HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Weinig updates en reacties van mij de laatste paar weken. Weinig bouwtijd, maar die koperen plaatjes kosten ook erg veel tijd, vooral de invulling met geknipte plaatjes. Gaat goed trouwens, knippen. Ze buigen wel een beetje mee, maar even gladstrijken en ze zijn weer vlak.
Stuurboord is nu helemaal bekoperd, moet alleen nog afgewerkt worden, maar dat doe ik als bakboord bekoperd is.

Overzicht:

37466423396_0aa07cca52_b.jpg


Voorsteven:

37256394650_0b0ee36677_z.jpg


Spiegel:

23662511188_a60935cec8_b.jpg


En nog wat details:

37256394660_2a9db15380_b.jpg


23662511408_0fa7dae71a_b.jpg


En nu alleen nog de andere kant ;) ;)
 
Laatst bewerkt:
heeeeeeeel mooi gemaakt en bekopert robert.

die koperen plaatjes worden die zo geleverd of moet je zelf , de klinknagel bobbels in de plaatjes maken .


en hoe groot zyn die plaatjes., is misschien wat voor myn stoomboot.


grt timberwolf
 
Dank u heren.
@ Timber: de plaatjes zitten zo in de kit en zijn 6,4 x 17mm.

Andere kant gaat helemaal goed komen, het scheelt dat er al meer dan 1000 opzitten;).

Gr. Paul (Robert is een andere bouwer:D)
 
Laatst bewerkt:
Het forum draait weer als een zonnetje. Complimenten. Tijd voor een update.

Omdat ik nieuw touw wil bestellen bij Morope, probeer ik uit te vinden welke touwen linksgeslagen (tegen de zon of kabelslag) en rechtsgeslagen (met de zon, wantslag) waren.
In de Engelse boeken wordt gesproken over drie soorten touwen: hawser laid, shroud laid en cable laid.
Op dit plaatje zie je de verschillen, en deze indeling zie je in vrijwel alle bronnen op het internet:

37256549130_8ccc2fdcca_b.jpg


Shroud laid is bijzonder sterk, maar kinkt sneller.

Wat het lastig maakt is dat Longridge (The Anatomy of Nelson's Ships) beweert dat shroud laid linksgeslagen is, en vervolgens zegt dat vrijwel het hele staande want shroud laid is, wat niet erg waarschijnlijk is.

Ik dacht even om het als volgt op te lossen: de broeking van de kanonnen, de ankertouwen, de fokkestag en de grootstag worden linksgeslagen (oftewel kabelslag). Al het overige, inclusief het want wordt rechtsgeslagen (oftewel wantslag, klinkt logisch toch?). Zu Mondfeld schrijft dat mogelijk aan stuurboord kabelslag en aan bakboord wantslag werd gebruikt, maar hij noemt ook een bron die op oorlogsschepen voor alle hoofdtouwen kabelslag gebruikt.
Maar dan: op de volgende foto's van de HMS Victory in Portsmouth zijn de wanten aan stuurboord en bakboord kabelslag.

37256657240_511e4631b2_b.jpg


37515013971_d9fdb40407_b.jpg


En de stagen/borgstagen: allemaal kabelslag:

37515350251_1edd52685c_b.jpg


(Deze foto zelf genomen op de HMS Victory in Portsmouth. De masten waren grotendeels van het schip voor onderhoud).

Ik heb inmiddels al mijn touwen (>1km) besteld (en ontvangen) bij Morope. Zeer goede kwaliteit.
Binnenkort zijn de kanonnen op het Upper Gun Deck aan beurt, en daar heb ik wat touwwerk voor nodig.

Maar eerst het koperwerk.
 
Laatst bewerkt:
De koperen plaatjes zitten erop
icon_e_biggrin.gif
icon_e_biggrin.gif
.
Er bleek toch nog het een en ander aan lijm op de plaatjes te zitten. Zelfs met pure aceton kreeg ik de opgedroogde lijm er niet meer af. Dat vroeg dus om een rigoureuze oplossing.
Dat lukte goed met een slijpschijfje van Dremel, maar dat gaf nogal wat krassen. Nagepolijst met een ander opzetstukje:

36598155393_133d4e1f7b_b.jpg


Dat gaf een nogal matte uitstraling, zoals ik 'm wilde hebben. Dan: verouderen of niet. Voorlopig heb ik gekozen voor niet verouderen, en ook niet laten oxideren. Zo wordt het hele schip z.g.a.n.
Na het polijsten het onderwaterschip stofvrij gemaakt en ontvet met aceton. Daarna met een spuitbus met anti-oxideer ingespoten. Het blijft redelijk mat, hoewel het op de foto's (flits) soms wat lijkt te glimmen. Mocht ik me nog bedenken over verouderen dan kan ik de anti-oxideer met aceton verwijderen.

