HMS Victory, Binnenste buiten.

Klaas,
De eerste tonnen die ik maakte heb ik inderdaad vrij vlak afgeschuurd. Totdat ik merkte dat het iets van duigen weergeeft. Ik vond het wel realistisch. Daarna inderdaad bijna niet afgeschuurd. Niet bij die kleine tenminste.
Ik heb verschillende maten gemaakt. Ook grotere en ook van glad rondhout.
Ik heb het ook op de draaibank geprobeerd, maar daar lukt het me niet om consequente maten aan te houden, dat heb ik maar gelaten.

full

Gezien je commentaar denk ik dat je de grootste ook de beste vind.

Ook de banden zijn niet ingetekend maar van strookjes uit een gekleurd etiket.
Dat maakt het wel heel bewerkelijk, maar inderdaad wel heel realistisch. Goed voor een paar, maar heb er nu in totaal 314 !!!
Ik ben blij met je commentaar. Liever opbouwende kritiek dan zeggen "mooi" en denken "rotzooi".
Ik ga in ieder geval nog een stel mooie maken. Uiteindelijk zullen ze wel in een stapel vastgelijmd worden en dan kunnen de slechtste onderaan als vulling. Daar zie je dan zo goed als niets meer van.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, de grootste vindt ik persoonlijk héél goed gelukt, zelfs een soort "verouderings effect"
314 is inderdaad wel érg veel.
Goed idee, om de beste en mooiste boven op te leggen.
Inderdaad; denken; mooi en vinden; rotzooi is niet mijn ding hoor, hebben we ook niks aan.:D:D
We gaan gewoon voor zo perfect mogelijk!!:cool:

@ Ton,
Dat klopt, dat is hetzelfde waar de deuvels van zijn gemaakt. Ik heb daar vier maten van. Maar de gleuven zijn té geprononceerd.

Dus of dit gebruiken en glad schuren, of gladde gebruiken en inkerven. Ik denk dat inkerven makkelijker is. Als ik zo'n klein tonnetje iets te stevig tegen mijn schuurschijf aan hou, gaat hij de hele kamer door.

@ Klaas,
We gaan dus voor de gladde, mét zwarte strookjes.

Mooi, stiekum hoopte ik er op hoor.
Maar....... niet om mijn zin door te drijven hé, jij bent de kapitein op het schip ;)

Klopt,
Maar ik heb soms de neiging me er te makkelijk vanaf te maken. Dus kritische opmerkingen zijn nodig om mij scherp te houden.

Wat ik nog extra gedaan heb is de bovenzijde van de tonnetjes iets verdiept, en daar wat plankstreepjes op gezet. Lijkt het ook net of er een deksel inzit.

full

Zal proberen een duidelijkere foto te posten

Laatst bewerkt door een moderator:
Fijn.
Heb ik meteen een andere vraag, waar jij ook een beetje mee bezig ben.
Straks moet ik het tweede dek gaan maken. Ik heb daarvoor een stuk 1mm triplex, wat over de hele lengte komt te liggen. Aan de rand komt dus de scheepswand op gelijmd van zo'n 3 cm hoog. Binnen en buiten beplankt. Dus redelijk stijf.
Op het triplex worden dekplanken gelijmd.
De vraag is nu, welke maat hiervoor te gebruiken.

a. 3 of 4 mm breed ? (3mm = 21,6 cm en 4mm = 28,8 cm) Historisch lijkt me 28,8 cm beter, hoewel op de Victory nu 25 cm ligt.

b. welke dikte ? 1mm, 1,5 mm of 2mm.

Antwoord op a kan worden gebaseerd op historie, op b of je voldoende stijfheid er mee krijgt. Daarom neig ik naar 4x2mm.

Wat is jouw mening?

Jan, stel je die vraag aan *Klaas* of aan *Hans*:confused:? Ik vermoed *Klaas* want die houdt zich onledig met dekbalken.

Hier de foto van mijn tonnen:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@Hans.
Ja #250 was voor Klaas bedoeld. Zal hij wel hebben begrepen. Jij was net iets sneller.

Ik heb geprobeerd een ton iets uit te hollen met mijn dremel en een freesje. Zie rechter tonnetje. Oppervlak is hobbelig geworden. Nog niet gelakt.
Een paar anderen alleen een rand en streepjes op getekend.
Wat vind je de beste?

full

Laatst bewerkt:
@Hans.
Ja #250 was voor Klaas bedoeld. Zal hij wel hebben begrepen. Jij was net iets sneller.

