Scheepshoorn
Vriend van modelbouwforum.nl
Deze week heb ik weer een aantal meters kunnen maken. Ondanks de hitte was het goed te houden op de scheepswerf (zolder met het dakraam open).
Voor het schilderwerk en het bekoperen wil ik mijn kantelhulpstuk nog graag gebruiken, zodat ik de romp in alle standen kan draaien. Daarna moet hij rechtop en kan het werk aan de dekken beginnen.
Zoals ik in mijn vorige topic al vermeld heb, heb ik besloten om na de proef met het patineren de gok te wagen en de complete hoeveelheid koperplaatjes voor één kant te gaan verouderen. Omdat ik geen ammoniak in huis had, hebben ze eerst een paar dagen in een mengsel van azijn en keukenzout gelegen. Heel langzaam aan begon ik na een dag of vier wat veranderingen aan de plaatjes te zien, maar het ging langzaam. Een paar dagen geleden was de ammoniak in huis en hup een scheutje erbij. Vandaag zag ik tot mijn verbazing dat het proces in een stroomversnelling was geraakt. De gehele vloeistof was fel blauw geworden en de plaatjes begonnen te klonteren. Vanmiddag snel alles eruit gehaald en goed afgespoeld/gewassen met schoon water. En verouderd zijn ze. Op dit moment liggen ze te drogen. Zie onderstaande resultaten.
Deze week heeft daarnaast vooral in het teken gestaan van het aanbrengen van de gele en zwarte strepen op de romp. Na het grondig bestuderen van vele foto’s en het inschatten van afstanden t.o.v. de geschutspoorten zal dit hem moeten worden.
Ik heb ook de geschutspoorten aan de binnenzijde rood geschilderd. Hier liep ik tegen een tegenstrijdigheid aan tussen de bouwbeschrijving en de foto’s van de Victory in werkelijkheid. De bouwbeschrijving geeft aan dat de sponningen de kleur moeten krijgen van het buitenschilderwerk, geel of zwart dus, terwijl de foto’s aantonen dat de sponningen rood zijn. Ik heb het bij de laatste constatering gehouden.
Aan stuurboordzijde wordt het gedeelte onder de waterlijn niet bekoperd. Dit deel heb ik inmiddels twee keer met matte vernis behandeld, waarbij ik bij wijze van proef ook het zwart tot aan het onderste berghout heb meegenomen. Dit geeft een dermate mooi en rustig resultaat van het schilderwerk dat ik heb besloten om ook het geel en zwart van de romp hierboven te vernissen. Nu glanst dat nog teveel naar mijn zin. Zie bovenstaande foto.
N.a.v. mijn vraag over de afwerking van de zij-ingangen heeft Jan Zwart een foto ingestuurd van de panelen links en rechts van de ingang. Die heb ik er ook maar meteen ingemaakt, maar moeten nog gevernist worden.
Al schilderend en tellend voor het assembleren van de luiken kwam ik er ook achter dat ik één geschutspoort niet heb aangebracht. Deze bleek niet uitgesneden te zijn in de triplex strook van de eerste beplanking. Hoe is het mogelijk dat je zoiets over het hoofd ziet! Maar goed, dat lossen we wel weer op. Zo blijft het af en toe verrassend.
Voor het schilderwerk en het bekoperen wil ik mijn kantelhulpstuk nog graag gebruiken, zodat ik de romp in alle standen kan draaien. Daarna moet hij rechtop en kan het werk aan de dekken beginnen.
Zoals ik in mijn vorige topic al vermeld heb, heb ik besloten om na de proef met het patineren de gok te wagen en de complete hoeveelheid koperplaatjes voor één kant te gaan verouderen. Omdat ik geen ammoniak in huis had, hebben ze eerst een paar dagen in een mengsel van azijn en keukenzout gelegen. Heel langzaam aan begon ik na een dag of vier wat veranderingen aan de plaatjes te zien, maar het ging langzaam. Een paar dagen geleden was de ammoniak in huis en hup een scheutje erbij. Vandaag zag ik tot mijn verbazing dat het proces in een stroomversnelling was geraakt. De gehele vloeistof was fel blauw geworden en de plaatjes begonnen te klonteren. Vanmiddag snel alles eruit gehaald en goed afgespoeld/gewassen met schoon water. En verouderd zijn ze. Op dit moment liggen ze te drogen. Zie onderstaande resultaten.
Deze week heeft daarnaast vooral in het teken gestaan van het aanbrengen van de gele en zwarte strepen op de romp. Na het grondig bestuderen van vele foto’s en het inschatten van afstanden t.o.v. de geschutspoorten zal dit hem moeten worden.
Ik heb ook de geschutspoorten aan de binnenzijde rood geschilderd. Hier liep ik tegen een tegenstrijdigheid aan tussen de bouwbeschrijving en de foto’s van de Victory in werkelijkheid. De bouwbeschrijving geeft aan dat de sponningen de kleur moeten krijgen van het buitenschilderwerk, geel of zwart dus, terwijl de foto’s aantonen dat de sponningen rood zijn. Ik heb het bij de laatste constatering gehouden.
Aan stuurboordzijde wordt het gedeelte onder de waterlijn niet bekoperd. Dit deel heb ik inmiddels twee keer met matte vernis behandeld, waarbij ik bij wijze van proef ook het zwart tot aan het onderste berghout heb meegenomen. Dit geeft een dermate mooi en rustig resultaat van het schilderwerk dat ik heb besloten om ook het geel en zwart van de romp hierboven te vernissen. Nu glanst dat nog teveel naar mijn zin. Zie bovenstaande foto.
N.a.v. mijn vraag over de afwerking van de zij-ingangen heeft Jan Zwart een foto ingestuurd van de panelen links en rechts van de ingang. Die heb ik er ook maar meteen ingemaakt, maar moeten nog gevernist worden.
Al schilderend en tellend voor het assembleren van de luiken kwam ik er ook achter dat ik één geschutspoort niet heb aangebracht. Deze bleek niet uitgesneden te zijn in de triplex strook van de eerste beplanking. Hoe is het mogelijk dat je zoiets over het hoofd ziet! Maar goed, dat lossen we wel weer op. Zo blijft het af en toe verrassend.