HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.596
    Locatie:
    noord-holland
  2. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    De laatste weken gelukkig weer een aantal uren kunnen bouwen. Het gaat een beetje met horten en stoten, maar er zijn gelukkig ook nog andere zaken in het leven dan de Victory.


    Na het drogen van het quarterdek was de tijd rijp om dit dek definitief in het model te monteren. Omdat de maatvoering van het dek (lees de juiste hoogteligging) uitermate belangrijk is, moest hier iets op worden bedacht. Je zit immers met de dekrondte overdwars en de dekholling in de lengterichting. Daarnaast de exacte hoogte t.o.v. de geschutspoorten. Om dit allemaal tegelijkertijd in de gaten te kunnen houden voordat de lijm hard is heb ik een paar hulpconstructie bedacht zoals in onderstaande foto’s is weergegeven. Eerst alles even drifit getest natuurlijk.

    P1021553.JPG

    P1021554.JPG

    Vervolgens werden eerst het raamwerk met de skidbeams in de sparing voor de kuil gelijmd.

    P1021555.JPG

    Daarna kon het dek worden ingebracht en gelijmd. Na uitharding ziet dat er als onderstaande foto uit. Omdat er hierna nog heel veel gevijld en geschuurd moet worden heb ik alvast alle naden langs de buitenranden van het achterdek afgeplakt o stofvorming op het bovenste kanonnendek zoveel mogelijk te voorkomen.

    P1021558.JPG

    De kolommetjes onder de skidbeams heb ik er later onder geplaatst. Hier heb ik me dus al die tijd voor niets druk om gemaakt. Eigenlijk was het een fluitje van een cent.
     
    walter10, Herby63, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Vervolgens met behulp van de triplex delen van de binnenverschansing gekeken hoe de hoogte van de schietgaten zich verhoudt tot de kanonnen. Het midden van de loop moet namelijk net onder het midden van het schietgat zitten, waarbij de loop nagenoeg horizontaal moet liggen. Nou de conclusie is dat dit dus niet klopt, maar dat had ik ook verwacht. Immers bij het bovenste kanonnendek had ik al met de dekhoogte moeten schuiven om e.e.a. netjes uitgelijnd te krijgen in de reeds uitgefreesde gaten in de buitenromp. Deze correcties neem je dus steeds mee naar boven en onderweg worden het er steeds meer. We hebben het weliswaar over een paar mm, maar toch, het oog wil ook wat.

    P1021565.JPG

    Dit betekende voor het achterdek dat de binnenverschansing ongeveer 3mm hoger moest worden en dan komen de schietgaten niet meer overeen met de sparingen in de buitenromp. Kortom een hele verbouwing volgde. Eerst alles maar een goed afgeplakt, zoals dat in het echt ook hoort te gebeuren.

    P1021569.JPG

    P1021570.JPG

    E.e.a. heeft vervolgens ook allemaal consequenties voor de definitieve hoogte van het poopdek en dit alles in relatie tot de afwerkhoogte van de bovenrand van de spiegel. In ieder geval iets om de tijd voor te nemen en goed na te denken over de gevolgen van e.e.a. Voor het poopdek waren overigens slechts een paar marginale aanpassingen noodzakelijk, dat viel gelukkig mee.

    P1021576.JPG

    Nu ik dit zo zit te schrijven, zou ik overigens niet weten hoe je dit kunt voorkomen. In feite begint het probleem al bij het monteren van de triplex stroken met de schietgaten tegen de spanten als onderdeel van de eerste beplanking. Daarmee wordt in feite de eerste aanzet gemaakt voor de juiste positie van de kanonnen en de dekken. Maar dit even terzijde.

    Vervolgens de doorvoeringen voor de schietgaten er in gelijmd. Deze heb ik overigens alleen aan de binnenverschansing vastgelijmd, zodat ik de binnenzijde van dit geheel straks helemaal separaat op de werktafel kan afronden, voordat het als een geheel later in de sparingen in de buitenromp wordt gelijmd.

    P1021577.JPG
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2023
    Herby63, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Dan het voordek.

    Hier zitten ook 3 schietgaten aan bak- en stuurboorzijde, althans zo lijkt het. Alhoewel hier geen kanonnen voor zijn bedacht.
    Als ik de binnenverschansing moet ophogen om een beetje passend te maken met een kanon, moet deze 4mm omhoog. Ik ben bang dat ik dan veel te hoog uitkom met de aansluiting op de voorplecht.

