HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.108
    Locatie:
    Brugge
    :feli: Hopelijk heb je al een leuke verjaardag gehad tot nu, en brengt de avond nog meer leuks.
     
  2. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Ik zie nu pas jullie felicitaties, dankjewel hiervoor. Het was een heel leuke verjaardag, met als klap op de vuurpijl gisteren met onze 5 kleinzonen en hun papa’s en mama’s naar de dierentuin in Arnhem.
    Ook heel erg bedankt voor de vele waarderingen na mij laatste post. Dit doet de mens goed.

    Afgelopen week heb ik nog een mooi aantal uren kunnen bouwen. Voor de statistieken: op dit moment zit ik op zo’n 800 uur bouwtijd. Toen ik begon schatte ik het totaal in op 4000 uur, verdeeld over 4 jaar. Grofweg 2 jaar voor de romp en 2 jaar voor de masten en het touwwerk. Dat zou betekenen dat ik gemiddeld 20 uur per week zou gaan bouwen. Dat blijkt, denk ik nu, wel een heel royale inschatting te zijn geweest.

    Het middenstuk van het schip is daarmee nu grotendeels af. Wat hier nog moet gebeuren zijn de kanonnen op de bovenste dekken, de kettingplaten en het aan één zijde bekoperen van de romp. Daarna volgen de boeg, de galerijen en de stern. De luiken, de dummy-kanonnen en de reling rond de kuil heb ik als te kwetsbaar aangemerkt, die komen pas veel later.
    Het was weer volop genieten met de laatste details, zoals de hoofdtrap, de emmertjes, de rusten met de jufferblokken en de twee trappen naar het poopdeck. Ik vind dit soort details toch wel een beetje de kers op de taart.

    Zoals ik eerder al aangaf heb ik van de afbouw van de romp een detailplanning gemaakt, waarin ik per dek alle onderdelen die op de tekeningen en in de bouwbeschrijving te vinden waren heb vermeld. De rust is hiermee weer volledig teruggekeerd.

    Alweer een aantal maanden geleden heb ik van Herman een lijst gekregen van dingen die ik vooral niet mocht vergeten tijdens het bouwen van de romp. Het ging hierbij vooral over het aanbrengen van gaatjes en oogjes, die later voor het touwwerk onmisbaar zijn. Veel van deze zaken zouden op dit moment al niet meer bereikbaar zijn. Het is maar goed dat er een paar Victory-veteranen meekijken in onze bouwverslagen, dat voorkomt veel ellende later. Herman, heel hartelijk dank hiervoor. Ik heb je aanwijzingen ter harte genomen, alhoewel dat hier en daar nog wel een hele puzzel was.

    Nog even een technisch aspect t.a.v. het schilderwerk. Alle metalen onderdelen behandel ik eerst met een multiprimer, voordat er kleur op gaat. In dit geval meestal zwart op terpentinebasis. De verf voor het houtwerk is op waterbasis. Bij het aanbrengen van diverse onderdelen ontstaan storende effecten door de glans van de lijm versus de matte verf. Dit los ik op door na de montage alles nog een keer te behandelen met matte Glitsa, zodat alles het zelfde matte uiterlijk krijgt. Bijkomend effect is dat de Glitsa ook de uiteindelijk laklaag verstevigt. Tussendoor heb ik alle gaten en oogjes nog een keer opgeboord, zodat later de touwen met gemak kunnen worden doorgevoerd.

    Tot slot wil ik jullie nog even laten genieten van de laatste details van deze week.

    P1021798.JPG

    P1021808.JPG

    P1021811.JPG

    P1021816.JPG

    P1021814.JPG

    Tot later.
     
    guyken, Dave Bekers, - Maik - en 13 anderen vinden dit leuk.
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.315
    Locatie:
    Hillegom
    Heel mooi.
     
    Scheepshoorn en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik sluit mij geheel aan bij Jan. :thumbsup: :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
    Scheepshoorn en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.909
    Locatie:
    Ittervoort
    Idd en erg netjes ook.
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  6. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    537
    Locatie:
    Uden
    Geweldig mooi Wil!
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.265
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi gedaan Wil.
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.762
    Locatie:
    Tilburg
    Begint zo een heel mooi schip te worden Wil :thumbsup::worship:
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Kijk! Strak werk!
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  10. Timber

    Timber

    Lid geworden:
    20 dec 2022
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Den bosch
    Prachtig zeg
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  11. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Dankjewel voor jullie fijne reacties. Ik ben zelf ook erg tevreden met het resultaat.
    Ik heb van PostNL begrepen dat mijn nieuwe koperplaatjes inmiddels in Nederland zijn gearriveerd en binnen een paar dagen in de bus zullen vallen.
    Dat gaat mijn volgende project worden.
    Wordt vervolgd.
     
