HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Deze week heb ik weer een aantal meters kunnen maken. Ondanks de hitte was het goed te houden op de scheepswerf (zolder met het dakraam open).
    Voor het schilderwerk en het bekoperen wil ik mijn kantelhulpstuk nog graag gebruiken, zodat ik de romp in alle standen kan draaien. Daarna moet hij rechtop en kan het werk aan de dekken beginnen.

    Zoals ik in mijn vorige topic al vermeld heb, heb ik besloten om na de proef met het patineren de gok te wagen en de complete hoeveelheid koperplaatjes voor één kant te gaan verouderen. Omdat ik geen ammoniak in huis had, hebben ze eerst een paar dagen in een mengsel van azijn en keukenzout gelegen. Heel langzaam aan begon ik na een dag of vier wat veranderingen aan de plaatjes te zien, maar het ging langzaam. Een paar dagen geleden was de ammoniak in huis en hup een scheutje erbij. Vandaag zag ik tot mijn verbazing dat het proces in een stroomversnelling was geraakt. De gehele vloeistof was fel blauw geworden en de plaatjes begonnen te klonteren. Vanmiddag snel alles eruit gehaald en goed afgespoeld/gewassen met schoon water. En verouderd zijn ze. Op dit moment liggen ze te drogen. Zie onderstaande resultaten.

    P1010939.JPG

    Deze week heeft daarnaast vooral in het teken gestaan van het aanbrengen van de gele en zwarte strepen op de romp. Na het grondig bestuderen van vele foto’s en het inschatten van afstanden t.o.v. de geschutspoorten zal dit hem moeten worden.
    Ik heb ook de geschutspoorten aan de binnenzijde rood geschilderd. Hier liep ik tegen een tegenstrijdigheid aan tussen de bouwbeschrijving en de foto’s van de Victory in werkelijkheid. De bouwbeschrijving geeft aan dat de sponningen de kleur moeten krijgen van het buitenschilderwerk, geel of zwart dus, terwijl de foto’s aantonen dat de sponningen rood zijn. Ik heb het bij de laatste constatering gehouden.

    P1010925.JPG

    P1010926.JPG

    Aan stuurboordzijde wordt het gedeelte onder de waterlijn niet bekoperd. Dit deel heb ik inmiddels twee keer met matte vernis behandeld, waarbij ik bij wijze van proef ook het zwart tot aan het onderste berghout heb meegenomen. Dit geeft een dermate mooi en rustig resultaat van het schilderwerk dat ik heb besloten om ook het geel en zwart van de romp hierboven te vernissen. Nu glanst dat nog teveel naar mijn zin. Zie bovenstaande foto.

    P1010929.JPG

    N.a.v. mijn vraag over de afwerking van de zij-ingangen heeft Jan Zwart een foto ingestuurd van de panelen links en rechts van de ingang. Die heb ik er ook maar meteen ingemaakt, maar moeten nog gevernist worden.

    P1010935.JPG

    Al schilderend en tellend voor het assembleren van de luiken kwam ik er ook achter dat ik één geschutspoort niet heb aangebracht. Deze bleek niet uitgesneden te zijn in de triplex strook van de eerste beplanking. Hoe is het mogelijk dat je zoiets over het hoofd ziet! Maar goed, dat lossen we wel weer op. Zo blijft het af en toe verrassend.
     
    walter10, Ptèr, Erik B en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.111
    Locatie:
    Brugge
    De patina is naar mijn gevoel heel mooi uitgevallen, en de verhouding tussen geel en zwarte banden ziet er perfect uit.
    Wel bizar van die laatste geschutspoort aan bakboord, bizar, want aan stuurboord is ze wel al aanwezig.
     
  3. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    592
    Locatie:
    J
    De patina op je tegels vind ik mooi geworden, dat ziet er goed uit.

    Vraag me alleen af, wordt het straks niet een zeer onrustig geheel, zoals gezegd de patina is erg mooi, maar ik kan me persoonlijk moeilijk voorstellen dat elke koper plaat/tegel individueel verkleurd onder water.

    zie onderstaande foto, daar zie je ook dat de verwering/patina niet individueel per tegel is maar grotere vlakken over de gehele onderwaterschip.

    644DAA1B-C2FB-4F2A-8D91-7E677D5E5217.jpeg

    En hoe ga je de snij-randen (glans van het koper) van de tegels bijwerken, die op maat moeten worden geknipt, deze zullen ongetwijfeld opvallen. ?
     
