 25watt=xAmpere maal 7Volt
X=24/7= ca 4 ampere. (naar boven afgerond)

Je kiest (om de motor dit vermogen te laten leveren) juiste dié propellor die bij volgas (7 volt op de motor) ongeveer 5 ampere stroom vraagt je wilt namelijk méér dan alleen rondtuffen, je wilt ook wel eens een looping draaien en wat rapper omhoog kunnen vliegen.

Ik weet het niet uit mn hoofd, maar volgens mij komt een gunther op een speed 300 7,2 V hier redelijk bij in de buurt.

sorry dat ik zo lastig val :oops:

Dus, Als ik het goed heb:
Speed 300 trekt dus 3.5 A ... ik kom uit op 15 Min vliegen, klinkt al wat realistischer.

Kan ik hier gewoon een 5A contenu regelaar in stoppen en dan moet het werken? nog effe over die prop; een gunter wat bedoel je daar precies mee, is dat een merk; zoja wat voor een typ heb ik dan nodig, of is het een typen prop? :roll:

Die regelaar gaat tot 5A wel werken, tis meestal niet zo dat ie bij 5,5 ampere gelijk kapot is (wel voor voldoende koeling zorgen)

Wat betreft die gunther propellor, gebruik maar even de zoekfuctie hier. Tis een plastik propje van een euro of twee.

Nee hoor, vermogenverhaaltje blijft het zelfde. Borstelloos is alleen iets efficienter, zodat het vermogen wat er uiteindelijk uitkomt iets hoger is. EN borstelloze motortjes zijn een stuk lichter in gewicht (vergeleken met zelfde vermogen borstel motortjes), dat is eigenlijk het grootste voordeel.

Gebruik gewoon de vermogen/prop/amps/toeren tabelletjes voor de fietsbel die hier al een paar keer gepost zijn.

Ik ga een 7x5 op mijn fietsbel zetten:

maximaal ongeveer 8 Amps met 3s lipo, zo'n 400 a 500 gr trekkracht.. ongeveer 80 watt.. RUIM voldoende voor de planck :D

Verhaal blijft inderdaad hetzelfde, de resultaten vallen wel iets gunstiger uit.

80W op een planck van 250 gram......

320Watt per kilogram vliegtuig... :lol:

Mijn zwarte fietsbel LRK planck is 200Watt op een 300 gram planck...

600Watt per kilogram vliegtuig.... 8O 8O

De mega (90cm) planck met losse V-tail mixer van 15 euro. Werkt overigens prima.

Motortje opnieuw moeten winden omdat ik per ongeluk met een schroevendraaier in de wikkelingen schoot :cry: . Opnieuw gewonden met 19W/2*0.35/delta.....15 ampere met een 7*5APC. Iets "heter" dan normaal... 8O (wél lekker! :P )

IMG_2496.JPG

Ikke 18 Amp regelaar(aeronuts "eigen" merk) en 1300mah 3S lipo 8C (via Ebay)

Motortje en lipo's liggen op het postkantoor, regelaar is onderweg. Propjes had ik besteld bij ACW en zijn inmiddels gearriveerd. Morgen lijm kopen en stokje, zondag bouwen! (is er ook echt weer voor!)

Marco

Back