    Pingu57 en Herby63 vinden dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.909
    Locatie:
    Ittervoort
  13. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Geeft niet Stephan, als het maar niet veel gekker wordt.
    Ik dacht meteen, toen Daniel over het touwwerk begon, jouw reactie niet lang op zich zou laten wachten. Haha!
    We worden er tenslotte allemaal weer wijzer van.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Hoofddorp
    2 (1).jpeg Mooi bouwwerk Scheepshoorn ,en je foto,s kun je oa.draaien in Window Paint

    Tio
     
    Dave Bekers en walter10 vinden dit leuk.
  15. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Tijdens onze vakantie zijn de nieuwe koperplaatjes door PostNL keurig in onze brievenbus bezorgd.

    Maar voor ik aan mijn topic over het herbekoperen ga beginnen, wil ik toch even jullie mening vragen over de vorige posts (313 t/m 319). Iedereen is in dit bouwverslag natuurlijk vrij om zijn of haar mening te geven over mijn werk, graag zelfs. Een vraag tussendoor, Victory gerelateerd, is ook niet erg (313). Maar om daarna uitgebreid door te gaan over een ander project, volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling. Communiceren hierover mag, maar dan graag via een PB. Of begin een eigen bouwverslag. Zo, dat was dat.

    Nu terug naar mijn plaatjes, die dus gearriveerd waren, 1300 stuks, genoeg voor één zijde. Eerder gaf ik al aan dat ik mijn kantelhulpstuk heb aangepast, om de romp te kunnen draaien zonder de kwetsbare onderdelen van de bovenste dekken te beschadigen. Op deze wijze kan de romp weer in verschillende posities worden gedraaid om gemakkelijk staand te kunnen werken.

    P1022587.JPG

    Eerst de zwart geschilderde waterlijn mooi strak afgeplakt en van daar uit een latje tegen de romp gespijkerd, waarlangs de eerste rij plaatjes kon worden gelegd. Net zoals de eerste keer monteer ik ook nu de plaatjes met dubbelzijdig plakband.

    P1022592.JPG

    Na 7 rijen gaat er een lat onderdoor, die tegen de boeg en de kiel de waterlijn snijdt. Deze delen worden vervolgens vol gelegd met plaatjes.

    P1022594.JPG

    P1022595.JPG

    Dan plaatjes aanvullen t/m de 12e rij (onderkant plakband op onderstaande foto)

    P1022597.JPG

    Vervolgens eerst de kiel bekleden en dan vanaf de kiel naar boven werken. Al snel moet worden ingegrepen, omdat de draaiingen te krap worden om netjes te kunnen werken. De stroken tape op de plaatjes dienen als uitloop van het dubbelzijdig plakband. Precies langs de randen van de eerder aangebrachte plaatjes wordt het dubbelzijdig plakband doorgesneden. Later worden deze resten samen met de tape verwijderd, zodat geen lijmresten op de plaatjes achterblijven

    P1022599.JPG

    P1022601.JPG

    En dan net zo lang doorgaan totdat alle plaatjes erop zitten

    P1022605.JPG

    Na mijn kleurrijke avontuur tijdens de eerste sessie moet ik zeggen dat me het resultaat met deze nieuwe glanzende plaatjes niet echt meevalt. Met de glans door de lichtbakken boven mijn werktafel valt elke afwijking enorm op. Elke afwijking, beschadiging of deukje wordt enorm uitvergroot. Ik vertrouw er echter op dat als straks de plaatjes geoxideerd zijn en doffer worden, dat dit effect sterk zal verminderen. Daarnaast zitten ze straks onder de boot en valt er natuurlijk veel minder licht op.

    P1022612.JPG

    Als voorlopig finishing touche heb ik de bovenkant van de plaatjes (op de waterlijn) afgewerkt met een staafje messing van 0,7 mm, dat ik eerst zwart heb geschilderd. Hierdoor worden de scherpe kanten en puntjes van de geknipte plaatjes min of meer gemaskeerd. En het beschermd tegen verwondingen.