  4. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Herman en Boris bedankt voor jullie inhoudelijke reactie, de anderen bedankt voor hun leukjes.

    @ Herman even terugkomend op jouw opmerking over de geschutspoort. Terugkijkend naar mijn foto’s, moet ik constateren dat ik met het aanbrengen van het onderste berghout gewoon over de geschutspoort heen heb gewerkt. Waarschijnlijk gegrepen door het topp en butt systeem van de planken. Inmiddels zit de ontbrekende geschutspoort erin, ik moet hem alleen nog afwerken.

    @ Boris, de bekopering wordt inderdaad iets onrustiger dan ik had gehoopt. Toen ik de vorige foto’s van het patineren heb gemaakt, waren de plaatjes waarschijnlijk nog niet helemaal droog. Inmiddels zijn ze dat wel en ik heb het idee dat het proces van verouderen op dit moment nog steeds verder gaat. We zullen het zien.
    De snijvlakken aan de bovenkant heb ik bijgewerkt met een klein penseeltje met zwarte verf.

    Welnu, vandaag was het zover, het bekoperen kon beginnen. In dit proces heb ik me laten leiden door de verhandeling van Herman.
    In het kort: Ik ben begonnen met een latje onder de bovenste rij plaatjes.
    Dan een strook dubbelzijdig plakband erop van 6mm breed, ongeveer tot aan de 4e geschutspoort van voor en achter, vanuit de midden 11 plaatjes naar links en 11 naar rechts. Als er 7 rijen op zitten in halfsteens verband een latje onderlangs dat afbuigt naar het snijpunt van de waterlijn met de boeg en de achtersteven. Dan de 7e rij leggen tot deze snijpunten en de gedeeltes hierboven dichtleggen met plaatjes. Als deze twee punten helemaal dicht zijn, door langs de 7e rij met de 8e t/m de 12 rij. Op dit moment zitten er 10 rijen op.
    Het onderste deel start tegen de kiel en wordt pas geknipt tegen het eerste deel, als ik het goed begrepen heb Herman?

    Onderstaande foto’s spreken voor zich, denk ik.

    P1010941.JPG

    P1010943.JPG

    P1010944.JPG

    P1010946.JPG

    P1010951.JPG

    Ik geef toe, het is even wennen. De foto’s zijn van boven genomen met de boot op zijn kant.
    Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken. Ik ben in ieder geval tevreden.
     
    Hansa, TIMBERWOLF en Matthias Noback vinden dit leuk.
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.111
    Locatie:
    Brugge
    Inderdaad :)
    maar jou bemerking dat je dan mogelijks een smallere band net onder de 12e rij moet plaatsen is ook van belang. Bij mij kwam het perfect uit op een volle breedte. Na de 12e rij moet je eens een aantal plaatjes uitleggen en kijken hoe je tegen de kielbalk uitkomt.

    Het patina geeft inderdaad een veel onrustiger uitstraling dan mijn topsecret :) toegepaste methode.
    Ben je niet bang dat het patina aan de achterzijde de hechting op de tape op negatieve wijze beïnvloedt?
     
  6. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Door de geboorte van onze 5e kleinzoon vorige week heb ik deze week pas de bekopering aan bakboordzijde af kunnen ronden.

    Na de eerste 12 rijen vanaf de waterlijn te hebben afgerond ben ik begonnen tegen de kiel. Eerst de kiel bekleden, zodat de plaatjes op de romp hier overheen vallen en je dus geen naad ziet. De plaatjes op de kiel heb ik langs de randen een mm terug gehouden, zodat ik later niet overal achter blijft haken. Deze rand én de kopse kanten van de kiel worden later gevernist.

    P1020954.JPG

    P1020956.JPG

    Aan de achterzijde moest ik toch gebruik maken van een stealer om de plaatjes enigszins in vloeiende lijnen op de romp te krijgen.

    P1020965.JPG

    De laatste rijen plaatjes lopen allemaal op nul weg tegen de 12e rij van boven. In het middendeel is de beplating over ongeveer een halve lengte gesloten met plaatjes van de halve breedte.

