hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Bezig met het maken van de fokkemarsra. De ra word gemaakt van 6 mm linderondhout en meet 242 mm.
Daar de constructie hetzelfde is als de grotemarsra, (behalve de lengte) verwijs ik naar pagina 49 post, 976 en pagina 50, post 991 en 994 van dit verslag. (foto,s als de ra word afgehangen)
 
Laatst bewerkt:
De fokkemarsra staat inmiddels in de verf evenals de lijzeilspieren. Terwijl dat lag te drogen verder gegaan met de ankers. De ankers zijn gemaakt van zacht gegoten metaal en terwijl ik de ankerring in de kop van de schacht stak, brak deze af precies op het gaatje waar de ring in moet.
Daar zacht metaal makkelijk te solderen is, heb ik druppel voor druppel soldeer op de schacht gelegd om zodoende weer genoeg materiaal te verkrijgen,

Op de foto het solderen van de kop.


De kop van de schacht weer op lengte.


Vierkant vijlen.


Nieuw gaatje van een mm geboord.


En weer zo goed als nieuw. Nu dus wat voorzichtiger de ringen aanbrengen.....
 
De één na laatste ra, fokkemarsra is gereed om te worden afgehangen,






Het einde komt in zicht, nog één ra, de fokkebramra, de ankers en de bijboten, de hangmatnetten en de reserve lijzeilspieren.
 
Vandaag de fokkebramra gemaakt, is een relatief eenvoudige ra, dus was goed te doen in één dag.
De constructie is hetzelfde als de grootbramra, is slechts iets geringer in lengte, namenlijk 146 mm.
Imiddels hangt de ra al op z,n plek en kan nu samen met de fokkemarsra worden getuigd,
(voor constructie zie; pag. 51-post 1019 en pag. 52-post 1030 grootbramra)

Alle ra,s hangen nu aan de masten,
 
Het optuigen van de fokkemast is bijna gereed, mars- en bramra zijn volledig getuigd,


Nu nog bezig met de schoten en halzen van de fokkera,

De hals loopt door het blok aan de top van de botteloef, naar de knecht alwaar deze word belegd.
 
De laatste mast, (fokkemast) is op de brassen van de fokke- en fokkemarsra compleet getuigd. Dat maakt de tuigage van de Diana dus bijna compleet. De genoemde brassen worden pas gezet als de bijboten op de kuil staan, de brassen zouden wat in de weg zitten, vandaar.

Op de foto de fokkera,
upload_2016-4-7_14-34-44.png
 
Brassen van de fokkebramra,
upload_2016-4-7_14-48-36.png


upload_2016-4-7_14-49-49.png

de vaste parten van de brassen zijn bevestigd aan de voet van de grootbramsteng, ze lopen dan via de blokken aan de ra naar twee enkelschijfsblokken aan de grootstengenstag naar...
upload_2016-4-7_14-53-45.png

...de onderkant van de zelfde stag door een dubbelblok naar twee ringen aan dek (op de bak) naast de beting achter de fokkemast.
 
Laatst bewerkt:
Een plaatje Piet, nu je zo'n beetje aan het eind van dit project bent Piet durf ik de vraag wel aan..........
Enig idee waar je gedachten naar uitgaat voor het volgende project ?

A3
 
Een plaatje Piet, nu je zo'n beetje aan het eind van dit project bent Piet durf ik de vraag wel aan..........
Enig idee waar je gedachten naar uitgaat voor het volgende project ?

A3
Het volgende project staat al grotendeels klaar, word de Sovereing of the Seas van DeAgostini.. Ik ga haar wel een persoonlijk tintje geven, maar dat zal je nog wel zien. Want ondanks dat er hier al een aantal verslagen staan van dit schip, ga ik toch ook weer een bouwverslag maken. Maar eerst moet de Diana helemaal klaar zijn.
 
Piet, jouw Diana is prachtig geworden. Die verdiend straks een heel mooi plekje in je kamer.
Nu alleen de bijboten en de laatste ankers nog?
 
Piet, jouw Diana is prachtig geworden. Die verdiend straks een heel mooi plekje in je kamer.
Nu alleen de bijboten en de laatste ankers nog?
Dank je wel Peter, ze komt niet in mijn kamer te staan, maar bij mijn broer in Terneuzen, ik heb er niet echt ruimte voor.
Tuigage is compleet, gisteren de laatste brassen gezet. Nu inderdaad de bijboten en de ankers nog, enkele reserve spieren en de hangmat netten.
 
Oké, ziet er mooi uit, vind het jammer dat ze een significant detail aan de romp mist.
Maar...... jij bent de bouwer hé;)
 
Back
Top