    P1021582.JPG

    Als het geen specifieke schietgaten zijn, kan de verhoging van de binnenverschansing achterwege blijven

    P1021591.JPG

    Op de tekening staat de positie van de caronades duidelijk aangegeven. Daarnaast staan er twee (grotere) kanonnen als een soort spare vermeld.

    P1021592.JPG

    Vraag: Kan iemand vertellen wat hiervan de bedoeling is?

    Tussen de bedrijven door ook druk geweest met allerlei onderdelen van de dekinrichting

    P1021583.JPG

    P1021584.JPG
     
    Jef80, TIMBERWOLF, - Maik - en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Als extraatje deze keer een kleine impressie van mijn scheepswerf op zolder op dit moment

    P1021587.JPG

    P1021588.JPG

    P1021590.JPG
     
    Jef80, Jaques, Hans Groenenberg en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.315
    Locatie:
    Hillegom
    Prachtige ruimte, en zo opgeruimd.
    De vorm van de verschansing op het voordek is anders dan de actuele situatie van nu op de Victory. Dat maakt het doel van de openingen daar wat onzeker. Nu staan de caronnades dwars op de scheepsrichting en zijn gericht over de veel lagere verschansing heen. Dit suggereert wel dat jouw openingen toch bedoeld zijn/waren voor de caronnades. Nu staan op het voordek ook twee kanonnen, min of meer als reserve. Maar die kunnen ook zo naar de zijkant of voorkant geschoven worden om als kanon gebruikt te worden.
    Ik zou die openingen dus als kanonspoorten beschouwen, maar me niet zo druk maken op de goede hoogte van de onderkant ervan. Alleen een ex-marinier van meer dan 200 jaar oud zou het kunnen opvallen.
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.265
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een mooie ruimte Wil, en mooi opgeschoten met de Victory :rofl::rofl:
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.108
    Locatie:
    Brugge
    En laat ik nu net 40 jaar geleden er door mijn moeder op gewezen zijn dat ik in een vorig leven op de Victory gediend heb ! :) (echt waar, mijn moeder pendelde en leerde kaarten leggen, en een lesgever, die "bijzondere gaven had" had haar gezegd dat ze op mijn reactie moest letten op een bepaalde plaats in de Victory, toen we haar begin de 80-er jaren bezochten, alleen, toen ze me dit nadien vertelde, wist ze niet meer waar, noch hoe ik gereageerd heb.)

    @Scheepshoorn
    Ik weet dat je de Caldercraft kit bouwt, en dat deze een hoger verschansing met geschutspoorten heeft.
    Op oude en recentere foto's is alleen een hoge gesloten verschansing te zien voor 1920, toen het schip als gevangenis en/of ziekenboeg gebruikt is.
    Victory_Portsmouth_um_1900.jpg
    upload_2023-10-29_23-14-31.jpeg

    Ik zou toch ernstig overwegen de ze verschansing aan te passen volgens de plannen in Longridge's boek, en aan de hand van de vele beschikbare foto's. Dit lost meteen je probleem met de 3 geschutsopeningen op. :)
     
    Scheepshoorn en Pingu57 vinden dit leuk.
  9. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Ja Jan dat krijg je ervan als al die ouderen in een veel te groot huis blijven wonen en niet door kunnen stromen naar iets kleiners. Van de andere kant: op deze manier blijft het huis van top tot teen wel goed gebruikt en blijf ik in conditie met al die trappen. Zolang het kan natuurlijk.
    Netjes opgeruimd, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik had me dit niet goed gerealiseerd toen ik de foto nam. Maar in ieder geval bedankt voor je compliment

    Volgens Wikipedia beschikte de Victory over 102 kanonnen en caronnades. Trek de 2 caronnades eraf en je komt op 100 kanonnen,
    Kijk ik naar mijn foto's van de eerste beplanking dan tel ik als volgt:
    Onderste kanonnendek 15 st
    Middelste kanonnendek 14 st
    Bovenste kanonnendek 15 st
    Quarterdek achterdek 6st
    Totaal 50x2 = 100 st geschutspoorten
    Geleverd 102 stuks, blijven er dus twee over, waarschijnlijk de twee die (spare) op het voordek zijn getekend.
    Ik vind dit een prima uitleg, waar ik mee kan leven.
    Dit betekent dat de voorste verschansing niet opgehoogd hoeft te worden en dat de "geschutspoorten" hier dus veel lager te zitten 't.o.v. het dek en mogelijk een iets andere functie hebben gehad.
    Als die ex marinier zich nog eens meld, verbouwen we de boel gewoon nog een keer, zoals in het verleden wel vaker met de Victory is gebeurd.
    Historisch correct wordt hiermee een relatief begrip.

    Jan, in ieder geval bedankt voor je reactie.
     
  10. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Herman, bedankt voor je reactie. Maar je maakt het met wel een beetje moeilijk met je advies.
    De foto hierboven geeft aan dat de twee kanonnen en de twee caronnades op het voordek zo mogelijk ook met elkaar verwisseld kunnen worden. Dit is ook nog een optie in het kader van flexibele oorlogsvoering.
    M.a.w. ik weet het ook niet meer.
    Maar toch bedankt voor je inbreng.
     
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.108
    Locatie:
    Brugge
    Nee hoor, de carronades hebben minder vrije ruimte tot het dek en passen dus alleen waar de verschansing die halfronde uitsparing heeft, dus de carronades konden of naar voor gericht worden, of over de zijkant, maar dan alleen op de plaats waar ook een halfronde uitsparing is voorzien.
    upload_2023-10-31_9-35-27.jpeg

    In het geval een kanon over de zijkant werd gepositioneerd, schiet die gewoon over de lage reling heen, op de plaats waar de ringen daarvoor voorzien zijn.
     
  12. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Toen de discussie over de kanonnen op het voordek een beetje was geluwd ben ik begonnen met het uitwerken van de binnen verschansingen op het achterdek en de binnen- en buiten verschansingen van het voordek. Deze onderdelen heb ik eerst ex-situ helemaal voorbereid, voordat deze geschilderd en al konden worden gemonteerd op de romp. Ik heb dit bewust zo gedaan omdat hier beste heel veel friemel- en schilderwerk in gaat zitten, dat in de romp niet zo handig is.
    Als straks alles af is, komt er nog een laagje blanke lak overheen

    Op onderstaande foto’s zijn zowel de voor- en achterkant van deze onderdelen op een rijtje gezet.

    P1021593.JPG

    P1021594.JPG

    De twee linker onderdelen betreffende verschansing in de officiersverblijven, onder het Poopdeck dus. Hier hoeft in feite niks mee, allen wat schilderwerk

    Op de binnen verschansing van het zichtbare deel van het achterdek (de middelste set) moeten namelijk een aantal verschillende onderdelen worden gelijmd, e.e.a. in combinatie met een sierlijst. A.d.h.v. een aantal foto’s heb ik de indeling op de verschansing uitgetekend, waarna de sierlijst gemaakt kon worden. Deze sierlijst heb ik gemaakt van messingdraad van 1 mm dikte.

    De rechter set betreft de binnen- en buitenverschansing van het voordek

    P1021597.JPG

    Daarna alles wat geel moest worden twee keer gelakt met gele (grond)verf voor een goede dekking.
    Alle ander zwarte onderdelen twee keer met zwarte verf geschilderd.
    De sierlijst heb ik na het gele schilderwerk zwart gemaakt met een Edding stift

    P1021598.JPG

    Tussendoor ook het glas in de ramen van de officiersverbijven gezet en gelijmd met enkele druppeltjes houtlijm.

    P1021600.JPG

    Na het aanbrengen van de buitenverschansing op het voordek ziet dit er als volgt uit

    P1021604.JPG

    P1021605.JPG

    Tussendoor een actiefoto. Alle openingen in de romp goed afgeplakt, want er moest flink gevijld en geschuurd worden.
    Op deze foto kun je ook goed de voortgang van het verouderen van de koperplaatjes zien. Zoals jullie zien is nagenoeg het gehele oppervlak inmiddels groen gekleurd.

    IMG20231102102726.jpg

    Op dit moment ben ik bezig met het inrichten van het achterdek

    P1021612.JPG
     
  13. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Dan even een andere kwestie.
    Op de hoeken van het voordek, bij de carronades, moet een onderdeel komen dat in het pakket met nummer 61 is gemerkt. Ik loop hier tegen een aantal problemen aan.

    Bouwbeschrijving:
    Figuur 17 geeft de plaats aan waar dit onderdeel gepositioneerd moet worden. Op onderstaande detailfoto zien we dit onderdeel in de positie waar dit gemonteerd zou moeten worden. Echter het onderdeel is veel smaller dan de dikte van de verschansing.

    onderdeel 61.JPG

    P1021611.JPG

    Op onderstaande foto van Paul Bomers is te zien hoe hij dit heeft opgelost.

    cDSC_4407.jpg

    Kijk ik naar onderstaande foto van Jan Zwart, dan zie ik iets heel anders.

