Update 19
De stand van zaken.
Afgelopen periode heb ik het achterschip grotendeels afgewerkt op vastlijmen na. Dat is erg definitief. Schuif ik nog even voor me uit.
Ben begonnen met detailering van het voorschip. Ik had al ontdekt dat dit problemen gaat geven vanwege ontbrekende en tegenstrijdige informatie.
In het voorschip zit de kruitkamer, een noodzakelijkheid voor een oorlogschip.
In de tekeningen van McKay is er een rechthoekige ruimte getekend genaamd “grand magazine”.
Geen details. Wel zijn er twee ventilatiekanalen getekend vanaf de vloer van de kruitkamer naar voren, genummerd met 20. (19 is fokkemast)
Foto: GrandMagazine door McKay.
DeAgostini geeft ook niet veel extra info. Tekent eigenlijk hetzelfde als McKay maar nu in perspectief.
Foto: Grand magazine door DeAgostini.
Op de Victory wordt een plattegrond getoond van het Grand Magazine. Hier valt op dat het géén rechthoekige ruimte is. Ook ontbreken hier de ventilatiekokers, die er op dit moment ook echt niet aanwezig zijn.
Foto: Plattegrond van Grand magazine zoals getoond op de Victory zelf.
Foto: De vulkamer in het Grand magazine van de Victory. In de kuip wordt een ton kruit geleegd. Vervolgens werden met een koperen schep de kardoezen (witte linnen zak) gevuld en in een houten tonnetje klaargezet voor transport naar dek. Achter de kuip zijn door het raam nog de twee lantaarns te zien welke de enige verlichting vormen. De zwarte emmers met het logo van koning George zijn gevuld met water, voor geval dat.
Ik denk de verschillen in plattegrond als volgt te kunnen verklaren.
Het is bekend dat de Victory minstens één keer grondig is verbouwd. (o.a. In 1803).
Ik veronderstel nu dat de situatie van McKay er een is van vóór een verbouwing. Er is dan een primitieve vulruimte voor de kardoezen en de ventilatieroosters zijn aanwezig om de ruimte onder de kruitkamer te ventileren.
Door de verbouwing is de vulruimte gemaakt zoals nu aanwezig, waarbij de ventilatiekanalen zijn verwijderd. Om de ruimte onder de vloer toch vochtvrij te kunnen houden is die vloer demontabel gemaakt (een zg. palletvloer = oranje deel op plattegrond). En de ruimte eronder is gevuld met kool, wat een vochtabsorberend materiaal is.
Dit verklaart het ontbreken van de ventilatieroosters en de afwijkende vorm van de ruimte.
Wat ga ik nu bouwen?
De plattegrond op de Victory is niet gedetailleerd genoeg om die ruimte natuurgetrouw na te bouwen. Ook foto's geven geen info, omdat de vulruimte en de ruimte erachter niet toegankelijk zijn en door de stellingen zijn de zijwanden niet zichtbaar. Verder zijn er enkele aanpassingen gedaan om het voor toeristen comfortabel en verantwoord toegankelijk te maken. Deze aanpassingen hebben de historische situatie ook onduidelijk gemaakt.
In eerste instantie wilde ik uitgaan van de rechthoekige vorm van McKay. Is eenvoudiger te realiseren en had ik in mijn enthiousiasme al in vroeg stadium gemaakt. (zie foto's invorige berichten). Ik heb toch besloten meer de huidige situatie te bouwen, dus conform de plattegrond zoals getoond op de Victory zelf. Verder maak ik de vulruimte zoals op de Victory zichtbaar is, en waarvan ik foto's heb. Verder is het een voorwaarde dat de kruitkamer slechts bereikbaar is via één trap van het orlopdek, dus niet vanuit het ruim.
Achter de ramen van de vulruimte bevinden zich twee nissen voor lantaarns. Deze ruimte is niet bereikbaar vanuit de kruitruimte, ook slechts via een luik op het orlopdek.
Omdat ik verder geen info heb ga ik de rest maar een beetje improviseren, als aan het bovenstaande maar voldaan is.
Het is niet anders.
Resultaat zal dus niet een exacte reproductie zijn maar de sfeer die wordt opgeroepen is wel heel authentiek. Dat is het belangrijkste.
Aleandru blijft meer bij de layout getekend door McKay, wat ook mijn eerste opzet was. Ook hij heeft geen ventilatiekanalen maar laat de rest vrij sober.
Dan nu even het resultaat.
In het verslag van Alexandru is een mooi voorbeeld van de palletvloer te zien.
Die hiervoor benodigde profielen heb ik gemaakt door een 1x1 latje te lijmen op een 1x3 latje.
Op een stuk papier de lijnen afgetekend en de profielen hierop gelijmd. Korte stukjes van het profiel ertussen gelijmd. Na droging het papier weggeschuurd.
En het resultaat is zo:
Foto: Links: Eerste opzet met layout volgens McKay. Rechts: Zijwanden moeten naar binnen gaan lopen volgens de palletvloer.
Tot zover deze week.
Wordt vervolgd.