HMS Victory, Binnenste buiten.

Update79
Deze week een achterstallig detail voor het orlopdek aangebracht.
Enkele zeelieden met een hogere rang sliepen in kooien op het orlopdek. Een achttal kooien gemaakt en opgehangen.

full

Foto: Productie van kooien. Bouwers van de DeAgostini doorsnede herkennen dit.

full

Foto: Kooien op het orlopdek. Tegen de dekbalken is een latje (1x1 mm) gelijmd en per cm een gaatje geboord waar het ophangtouwtje doorgaat.

Weer een aantal knieen geplaatst. Dit is niet moeilijk maar wel veel paswerk, want elk knietje is weer anders en veel ervan hebben een aparte hoek. Ben nu bijna op de helft.

full

Foto: Links een knietjes die schuin komt te staan en rechts een rechte..

De knietjes worden tegen de dekbalken aan gezet. Maar nog niet vastgelijmd want dan kan je niks meer onder de dekbalken doen. De dekbalken die verlichting dragen zijn nu allemaal daarvan voorzien. Elk kanon krijgt een lantaarn, dus 30 in totaal op dit dek.

full

Foto: Dekbalken om en om voorzien van verlichting.

Voor de afwisseling heb ik ook maar een paar roosters in elkaar gezet en een begin gemaakt met de pompen.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 80.
Deze week weer wat detail dingetjes gedaan voor later. Bij elk kanon hoorde wat "gereedschap" om te laden en de loop schoon te maken.
  • Een spons aan een lange stok om de eventuele smeulende resten te doven en de loop te koelen.
  • Een ronde houten blok aan een steel om alles wat de loop inging aan te stampen.
Een metalen schroef aan een stok om resten uit de loop te schrapen.

full

Foto: Kanons gereedschap.

full

En dit is wat het bij mij is geworden. Een stukje 2mm rondhout op een speld geprikt. Straks worden er telkens drie op een rekje geplaatst, bij elk kanon, opzij van de dekbalken.

Verder ben ik bezig geweest met de pompen rond de grote mast. Ik heb de onderdelen van de pompen bij de doorsnede van de Victory van DeAgostini gecopieerd. Het is immers dezelfde schaal volgens DeAgostini.
Helaas niet volgens de tekeningen van McKay. Een pomp van Deagostini meet 12x23mm, McKay komt op 9x20mm. Dus MsKay's maten maar aangehouden, die passen bij de rest.
Het rooster boven het hoofdluik is niet één geheel maar bestaat uit 4 delen. Het rechtse deel heeft twee uitsparingen in de hoek want daar gaat het ankertouw door naar beneden.
De witte rand rond de mast is de onderste helft van een aantal keggen waarmee de mast vastgeklemd zit in het bovenliggende dek. Volgens mijn eigen uitgangspunt moet ik dat zo doen, maar ik twijfel. Het ziet er raar uit en roept vragen op.
Later worden de pompen nog aangevuld met twee zwengels met bemanning en pilaren met steunen. Nu ligt alles nog los.

full

Foto: Pompen rond de grote mast.

full

Foto: De pompen op de Victory. Bovenaan de mast is nog net de witte rand te zien.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Vreselijk mooi Jan, en als die witte rand tegen het dek aan komt straks, dan lijkt het toch helemaal goed te zitten

Update 81
Ik begon me te realiseren dat ik binnenkort een flink aantal blokken nodig zal hebben. Nu heb ik vorig jaar in mijn tuin een kronkelhazelaar gesnoeid. Daarvan heb ik een flinke tak (4 cm dik) bewaard en laten drogen. Het bleek hout te zijn met een hele fijne nerf, niet al te hard en goed bewerkbaar.
Het lukt mij, met mijn apparatuur niet om hier plankjes en daarna latjes uit te zagen, maar met hulp van een collega modelbouwer met betere apparatuur, lukte het wel. (Henk, nogmaals bedankt)

full

Foto: Latjes van een hazelaar. 2x3 mm

Het maken van 2gats blokjes hieruit ging verrassend makkelijk.

full

Foto: De donkere blokken zijn van Caldercraft en de lichte van mijzelf.

Na een paar uur had ik al een hele "stapel".

full

Foto: Voorraadje dubbele blokken. Afmeting: 2x3x3 mm

Verder heb ik alle knieën geplaatst en daarom kan ik nu weer een overzichtsfoto plaatsen.

full

Foto: Overzicht van huidige stand van zaken met alle onderdelen er los in.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Jan, tijd geleden dat ik hier op het forum ben geweest. Het is nu al weer een jaar geleden dat ik je ontmoette in Barneveld. Je bent sindsdien mooi opgeschoten.
Ik bewoner je oog voor detail. Je weet alles tot in de puntjes correct te maken. Erg leuk om te zien. Ga zo door!
Vooral onderstaande foto vindt ik erg mooi. Hierop is duidelijk te zien wat je met dit model wil bereiken, een kijkje IN de Victory!
71-2-5Dekken_zpsg5htv69c.jpg

Update 82
Afgelopen week heb ik alle poorten aan de binnenkant voorzien van 8 oogbouten en en 2 geleiders (buisjes) voor de luiktouwen.
Opnamen van alle poorten aan elkaar geplakt ziet er zo uit:

full

Foto: combinatie foto van de binnenkant van alle poorten. Boeg is links. De bovenste rij staat rechtop en de onderste rij op zijn kop zodat een verticaal paar zich ook tegenover elkaar bevindt.

full

Foto: Twee poorten in detail. Niet alle knieën staan rechtop. Als een dekbalk boven een poort uitkomt moet de knie schuin staan om niet voor de poort te zitten.

En dat is in het echt ook zo.

full

Foto: Knieën staan schuin als ze anders voor een poort zouden uitkomen.

Verder ben ik begonnen met het aanbrengen van de luiken zelf. Dit wil ik doen voordat de kanonnen op hun plaats zitten, want anders zit die loop in de weg om het luik op te hangen.
Dat ophangen is een lastig klusje.

full

Officieel scharniert het luik om twee pennen die van buiten naar binnen wijzen. Het luik kan er dus niet uitschuiven. Maar dus ook niet erin.

full

Foto: Alle onderdeeltjes van een luik.

Als ik eerst de pennen in de wand plaats moet ik het luik in de poort plaatsten en dan de scharnieren erop lijmen, de ringen aanbrengen en het touw vastmaken.
Met de minste of geringste plotselinge beweging trek je alles kapot, en liggen alle frummeltjes op de vloer. (Ik heb vloerbedekking met een patroon waar je niets op ziet. Vaak erg handig maar nu niet)
Op die manier is het eerste luik geplaatst. Hopelijk zien de volgende er beter uit. Nog 33 te gaan voor dit dek.

full

Foto: Eerste luik geplaatst. (Hier en daar nog een likje verf nodig). Regenafleider is ook geplaatst.

Als ik eerst het luik afmaak met scharnieren, ringen en touw moet ik de twee pennen in het scharnier zetten en die tegelijkertijd in de romp steken. Binnen 2 seconden (ivm secondelijm.) Dat is zo mogelijk nog lastiger.
Ik overweeg nu om één pen naar binnen en één pen naar buiten te laten wijzen zodat ik het luik er zijdelings op kan schuiven. Maar ja, dan kan hij er ook zomaar weer uitschuiven.
Heeft er iemand nog goede ideeën?
Bedenk dat het luik 11x14 mm is en ringen van 2 mm.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Dat gaat volgens mij niet werken Pimboly, maar alles lijmen op 1 scharnier na wil misschien wel.
Alleen dan moeten de pennen wel heel precies geplaatst worden.
Maar het ziet er wel mooi uit Jan, gezien de hoeveelheid onderdelen op zo'n klein oppervlak

Back