HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 21
Hoera, ik heb weer een mijlpaal bereikt.
De eerste verlichting is operationeel. In de kruitkamer.

full

Foto: Verlichte kruitkamer met een ladder in de lightroom. De lantaarns staan in een afgesloten ruimte die bekleed is met gepolijst tin, wat moet werken als spiegel om een zo groot mogelijke lichtopbrengst te hebben. Twee panelen van de vloer staan rechtop om onder de vloer, waar in het echt kolen liggen, te kunnen kijken.

full

Foto: Kruitkamer vanaf de ander kant gezien.

full

Foto: Een kist met kanonskogels.

full

Foto: Overzicht van alles erop en eraan tot nu toe.

In het echt te zien op 8 nov. in Barneveld.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Kritische vraag

Maar goed bedoeld!

Hadden ze vroeger ook verlichting in de kruitkamer?

Het lijkt me dat een olielamp bij het kruit toch niet altijd een gelukkige combinatie was....
 
Jazeker was er licht. Maar inderdaad niet bij het kruit. De ruimte waar de lantaarns hangen is volledig afgesloten van de ruimte waar kruit ligt. Het heeft zelfs een eigen toegang vanaf het bovengelegen Orlopdek.
De "driehoekjes" waar de verlichting in hangt is met glas afgesloten van de kruitruimte.
 
Inderdaad heel mooi gemaakt en heel herkenbaar als de volgende foto's erbij haalt:

Weapons

Helaas zie je niet de kant van de lampen waar de driehoekige raampjes zitten, wel de vlakke kanten.
 
Maar goed bedoeld!

Hadden ze vroeger ook verlichting in de kruitkamer?

Het lijkt me dat een olielamp bij het kruit toch niet altijd een gelukkige combinatie was....


In post #210 staat dat uitgelegd Hans, de kruitkamer werd verlicht door olie lampen die achter glas in een andere ruimte stonden.
Daar staat ook een goede foto van.
Het personeel in die ruimte droeg ook geen schoenen, maar een soort sloffen om evt. vonken te voorkomen.
 
Ik wilde nog naar Portsmouth gaan, maar dat hoeft geloof ik niet meer. Dit model heeft voldoende details;);).
Paul
 
Update 22
De lightroom met de lampen heb ik zelf geïmproviseerd. Hij is niet toegankelijk en ik heb er geen foto's van gevonden.
Het is bekend dat de lantaarns achter glas staan en dat die ruimte is bekleed met glanzend gepoetst tin. Echter door de ramen van de kruitkamer is het niet goed zichtbaar.

full

Foto: Door ramen is de lantaarn-ruimte te zien.

Op de derde foto in bericht #210 is de layout aangegeven, zoals het nu is.
Hier een detail ervan.

full


Het gele vlak is de lightroom van waaruit de lantaarns bediend worden en die vanuit de kruitkamer niet toegankelijk is.
De uiterste linker en rechter delen van het witte vlak zijn wel vanuit de kruitkamer bereikbaar. Op foto's te zien, en deze ruimte wordt ook verlicht. Dus de afscheiding tussen de oranje lantaarns en de witte vlakken moet uit glas bestaan.
De ruimte tussen de oranje lantaarns en de blauwe kruitkamer is ook wit getekend en dat suggereerd dat het ook bereikbaar is vanuit de uiterste witte delen. Men zou dan nog tussen de lantaarns en de kruitkamer, aan de andere kant van de ramen door kunnen lopen. Maar dan moeten er ook deuren in zitten.
Om dit allemaal realistisch na te bouwen heb je dus meer info nodig. Maar het is allemaal wel heel erg klein. (Zou Robert (Victory 1:200) misschien geen probleem mee hebben) maar mij lukt dat niet meer. Het zijn structuren kleiner dan een meter, dus op schaal praat je over millimeters.

Daarom heb ik slechts de essentie weergegeven. Lantaarns in aparte ruimte verlichten door een raam de kruitkamer.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik nu helemaal into de Admiraliteits en aanverwante bouw methodes rond spioneer kwam ik nog een mooi voorbeeld tegen van een "stapelbaar" model.

Stapelbare_doorsnede.jpg
 
Klaas,
Deze kende ik nog niet. Leuk. Dit is inderdaad mijn idee. Alleen vind ik het ruim met alle dekbalken nog teveel afgedicht. Ik leg er minder op. Dat is dan minder correct, maar je ziet meer en beter.
Verder ziet dit model er heel gelikt en glimmend uit. Mooi dus.
Ik ga meer voor gebruikt en smerig. Dat is óók historisch correct maar dan van ander gezichtspunt uit gezien.

Deze week ga ik het ruim vullen met "lading", zodat ik as zaterdag in Barneveld een zo realistisch mogelijk model kan tonen. Foto's daarvan ga ik pas ná zaterdag hier posten. Als men het eerder wil zien is iedereen welkom in Barneveld.
Jan Zwart.
 
Alleen vind ik het ruim met alle dekbalken nog teveel afgedicht. Ik leg er minder op. Dat is dan minder correct, maar je ziet meer en beter.

Dat klopt, als je ze op de juiste afstand legt zie je nagenoeg niks meer.
Ik was er zelf vandaag nog even mee bezig, en na diverse keren meten en proberen krijg je een acceptabele inkijk als je er steeds één tussenuit laat.
 
Update 23
Iedereen die, as. Zaterdag, een model laat zien in Barneveld wil zijn model zo optimaal mogelijk laten zien. Ik ook.
Als je een opengewerkt model toont met doel te laten zien hoe het er inwendig uitziet, dan ontkom je er niet om het ruim, ruim gevuld hebben te hebben zoals het in het echt ook was.
Daarom heb ik tonnen nodig. Vooral veel tonnen.
Hier een paar foto's hoe ik tonnen heb gemaakt van gewone houten deuvels.

full


full


In drieen gezaagd.

full


Hulpstuk gemaakt om stukje deuvel vast te kunnen houden en tegen de schuurschijf te kunnen houden.

full


Met te schuren stukje deuvel

full


Geschuurd.

full


Voorraadje tonnen. De groeven suggereren iets van duigen. Het misstaat niet.

full


Met een viltstift voorzien van 'banden”.

full


Eindresultaat.
Met deze tonnen en een maatje groter is straks het model gevuld.
Ja, dat laat ik nu niet zien. Kom maar naar Barneveld.
En als je niet kunt komen wil ik misschien overwegen ( ;-) ;-) ) om ná zaterdag foto's hier te posten.

Wordt vervolgd.
.
 
Laatst bewerkt:
Haha - ik heb op exact dezelfde manier tonnetjes gemaakt. Heb alleen het hele grove patroon van het deuvelhout wat weggevijld.:)

Bij mij staan er een paar op het dek - het ruim was vol namelijk.

A.s. zaterdag te zien.
 
Jan, ik weet zeker dat jij het beter kunt...
De motivatie om op zaterdag a.s. het ruim gevuld te hebben is van ondergeschikt belang.
Probeer dit zelfde eens met een stukje gewoon rondhout, een restant mastdeel of zo.
Tonnen waren glad, de enige oneffenheid waren de duigen.
Blijf letten op de afwerking...
Tooltje is perfect te gebruiken, maar de naden zijn (naar mijn idee) véél te grof.
Als je een proefje gemaakt hebt uit rondhout, kun je ze héél licht inkerven met het puntje van een hobbymes.
(Is goedbedoelde sugestie hé ;))
 
Back
Top