Ik heb geprobeerd een ton iets uit te hollen met mijn dremel en een freesje. Zie rechter tonnetje. Oppervlak is hobbelig geworden. Nog niet gelakt.
Een paar anderen alleen een rand en streepjes op getekend.
Wat vind je de beste?
24-tonnenMetDeksel_zpscc965431.jpg

Jan, Meest rechtse is inderdaad voor mijn gevoel ook het meest echt. En ik had precies hetzelfde dat het oppervlak een beetje hobbelig wordt. De dremel schiet dan af en toe uit (en soms in mijn vinger...au), maar dit heeft te maken met wat hardere stukjes in het hout denk ik.

Meest rechtse dus (en nog 313 te gaan...)

@Hans,
Als ik ze goed vastklem in de bankschroef kan ik de dremel met twee handen sturen. Dan gaat het wel.

@ Amazone.
De grootste is 22 mm hoog en 19 mm dik. Op schaal 1:72 is dat 1,6 x 1,4 m.
In voeten schat ik 6,5 x 5.
Ze kunnen in ieder geval door de luiken in het dek.

Op het triplex worden dekplanken gelijmd.
De vraag is nu, welke maat hiervoor te gebruiken.

a. 3 of 4 mm breed ? (3mm = 21,6 cm en 4mm = 28,8 cm) Historisch lijkt me 28,8 cm beter, hoewel op de Victory nu 25 cm ligt.

b. welke dikte ? 1mm, 1,5 mm of 2mm.

Heb de vraag begrepen:)

Ik zou voor 4 mm breed gaan.
Zoals de Victory nu is (25 cm breed) vindt ik persoonlijk niet geheel betrouwbaar vanwege de vele verbouwingen die ze ondegaan heeft.

De dikte;
Je hebt straks 1 mm aan "vals" dek en dan de beplanking.
1 mm dik maakt dus 2 mm in totaal, dat lijkt mij dik genoeg.
Het is zéker stijf genoeg als je die planken in een verband legt, want dat komt de stijfheid óók ten goede.
E.e.a. hangt natuurlijk ook af van de ruimte (in de hoogte) die je nodig hebt voor je rolpaarden en dus het geschut; de plaats van je geschutspoorten dus.
Caldercraft geeft in haar bb voor de Victory (1:72) óók 1x4 mm aan voor de dekbeplanking.
Overigens heb ik ook een vals dek van 1 mm en dekplanken van 1 mm, en dat is behoorlijk stevig.
Advies: maak alvast één kanon, als maatgevend onderdeel, als je aan het geschutsdek komt. dat helpt bij het meten van de hoogte.

@ Klaas.
Het eerste dek is het Orlopdek. Dit ligt nog onder de waterlijn. Op dit dek staan geen kanonnen. Passen is bij dit dek nog niet aan de orde.
Ik ga dus voor 1x4 en kan dan meteen de stijfheid beoordelen. Desnoods voor hogere dekken dikkere latten, maar dan speelt de hoogte zeker een rol.

Als gevolg van de hele tonnen discussie heb ik nog eens goed naar de kruitruimte met zijn tonnen gekeken.
Het gaat om deze ruimte:
full

De vraag is: Wat is de maat van die tonnen?
De huidige tonnen, die men niet mooi vindt, mijn vrouw ook niet trouwens, meten 10x8mm. Ofwel 72x57 cm.
De ruimte hier is 2m hoog, en er kunnen 6 lagen tonnen in. Er liggen er 5 maar er kan best nog een laag open dan hou je nog over.
Dus zeg 6 op 1,80m. Dan is een ton 30cm. Ze liggen iets in elkaar dus neem aan 35cm. De hoogte is dan iets van 50cm.
Mijn tonnen zijn dus veel te groot.

Een betere maat is 4,8x7mm.
Laat ik nou stokjes hebben van 4,8mm dik.
Stukjes van 7mm moeten dus de correcte tonnen vormen.

full

Dit klopt ook beter met het gegeven dat in deze ruimte ± 570 tonnen konden worden opgeslagen. Met mijn te grote tonnen zou dat zeker niet lukken.
Met de kleinere beter.

Dus heb ik nu 150 tonnen (10x8 mm) in de aanbieding. Wie biedt?

Laatst bewerkt:
Stukken beter Jan:D
Zeker als je kunt zien waar ze moeten liggen, dan zie je de verhoudingen beter.
Kruidvaatjes zijn de kleinste vaatjes die ze op het schip hadden volgens mij.

Back