Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

Ik ben vorige week ook begonnen met de bouw van een planck...
Had alleen nog maar vlakke structuren gebouwd maar dankzij dit bouwverslag lukken de profielen me nu ook wel!

In tegenstelling tot Franck heb ik alleen met UHU Por gewerkt. Dit werkt ook zeer goed maar het enige nadeel is dat wanneer je 15 minuten wacht na aanbrengen van de lijm alles direct op de plaats moet zitten en je niets meer kunt verschuiven! Daarom is het beter van voor de bovenkanten slechts een 5-tal minuten te wachten en dan ook gewichten plaatsen...
Planck.JPG

Ook had ik nog een afgedankte motorsteun liggen van mijn hydro die ik hier dan in gemonteerd heb! Dit is 8mm carbonstaaf met een flens op identiek aan de flens van de fietsbel...
Di alles wordt geborgd dooe een carbon pennetje dat gans door de root rib gaat!
DSC00026.JPG

Nu zit ik wel nog 2cm van de LE maar door dan de batterij iets naar achteren te plaatsen en op hetzelfde zwaartepunt uit te komen zal het toch wel hetzelfde vliegen hé :?: :?: :?:
DSC00027.JPG

grtz

sjekke

dit gaat zeker net zo goed vliegen.
ziet er goed uit..leuk ook dat blauw.

Dit weekend ben ik dan maar eens begonnen met de "versiering van de planck...

DSC00014.JPG

Ziet er weer geweldig uit vind ik! Heb nu wel niet de moeite gedaan om spuitbusjes te kopen maar heb het gewoon geleurd met Artline-stiften!

Onderaan heb ik dan ook nog een vaste box gemaakt voor de lipo met een inwendige hoogte van 20mm zodat de lipo hier goed vast in zit! Bij mij ligt de lipo wel iets meer naar achteren maar dit komt omdat ik een andere motorbevestiging heb gebruikt (zie enkel posts terug)...
Aan de hand van een tand en groef systeem komt hier dan nog een bescherming voor de regelaar en ontvanger aan!

DSC00011.JPG

DSC00012.JPG

DSC00013.JPG

grtz

sjekke

En sjekke, vliegt ie al ? Geinig je constructie zo en het ziet er strak uit!. Prachtig blauw depron trouwens, deze kleur depron heb ik nog niet. Mag ik vragen waar je deze hebt gekocht ? (wil ik ook hebben ! :D )

Ik ben begonnen met een vakantie_mini_planck(ik ga binnenkort op wintersportvakantie). Ik heb het MH60 profiel iets dikker gekozen (15%) anders wordt het weer een loeisnel ding. 2207ACW motortje met 17 windingen delta, 6*3 propje 15000 toeren ongeveer 70 a 80 watt. PQ 880mAh 3s1p lipo. Spanweidte 50 cm, gewicht alles erop wordt ongeveer <200 gram.

miniplanckje.jpg

Hallo,

ik heb nog steeds niet gevlogen met de planck :( Hangt momenteel nog tegen de muur!

Als het een beetje beter weer wordt eerst maar eens leren vliegen met de piper eerst zonder rolroeren en als dit lukt komen er rolroeren op... Als ik dit dan een beetje onder de knie heb ga ik me wagen aan de planck en de extra330 :)

grtz

sjekke

En klaar. 185 gram met alles erop en eraan. Er zou makkelijk 30 gram af kunnen, met een iets lichter roertje,een wat kleinere regelaar(nu 25 gram) en de servos 5 gram ipv 9. Ben benieuwd...

miniplanckje1.jpg

serieus wat downthrust zo te zien, Ik heb er ook een gebouwd maar de voorlijst is mislukt, ipv mooi rond was hij nogal hoekig. Nu doordat hij er toch strak uitzag heb ik em toch maar eens geprobeerd. resultaat het ding had te veel lift waardoor hij meestal bij half gas een halve looping maakte en dan oncontroleerbaar stalde. Ik vroeg me ook af of hij niet te dik was, het middenprofiel met indekking op de buitenkant gemeten is 34mm voor een 80cm exemplaar is dit juist?

