Update 83.
Het was een luikenweek.
Zoals ik vorige week al aangaf zat ik met een lastig luikenprobleem. Dit heb ik opgelost door met een prop boetseerklei in de poortopening het luik daarin vast te "plakken". Daardoor had ik mijn handen vrij om te boren en andere dingen te doen.
Ook heb bij de Action een setje punttangetjes gekocht (€ 3,-) en daar een echt puntje aan gevijld .
Foto: Afgevijlde punttangetjes. Nu geschikt om 1,5 en 2,5 mm ringetjes vast te houden.
Met deze punttangetjes heb ik ringetjes (1,5mm) aan oogboutjes bevestigd voor de onderkant en ringetjes (2,5mm) voor de bovenkant.
Foto: Links oogboutjes met 1,5 mm ringetjes en rechts met 2,5 mm ringetjes.
Hierna ben ik de luiken zelf gaan maken.
Foto: Luiken met stukjes van het berghout ervoor en onderkant rood geverfd.
Nu eerst de ringetjes aan de onderkant aangebracht.
Foto: Onderkant van luik met ringen. Deze ringen zijn bedoeld om het luik te vast te zetten wanneer het gesloten is. Je kan het ook gebruiken om het luik dicht te trekken, maar als je het ophaaltouw viert doet de zwaartekracht wel het werk.
Daarna het luik in de poort gezet tegen een prop boetseerklei aan zodat hij blijft zitten.
Foto: Luik "Bakboord 11" in de poort gezet en de plaats van de scharnieren en de gaten voor de scharnierpennen afgetekend.
Daarna de gaten voor de pennen geboord (0,8 mm), en pennen erin gelijmd.
Foto: Scharnierpennen bevestigd. Op de rand van het berghout staken de oogboutjes van achteren iets door en zijn afgevijld.
Scharnieren met lijm ingesmeerd, op de pennen geschoven en tegen de poort vastgedrukt. Tegendruk via de boetseerklei.
Daarna gaatjes geboord (0,5mm) voor de oogbouten met ringen en deze erin gelijmd. Met het volgende resultaat.
Foto: Gemonteerd luik. Een van de minst geslaagde. Het linker pennetje wijst iets omhoog, waardoor de scharnier links ook hoger zit. Het luik scharniert daardoor niet zo lekker. Maar deze is een uitzondering.
Daarna alle luiken aan de bovenkant zwart geverfd en daarna aan alle ringen aan de bovenkant een ophaaltouw bevestigd en door de wand gehaald naar binnen, waardoor het luik ook opgehaald kan worden.
Foto: Openstaand luik met ringen aan onderkant duidelijk zichtbaar.
En het uiteindelijk resultaat aan bakboord:
Foto: Boven: alle luiken gesloten en onder alle luiken open met uitgereden kanonnen.
Volgende week de stuurboordkant.
Wordt vervolgd.