HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Nu de kanonnen in principe allemaal klaar zijn en op zijn plek staan, kan de inrichting van het bovenste kanonnendek beginnen. De roosters en het tussenschot en de trappen naar het middelste kanonnendek erop dan wordt het al meteen een heel ander beeld. Een completer schip, zullen we maar zeggen.

    P1021012.JPG

    De kanonnen staan aan de buitenkant ook mooi uitgelijnd en in het gelid.

    P1021023.JPG

    Wat ik nog overweeg is het aanbrengen van de inhaaltalies. Hiervoor wil ik eerst een proef doen met de uiterst kleine en dunne schroefogen die meegeleverd zijn. Hier wil ik haken van maken. Wordt vervolgd

    Op dit moment ben ik bezig met de voorbereidingen van het quarterdeck. De waterloopplank is inmiddels gereed. Ik heb deze iets smaller gemaakt dan op het bovenste kanonnendek. Uiteindelijk zal het legpatroon van de dekplanken de definitieve breedte gaan bepalen als het joggelen gaat beginnen.

    P1021029.JPG

    Even terug in de tijd:
    Bij het aanbrengen van de triplex panelen tegen de buitenwand (eerste beplanking) was het zoeken naar de juiste pasvorm, eea in relatie tot de schietgaten en de binnenste verschansing(en). Natuurlijk is dit niet een op een passend en moeten er hier en daar concessies worden gedaan aan de tekeningen en de maatvoering. Belangrijk hierbij is bijvoorbeeld het optische resultaat van de uitgelijnde kanonnen. Natuurlijk zitten hier wel stelwiggen onder, maar daar ben je er niet mee. Zeker als straks alle kanonnen op de zelfde hoogte uit de schietgaten moeten komen en ook nog allemaal nagenoeg waterpas moeten staan.
    Afijn, lang verhaal kort: ik heb bij het uitlijnen van het bovenste kanonnendek aan de achterzijde het dek een beetje moeten tillen om de juiste lijnen te kunnen krijgen.
    Dit betekent wel dat deze correcties meegenomen moeten worden naar de hogere dekken. Geen probleem.

    Hoe kom ik op dit verhaal?
    Dit komt door de skid beams (is hier ook een Nederlands woord voor?) In tegenstelling tot de camber beams (ook zo iets) worden de skid beams niet gemonteerd tegen de spanten, maar moeten deze tegen de onderzijde van van het quarterdeck worden gemonteerd, rustend op de houten pilaren op het bovenste kanonnendek. Al met al niet echt handig zo.
    Daarom heb ik voor de skid beams een soort framepje gemaakt, waarmee ik eea exact kan uitlijnen én de pilaren op een fatsoenlijke manier kan plaatsen

    P1021030.JPG
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2023
  2. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    De koperen plaatjes heb je bevestigd met dubbelzijdig plakband. Ik heb daar niet zo beste ervaringen mee, naar verloop van tijd werkt de bevestiging niet goed meer. Als ik jou was zou ik op een apart stukje hout een paar plaatjes plakken met dat band en dan goed ik de gaten houden hoe dat zicht ontwikkeld.
    Constant
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.108
    Locatie:
    Brugge
    Hoi Wil,
    Mocht je dit nog willen aanpassen: de "skid beams" bestaan uit 2 delen die met een lange "scarph" verbonden zijn (zie plan 3 in Anatomy of the Ship) Het zichtbare deel loopt recht, dus het midden is even hoog als de buitenkant, en vertoont geen dekrondte.
    Maar het ziet er zo ook netjes uit hoor en als de sloepen er op liggen kan je het amper nog zien.

    Groet,
    Herby
     
    Scheepshoorn en Constant Willems vinden dit leuk.
  4. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Constant, bedankt voor je reactie en je interesse in mijn bouwverslag.

    De koperplaatjes is ook bij mij een verhaal apart geworden, temeer ik geprobeerd heb om het verouderingsproces te versnellen.
    Dat is aardig gelukt moet ik zeggen, hoewel hier en daar wat te snel.
    Over de totale uitstraling kunnen we met zijn allen inmiddels een aardig boompje opwerpen, denk ik.
    Ik gaf al aan dat het verouderingsproces nog steeds gaande is.
    Hoewel nog wel wat gevlekt worden de koperplaatjes steeds egaler groen.
    Ook ik ben benieuwd waar en wanneer dit uiteindelijk gaat stoppen.

