HMS Victory Corel 1:98

Heeft iemand een idee hoe ik de minuscuul kleine kiertjes kan toekrijgen?

Ik dacht de buitenromp af te schuren, het schuursel bij te houden.
Dat te mengen met houtlijm en dan in de spleetjes te verwerken.
Dat dan laten drogen en afschuren met een 320 of 500.

Kan dat zo?

dan toch een paar foto's. 1 kant is zo goed als klaar.
Dat nog wel opschuren en de kleine kiertjes dicht krijgen.

Dat ziet er goed uit Stephan maar......
Aan de boeg ,ongeveer onder in, hoort dat zo ?
Je houd bijna geen stem ( weet niet hoe het heet, dat verlengde stuk van je kiel ) over.
Ik heb het idee dat daar de beplanking te ver naar voren zit.
Op deze manier "snijdt" de boeg niet door het water.
Aan de steven kan je mooi kleine stukjes inpassen.
Opschuren en je ziet het niet eens meer......

Dat ziet er goed uit Stephan maar......
Aan de boeg ,ongeveer onder in, hoort dat zo ?
Je houd bijna geen stem ( weet niet hoe het heet, dat verlengde stuk van je kiel ) over.
Ik heb het idee dat daar de beplanking te ver naar voren zit.
Op deze manier "snijdt" de boeg niet door het water.
Aan de steven kan je mooi kleine stukjes inpassen.
Opschuren en je ziet het niet eens meer......

Da's de voorsteven. Lijkt inderdaad niet helemaal goed te gaan. Ik heb even teruggekeken en zo te zien komt het omdat het voorste spant niet tot onderin is weggevijld in de vorm van de ronding waardoor de ronding te laat begint.

full

Daar heb je nu weinig aan, maar in ieder geval een aandachtspunt voor het volgende project. Sjors zijn voorstel lijkt me hier een mooie oplossing voor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja heren, ik heb dat al héél lang geleden gezien. Ik weet niet precies wat daar is foutgelopen. Ik vermoed dat ik het blok en de eerste spant niet voldoende heb afgeschuurd.
Is werkelijk onmogelijk daar nog iets aan te doen. Behalve dan een verlenging van de boeg vooraan creëren. Maar geen idee of dat mogelijk is, laat staan hoe.
Misschien kan ik een verlengstuk erop lijmen in op maat uitgesneden multiplex?

Een heel groot probleem vind ik het niet. Wat is Sjors zijn voorstel?

Het verlengstuk is denk ik prima uit te voeren, ik zou wel pennetjes in de midline steken om de boel te verstevigen (dunne koperdraad en in beide delen voorboren)

PS: de latjes liggen er wel heel netjes op!

Het verlengstuk is denk ik prima uit te voeren, ik zou wel pennetjes in de midline steken om de boel te verstevigen (dunne koperdraad en in beide delen voorboren)

PS: de latjes liggen er wel heel netjes op!

Ik heb er eens over geslapen en ik denk ook dat dat perfect te doen is.
De vorm uittekenen en in multiplex met een figuurzaagje uithalen.
verstevigen zoals je zegt en oplijmen.

Zeker te doen, als de beplanking klaar is! De andere kant moet nog een beetje naar onder toe eerst dicht geraken.

Zo heb ik zelf ook m'n voor en achtersteven op de valse kiel gemonteerd, als je de tijd neemt en het mooi passend maakt heb je een zo groot mogelijk lijmoppervlak en zo min mogelijk kieren. Voor de pennetjes heb ik zelf nageltjes zonder kop gebruikt (ruim 1 tot 1.5 cm is prima).

zo, alles is beplankt naar onder toe! Nog opschuren en dan aan het werk voor dat extra stuk aan de valse kiel te creëren. Heb er eens over nagedacht en denk wel dat het kan lukken.

Als daar tips over zijn of mensen dat dat al gedaan hebben en misschien foto's hebben is dat altijd welkom!

gr

Ik weet zeker dat het prima op te lossen is. Ik raad je aan vooral goed de tijd te nemen om het goed passend te maken en desnoods eerst even met dubbelzijdige tape op z'n plek te zetten om te beoordelen of de vorm goed is. Ik heb er zelf geen foto's van ( de pennetjes ter versteviging zitten uiteraard goed verstopt in het hout ) Ik heb geprobeerd het schematisch voor te stellen, 'k hoop dat je er iets mee kan:

full

Bij het boren van de gaatjes is het belangrijk om ze goed af te tekenen, dit heb ik zelf gedaan door aan één kant de pennetjes voor te boren en vast te zetten, vervolgens de twee houten delen in lijn tegen elkaar duwen zodat er kleine putjes ontstaan en je kunt zien waar de tegenoverliggende gaatjes geboord moeten worden. Het kan geen kwaad om de putjes eerst nog eens goed na te meten vanaf een vast referentiepunt, bijvoorbeeld de onderrand van de kiel. De pennetjes hoeven zeker niet lang te zijn, wel zo parallel mogelijk t.o.v. elkaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zie het spijkertje, bedankt!
Kga het zeker toepassen. Alleen niet meteen. Ben even toe aan wat vooruitgang, want heb het gevoel dat het momenteel helemaal niet opschiet... Waarschijnlijk heeft iedereen dat wel eens?!
Daarom heb ik besloten eerst het dek te beplanken. Zelfde verband als het onderdek! Dat lukt prima! Ik heb bewust geen koningsplank gelegd. Denk dat het zo mooier is.

Kijk en oordeel zelf maar :

Heb nauwelijks nog maar geschuurd... Ik wil ook niet te veel schuren, klein beetje geeft zo een grijzig verouderde 'look'. Dat vind ik persoonlijk het beste uitkomen....

aiai, de problemen beginnen :(

Ik was gisteren nog wat aan het kijken in mijn kit en merk dat er iets niet is bijgeleverd.....
Vooraan het schip heb je een extra dek welke aan de spriet is bevestigd met behulp van wat spanten ( 4 spanten ). Die spanten hebben een driehoekige vorm en er zijn tandjes uitgehaald om later sierstukken in te leggen.

Deze zijn niet aanwezig.... Wat nu? Ik had zo graag zo weinig mogelijk willen schilderen maar als ik ze zelf ga moeten scratchen is dat niet anders mogelijk...

Heeft iemand een idee of dit apart te krijgen is?

Alvast bedankt.

Back