    P1020968.JPG

    P1020970.JPG

    Resumerend:
    · Het aanbrengen van de plaatjes an sich is me totaal niet tegen gevallen. Eigenlijk zo gebeurd.
    · Aftekenen van de plaatjes deed ik met een kraspen, waarna ze met de zelfgemaakte “guillotine” keurig netjes recht geknipt konden worden. Knippen met een oude keukenschaar gaat overigens ook goed, maar dan trekken de plaatjes snel krom.
    · Het lijmen met het dubbelzijdig plakband is een uitkomst. Ik heb niet de indruk dat het patineren slecht is geweest voor de hechting op het plakband. Het spul plakt als een jekko, maar het grootste voordeel is dat de lijmverbinding flexibel blijft waardoor altijd nog iets gecorrigeerd kan worden. Dit in tegenstelling tot secondelijm. Én de plaatjes blijven mooi schoon. Geen lijmresten. Én de plaatjes plakken over het gehele oppervlak.

    Het patineren is een verhaal op zich.
    Zoals ik eerder al aangaf ben ik eigenlijk overvallen door een versnelling in de chemische reactie bij de eerste partij plaatjes (1 vol zakje van de 2 die meegeleverd zijn). Hierdoor is het bonte kleurenpallet ontstaan. Toen ik de eerste 12 rijen erop had zitten, begon ik enigszins te twijfelen of ik aan 1 zakje wel genoeg had voor een zijde. Nee dus, of misschien als je helemaal geen afval hebt.
    Dus toen met een tweede partij het patineerproces gestart. Dit ging rustig aan en toen ik zal dat de plaatjes allemaal donkerbruin waren geworden, snel uit het chemicaliënbad gehaald en afgespoeld. Het resultaat was prachtig, maar de plaatjes waren nog nat.
    Op dat moment heb ik serieus overwogen om de reeds aangebrachte plaatjes te verwijderen en opnieuw te beginnen. Maar toen de plaatjes droog waren, bleek het resultaat toch tegen te vallen, ze waren zelfs nog bonter geworden.
    Uiteindelijk heb ik beide partijen opgemengd. Het resultaat zie je op onderstaande foto. Ondanks deze tegenvaller ben ik toch tevreden over het eindresultaat.

    P1020973.JPG

    Zoals ik eerder al aangaf blijft de romp aan stuurboordzijde onbedekt. Als de plaatjes me later nog eens gaan vervelen, dan draai ik het schip om. Dat kan ook nog.
     
    Mees Ippel, Herby63, Pingu57 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    903
    Locatie:
    Thuis
    Als eerste gefeliciteerd met de geboorte van je 5e kleinzoon! Fantastisch!
    Ten tweede is je romp met plaatjes heel mooi geworden. Tja over het bonte kleurenpalet, dat is nu eenmaal zo gebeurd en ik zou er verder niet wakker van liggen. Als je het wilt veranderen dan is lichtjes opschuren en met een doek met ammoniak opnieuw de romp inwrijven misschien een optie? Wellicht dat anderen die dit al eerder gedaan hebben het kunnen bevestigen?

    groet,
    Peter
     
    Scheepshoorn en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.272
    Locatie:
    Leeuwarden
    De plaatjes heb je er heel mooi opzitten Scheepshoorn.:rofl::rofl:
    Ik ben niet heel wild van de verwering van de plaatjes, maar dit is een kwestie van smaak.
    In mijn ogen zou je de rest van het schip nu ook wat kunnen verweren, om het schip wat bij de plaatjes te laten passen qua kleurstelling
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  9. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Peter, bedankt voor je felicitaties en reactie op mijn patineeractie. Ik lig gelukkig niet (meer) wakker van het resultaat. In mijn volgende topic zal ik nog even hierover verder gaan.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  10. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Peter ook jij bedankt voor je reactie. Ik snap dat je dit zegt, maar persoonlijk ben ik niet van het vintage. Daarnaast moet je natuurlijk ergens de grens trekken.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  11. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Het patineren heeft me de afgelopen weken aardig bezig gehouden. Wat blijkt namelijk, het is nog steeds een levend proces. Ik zal a.d.h.v. een aantal foto’s laten zien wat er gebeurt.

