HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 133
Deze week verder gegaan met beplanken van de binnenwand. Ook heb ik een extra gang aangebracht boven de buitenbeplanking. Dit is de lat die ik weggelaten had om de spanten te kunnen doorzagen.

full

Foto: Binnenbeplanking stuurboord aangebracht en ookde aansluiting voor verlichting.

Terwijl het een en ander stond te drogen ben ik gaan bekijken hoe ik de afscheiding aan de voorkant van het uppergundeck ga maken. Daar zit het schot dat de scheiding vormt tussen het gundeck en de “luizenplecht” waar o.a. de boegspriet omhoog komt.
Mc Kay geeft de volgende tekeningen.

full

Foto: Voorkant van luizenplecht.

full

Foto: Links van boven gezien en rechts van opzij.

Een van de uit te zoeken punten is waar de dekscheiding moet komen. De rode lijn geeft dit aan.
De maatvoering van het een en ander wordt hier bepaald door de pilaren aan de voorkant die geleverd zijn in de beslagset van Caldercraft.

full

Foto: Pilaren op luizenplecht uit beslagset van Caldercraft.

Het een en ander provisorisch op zijn plaats gezet.

full

Foto: Pilaren op de luizenplecht.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Zo te zien een driehoekig roostertje die vanaf het bakdek naar de boegspriet loopt, maar kan ook zijn dat ik de tekening verkeerd lees.

Zo lijkt het wel, maar ik had daar niks meer verwacht eigenlijk.
Maar ongetwijfeld kan Jan ons dit vertellen.

Danny en Peter jullie hebben beide gelijk.
Photobucket is even niet benaderbaar maar zodra dat wel is zal ik een paar foto's posten van de echte Victory.

Dit zijn de foto's die ik wil laten zien hoe de luizenplecht en het rooster erboven eruit zien.
full

Rooster boven de luizenplecht.

full
133-7
Beneden de luizenplecht en rechtsboven het rooster erboven.

Laatst bewerkt:
Update 134
Deze week ben ik verder gegaan met het maken van het schot van de luizenplecht en de roundhouses opzij daarvan.

full

Foto: Het roundhouse is gemaakt van iets afgeschuinde latjes rondom een plastic buis. Met verdunde houtlijm ingesmeerd.

Het schot is opgebouwd uit verticale latjes van 3x3 waarmee de omlijsting van de deuren en de luiken zijn gevormd en horizontaal bekleed met 1x3 latjes.

full

Foto: Schot van luizenplecht met bodem van roundhouses los geplaatst om te passen.

Bij passen van het schot blijkt alles wat krap te zijn. Van te voren had ik de plattegrond op het dek ingetekend aan de hand van de tekeningen van McKay. Daarbij bleek dat het schot verder naar voren moest als ik dacht, en ook iets voor de zijwanden. Die heb ik dus iets moeten verlengen.

full

Foto: Plaats van het schot en roundhouses ingetekend op het dek. De zijwanden moeten iets worden verlengd zoals aangegeven door de zwarte vlakken uiterst links en rechts op het dek.

Ik heb het dek ter controle ook gelegd op de tekeningen van Caldercraft, en daaruit blijkt dat de voorkant van mijn dek iets te puntig is. De breedte ter hoogte van het schot is te klein. De rest van het dek is wel redelijk op maat. Dit verklaart dus waarom ik bij het passen van het schot wat ruimte te kort kom.

full

Foto: Het dek ligt hier op de tekening van Caldercraft en blijkt iets te “puntig” te zijn. Nou ja iets, een halve cm aan beide kanten. Te zien is hier ook dat de zijwanden iets verlengd zijn.

Deze breedte is uiteraard niet meer aan te passen, dus het schot zal er tussen moeten. Ik ga dit oplossen door de strip van messing pilaren aan de uiteinden wat in te korten. Hopelijk valt het dan niet te veel op. ( Voor degene die dit niet gelezen hebben).
Daarna is de binnenbeplanking van de zijwanden afgemaakt en zijn er tijdelijke dekbalken geplaatst. En dit is nu de situatie.

full

Foto: Overzicht van de huidige situatie.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Is nog een hele puzzel Jan om alles goed te krijgen, maar tot op heden gaat dat je goed af:)

Update 135
Na het upperdeck heb ik afgelopen week het quarterdek/halfdek geplaatst op het upperdeck.
De zijwanden erop gelijmd en de omlijstingen van de poorten aangebracht.

full

Foto: Wanden van quarterdeck voorzien van de omlijsting van de poorten.

Daarna het dek beplankt en de beplanking van de binnenwand aangebracht. Daarna de poorten uitgesneden en op maat gemaakt.
Zij ziet er nu zo uit.

full

Foto: Huidige situatie.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 136
De afgelopen heb ik ook het laatste dek, het campagnedek of het poopdeck zoals de Engelsen zeggen, gemaakt.

full

Foto: Ook het hoogste dek ligt er nu op.

Daarmee zijn alle 7 dekken nu in meer of mindere mate van afwerking aanwezig.

full

Foto: Alle 7 dekken op een rijtje. Van links naar rechts:
  • Campagnedek / Poopdeck

• Halfdek / Quarterdeck

• Bovenste kanondek / Upper gundeck

• Middelste kanondek / Middle gundeck

• Onderste kanondek / Lower gundeck

• Ruim / Hold
Ik heb ook het bovenste berghout, bestaande uit twee latten van 1x5 mm, aangebracht. Ik heb deze niet op de exacte plaats aangebracht maar een lat op het middle deck en een op het upperdeck. Hiermee heb ik de kier tussen beide dekken zo goed mogelijk kunnen dichten. Ze sluiten nu dus netjes op elkaar aan. In de kier tussen halfdek en uppergundeck ga ik nog opvullen met een dun latje zodat die ook dicht is.
Na een verfbeurt ziet alles er al heel wat echter uit.

full

Foto: Alle dekken op elkaar.

De totale hoogte van kiel tot bovenkant poopdeck is nu 27 cm. Op de tekeningen van Caldercraft is dit 26,3 cm. Dit valt mij erg mee en vind ik acceptabel.

Nu kan ik dus weer verdergaan met detailleren van de dekken. Te beginnen met het middle gundeck, waar ik gebleven was.
Op dit dek ga ik het dagelijks leven uitbeelden. Op één helft zit een deel van de bemanning te eten en op de andere helf te slapen. Ik heb dus veel zittende mannen nodig en veel hangmatten.
De bemanning maak ik weer van Fimo-klei, door een romp te voorzien van benen en armen.

full

Foto: Bemanning “onderdelen” van Fimo klei, klaar om de oven in te gaan.

full

Foto: Drie samengestelde bemannings leden zittend op een bankje in afwachting van hun “diner”.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Back