    Wat het plakken met dubbelzijdig plakband betreft, moet ik zeggen dat ik daar zeer veel vertrouwen in heb.
    Zoals ik eerder al aangaf lijkt de plakband van een soort industriële kwaliteit, met uitstekende lijmeigenschappen.
    Ik heb ook een aantal proefstukjes opgezet, maar meer in de zin van het volgen van het verouderingsproces.
    Maar die kunnen uiteraard ook dienen om de kwaliteit van het plakband te volgen.
    Dat doen we dan maar.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Herman,
    bedankt voor je reactie en wat fijn dat je er lekker bovenop blijft zitten.
    Ik heb nog even in Longridge gekeken.
    De skid beams zijn hier inderdaad gedeeld in het midden met een lange sharp.
    De reden hiervan is mij niet duidelijk. Misschien zijn deze in de praktijk ook deelbaar om ze eventueel tijdelijk te kunnen verwijderen, als er iets ingehesen moet worden.
    Maar ik bouw niet scratch, dus dit detail gaat me te ver.
    Van de vlakke bovenkant kan ik in Longridge niets terugvinden.
    In mijn pakket zit hier ook gewoon dekrondte in.
    Ik laat dit dus maar zo.

    Nu ik je toch aan de lijn heb:
    Ik ben nog een beetje op zoek naar de kleuren van het "interieur" van de dekken
    Mijn redenatie is nu als volgt:
    - buitenzijde in zijn algemeenheid geel en zwart, e.e.a. is te zien op de vele foto's die we hebben..
    - binnenin het schip, dus op de dekken, in principe beitsen. Ik heb nu notenhout twee keer gebeitst met donder eiken.
    Is hier een gulden regel voor aan te houden?
    Wat wel en wat (zeker) niet?
     
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.108
    Locatie:
    Brugge
    De dekken in het interieur zijn donkerbruin, en een beetje gepolierd van het eeuwenlang belopen.
    Met de sloepen op de kuil zie je er echter zo goed als niets meer van.
    Een beetje beitsen in donkere eik kan zeker geen kwaad.
    poi_2-e-2.jpg

    Succes, ook met de hechting van de koperplaatjes.

    PS: de zijwanden van het onderste en en middelste geschutsdek waren wit, die van het bovenste geschutsdek waren oker geel, of intussen ook het vergruisde perzikroze :)
    06-2-Kaapstand-1000_zps418f04d4.jpg

    PPS: in de buitenste "skid beams" zitten een aantal horizontale pennen, en in de voor- en achterwand van de kuil een aantal oogbouten (zie plate 46 in Anatomy of the Ship). Deze komen van pas bij het aanbrengen van diverse lijnen van het lopend want, dus misschien wil je overwegen om die toch aan te brengen.
     
  7. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
  8. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Herman,
    bedankt voor je reactie. Maar heb je wat meer details van deze pennen en oogbouten?
    Ik kan hier in Longridge niets over vinden.
    Bij mij is figuur 46: "Plan of timbering bows" op pagina 82.
    En op tekening Plan 3 wordt ik in dit opzicht ook niet veel wijzer.
     
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.108
    Locatie:
    Brugge
    Hoi Wil,
    Figure verwijst naar tekeningen, plate naar foto's.
    Plate 46 staat rechts naast pagina 196, als ze bij de verschillende edities dezelfde indeling aangehouden hebben.
    Op plan 3 is er inderdaad niets van te zien.
    Op plate 46 zie je zelfs maar een deel van de aanwezige oogbouten.
    Op pagina 266 staat een tekening (plan No.10) waar zowel aan bak- als aan stuurboord ter hoogte van de voorzijde van de kuil verwezen wordt naar "fore topsail brace" en "pin in skid beam".
     
    Scheepshoorn en Jaques vinden dit leuk.
  10. Timber

    Timber

    Lid geworden:
    20 dec 2022
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Den bosch
    Wat een prachtig mooie beplanking. Bijna jammer om er koper beplating op te maken . Groeten tim die nu je forum voor het eerst aan het lezen is. Erg mooi allemaal
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  11. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Tim,
    Fijn dat je mijn bouwverslag volgt. Het is altijd weer leuk om nieuwe mensen met dezelfde hobby te ontmoeten, zeker op dit forum.
    Ik zie trouwens dat je uit Den Bosch komt, dat is niet ver van mijn woonplaats vandaan.
    Ben je ook zo gek van de Victory? Zo ja, dan ben je hier op het juiste adres.

    Wat de beplanking van mijn schip betreft, daar ben ik zelf ook wel een beetje trots op. Stuurboord zijde was de eerste kant die klaar was en achteraf meteen de mooiste. Zoals je hebt kunnen lezen ga ik (heb ik inmiddels) slechts één zijde bekleed met koperplaatjes, omdat ik dit mooie en lastige onderdeel van het project wil blijven zien. Kan ik in de toekomst mijn schip altijd nog omdraaien als ik een of andere kant beu ben.:)

    In ieder geval veel leesplezier in mijn bouwverslag en op dit forum is vanalles te beleven.
     