    P1022614 a.JPG

    Voorlopig zal het oxidatieproces zijn werk moeten gaan doen. De plaatjes zijn nu onbehandeld. Als in een later stadium de oxidelaag voldoende is gevormd wil ik de plaatjes gaan behandelen met één of twee lagen blanke matte vernis, waardoor de plaatjes stevig tot één huid worden gefixeerd en er een matte uitstraling overblijft.
     
    walter10, Mees Ippel, Dave Bekers en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.108
    Locatie:
    Brugge
    Netjes :)
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  17. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    537
    Locatie:
    Uden
    Ja! Mooi! Ben benieuwd naar het resultaat van de oxidatie behandeling
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.265
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ze zitten er weer netjes op Wil:)
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  19. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Iedereen bedankt voor de mooie reacties op mijn koperplaatjesproject. Ik moet zeggen dat ik er nu met veel genoegen op terug kijk. Het heeft wat kruim gekost, maar het resultaat is er ook naar. Al zeg ik het zelf.

    De afgelopen weken hebben met enkele onderbrekingen in het teken gestaan van het afwerken van de galerijen en de spiegel. In de navolgende fotoseries wil ik jullie meenemen naar de wijze waarop ik dit heb gedaan.
    We beginnen met de voorbereidende werkzaamheden aan de spiegel.
    Na het bekoperen stond de boot nog keurig op zijn kop op het kantelhulpstuk. Aan een kant een paar blikken verf eronder en hij kwam met zijn kontje mooi op werkhoogte te staan.

    P1022632.JPG

    Eerst even de onderzijde van de spiegel aanpassen. Door mijn foutje vroeg in het bouwproces, toen het laatste spant te hoog was ingezet, moest de ruimte tussen de twee aluminium hoek elementen worden opgevuld om op gelijke hoogte te kunnen komen. Ik heb ervoor gekozen om hier een extra plaat aan te brengen.

    P1022631.JPG

    Eerst de buitenste plaat van de spiegel passen. In de binnenste plaat waren de randen rond de ramen al geel geschilderd

    P1022636.JPG

    Op de werkbank beginnen vervolgens de vele rondjes schilderwerk en het inpassen van de vele ornamenten. Foto’s van de echte Victory bij de hand.

    P1022642.JPG

    P1022644.JPG

    Nadat de ramen in de buitenste plaat waren gemonteerd, kon aan de binnenzijde het glas worden aangebracht. De gele strepen op de zijkanten van de spiegel heb ik wat extra cachet gegeven door een latje van 1 mm rondom tussen te voegen en dit 1 mm terug te laten vallen.

    P1022656.JPG

    Dan kan de buitenste plaat er tegenaan worden gelijmd

    P1022660.JPG

    Na wat laatste invullingen is hier het eindresultaat.

    P1022668.JPG

    Tussendoor ook even de lantaarns in elkaar gezet. Deze worden op een later moment gemonteerd, omdat ze anders te kwetsbaar zijn

    P1022662.JPG
     
    Scheveninger, Dave Bekers, Timber en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Heesch
    Gedurende de werkzaamheden aan de spiegel heb ik ook de galerijen aangepakt. E.e.a. ligt immers qua werkzaamheden in elkaars verlengde.
    Nadat het plakband voor de ramen was verwijderd, kon worden begonnen met het aanbrengen van de onderdorpels onder de verschillende ornamenten en ramen.

    P1022637.JPG

    En als alles op zijn plaats zit, een laagje kwastplamuur voor het dichten van de kieren.

    P1022639.JPG

    Dan de eerste kleurlagen erop

    P1022647.JPG

    Ramen pasgemaakt en geschilderd. Hierbij is het wel handig om een hulpmiddel te hebben om de juiste plaats in het geheel terug te kunnen vinden.

    P1022649.JPG

    P1022654.JPG

    En tot slot de ornamenten met de kolommetjes erop lijmen.

    P1022670.JPG


    Tip: de zwarte vlakjes tussen de ramen heb ik niet geschilderd, maar geknipt uit een zwart vel papier dat bij het pakket geleverd is. Tenminste, ik neem aan dat het hiervoor is bedoeld.
    Als finishing touche heb ik het geheel afgewerkt met een dun laagje matte vernis, om uiteindelijk alles een zelfde glanseffect te geven.
    Met als eindresultaat na enkele weken gepruts en detaillistisch schilderwerk:

    P1022675.JPG
     
    Dave Bekers, Jaques, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina