Update 183
Deze week heb ik weer een aantal kanons opgetuigd. De laatste twee voor de gevecht situatie en een paar die in het admiraalsverblijf staan.
Ik moet eens gaan nadenken hoe ik het admiraalsverblijf ga vorm geven.
In werkelijkheid werden de kanons in de admiraalsruimte ook gebruikt in gevecht situaties. Dan werden alle schotten en wanden in de hele admiraalsruimte opgeklapt of weggezet zodat er een lege ruimte ontstond.
In eerste instantie was ik van plan om de hele stuurboord zijde als gevecht situatie uit te beelden, inclusief de stuurboordzijde van de admiraalsruimte. De bakboordzijde kon dan mooi “aangekleed' blijven. Maar aan de stuurboordzijde is nou net de slaapruimte van Nelson. Die zou ik dan niet kunnen tonen. Daarom heb ik besloten de gevecht situatie slechts tot de admiraalsruimte te tonen, en de hele admiraalsruimte als in vredestijd te tonen.
Foto: Links Diningroom met zicht op bakboordzijde. Rechts kanon in slaapruimte aan stuurboord.
Maar dan nog heb ik een probleem op te lossen.
Zoals u op de foto hierboven ziet staat er in de diningroom géén kanon. Waarom niet? Men zegt dat de Victory is ingericht naar de situatie van Trafalger. Maar men heeft ook aanpassingen aangebracht om haar toegankelijk te maken voor groot publiek.
Is de afwezigheid van vier kanons in de diningroom nu de Trafalger situatie of is het een “publieksaanpassing”?
In het eerste geval géén kanons in het tweede geval wél.
De Victory is een eerste klas linieschip, dat betekent 100 of meer kanons.
Het aantal kanons op de dekken bedraagt 30+ 28+30+12=100 Op het voordek stonden nog twee reserve kanons en twee caronnades. Totaal 104. De klassificering tot eerste klas is dus op het randje. Zou standaard vier kanons minder de klassificering in gevaar brengen?
Misschien stonden ze niet permanent (in de weg) in de diningroom maar net buiten de admiraalsruimte op dek en werden ze voor een gevecht op hun plaats gezet? Niet waarschijnlijk.
Foto: Hier staan de kanons parallel aan de scheepswand opgesteld.
Op een of andere doorsnedetekening zie ik dat de kanons parallel aan de scheepswand staan opgesteld. Dat lijkt logischer. Op de Victory staan de twee voorste kanons aan bakboord inderdaad parallel opgesteld. Aan stuurboord, in de slaapruimte staan ze nu uitgereden maar op deze tekening parallel.
In de tekeningen van McKay is de ruimte tussen de wanden van de diningroom 85 mm en de lengte van een kanon 41 mm. Twee kanons achterelkaar hebben dus 82 mm nodig.
Dat zou dus volgens zijn tekening kunnen. Mijn kanons zijn 44 mm lang. Dat is dus een foutje, maar met een vijl op te lossen. Dan kan ik dus 2 kanons parallel plaatsen.
Dan nog een laatste punt. Op de rechter foto met het kanon in de slaapruimte is te zien dat er een ruit is geplaatst. Nu is dat bij alle kanons zo, ook op de lagere dekken, en duidelijk vanwege beschermingsredenen tegen het weer.
In de admiraals- en kapiteinsruimte zijn dat vensters met openklapbare ramen. Dus hier weer de vraag: Is dit origineel of een moderne publieksaanpassing?
De achterwand in de spiegel heeft glazen ramen dus waarom hier niet?
Nog even over nadenken.
Tips en suggesties van lezers zijn welkom.
Wordt vervolgd.