    IMG_2221.JPG

    Vraag: Wat moet ik hiermee?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Netjes zo. Het van te voren schilderen zorgt voor veel strakker verfwerk!
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  15. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    902
    Locatie:
    Thuis
    Hoi Wil,

    Ik vermoed dat je het onderdeel een beetje moet bewerken. Het gat dat in het onderdeel zit kun je veranderen zodat je een schijf ervan maakt.
    Dat het onderdeel smaller is dan je verschansing, zou kunnen betekenen dat je verschansing te breed is of je kunt het onderdeel breder maken door met fineerhout het op te vullen.
     
    Scheepshoorn en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.108
    Locatie:
    Brugge
    Zoals ik eerder al aangaf is de Caldercraft verschansing van het voordek VEEEEL te hoog.
    Dat stukje (mits qua vorm enigszins bijgewerkt zodat er een schijfje in kan), mag smaller zijn, en wordt OP het potdeksel geplaatst.
     
    Scheepshoorn en janzwart vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.909
    Locatie:
    Ittervoort
    Het ligt volgens mij aan welke versie/tijd Caldercraft heeft gekozen voor hun model. Is het zoals de huidige Victory erbij staat, zoals ook het Panard bouwpakket. Zie ook verslag van de flying Scotsman https://www.modelbouwforum.nl/threa...-panart-1-78-henk.271796/page-15#post-4089314
    In de loop van de tijd zijn er veel veranderingen doorgevoerd op het schip.
    Ik zou de oplossing van Paul Bomers aanhouden die je laat zien. Straks als het tuig erop zit zal je nog maar weinig terugzien van dit detail. En verder zoals ook Ptèr zegt, opvullen, ergens is iets wat breder dan hoort.
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.227
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het 'onderdeel' waar we het hier over hebben is een schildpadblok, wat in dit geval geïntegreerd is boven in de verschansing. Een schildpadblok was nooit een los blok, maar zat altijd ergens aan vast of werd op een rondhout- of op het potdek gespijkerd. Het is een plat blok met één wang en één of meer schijven en heeft een open kant, waar een lijn in kan worden gelegd waardoor de lijn niet helemaal door het blok gevoerd hoeft te worden.
    Schildpadblokken vond je vaak op of in de verschansing om schoten en/of halzen te leiden naar het belegpunt op de nagelbank of kruishout aan de binnenkant van de verschansing. ook vond je deze blokken aan de masttop of stengen top, waarvan hier een voorbeeld op mijn model van de hms Diana;
    schildpadkopie.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2023
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  19. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    592
    Locatie:
    J
    Heb het ooit eens zo gedaan

    CFFB1E24-EC20-43CB-9777-BB0D26086D2A.jpeg
     
    Scheepshoorn, Ptèr, Jaap Smith en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Allemaal weer bedankt voor jullie uiteenlopende adviezen t.a.v. het schildpadblok. Dat is nou het mooie van dit forum, er is niet een heilig weg naar succes, kom ik achter.

    In die zin is mijn allereerst voornemen om historisch correct te bouwen een zeer relatief begrip. De eerste vraag die dan opkomt is “Uit welk jaar dan wel?”. Ik ben er nu achter dat dit voor mij niet zo belangrijk is. Ik ben geen historicus, gelukkig maar. Dus een hele studie ga ik er niet van maken. Met mezelf heb ik daarom afgesproken om me primair te houden aan de tekeningen, voor zover te volgen, en me te laten inspireren door de vele foto’s die ik inmiddels heb. Maar ook jullie adviezen zullen daarin een rol blijven spelen. Een goed voorbeeld zijn de schilpadblokken, waar we het over hadden. Ik ben geneigd om de foto van Jan Zwart te volgen. Dit ziet er mooi en degelijk uit en is goed te maken.

    De verschansingen zijn inmiddels allemaal gemonteerd en aan de buitenzijde afgewerkt. De volgende stap is het monteren van de bovenafdekkingen. Deze liggen inmiddels ook klaar om zwart geschilderd te worden.

    P1021609.JPG

    P1021610.JPG

    Tussendoor heb ik begin gemaakt met de beplanking van het poopdeck. De laatste dekplanken zijn afgekort en aan de lange zijden zwart gemaakt. De koningsplank is aangebracht en de stroken voor de waterwegplank zijn met dubbelzijdig plakband op hun plaats gelegd. Het lijmen kan weer beginnen.

    P1021622.JPG

    De vlaggenkasten zijn inmiddels ook in elkaar gelijmd. Mooi werkje tussendoor.

    P1021603.JPG
     

Deel Deze Pagina