HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 76
Deze week zoals al aangekondigd is er weinig voortgang te melden.
Dit wordt dus de laatste update voor mijn trip naar Stockholm.
Ik heb alleen nog maar kans gezien om een aantal brandemmers te maken. Deze staan in grote getale door de hele Victory heen. Ik heb er dus ook veel nodig om overal de dekken "aan te kleden".
De productie wijze hiervan heb ik laten zien in mijn verslag van bouw van de Victory van DeAgostini..

Zie: http://www.modelbouwforum.nl/threads/aanpassingen-aan-deagostinis-hms-victory.201486/page-4 bericht 68.

Het resultaat is het volgende:

full

Foto: Links de afgewerkte emmers en rechts een groep die nog een hengsel moeten krijgen.

full

Foto: Brandemmer nog zonder hengsel. 4mm hoog en 4mm breed.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Zooo, dit is een staaltje noeste arbeid maar met een mooi resultaat Jan, de emmers en niet te vergeten die mooie kisten.
Veel plezier in Stockholm

Update 77
Weer terug van weggeweest.
Na even bijkomen van de drukke dagen weer aan de slag.
Van mijn bezoek aan Stockholm (en de Wasa) wil ik het volgende laten zien.
Een winkel met een overweldigende hoeveelheid (ook antieke) scheepsartikelen en modellen. Teveel om op te noemen.
Ik laat slechts een impressie van de winkel zien. (www.seaborne-fartygsmagasinet.com). Nee ik heb er niets gekocht.

full

Foto: Interieur van een winkel in scheepsartikelen in Stockholm.

Van de Wasa zelf laat ik geen foto's zien, die zijn al genoeg gepubliceerd.
Wel heb ik een idee opgedaan om na de Victory binnenste buiten misschien een Wasa binnenste buiten te bouwen.

full

Foto: Een doorsnede van de Wasa met in elke ruimte uitgebeeld wat de functie ervan is.

Dan nu weer de voortgang voor de Victory.
Ik heb twee kabels gemaakt. Eén voor de broeking en één voor de ankerkabel.
De broeking heb ik gemaakt van 3 x 0,25mm, rechtsgedraaid, wat ik nog overhad van de Victory, en dat leverde 1mm linksgedraaide kabel. (linker twee).
Van 0,8mm touw van Krick, rechtsgedraaid, heb ik driemaal een rechtsgedraaide kabel gemaakt. (middelste 4) Daarna van deze drie één linksgedraaide kabel. (Uiterst rechts) Deze heeft een diameter van 2,9 mm, wat eigenlijk 2,6 had moeten wezen. Kan ik mee leven.
20 meter 0,8mm touw leverde zodoende 1 meter 2,9 mm kabel.

full

Foto: Van touw naar kabel.

Dan over de bemanning.
Ik heb al eens de kaapstander laten zien. Die heeft 12 spaken waar per spaak 10 man aan kan staan.
Ik wil het inhalen van de ankerkabel laten zien dus ik heb een bemande kaapstander nodig. Ofwel 120 duwende mannetjes.
Die zijn niet te koop, dus zelf maken. Ik heb wat geëxperimenteerd met Fimo-klei.
Een kant en klaar poppetje kleiën en afbakken lukt niet. Klei is te slap en poppetje zakt in elkaar.
Toen heb ik onderdelen gemaakt. Een lijf en armen en benen. Dat gaat prima.

full

Foto: Links de onderdelen voor bakken en een hulpstukje om de man samen te stellen. Rechts gebakken onderdelen en bewerkt om goed te passen.

full

Foto: Stadia van samenstellen. Het latje in de mal geeft de hoogte van de kaapstanderspaak weer. Het streepje op de zijkant is de onderkant van het dek.

full

Na in elkaar lijmen is nog wat nabewerking nodig. Uitstekende delen wegvijlen en afronden, kieren opvullen met wat plamuur en gronden.
Dat levert de productie van een middagje.

full

Foto: En nu aangekleed in naar ik hoop eigentijdse kledij.

