HMS Victory - Caldercraft - 1:72

De 'betimmering' (lining) van de binnenzijde van de geschutpoorten van het lower en middle gun deck is klaar, hoewel ze 1 voor 1 nog strak afgewerkt moeten worden.
Ik heb met een paar dingen rekening gehouden:
- de onderste sponning is glad; er is geen verspringing. Hij loopt een paar graden af ten opzichte van de horizontaal (oftewel de waterlijn), zodat water niet naar binnen loopt.
- de bovenste sponning loopt 'precies' horizontaal, en dus evenwijdig aan de loop van het kanon.
- de zijsponningen staan haaks op de hartlijn van het schip (de lijn die voorsteven en het midden van de spiegel met elkaar verbindt), en niet haaks op de gebogen lijn van de romp. Dit laat McKay in zijn tekeningen zien: de kanonnen wijzen allemaal dezelfde kant op, ook die helemaal voorin staan.

Nadat ik de poorten heb gladgemaakt en alle kiertjes heb gedicht kunnen ze rood geschilderd worden.

Stuurboord:

36557483514_3865a79e29_b.jpg


37220660366_b5beca44f4_b.jpg


37238404602_d9660efe86_b.jpg



Bakboord:

37238404822_340cf7448f_b.jpg


37220661066_3768c5813a_b.jpg


Groet, Paul
 
Laatst bewerkt:
De geschutpoorten aan bakboord heb ik geschilderd. Ik heb Red Ochre van Admirality Paint sterk verdund (ongeveer 1:1), en zo'n 6 x opgebracht. Daarvoor had ik met witte plamuur de kleine gaatjes en kiertjes opgevuld.
Ook de geschutpoorten zonder luiken aan bakboord heb ik voor de 1e keer geschilderd. Dit moeten nog verder afgewerkt en een aantal keren geschilderd.
Het lijkt toch het handigst om pas te plamuren na de eerste laag verf. Als je plamuurt op het kale hout dan wordt dat zacht en gaat splinteren. Met een laagje verf, dat ook een beetje in het hout is ingetrokken, is het beter bewerkbaar.







Hoewel je nog wel wat onregelmatigheden ziet accepteer ik het resultaat, en ben nu met stuurboord begonnen.

Gr. Paul
 
Hoog tijd voor een update. Snel gaat het niet, maar er is vooruitgang.
De geschutpoorten (die met een luik gesloten kunnen worden) van het Upper Gun Deck, zijn aan de binnenzijde betimmerd, op dezelfde manier als de andere poorten.
Verder zijn alle geschutpoorten, zowel die met als zonder luiken, geschilderd.
Een kleine impressie; ik heb de foto's 2 stops overbelicht, omdat het me opviel dat ze anders erg donker overkomen op dit forum, en dat daardoor veel details verloren gaan.

36557477444_96bc613edc_b.jpg


37238405372_ae0356cac8_b.jpg


37011762240_729b772f38_b.jpg


37220662406_a6712d1a53_b.jpg


37238405662_b30e7a4fbb_b.jpg


37220662006_d4f81c434e_b.jpg


37238405502_58416e3640_b.jpg



De binnenzijde van de reeds geschilderde verschansing is beschadigd door de betimmering van de geschutpoorten. Het is al glad afgewerkt; nu nog een paar keer bijwerken en daarna het hele stuk tussen balkweger en zetweger een nieuw laagje verf geven.

Gr. Paul
 
Laatst bewerkt:
ik heb de foto's 2 stops overbelicht, omdat het me opviel dat ze anders erg donker overkomen op dit forum, en dat daardoor veel details verloren gaan.

Even een kleine fotografie les:

Dat wordt niet overbelichting maar belichtings correctie genoemd, en is een normale praktijk voor elke kundige (hobby) fotograaf. Op mijn camera staat de belichtingscorrectie bijvoorbeeld standaard op -0,7. Je had hier 2 stops nodig omdat je beeld veel donkere elementen bevat zoals de donkere achtergrond.

Van overbelichting is sprake als de lichte delen in een foto puur wit worden, in RGB termen 255,255,255. Dit uit zich dan in grote onherkenbare witte vlakken in je foto. Jouw foto's bevatten weinig lichte delen dus waren ze tot nog toe eigenlijk onderbelicht.

Een tip voor mensen die meer willen weten over het nauwkeuriger instellen van de belichtingstijd op hun camera, zoek eens op internet met de term "grijskaart".
 
Dank je voor de toelichting, Wietze.
Wat me wel opvalt is dat de foto's op mijn computer wel de goede belichting lijken te hebben, ook na compressie, maar dat ze op het forum te donker worden.
 
De waterlijn is gemarkeerd en het onderwaterschip is geschilderd met Metal Primer van Caldercraft:

37238513002_8a015121c1_b.jpg


37220866876_77f13c91fb_b.jpg


37238513122_53ed36bc43_b.jpg


37220867106_665e5c558e_b.jpg


37238513262_4a33303c6d_b.jpg


36598156543_e648859c66_b.jpg


37238513432_1fbe38c848_b.jpg


37238512482_b76d2260ac_b.jpg


Nu ben ik de lijnen aan het uitzetten voor de koperen plaatjes. Ik gebruik het schema van John McKay. Het gaat om de overgangen in de verschillende lagen. Ik teken niet elke rij.
Wat bij hem opvalt is dat de plaatjes telkens 1/3 verschuiven ten opzichte van de laag eronder. Bij de meeste modelschepen verspringen ze de helft.
Ik ga het volgens McKay doen.