Groeten.
val

val zei:
serieus wat downthrust zo te zien, Ik heb er ook een gebouwd maar de voorlijst is mislukt, ipv mooi rond was hij nogal hoekig. Nu doordat hij er toch strak uitzag heb ik em toch maar eens geprobeerd. resultaat het ding had te veel lift waardoor hij meestal bij half gas een halve looping maakte en dan oncontroleerbaar stalde. Ik vroeg me ook af of hij niet te dik was, het middenprofiel met indekking op de buitenkant gemeten is 34mm voor een 80cm exemplaar is dit juist?
Groeten. val

Downthrust is op dit plankje 2 graden, de camera samen met de kromming van het profiel geeft een vertekend beeld (ik zie het nu ook).
De thrustlijn looopt ongeveer parallel met de stand van de elevons (in zn algemeenheid)

Wat jij omschrijft noemen we hier een wippende plank :) Drie redenen :

1 Of te weinig downthrust (2 graden minimaal) (is eventueel weg te mixen)

2 Of te veel reflex op je elevons (is bij te trimmen..elevons moeten onderkant vleugelprofiel volgen)

3 Of je zwaartepunt te achterlijk. ccu verplaatsen of lood toevoegen 8O

4 Je neuslijst is niet gelukt en zit VEEL te hoog of te laag. HIermee verstoor je de bedoelde instehoek van de vleugel.

Deze vier checks uitvoeren en dan moet je plank gewoon vliegen!!

Een beetje hoekig profiel moet ook nog wel vliegen lijkt me

Uiteindelijk 181 gram alles bij elkaar. Op halfgas trekt het gunthertje zo'n 180 gram, volgas wil het ding heel erg graag richting plafond.

Accu voor de verandering maar eens half verzonken in de vleugel (staat wat aerodynamischer :) ). Roertje crashproof gemaakt mbv magneetjes. Moet nog een mooi kleurenschema verzinnen.

IMG_2824.jpg

IMG_2825.jpg

IMG_2826.jpg

Hier een foto van een planck die niet vliegt. t'is maar om aan te tonen, dat als je zo'n voorlijst hebt, dat je hem dan beter niet afwerkt.
mislplanck.jpg

Ik heb hem zelfs een stabilo gegeven... maar hij bleef onstabiel. nu ja geen probleem ik bouw wel snel eens een nieuwe. :wink:

Maar ik vraag me nog wel af of i ook niet te dik is?

Val

Als je de profielen uit dit draadje hebt gebruikt, dan is ie zeker niet te dik.

Je voorlijst is inderdaad wel erg scherp en ook nog eens erg laag. Daarmee heeft het profiel op juist het scherpe stuk een andere instelhoek dan de rest van de plank en vooral tov de motor. Als je het overdrijft heeft je plank in dit geval veel minder domp, wat weer het wippen kan verklaren.

Het lijkt alsof je het depron niet genoeg gegroefd of voorgevouwen hebt.

IK heb mijn miniplanck maar even een kleurtje gegeven. Donder - of vrijdagochtend eerste vlucht !

IMG_2828.jpg

Franck, de foto's van je bouwverslag doen het niet :s heb je ergens nog een bij elkaar geplakt bouwverslag beschikbaar ? ik ga er ook een maken.. alleen dan op Graupner Nemesis setupje. Dus dat ding moet ongeveer 40 span gaan krijgen.

Hmm vreemd, bij mij doen de foto's het wel :?: . Is het misschien een of meerdere specifieke foto's die het niet doen ? (ik heb niet alle pagina's gechecked)

40 cm , das nog kleiner! Geinig. HEb je profielen nodig ? (want dan heb ik ze nog in PDF formaat liggen)

Eerste vlucht gemaakt met een nieuwe versie van de mini-plank, we noemen hem de "Landal-planck" (Copyright Noah) De japanse miniplank is overleden, ik ging er met mn voeten bovenop staan :oops: Met een briesje te vliegen al is (bijna) windstil helemaal mooi. Jammer dat het nu zo koud is, met een vlucht had ik het wel gezien vandaag. Differentiaal rolroeren moet ik nog afstellen want rollen gaat nog niet strak.

Verder een vlot apparaat met deze setup. (80watt, 172 gram, 8,5dm2) Zwaartepunt ligt 19% MAC (vanaf LE) Dit hangt echt op de milimeter met dit formaat plank.

IMG_2868.jpg

Zal van het weekend een video maken.

Back