hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Tappendekplaatjes,

Eén van de minder makkelijke dingen om te monteren zijn de tappendekplaatjes op de afuiten.
De as waarmee het kanon op het rolpaard op en neer kan draaien heet de tap, vandaar tappendekplaatjes. Ze zijn uiteraard gruwelijk klein op je model en worden met twee nageltjes vast gezet. Hiervoor dienen eerst gaatjes te worden geboord anders splijt het hout.

Het boortje is 0,5 mm, daarna gaat er nog een boortje in van 0,7 mm ong. de dikte van het nageltje.
Een druppeltje secondelijm op het nageltje en vervolgens in het gaatje drukken.

Na montage,

En tenslotte na het zwart schilderen,

De kanonnen zij nu gereed om opgesteld te worden op het dek, waarna ze voorzien worden van talies en broeking.

Dat ziet er weer even perfect afgewerkt uit als je hele schip Piet.Agostini plakt die tappendekplaatjes.
Ik denk er aan om de spijker te simuleren met een drup lijm.

Dat ziet er weer even perfect afgewerkt uit als je hele schip Piet.Agostini plakt die tappendekplaatjes.
Ik denk er aan om de spijker te simuleren met een drup lijm.

De tappendekplaatjes worden wel vaker gewoon gelijmt, want zoals ik het doe ziet het er wel leuk uit, maar is eigenlijk ook helemaal niet goed. Normaal kunnen deze plaatjes scharnieren en zitten vast met een borgpen. Zodat de loop verwisseld kon worden. Maar omdat dit niet te realiseren is op deze schaal doe ik het altijd met nageltjes.
Op onderstaand plaatje zie je de originele bevestiging, (17e t/m 19e eeuw op houten rolpaarden)

Bedankt voor de uitleg Piet, dit had ik nog nooit gezien.
Ik moet toch wat scherper kijken als ik iets zit te bekijken heb ik nu in de gaten.

optuigen Carronade,

De carronade krijgt twee aanhaaltalies en een broeking. Daar de carronades zijwaarts bewegen krijgen ze geen terughaaltalie. De carronade heeft een zogenaamd glijpaard waarop ze slechts een stukje naar achteren kan bewegen om te laden. De dubbele aanhaaltalie is nodig voor de enorme terugslag tijdens het afvuren van de 32-ponds kogels.

Op de foto,s de blokken voor de aanhaaltalies en de broeking.

1e carronade staat opgesteld,

Ik moet slechts de touwtjes nog opschieten aan dek.

En NIET afschieten, want dan heb je geen boegspriet meer. ;)
Dat is de 2e keer dat je dit vermeld Jan, maar de carronade kan zowel naar links als naar rechts worden afgevuurd!
De achterste wielen staan haaks onder het glijpaard.

Zou je de Carronade dan niet onder een hoek plaatsen Piet? Is wat meer realistisch.
(anders schiet je geheid de boegspriet eraf:p)

Zou je de Carronade dan niet onder een hoek plaatsen Piet? Is wat meer realistisch.
(anders schiet je geheid de boegspriet eraf:p)
Misschien niet alleen naar de plaatjes kijken, maar ook de tekst lezen, is al 2 keer eerder wat van vermeld.....??

Piet, natuurlijk heb ik dat allemaal gelezen - ik volg je verslag ook:)
Maar soms is het wel eens leuk om een beetje te "stangen" - ik hoop dat je daar tegen kunt....:rolleyes:
(anders welgemeend excuus).

En verder: topwerk wat je maakt!

Piet, natuurlijk heb ik dat allemaal gelezen - ik volg je verslag ook:)
Maar soms is het wel eens leuk om een beetje te "stangen" - ik hoop dat je daar tegen kunt....:rolleyes:
(anders welgemeend excuus).

En verder: topwerk wat je maakt!
Ik kan dat wel hebben hoor Hans, maar ik dacht dat je het niet gelezen had. Excuus is niet nodig.
Bedankt voor je compliment!

Back