    Erik B, TIMBERWOLF, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Goed idee om 1 kant te bekoperen.
    Kreeg gelijk commentaar van mijn vrouw spdat ik dat ook had moeten doen.
    Had veel ergernis en kosten bespaard
    Bij jou ziet alles er strak en tip top uit.
    Een genot om te volgen!
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  13. Timber

    Timber

    Lid geworden:
    20 dec 2022
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Den bosch
    Zeker. Gaaf om 1 kant te beplaten. Kan ik eens bij jou langskomen om te kijken? Ik zou graag mn eigen model eens laten zien voor wat tips e tricks van een ervaren bouwer. Zou mij erg leuk lijken
    Hoor graag van je . Groeten tim
     
  14. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Ja Sjors, dat weet je achteraf pas natuurlijk, zeker als de weg via Engeland uiteindelijk ook nog tegenvalt.
    Ik las dat de koperplaatjes voor jou uiteindelijk een hele struggle is geworden. Dat is heel erg jammer, zeker gezien de enorme hoeveelheid energie, die er in is gaan zitten.
    Zelf heb ik één kant bekoperen vooral gedaan omdat ik het vele werk dat in de 2e beplanking gaat zitten wilde terugzien. Het is een van de moeilijkste onderdelen van de bouw en als dat dan heel goed uitpakt, wil je dat ook terug kunnen zien. Niet wegstoppen onder een laag verf of een heleboel koperplaatjes. Ik ben in ieder geval heel tevreden met deze keuze, die ik overigens al in een heel vroeg stadium had gemaakt.
     
  15. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Tim, je bent van harte welkom uiteraard. Het is altijd leuk om met gelijkgestemden over je hobby te praten. Als er dan ook nog een model aan te pas komt, is dat helemaal prachtig natuurlijk. Ik ben benieuwd met welk schip jij op dit moment bezig bent. Je bent pas een maand of negen lid van dit forum, zie ik. Heb je zelf ook een bouwverslag van jouw project? Anders zeker doen, ik heb er al heel veel voordelen mee behaald.

    Om mij nu als een ervaren bouwer te bestempelen, dat lijkt me toch een beetje overdreven. Er zijn er op dit forum die al veel meer dienstjaren hebben en al veel meer in de boeken hebben gebladerd dan ik.

    Laten we maar snel een afspraak maken. Dit kan het beste even via een PB-tje. (“start een conversatie”)
     
  16. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Gelukkig de laatste dagen nog een aantal uur kunnen bouwen. Afgelopen weken is het er met wat tussenpozen niet veel van gekomen. Gelukkig gaat het om luxeproblemen, maar als mijn bouwritme wordt onderbroken, merk ik dat dat toch wat lastig is. Je moet telkens weer opnieuw gaan nadenken over zaken die je al eens eerder uitgedacht had, met het grote gevaar dat je dingen toch nog vergeet. Maar goed, mij hoor je niet klagen.

    De skidbeams is zo’n ding dat mij al weken bezig heeft gehouden en dan met name de houten pilaren die eronder staan. Hoe krijg ik dat op een goede manier in elkaar.

    Mijn eerste idee was het maken van een soort rekwerkje zoals ik in topic 241 heb beschreven. Ik heb de pilaren tegen de onderkant van de skidbeams gelijmd. De lijmverbindingen waren allemaal een beetje fragiel, maar dat komt waarschijnlijk door de beits die ik inmiddels al op de onderdelen had zitten.

    P1021030.JPG

    P1021032.JPG

    Ondertussen was ik ook bezig met het beplanken van het quarterdeck. Dit dek moest er een aantal keer in en uit, waardoor mijn idee met die fragiele kolommetjes steeds meer vraagtekens begon op te leveren.

    Afijn, lang verhaal kort: inmiddels is het quarterdeck klaar om definitief gemonteerd te worden. Kolommetjes zijn weer van de skidbeams gehaald en heb ik de skidbeams met hun definitieve omranding dryfit in het dek geschoven. Vervolgens heb ik geprobeerd om het dek weer in het schip te leggen en dat lukte wonderwel prima. E.e.a. is goed bestand tegen de nodige vervormingen van het dek tijdens het aanbrengen. Het probleem van de pilaren heb ik even voor me uit geschoven. Mijn idee is om die later van bovenaf tussen de skidbeams en het bovenste kanonnendek te plaatsen. Zal wel pincetwerk worden, vrees ik.

    P1021548.JPG
     
    Jaques, Herby63, Matthias Noback en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    In mijn vorige topic gaf ik al aan dat het quarterdeck inmiddels ook gereed is om definitief gemonteerd te worden. Ik wil jullie even meenemen in de stappen die ik hierbij gemaakt heb.
    Ik had er natuurlijk al enig oefenwerk opzitten met het bovenste kanonnendek. Deze ervaringen heb ik meegenomen naar het quarterdeck.

