De roosters: vrij gemakkelijk te maken met de latjes met inkepingen die in de kit zitten.
Maar het is weer oppassen geblazen: niet alle latjes zijn even dik. De dikte varieert van 0,85 tot 1,1 mm. Dat is toch een tolerantie van 27%. Gelukkig is de overgrote meerderheid 1.0mm, maar het valt op als er in een luik ineens een latje van 0,85mm zit.
Allemaal nagemeten dus.
Hieronder zie je links een rooster met latjes van 0,9mm en rechts met latjes van 1,0mm. Misschien niet heel duidelijk, maar de grootte van de gaatjes verschilt.
In principe denk ik genoeg te hebben aan de 1.0mm roosters, maar misschien maak ik een rooster dat je met moeite en onder een hele vlakke hoek ziet (diep onder het kwartierdek), van de 0,9mm latjes.
Vanzelfsprekend komt de bolling van de dekken terug in de bolling van de roosters.
Het blijkt dat de houtverbindingen van de rand om de roosters per dek verschillen:
Upper gun deck:
Forecastle:
De roosters (is dat het goede woord) zitten erop, met de doorlopende balkjes in het verlengde van het schip, en de bovenzijde meelopend met de ronding van het dek:
Dan de 'shot garlands':
in de BB staat dat de kogelbalken om de roosters even hoog zijn als de roosters. Het blijkt echter dat deze de helft lager zijn, zodat de kanonskogels ongeveer voor de helft boven de roosterrand uitsteken.
Ook aardig om te weten: de kopse kanten van de nagelbanken op alle dekken zijn met koper afgewerkt.
De kogelbakken zijn in de kit wat dunner dan de roosters, zoals het hoort. Maar na het bol schuren van de roosters waren ze ongeveer even hoog
Ik heb ze allemaal geschuurd van 2 naar 1,5mm. Bovendien vond ik de gaatjes van 0,9mm te klein voor de kogels van 2mm, ze lagen er niet lekker in, en kunnen er bij een beetje wind gemakkelijk uitrollen. Ik heb ze iets opgeboord naar 1,6mm, zodat het dikste gedeelte van de kogel (de evenaar) net boven de rand van het gat zit, (dan kun je 'm nog goed met 2 handen oppakken) en de kogel met een klein randje boven de rand van het rooster uitkomt. Dat opboren heb ik tot halverwege de dikte gedaan, hoewel de boor er ook wel eens helemaal doorheen ging. Geen probleem, zie je niets van.
Vastgelijmd en gelakt.
Volgende stap: het vastlijmen van de kogels. Deze zien er goed uit. Geen hoogglans, maar een soort zijdeglans. Precies goed.
Inmiddels zijn de "shot garlands" met de kogels geplaatst, net als de trappen naar het Middle Gun Deck.
Bovenaan elke trap heb ik een 1x1mm latje gelijmd. Dat voorkomt dat er een gat achter de bovenste trede zit.
Volgende hoofdstuk: de kanonnen op het Upper Gun Deck