En dit krijg je dan:

37238512592_c3ebab626b_b.jpg


37238512802_d30a174d22_b.jpg


37220866476_458d1408ee_b.jpg


37220866626_db3085d860_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
De roosters: vrij gemakkelijk te maken met de latjes met inkepingen die in de kit zitten.
Maar het is weer oppassen geblazen: niet alle latjes zijn even dik. De dikte varieert van 0,85 tot 1,1 mm. Dat is toch een tolerantie van 27%. Gelukkig is de overgrote meerderheid 1.0mm, maar het valt op als er in een luik ineens een latje van 0,85mm zit.
Allemaal nagemeten dus.
Hieronder zie je links een rooster met latjes van 0,9mm en rechts met latjes van 1,0mm. Misschien niet heel duidelijk, maar de grootte van de gaatjes verschilt.
In principe denk ik genoeg te hebben aan de 1.0mm roosters, maar misschien maak ik een rooster dat je met moeite en onder een hele vlakke hoek ziet (diep onder het kwartierdek), van de 0,9mm latjes.

37467316216_9878b3982c_b.jpg


Vanzelfsprekend komt de bolling van de dekken terug in de bolling van de roosters.
Het blijkt dat de houtverbindingen van de rand om de roosters per dek verschillen:

Upper gun deck:

37257176990_463c167f42_b.jpg


Forecastle:

37515592461_2a48c49360_b.jpg


36846391323_821edc2bc2_b.jpg


De roosters (is dat het goede woord) zitten erop, met de doorlopende balkjes in het verlengde van het schip, en de bovenzijde meelopend met de ronding van het dek:

37240084272_dc7cd62a98_b.jpg


36599739023_d787558d73_b.jpg


36599705733_3a0decdb06_b.jpg


Dan de 'shot garlands':
in de BB staat dat de kogelbalken om de roosters even hoog zijn als de roosters. Het blijkt echter dat deze de helft lager zijn, zodat de kanonskogels ongeveer voor de helft boven de roosterrand uitsteken.
Ook aardig om te weten: de kopse kanten van de nagelbanken op alle dekken zijn met koper afgewerkt.

37257176990_463c167f42_b.jpg


De kogelbakken zijn in de kit wat dunner dan de roosters, zoals het hoort. Maar na het bol schuren van de roosters waren ze ongeveer even hoog
icon_e_confused.gif

Ik heb ze allemaal geschuurd van 2 naar 1,5mm. Bovendien vond ik de gaatjes van 0,9mm te klein voor de kogels van 2mm, ze lagen er niet lekker in, en kunnen er bij een beetje wind gemakkelijk uitrollen. Ik heb ze iets opgeboord naar 1,6mm, zodat het dikste gedeelte van de kogel (de evenaar) net boven de rand van het gat zit, (dan kun je 'm nog goed met 2 handen oppakken) en de kogel met een klein randje boven de rand van het rooster uitkomt. Dat opboren heb ik tot halverwege de dikte gedaan, hoewel de boor er ook wel eens helemaal doorheen ging. Geen probleem, zie je niets van.

36599705573_cfe36d954f_b.jpg


Vastgelijmd en gelakt.

37240084812_f678baecf9_b.jpg


Volgende stap: het vastlijmen van de kogels. Deze zien er goed uit. Geen hoogglans, maar een soort zijdeglans. Precies goed.
Inmiddels zijn de "shot garlands" met de kogels geplaatst, net als de trappen naar het Middle Gun Deck.
Bovenaan elke trap heb ik een 1x1mm latje gelijmd. Dat voorkomt dat er een gat achter de bovenste trede zit.

36576520124_91f1f657a5_b.jpg


36807151594_22db34a8cf_b.jpg


37257273912_97f3d72441_b.jpg


37239711456_b55b1ff513_b.jpg


37239736586_71c84bfc23_b.jpg


Volgende hoofdstuk: de kanonnen op het Upper Gun Deck
 
Laatst bewerkt:
De kanonnen beginnen simpel: uitsnijden en in elkaar zetten.

37486780342_6d67dbb0ce_b.jpg


Daarna een as monteren waar de drager van de loop op rust:

De foto is een klein grapje, het zijn allemaal losse 'paarden'. Het laat wel goed zien dat de paarden naar voren toe taps toelopen.
Verder kan ik altijd nog de treinmodelbouw in met zo'n spoorrails.