Ik heb wel eens mooiere mannen gezien, maar 10 hiervan aan een 6 cm lange spaak geeft een indruk van veel en dicht op elkaar. Daar gaat het om.
Dit zijn er 16. Voor de kaapstander 120 nodig. Voor verdere bemanning op dit en volgende dekken nog meer nodig. (Maar zeker niet meer dan 800. Schrale troost)

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Best goed gelukt idd. Best herkenbaar, zeker als het in een massa opgaat.

Fimo-klei is best mooi spul.
Mijn vriendin is eens begonnen aan bemanning voor mijn boot. Zij gebruikt aluminium-folie om eerst de grove vorm te maken en dan te bekleden met klei. Misschien helpt dat je tegen het inzakken. Of anders met metaaldraad eerst een 'skelet' maken.
Succes
P1070478.jpg

Bram,
Je voorstel om aluminium of ijzerdraad te gebruiken werkt voor wat grotere poppetjes.
De mijne zijn 22 mm hoog en de armen zijn 1,3 mm dik.

Prachtige site. Ik kende hem nog niet. Bedankt.
Overigens beslaat de kaapstander twee dekken. Op het tweede dek staan nog eens 120 man.
Dus 240 man nodig om anker + kabel op te halen. En dan nog de bemanning om de kabel te geleiden en op te slaan in de kabelopslag.

Best goed gelukt idd. Best herkenbaar, zeker als het in een massa opgaat.

Fimo-klei is best mooi spul.
Mijn vriendin is eens begonnen aan bemanning voor mijn boot. Zij gebruikt aluminium-folie om eerst de grove vorm te maken en dan te bekleden met klei. Misschien helpt dat je tegen het inzakken. Of anders met metaaldraad eerst een 'skelet' maken.
Succes
Dat met metaaldraad is een goede optie Bram. Nog beter is om dan het model niet "hard" te bakken maar een tussenweg te kiezen. Dat is even experimenteren met de baktijd met een proefstukje. Dan blijft de klei wel soepel te verwerken zonder week te worden. Als het dan klaar is kan het nog een tweede keer in de oven.

Dat worden mooie mannen Jan, ik ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien als je die 120 mannen hebt staan

Update 78
Deze week hebben weer een dertigtal zeelieden aangemonsterde.
Er staan er nu 50 op de rol.

full

Foto: 50 zeelieden voor de kaapstander.

Het lijkt er op dat ze iets te breed zijn want ik krijg er geen 10 aan één spaak. Maximaal een achttal.
Ik zal proberen de rest wat smaller te maken anders worden het er maar acht. Het zij zo.
Verder even gestopt met de mannenfabriek en weer wat met hout geknutseld. Weer enkele knieën aangebracht voor de dekbalken.
Ook de kleine kaapstander op het voordek gemaakt.

full

Foto: Kaapstander voor voordek.

Verder niet veel te melden.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Deze week hebben weer een dertigtal zeelieden aangemonsterde.
Er staan er nu 50 op de rol.

078-Bemanning_zpsmhlxqubx.jpg

Foto: 50 zeelieden voor de kaapstander.

Het lijkt er op dat ze iets te breed zijn want ik krijg er geen 10 aan één spaak. Maximaal een achttal.
Ik zal proberen de rest wat smaller te maken anders worden het er maar acht. Het zij zo.
Verder even gestopt met de mannenfabriek en weer wat met hout geknutseld. Weer enkele knieen aangebracht voor de dekbalken.
Ook de kleine kaapstander op het voordek gemaakt.

078-Kaapstander_zpsvoc5bd51.jpg

Foto: Kaapstander voor voordek.

Verder niet veel te melden.
Wordt vervolgd.
De bemanning ziet er goed uit zeg! Prachtig gedaan. Te breed? Kennelijk zijn ze goed doorvoed.;)

Walter,
Ben ik met je eens. Ze zien er niet echt mooi uit. Ik hoop straks als ze stijf tegen elkaar aan staan dat het de indruk geeft van "veel" en "drukte". Dat is mijn bedoeling. Dan zal, hoop ik, de kwaliteit van de poppetjes minder opvallen.

Back