Update 190
Op pag 57 bericht 1135, van dit verslag, noemt Henk het boek “The Trafalgar companion”. Een heel informatief boek en ik heb het onlangs ook zelf aangeschaft.
Met name beschrijft het heel uitgebreid het proces van afschieten van een kanon. O.a. waarmee het geladen kan worden, hoeveel kruit dan nodig is, voor welke afstand en hoe het kanon dan gericht moet worden. Maar ook hoe het bediend werd en wie waarvoor verantwoordelijk was.
Nu ik hier dus meer van weet zie ik dat het grootste deel van mijn bemanning, in de fase van schieten die ik uitbeeld, de verkeerde dingen doet.
Ik ging ervan uit dat de mannen die een stok met spons, schraper of stamper hebben, naast het kanon wachten tot ze erbij kunnen, dan hun ding doen en weer opzij stappen voor de volgende. Nou zo gaat dat dus niet. Na gebruik van hun stok leggen ze hem weg of hangen hem weer op en moeten dan, als het kanon geladen is, aan de touwen van de takels.
Het kanon moet immers uitgereden worden.
Nu even rekenen: een kanon weegt 3,5 ton en moet met twee takels met een enkel en een tweeschijfsblok uitgereden worden. Er zitten drie touwen tussen de blokken dus de uitgeoefende kracht wordt met 3 vermenigvuldigd. Stel een man trekt aan het touw met 20kg dan wordt er 60 kg uitgeoefende op het kanon. Aan beide zijden dus 120 kg.
Vraag: Trek je met een kracht van 120kg een kanon van 3500 kg, mogelijk licht omhoog, naar buiten ? Twijfelachtig. Het boek zegt dat je zeker 8 man nodig hebt. Dat is dan 8 x 60 = 480 kg of als ze met 40 kg trekken 8 x 40 x 3 = 1280 kg. Dat begint al ergens op te lijken.
Ik had dus niet één man aan een touw moeten zetten maar 4 aan elke kant.
Dat is helaas niet meer te verhelpen zonder veel te slopen, dus ik laat het maar zo. Maar ik vind het enerzijds wel jammer maar anderzijds heb ik de fguurtjes in die houdingen er niet voor, dus ik zou het ook niet kunnen uitbeelden.
Maar toch: het is historisch niet correct.
Desondanks is er toch enige vooruitgang.
De vier kanons in de diningroom zijn langszij gebonden en de admiraalstrap is geplaatst en er ligt een mooi tapijtje.
Foto: Situatie van de diningroom.
Wordt vervolgd.