Verder:
De kanonnen.
Op de Victory zitten er boven de druif (achterop het kanon) een oog waar de broeking doorheen loopt. De broeking voorkomt dat bij het afschieten het kanon door de terugslag dwars over het dek, door de romp en in de zee vliegt.

37486780282_645a431a48_b.jpg


37469829856_2e57de2af9_b.jpg


Caldercraft heeft ervoor gekozen alleen de druif op het kanon te zetten, maar niet het oog (produceert makkelijker denk ik).

Ik ben begonnen de ogen erop te zetten
Daarvoor gebruik ik de raampjes van de etsplaten (photo etchings): plat en makkelijk te verwerken.

23665777118_e019c70b7d_b.jpg


Ik buig een rondje rond een 1.2mm boortje, soldeer de naad dicht, vijl twee kanten plat tot een hoek van 90gr en lijm het vast met secondelijm. Op deze manier heb je een redelijk contactoppervlak.

ik ben nog niet helemaal tevreden: de ogen zijn iets te groot. Ik heb geprobeerd alleen een gedeelte van het oog te gebruiken, maar dan is het contactoppervlak te klein. Solderen zou kunnen maar is lastig op zo'n loop.

Ze moeten wel allemaal ongeveer gelijk zijn. De minst goed gelukte zet ik onder het forecastle en quarterdeck, die zie je totaal niet.

37259558290_bcc33127a5_b.jpg


Gr. Paul
 
Laatst bewerkt:
Toch nog wat geëxperimenteerd.

37469951946_170a04cb3d_b.jpg


Ik kies voor de rechter variant. Zit toch redelijk stevig vast met secondelijm en het heeft niet veel te houden. Het lijkt meer op de originele kanonnen, vind ik.

Zo, weer helemaal up-to-date. Aardig wat reacties in een keer geplaatst, maar dan is het weer compleet.

Groet, Paul
 
Laatst bewerkt:
Het wordt een korte update. Rolpaarden zijn 4x geschilderd met okergeel van Admirality Paints.
De kanonnen met mat zwart. Zwarten met brass black ging niet meer van het opgelijmde oog.
De twee zwarte stippen zijn uiteinden van metalen assen, op de achterste-onderste rust de bodemplaat. Ik weet niet precies waar de andere voor dient. Mogelijk gewoon stevigheid.

37257451082_50869d5a2a_z.jpg


36576978064_596669a30c_b.jpg


Het geheel moet nog bijgewerkt/bijgestipt worden, maar het geeft een idee.

De andere 29 rolpaarden zijn klaar, op de wielen en wat ogen na. De andere 28 (ik heb er nu 2 klaar) kanonnen zijn eenmaal geschilderd met verdunde verf. Zal wel 4-5 keer moeten, maar je krijgt dan geen klodders.

37235013066_89d4cfde05_b.jpg


Het uiteinde van de loop moet nog. Zou rood geschilderd moeten worden volgens Caldercraft, maar dat vind ik nogal onwaarschijnlijk. Er zit tegenwoordig wel een rode afsluitdop op, maar ik denk niet dat de oorspronkelijke kanonnen een rood uiteinde hadden (misschien nadat er flink mee geschoten was
icon_e_wink.gif
). Voorlopig laat ik ze zwart.

Nog wat ogen erop gezet; lijkt redelijk overeen te komen met het kanon in Portsmouth.

37518159811_6fc76afffa_b.jpg


37470098416_319f4bacdd_b.jpg


37518159731_f91cc8fd6c_b.jpg


_________________
Groet, Paul
 
Laatst bewerkt:
ziet er behoorlijk authentiek uit.... heel erg fraai!:)
Welke verf heb je trouwens gebruikt voor de kanonnen?
 
Laatst bewerkt:
"Ik weet niet precies waar de andere voor dient. Mogelijk gewoon stevigheid."

Ik denk het ook als je deze foto bekijkt.
RolpaardVanBinnen_zpsui3ftm3h.jpg
 
Dank u heren.
@ Marcel: dull black van Admiralty paint. 1:4 verdund. 3 lagen.
@ Hans: mee eens, maar de randjes aan het uiteinde van de loop dekken erg slecht, dus die krijgen nog een laagje
@ Jan: Precies de goede foto. Aan stuurboord van de HMS Victory in Portsmouth bevindt zich dit kerkhof van kanonnen en marsen. Ik heb daar de bovenzijde van de marsen, die je normaal niet kunt zien, kunnen fotograferen.
 
Back
Top