    De belangrijkste aandachtspunten zijn:
    - Het quarterdeck moet in een geheel worden aangebracht, dit in tegenstelling tot het bovenste kanonnendek, dat in twee helften is gemaakt;
    - De waterloopplank moet wat smaller worden;
    - Het geheel moet er nog mooier uitzien dan het bovenste kanonnendek, omdat een groot deel straks goed zichtbaar blijft. Dus aandacht voor detail.

    In Topic 241 heb ik al iets verteld over de waterloopplank. Het prefab resultaat is daarin te zien. Vervolgens wordt op de hartlijn van het schip de koningsplank aangebracht, die 1,5 keer de breedte heeft van de planken voor de dekbeplanking.

    P1021029.JPG

    Tussen de bedrijven door een paar honderd dekplankjes gemaakt. Afgekort op 95 mm en aan de lange zijkanten met een timmermanspotlood zwart gemaakt. Een vrij saai werkje dat ik daarom in veel stukjes heb gedaan. Kopse kanten zijn niet zwart gemaakt!
    Het legpatroon is volgens het 4-planks principe gedaan, waarbij goed opgelet moet worden dat stuurboord en bakboord elkaars spiegelbeeld blijven. Bij de middelste stroken goed opletten dat het nadenpatroon gehandhaafd blijft omdat daar de nodige sparingen in het dek zitten.

    P1021526.JPG

    Ik heb eerst de voorsteven tot aan de kuil gedaan en vervolgens de achtersteven, totdat ik de randen van de kuil bereikt had. Hierbij moet goed opgelet worden dat het patroon van de beplanking later op de juiste wijze doorloopt, als langs de randen van de kuil de beplanking over de gehele lengte van het schip doorloopt.

    P1021527.JPG

    P1021529.JPG

    In eerste instantie worden zoveel mogelijk hele planken gelegd tot aan de prefab waterloopplank. Deze waterloopplank heb ik met een paar kleine stukjes dubbelzijdig plakband gefixeerd op het dek. De waterloopplank is op deze wijze later weer te verwijderen om pas gemaakt te worden.

    Dan begint het joggelen. Hierbij de volgende spelregels:
    - Plankeinden nooit smaller dan een halve plankbreedte;
    - Zoek het punt op waar een plank niet meer in zijn volle breedte tegen de waterloopplank kan;
    - Vanaf dit punt de plank verjongen tot een halve plankbreedte;
    - Dan de vorm van de verjongde planken aftekenen op de waterloopplank en deze volgens deze contouren pas maken;
    - Zorg vooral dat bak- en stuurboord evenwijdig blijven;
    - Trek je niet teveel aan van de kliederzooi die ontstaat bij het lijmen van de planken. Beter iets teveel lijm dan te weinig. Ondertussen zul je ook een aantal maal je handen schoon moeten maken, omdat je vingers te dik worden.
    Vervolgens is onderstaande foto het ruwe totaalresultaat.

    P1021537.JPG

    Tip: Bij onderbreking van alle werkzaamheden aan zo’n dek, altijd na afloop het dek op zijn kop tegen het tafelblad klemmen, om kromtrekken (hol in dit geval) zoveel mogelijk tegen te gaan.

    Vervolgens heb ik het dek geschraapt om alle lijmresten te verwijderen en het dek glad te maken. Het dek goed opklemmen op het tafelblad, zodat stevig gewerkt kan worden. Eerst het middenstuk, dan de beide einden.

    P1021539.JPG

    P1021540.JPG

    P1021541.JPG

    Dan zijn de stootvoegen aan de beurt. Deze heb ik met een dun potlood (0,3 mm) gemaakt door de kopse naden tussen de planken te accentueren en iets in te krassen. Hierbij moet gezocht worden naar een goed evenwicht in de uitstraling. De kopse naden moeten namelijk qua hardheid passen bij de langsnaden, nadat het dek geschuurd wordt! Een proefstukje is niet overbodig.

    P1021543.JPG

    P1021544.JPG

    Vervolgen het dek schuren in de lengterichting van de planken.
    Als voorlopige eindafwerking heb ik het dek 1 keer gelakt met watergedragen matte blanke lak, zodat het in het vervolg niet snel vuil wordt.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2023
    Jaques, Matthias Noback, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Prachtig dek geworden. :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.909
    Locatie:
    Ittervoort
    Schrapen geeft toch het mooiste resultaat.
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  20. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Stephan, ik ben het helemaal met je eens.
    Ik heb dit voor een deel zelfs ook gedaan met het modelleren van de rompbeplanking. Gaat prima en werkt ook nog eens veel sneller. Voor het hele dek, ik denk maximaal 5 minuten.
    Echt een veel beter alternatief dan schuren voor het grovere werk.
     
    Jaap Smith, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina