HMS Victory, Binnenste buiten.

Volgens mij heb je gelijk Pingu. De plaats van de pennetjes en de scharnieren t.o.v. het luik moeten zo precies zijn dat het luik goed in de opening valt.
Daarom denk ik dat het alleen op de manier kan zoals ik de eerste heb geplaatst. Lastig dus. Maar misschien krijg ik er wel ervaring in.

Update 83.
Het was een luikenweek.
Zoals ik vorige week al aangaf zat ik met een lastig luikenprobleem. Dit heb ik opgelost door met een prop boetseerklei in de poortopening het luik daarin vast te "plakken". Daardoor had ik mijn handen vrij om te boren en andere dingen te doen.
Ook heb bij de Action een setje punttangetjes gekocht (€ 3,-) en daar een echt puntje aan gevijld .

full

Foto: Afgevijlde punttangetjes. Nu geschikt om 1,5 en 2,5 mm ringetjes vast te houden.

Met deze punttangetjes heb ik ringetjes (1,5mm) aan oogboutjes bevestigd voor de onderkant en ringetjes (2,5mm) voor de bovenkant.

full

Foto: Links oogboutjes met 1,5 mm ringetjes en rechts met 2,5 mm ringetjes.

Hierna ben ik de luiken zelf gaan maken.

full

Foto: Luiken met stukjes van het berghout ervoor en onderkant rood geverfd.

Nu eerst de ringetjes aan de onderkant aangebracht.

full

Foto: Onderkant van luik met ringen. Deze ringen zijn bedoeld om het luik te vast te zetten wanneer het gesloten is. Je kan het ook gebruiken om het luik dicht te trekken, maar als je het ophaaltouw viert doet de zwaartekracht wel het werk.

Daarna het luik in de poort gezet tegen een prop boetseerklei aan zodat hij blijft zitten.

full

Foto: Luik "Bakboord 11" in de poort gezet en de plaats van de scharnieren en de gaten voor de scharnierpennen afgetekend.

Daarna de gaten voor de pennen geboord (0,8 mm), en pennen erin gelijmd.

full

Foto: Scharnierpennen bevestigd. Op de rand van het berghout staken de oogboutjes van achteren iets door en zijn afgevijld.

Scharnieren met lijm ingesmeerd, op de pennen geschoven en tegen de poort vastgedrukt. Tegendruk via de boetseerklei.
Daarna gaatjes geboord (0,5mm) voor de oogbouten met ringen en deze erin gelijmd. Met het volgende resultaat.

full

Foto: Gemonteerd luik. Een van de minst geslaagde. Het linker pennetje wijst iets omhoog, waardoor de scharnier links ook hoger zit. Het luik scharniert daardoor niet zo lekker. Maar deze is een uitzondering.

Daarna alle luiken aan de bovenkant zwart geverfd en daarna aan alle ringen aan de bovenkant een ophaaltouw bevestigd en door de wand gehaald naar binnen, waardoor het luik ook opgehaald kan worden.

full

Foto: Openstaand luik met ringen aan onderkant duidelijk zichtbaar.

En het uiteindelijk resultaat aan bakboord:

full

Foto: Boven: alle luiken gesloten en onder alle luiken open met uitgereden kanonnen.

Volgende week de stuurboordkant.
Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Hans,
Die maak ik zelf. IJzerdraadje wikkelen om een boortje van 1mm. En dan met een zijkniptangetje, iets puntig bijgevijld, doorknippen. Ongeveer de helft levert een mooi ringetje op. De rest is niet helemaal rond.

Laatst bewerkt:
Update 84.
Weer een luikenweek achter de rug.
Ook stuurboord is nu voorzien van 16 luiken.

full

Foto: Stuurboord voorzien van luiken.

Hier een closeup van twee luiken.
full

Verder zijn de touwen aan de binnenkant samengebonden aan een enkelvoudig 3mm blok.

full

Foto: Ophaaltouwen van een luik samengebonden aan een 3mm blok.

Aan dit blok wordt later een takel met 2 enkele blokken bevestigd en vastgezet tegen de zijkant van de dekbalken.
Verder weinig zichtbaars te melden, maar het was wel veel (priegel) werk.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 85
Deze week heb ik met touwen takels en broekings gestoeid.
Het is nu namelijk tijd om de kanonnen op het dek te zetten.
Op de Victory hebben de zwaarste kanonnen op het lowerGundeck een dubbele broeking. Eén gaat door het oog achterop de loop en door de ringen opzij van het rolpaard. Een tweede heeft een oog door een stuk broekingtouw er parallel aan te binden. Dit oog ligt om de trunnion (de knop aan het eind van de loop) en achter de eerste broeking.

full

Foto: Verloop van broekings aan achterzijde van kanon.

full

Foto: Broekings en takel aan zijkant van kanon.

full

Foto: Zo zitten de broekings op mijn model. Het oog van de voorste broeking is niet helemaal te zien vanwege de hoek van de opname.

Na bevestiging van de broekings is het kanon gedraaid en langszij vastgebonden. De losgehaalde takels leg ik er later los bij.

full

Foto: Langszij geplaatst kanon om ruimte te maken voor binnenhalen van ankertouw.

De broekings op dit kanon zijn van een stukje resttouw en rechts gedraaid. Op de foto's van de Victory is te zien dat de broekings linksgedraaid zijn.
Van stukjes resttouw heb ik een stuk links gedraaid touw gemaakt en daar de broekings van gemaakt voor een kanon dat uitgereden wordt geplaatst.
Dat kanon is wel voorzien van de takels.

full
photos//modelbouw/VictoryBinnensteBuiten/3-Lowerdeck/085-5-Uitgereden.jpg[/img]
Foto: Eerste uitgereden kanon voorzien van alle tuigage.

Ik heb extra touw besteld om linksgedraaid touw te maken. Dus de volgende week staat alles in het teken van touw, broekings en takels.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Mooi gedaan Jan, eigenlijk nooit beseft dat de broekings zo lang moeten zijn, maar dat is natuurlijk om het kanon te kunnen laden.

Als vuistregel werd indertijd 3 x de lengte van het kanon aangehouden.
Daardoor kon het kanon zover naar achteren dat de verschillende "stampers" van voren erin konden worden gestoken door eerst het eind van de stamper door het luik naar buiten te steken en dan in de loop.

Update 86
Deze week heb ik alle kanons voorzien van 2 broekings. Dat is alles.
Wat dat inhoudt wil ik nu laten zien. Bekijk daarom nog eens het voorbeeld op de Victory in de vorige update.
Dan ziet u dat er twee broekings zijn. De een heeft een "oog" in het midden doordat er een stuk kabel naast gebonden is. Dit oog ligt om de knop achter op het kanon. De andere broeking gaat dóór het oog van het kanon wat net boven de knop van het kanon zit. Daardoor zit de eerste broeking opgesloten.
Dus eerst een broeking maken met een oog.

full

Nog een tweede maken zonder oog en met voorlopig aan één eind een knoop.

Het losse eind van de knoop aan het eind en de eindjes van het losse stukje touw om een oog te vormen worden ter bevestiging met garen omwikkeld en met verdunde houtlijm gezekerd. Een derde handje met lijmklemmen daarin is hierbij uiterst handig.

full

Foto: Touweinden omwikkelen ter bevestiging aan elkaar.

Als de twee broekings klaar zijn kunnen ze aan het kanon worden bevestigd.
  1. Het eind van de tweede broeking zonder knoop door de linker ring van het kanon steken.

2. Het oog van de eerste broeking om de knop van het kanon leggen.

3. Het eind van de eerste broeking door het ook van het kanon steken.

4. En door de rechter ring op het kanon.

5. Aan het eind van de eerste broeking ook een knoop maken.
full

Foto: Vier stappen om de broekings aan het kanon te bevestigen.

full

Foto: Laatste knoop in de broeking aanbrengen. Het knoopje zit in de rechter lijmklem, alleen het stuk dat omwikkeld moet worden steekt er uit.

En dat 30 keer. !!!!

full

Foto: 30 kanons met broekings op een rij. Op het dek ligt de ankerkabel en de kabelaring.

Volgende week: Takels maken en kanons plaatsen.

Laatst bewerkt:
Back