Update 136
De afgelopen heb ik ook het laatste dek, het campagnedek of het poopdeck zoals de Engelsen zeggen, gemaakt.
Foto: Ook het hoogste dek ligt er nu op.
Daarmee zijn alle 7 dekken nu in meer of mindere mate van afwerking aanwezig.
Foto: Alle 7 dekken op een rijtje. Van links naar rechts:
- Campagnedek / Poopdeck
- Halfdek / Quarterdeck
- Bovenste kanondek / Upper gundeck
- Middelste kanondek / Middle gundeck
- Onderste kanondek / Lower gundeck
- Ruim / Hold
Ik heb ook het bovenste berghout, bestaande uit twee latten van 1x5 mm, aangebracht. Ik heb deze niet op de exacte plaats aangebracht maar een lat op het middle deck en een op het upperdeck. Hiermee heb ik de kier tussen beide dekken zo goed mogelijk kunnen dichten. Ze sluiten nu dus netjes op elkaar aan. In de kier tussen halfdek en uppergundeck ga ik nog opvullen met een dun latje zodat die ook dicht is.
Na een verfbeurt ziet alles er al heel wat echter uit.
Foto: Alle dekken op elkaar.
De totale hoogte van kiel tot bovenkant poopdeck is nu 27 cm. Op de tekeningen van Caldercraft is dit 26,3 cm. Dit valt mij erg mee en vind ik acceptabel.
Nu kan ik dus weer verdergaan met detailleren van de dekken. Te beginnen met het middle gundeck, waar ik gebleven was.
Op dit dek ga ik het dagelijks leven uitbeelden. Op één helft zit een deel van de bemanning te eten en op de andere helf te slapen. Ik heb dus veel zittende mannen nodig en veel hangmatten.
De bemanning maak ik weer van Fimo-klei, door een romp te voorzien van benen en armen.
Foto: Bemanning “onderdelen” van Fimo klei, klaar om de oven in te gaan.
Foto: Drie samengestelde bemannings leden zittend op een bankje in afwachting van hun “diner”.
Wordt vervolgd.