    De foto uit Topic 226 was de situatie direct na het voltooien van het bekoperen, op 18 juli.
    Omdat het bonte resultaat me toch bezig bleef houden, heb ik op 27 juli een klein proefstukje gemaakt, waar ik een aantal bewerkingen op los heb gelaten. Zie onderstaande foto(serie)

    P1020975.JPG

    In detail 1 zijn de plaatjes onbehandeld, dus zoals ze op de het schip zitten.
    Bij detail 2 heb ik een laagje vernis aangebracht om de plaatjes te isoleren en de naden enigszins te fixeren.
    Detail 3 geeft een bewerking weer van een lichte behandeling met het kleine messing borsteltje
    Detail 4 is het resultaat nadat ik met de ronde messing tol de plaatjes heel licht en kort heb geborsteld.

    Vandaag 6 augustus is het resultaat van het proefplaatje zoals weergegeven in onderstaande foto’s. Ook de plaatjes op de romp zijn duidelijk aan het veranderen.

    P1020982.JPG

    Mijn voorlopige conclusie is als volgt:
    Proefstuk 1: daar waar op de plaatjes sprake was van een soort aanslag, verandert dit in een groene laag koperoxide. Dit proces lijkt zich dus voort te zetten.
    Proefstuk 2: het vernissen heeft een nadelig effect op de uitstraling. Op sommige plaatjes blijft een melkwit achtige laag achter, die niet mooi is.
    Proefstuk 3: hier waren in eerste instantie krasjes ontstaan, die in een latere fase duidelijk aan het vervagen zijn.
    Proefstuk 4: deze behandeling geeft een veel rustiger uitstraling en is het minst aan verandering onderhevig. Op dit moment is er nog nauwelijks verschil te bemerken. Het glimmende gaat er wel een beetje af.

    Tijdens het patineren is er kennelijk een soort aanslag op de plaatjes ontstaan, waardoor het proces van verouderen versneld doorgaat. Haal je deze aanslag weg door te borstelen, dan vertraag je dit proces weer. Op dit moment heb ik de nijging om de koperplaatjes met de tol te borstelen, zoals op proefstukje 4, maar dat kan altijd nog.

    Zoals Boris in Topic 232 al aangaf, zal het verkleuren in de praktijk een egaler beeld teweeg brengen.
    Als dit bij mij nu zo doorgaat, zou het zo maar kunnen dat de plaatjes straks helemaal groen worden. Dan kom ik in de buurt.
    Probleem wordt dan weer: “Hoe krijg ik dit proces gestopt, anders vergaan straks alle plaatjes?”
    De vernislaag is van watergedragen vernis. Onder de vernislaag gaat het proces ook gewoon verder en worden de plaatjes steeds groener.
    Ook het natte weer van de laatste weken, met een hoge luchtvochtigheid, zal zeker invloed hebben op dit hele proces, denk ik.

    Voorlopig eerst maar eens even afwachten wat er verder gaat gebeuren.
     
  12. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Inmiddels is ook het bovenste kanonnendek aangebracht.

    P1020985a.jpg

    In topic 189 heb ik al aangegeven hoe ik de twee dekhelften gemaakt heb. Deze zijn al die tijd tussen klemmen met de bovenzijde tegen elkaar opgeklemd geweest om krom trekken te voorkomen.
    Goed te zien is het effect van de bredere koningsplank.
    De waterloopplanken zijn mijns inziens iets te breed uitgevallen, deze mogen wel wat smaller worden op de bovenste dekken, die straks volledig in het zicht komen.
    Onderin, op het middelste kanonnendek zijn de staanders van de leuningen voor de trappen te zien. De leuning is van touw, die heb ik er al vast aangemaakt en wordt straks in een stuk naar boven gehaald. De trappen worden straks tegen deze staanders gemonteerd.

    De klampen zijn ook al vast aangebracht, voordat ik die vergeet.
    Vraag: kan iemand mij zeggen welke touwen hier straks aan gemaakt moeten worden? Lopen deze touwen door de schilpadden in de scheepswand? Aan elke kant van het schip zitten ter hoogte van het bovenste kanonnendek op dit moment twee schildpadden (een enkele en een dubbele). Dit suggereert dat er straks 3 touwen naar buiten moeten aan elke zijde. Klopt dat?
     