_________________
Groet, Paul
 
Laatst bewerkt:
Dank u heren.
Misschien maken de volgende tekeningen van McKay het nog duidelijker:





Gr. Paul
 
Hallo "Hansa",
mooie tekening van het 'bekoperen' van de romp.
Heb deze tekening opgezocht in John McKay boek The 100-gun ship Victory, maar daar staat het niet in.
Uit welk boek komt het?
Gr. Mathieu.
 
Hallo "Hansa",
mooie tekening van het 'bekoperen' van de romp.
Heb deze tekening opgezocht in John McKay boek The 100-gun ship Victory, maar daar staat het niet in.
Uit welk boek komt het?
Gr. Mathieu.

Hallo Mathieu,
De tekeningen kwamen van mij:cool:, en ik heb ze uit "HMS Victory: Her construction, Career and Restoration" van McGowan.
Daar staan een heleboel tekeningen van John McKay in die niet in zijn andere boek staan. Mocht je belangstelling hebben voor bepaalde onderdelen, dan kan ik ze voor je scannen of fotograferen.
Gr. Paul
 
Bedankt voor de reaktie,
Had per abuis de verkeerde naam getypt.
Ben nog niet begonnen aan de HMS Victory, maar ben wel vast informatie aan het verzamelen. Eerst nog de Constitution afmaken en van de Toulonnaise het touwwerk.
Ondertussen nog wat zeilen naaien voor de 7 Provincien 1:10 op de Batavia werf.
Kom graag als de tijd rijp is op je aanbod terug.
Mathieu.
 
Voor de koperen plaatjes heb ik als uitgangspunt de tekeningen genomen van McKay in het boek van McGowan.
Op deze volgende tekening zie je de geschutpoorten en de afstanden met letters en cijfers onderin. Dan weet je ongeveer welke letter/cijfer op welke hoogte zit.

Die letters en cijfers komen terug in het schema van de koperen platen:

37252007262_5a5e6383f2_b.jpg


36571617174_e89fe590d0_b.jpg


Daar vond ik 2 lijnen belangrijk: A-B en A-C. Die lijnen verdelen het vlak in drie vlakken, en ze komen bij de boeg bij elkaar.

De lijn A-C is gemakkelijk uit te zetten. Het is een rechte lijn, want vanaf afstandspuntpunt S naar achteren zitten er steeds hetzelfde aantal rijen.
Voor de afstanden heb ik niet het aantal rijen plaatjes geteld, want de grootte van de plaatjes op de tekening en de koperen plaatjes van de kit komen niet overeen, ook niet na correctie voor het verschil in schaal. Ik heb de afstanden gemeten in verhouding tot de totale afstand waterlijn-kiel.
De rijen vanaf punt S naar voren worden schuin afgesneden tegen de kiel.

De lijn A-B is iets lastiger. Daar heb ik een aantal punten gezet in de goede verhouding, steeds gemeten vanaf de geschutpoorten. De punten met elkaar verbonden tot een lijn die bij A samenkomt met lijn A-C.
Lijn A-B is belangrijk want de onderkant van die lijn heeft een rij rechte plaatjes.

De lijnen bij de spiegel zijn eigenlijk een soort van instekers. Die heb ik ook, met correctie voor het verschil in schaal, ingetekend.

Bij het lijmen ben ik tegen de kiel aan begonnen, en ik ga vak 3 opvullen, maar ik blijf een stukje onder lijn A-B. Midscheeps kan ik wel doortegelen, want dat zijn allemaal hele plaatjes. Daar ga ik door totdat ik lijn A-B bereikt heb, zodat ik weet waar die precies gaat komen. De lijn die ik getrokken heb is maar een benadering. Zodra ik lijn A-B bereikt heb kan ik die naar voren tot punt A afmaken.
Daarna kan ik vak 3 uitvullen richting de boeg, en tegen lijn A-B aan.

Richting de spiegel beplaat ik t/m de rij die tegen de insteker ligt, dan verder met de rij die aan de andere kant tegen de insteker ligt. Ervoor zorgen dat het breedste stuk van de insteker niet breder is dan de breedte van een plaatje en vervolgens de insteker opvullen. Daarna kan de achterste helft van het schip opgevuld worden, want dat zijn allemaal hele plaatjes. Tegen de waterlijn zitten allemaal afgesneden plaatjes, dus dat is gemakkelijk.

Zoals gezegd is het voor mij ook afwachten wat het eindresultaat is, maar het leek mij wel de meest logische benadering. Een probleem kan zijn dat de tekeningen van McKay een Mercator projectie zijn.Dat wordt ook gedaan als je de wereldbol op een plat vlak (een kaart in een atlas) tekent. Dan zie je bv. dat Groenland in verhouding veel te te groot wordt afgebeeld, en Afrika en Australië veel te klein.

De lijn A-B is bereikt, redelijk op het geplande punt. Iets dichter bij het berghout dan getekend maar goed genoeg.
Langs de lijn A-B ben ik in een rechte lijn naar de steven gegaan.

36571616864_c393c123b5_b.jpg


37281387121_378e512366_b.jpg


37281387151_f22b4f9ec1_b.jpg


36611841303_09018bfd35_b.jpg


37281386981_1a34cc00e0_b.jpg


Nu is het nog een kwestie van netjes opvullen.
_________________
Groet, Paul
 
Laatst bewerkt:
Back
Top