Voor de koperen plaatjes heb ik als uitgangspunt de tekeningen genomen van McKay in het boek van McGowan.
Op deze volgende tekening zie je de geschutpoorten en de afstanden met letters en cijfers onderin. Dan weet je ongeveer welke letter/cijfer op welke hoogte zit.
Die letters en cijfers komen terug in het schema van de koperen platen:
Daar vond ik 2 lijnen belangrijk: A-B en A-C. Die lijnen verdelen het vlak in drie vlakken, en ze komen bij de boeg bij elkaar.
De lijn A-C is gemakkelijk uit te zetten. Het is een rechte lijn, want vanaf afstandspuntpunt S naar achteren zitten er steeds hetzelfde aantal rijen.
Voor de afstanden heb ik niet het aantal rijen plaatjes geteld, want de grootte van de plaatjes op de tekening en de koperen plaatjes van de kit komen niet overeen, ook niet na correctie voor het verschil in schaal. Ik heb de afstanden gemeten in verhouding tot de totale afstand waterlijn-kiel.
De rijen vanaf punt S naar voren worden schuin afgesneden tegen de kiel.
De lijn A-B is iets lastiger. Daar heb ik een aantal punten gezet in de goede verhouding, steeds gemeten vanaf de geschutpoorten. De punten met elkaar verbonden tot een lijn die bij A samenkomt met lijn A-C.
Lijn A-B is belangrijk want de onderkant van die lijn heeft een rij rechte plaatjes.
De lijnen bij de spiegel zijn eigenlijk een soort van instekers. Die heb ik ook, met correctie voor het verschil in schaal, ingetekend.
Bij het lijmen ben ik tegen de kiel aan begonnen, en ik ga vak 3 opvullen, maar ik blijf een stukje onder lijn A-B. Midscheeps kan ik wel doortegelen, want dat zijn allemaal hele plaatjes. Daar ga ik door totdat ik lijn A-B bereikt heb, zodat ik weet waar die precies gaat komen. De lijn die ik getrokken heb is maar een benadering. Zodra ik lijn A-B bereikt heb kan ik die naar voren tot punt A afmaken.
Daarna kan ik vak 3 uitvullen richting de boeg, en tegen lijn A-B aan.
Richting de spiegel beplaat ik t/m de rij die tegen de insteker ligt, dan verder met de rij die aan de andere kant tegen de insteker ligt. Ervoor zorgen dat het breedste stuk van de insteker niet breder is dan de breedte van een plaatje en vervolgens de insteker opvullen. Daarna kan de achterste helft van het schip opgevuld worden, want dat zijn allemaal hele plaatjes. Tegen de waterlijn zitten allemaal afgesneden plaatjes, dus dat is gemakkelijk.
Zoals gezegd is het voor mij ook afwachten wat het eindresultaat is, maar het leek mij wel de meest logische benadering. Een probleem kan zijn dat de tekeningen van McKay een Mercator projectie zijn.Dat wordt ook gedaan als je de wereldbol op een plat vlak (een kaart in een atlas) tekent. Dan zie je bv. dat Groenland in verhouding veel te te groot wordt afgebeeld, en Afrika en Australië veel te klein.
De lijn A-B is bereikt, redelijk op het geplande punt. Iets dichter bij het berghout dan getekend maar goed genoeg.
Langs de lijn A-B ben ik in een rechte lijn naar de steven gegaan.
Nu is het nog een kwestie van netjes opvullen.