    Velasque, Matthias Noback en Jaap Smith vinden dit leuk.
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.315
    Locatie:
    Hillegom
    Wil,
    Dat klopt. Maar volgens mij zijn dat touwen voor het lopende want. Als je geen zeilen op je model aanbrengt zou je ze dus niet hoeven aan te brengen.
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.917
    Locatie:
    Ittervoort
    Wil, je hebt de plaatjes ondergedompeld in de vloeistof, daardoor gaat het proces naderhand door. Wat ik begrijp van deze koperaanslag is dat dit net als bij aluminium een beschermlaag word voor het onderliggende koper. Maar aangezien de plaatjes dun zijn kan ik niet zeggen wanneer het proces bij jouw stopt. Maar mijn gevoel zegt als het geheel groen is dan is het gestopt.
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  15. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    592
    Locatie:
    J
    Heeft zover ik weet te doen met dat bepaalde zuren en zouten reactief zijn, (ammoniak, azijn en zout en zuurstof deze mix geeft redelijk sterkte zuren onder juiste omstandigheden (salpeter zuur geloof ik) en als er zich nog zuur kristallen in de poriën van het koper bevinden, deze zullen onder bepaalde “ideale” omstandigheden hun “werk” gewoon blijven doen.

    Denk dat je moet kijken of je de zuur kristallen die zich vermoedelijk nog in de poriën van het koper bevinden moet deactiveren en neutraal moet maken Middels een behandeling,

    just my 2 cents.
     
    Scheepshoorn en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.111
    Locatie:
    Brugge
    Het zijn inderdaad touwen van het lopend want, maar zelfs als je geen zeilen aanbrengt is het aanbevolen om de schoten en halzen van fok en grootzeil aan te brengen. Hoewel ze normaal aan de onderhoek van het zeil bevestigd worden, zijn het samen met de geitouwen de enige lijnen die deze ra's naar beneden zullen houden op een model. Zwaartekracht is immers verwaarloosbaar..
    Door de enkele schijf vooraan loopt de bras van het grootzeil.
    Door de onderste schijf van de dubbele schildpadblok loopt de schoot van de fok (onderste zeil aan de voormast).
    Door de bovenste schijf zal waarschijnlijk een schoot van het voormarszeil lopen.
    Longridge geeft hier een mooie beschrijving van (behalve dus van de lijn die door het bovenste schijfje loopt) en in mijn verslag vind je wel een foto ter illustratie.

    Bij het zien van je kikkers kreeg ik een flashback :)
    Zorg dat ze muurvast zitten tegen de wand, als de walkway tussen forecastle en quarterdeck er op ligt kan je er amper nog bij.
    Ik heb deze lijnen in omgekeerde richting aangebracht: beginnend op de kikker, door de schijven, en als de masten en ra's geplaatst waren pas aan de schoothoorn, of door het blok aan de schoothoorn en naar de scheepswand geleid.

    Succes
     
  17. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    @Stephan en @Boris, zoals ik al zei, is het patineren nog steeds een levend proces. Inmiddels begint de romp behoorlijk groen te worden. Dat gaat dus aardig goed komen, als dat zo doorgaat. Maar de grote vraag is natuurlijk of het proces gaat stoppen en wanneer. We gaan het wel zien.

    Stephan, ik hoop dat je gelijk hebt

    @jan en @Herman, bedankt voor jullie uitleg over de touwen, die naar de kikkers op het bovenste kanonnendek moeten lopen. Ik heb besloten de touwen die door de schildpadden lopen pas aan te brengen als de masten erop staan.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Nu de inrichting van het bovenste kanonnendek in proces is, kwam ook het moment dichterbij dat ik met het eerste touwwerk moest gaan beginnen, namelijk de broeking en de talies van de kanonnen. Ik moet zeggen dat het wel een hele overschakeling is naar dit fijne prutswerk met die touwtjes en kleinste katrollen.
    Bij de talies ben ik als volgt te werk gegaan:

    Vaste katrol (komt tegen de zijwand van het schip, waar het inhaaltouw begint)
    1. Eerst aan één kant het touw tegen de katrol lijmen. Dan een schroefoogje eraan en met enige ruimte het touw tegen de ander zijde van de katrol gelijmd.

    IMG20230812120242.jpg

    2. Vervolgens komt de wikkelmachine “Serv-o-Matic” in beeld, die ik in Amerika heb gekocht. In de wikkelmachine heb ik links en rechts een krokodillenbek-klemmetje gemonteerd, waarmee het werkstuk wordt opgespannen. Aan de rechterzijde wordt het schroefoogje in dit klemmetje geklemd en aan de andere kant van de katrol fixeer ik het werkstuk met een medische klem. Dan wordt het een kwestie van een aantal slagen draaien, zodat de gedeelten van het touw links en rechts van de katrol getwijnd worden. Zodra de katrol mooi strak in het touw is gedraaid, met een prikker een beetje secondenlijm erop en laten drogen.

