Update 193
De twee latten langs het halfdek hebben niet voldoende stijfheid om de zeeg in het halfdek vast te houden. Dus tijd voor rigoureuzere maatregelen.
Ik heb twee aluminium strips opgezocht. ( 2 x 20 mm) Die zijn stijf genoeg om de zeeg vast te houden. Die heb ik onder het halfdek gelijmd aan beide uiterste zijden, vanaf het quarterdek, onder de dekplanken langs de kuil tot onder het voordek.
Foto: De aluminium strips liggen op het upperdek in de inkepingen in de dekbalken.
Omdat ze onder het halfdek zitten liggen ze op de dekbalken eronder en zou alles 2 mm extra omhoog komen. Daarom heb ik de dekbalken ingekeept zodat de strips daarin vallen en het halfdek niet of minimaal extra omhoog komt. Ik ben met inkepen 1 cm uit de kant gebleven, want de dekbalken zijn aan het eind al dunner gemaakt om de juiste hoogte te krijgen.
Foto: De bovenkant van de strips ligt gelijk met de bovenkant van de dekbalken dus ook met de onderkant van het halfdek.
Toen de strips mooi vlak in de inkepingen lagen heb ik er een wurmpje kit op gespoten en het dek erop gedrukt en met gewichten verzwaard. En een dagje laten drogen.
De volgende dag bleek bij het loshalen dat er wat kit tussenuit geknepen was en enkele dekbalken eronder ook aan het dek vastzaten. Bij loswrikken is er dus wat schade ontstaan. Heb je weer wat te repareren.
Foto: Door vastgeplakte dek los te breken zijn er enkele onderdelen losgeraakt. Links de schade op het dek en rechts de opnieuw te monteren onderdelen.
In ieder geval is het dek nu veel stijver en met de goede zeeg, en kan ik ermee verder bouwen.
En zo ziet het dek er nu vanonder uit.
Foto: Halfdek van onder gezien met de verstevigingen.
Als alles gerepareerd is ga ik aan de gang met het halfdek.
Hoe dat eruit moet gaan zien is goed te zien op deze tekening uit het boek van McGowan.
Foto: Dekplan van het halfdek.
Dit is de bovenkant van het model en dus ook het zichtbare deel van een normaal bouwpakket-model. Omdat ik als schaal 1:72 heb gekozen, de Caldercraft schaal, kan ik dus de onderdelen van het Caldercraft bouwpakket, die apart verkrijgbaar zijn, gebruiken. Vanaf nu zal het dus veel lijken op verslagen van een Caldercraft bouwpakket verslag.
Alleen het meest linkerdeel, het kapiteins verblijf onder het poopdek, zal uitgebreider zijn.
Wordt vervolgd.