    IMG20230812113615.jpg

    IMG20230812113635.jpg

    Losse katrol (komt aan de achterkant in het rolpaard, waar het inhaaltouw doorheen moet)
    3. De eerste stap is hetzelfde als bij de vast katrol, met dien verstande dat er geen ruimte in het touw wordt gehouden, zodat het schroefoog strak tegen de katrol komt.
    4. Als het touw aan twee kanten tegen de katrol is gelijmd leg ik een knoopje tegen de katrol aan en lijm dit vast. Ik gebruik hiervoor verdunde PVA-lijm (50/50).

    IMG20230813094236.jpg

    Montage:
    5. Het touw van de vaste katrol gaat vervolgens door de losse katrol en vervolgens door de vaste katrol. De juiste lengte van de talie, in mijn geval 27 mm van oog tot oog, wordt gefixeerd met wat PVA-lijm
    6. Dit geheel wordt vervolgens weer in de wikkelmachine gespannen, waarna het overige touw rustig om de talie gedraaid wordt. PVA-lijm erop en klaar voor montage in het schip.

    IMG20230813173239.jpg

    IMG20230813173331.jpg

    IMG20230813173707.jpg

    De broeking is een heel ander verhaal

    Voor de kanonnen op het bovenste kanonnendek moet in mijn geval de broeking 98 mm lang worden, gemeten tussen de twee ogen die in de binnenverschansing komen. Probleem hierbij is dat in één arbeidsgang meteen het kanon en de twee ogen, die aan weerszijde in de het rolpaard komen, gemonteerd moeten worden.
    Hiervoor heb ik in een verticaal bord vier krokodillenbek-klemmen geboord, waarbij de afstand tussen de twee buitenste klemmen 98 mm bedraagt.
    De middelste twee klemmen dienen ervoor om de losse draad aan weerszijde strak te kunnen fixeren om vervolgens links en rechts bij de buitenste klemmen de knoop af te kunnen ronden.
    Tussen de twee middelste klemmen heb ik een bordesje gemonteerd, waar het kanon op kan staan tijdens dit proces.
    Als alles op zijn plaats zit, worden de knopen ingesmeerd met verdunde PVA lijm. Na uitharding worden de losse eindjes afgeknipt en klaar is Wil. Een heel gefrunnik, maar dan heb je ook wat.
    Onderstaande foto is de eerste broeking van het hele stel. De knoop is nog niet ideaal, maar dat zal gaandeweg wel beter worden, denk ik.

    IMG20230814162948.jpg

    IMG20230814163018.jpg

    Omdat van een groot deel van de kanonnen straks niets te zien is, heb ik besloten om alleen de 8 middelste kanonnen aan weerszijde helemaal op te tuigen. Dus voorlopig nog 15 setjes te gaan voor dit dek.
     
    Timber, tone, Erik B en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.111
    Locatie:
    Brugge
    Hoi Wil,
    Let je er op dat bij blokjes waar maar 1 gaatje in geboord is, dit het dichtst bij het bevestigingspunt zit?
    upload_2023-8-20_11-56-14.png

    Het gebruikte koord voor de broeking ziet er naar mijn gevoel een beetje dun uit. De broeking wordt met een soort ankersteek, of de kleinere kalibers gewoon met 1 of 2 bindsels, aan een ring bevestigd, die aan de oogbout in de wand hangt.
    PA040050.JPG
    Veel modelbouwplezier,
     
  20. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Herman, bedankt voor je opmerkzaamheid en reactie. Dit was me nog helemaal niet opgevallen. Hier gaan we in het vervolg zeker rekening mee houden.

    De dikte van het touw heb ik aangehouden, zoals in de bouwbeschrijving vermeld is. 0,25 mm voor de talies en 0,5 mm voor de broeking. Bij een schaal van 1:72 zou dat in werkelijkheid 36 mm betekenen, hetgeen me alleszins redelijk lijkt. Maar je hebt gelijk, het ziet er een beetje ielig uit. Voor de kanonnen die straks vol in het zicht komen ga ik hier nog beter op letten
     
    TIMBERWOLF, Herby63 en Constant Willems vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina