hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Scheepsbel,

De bel heeft zijn definitieve plek gekregen op de bak aan de voorkant van de kuil.

Nagelbanken verschansing,

De nagelbanken die aan de verschansing komen voor grotemast en bezaan zijn slechts een krappe 1,5mm dik. Ik heb er een latje van 1mm dik en 2mm breed op gelijmt om zodoende meer lijmoppervlak te verkrijgen om ze beter te kunnen bevestigen. Daar het potdek iets over de verschansing steekt, kan ik op deze manier straks ook beter de tuigage beleggen. Op de foto de nagelbank voor de grotemast aan bakboord.

2015_05_110190bewerkt-1.jpg

De positie van de nagelbanken (drie aan BB en drie aan SB) is belangrijk om eerst te bepalen om zodoende te vermijden dat de talies van de kanonnen in de weg gaan zitten en vise versa!

Laatst bewerkt:
Da's een goeie tip Piet. Nagelbanken laten zich altijd lastig verlijmen, en komen vaak los als je aan het beleggen bent (ervaring).

Nagelbanken en verschansingknechten gemonteerd,

nagelbank bezaanmast en knechten

Ik heb de vertikale knechten iets in moeten korten daar mijn verschansing lager is i.v.m. de open railing. (reeds besproken eerder in dit verslag, pagina 12 van dit verslag. Alleen ontbreken de foto,s nog die uit mijn album kwamen)

nageelbanken grotemast

Laatst bewerkt:
In de kuil had ik een aantal verschansingknechten vergeten, alsnog kunnen monteren met een lang pincet,

De nagelbanken blijven gewoon houtkleurig (ongeschilderd), maar de knechten krijgen waarschijnlijk de zelfde kleur als de verschansing okerrood van admiralty paints. (volgens kleurschema caldercraft)

Volgende karweitje is het optuigen en plaatsen van het geschut hetgeen bestaat uit tien 9-ponders en acht carronades,

Scheepsbel,

De bel heeft zijn definitieve plek gekregen op de bak aan de voorkant van de kuil.

Hoi Piet,

Mijn oog viel op de 4 roosters voor de scheepsbel en zag dat je ze licht bollend had afgeschuind, misschien maar een detail maar wel iets wat ik in de toekomst ook ga toepassen, bedankt.

A3

Hoi Piet,

Mijn oog viel op de 4 roosters voor de scheepsbel en zag dat je ze licht bollend had afgeschuind, misschien maar een detail maar wel iets wat ik in de toekomst ook ga toepassen, bedankt.

A3
Het zijn dit soort details die deze hobby zo leuk maken....

Optuigen geschut topdek,

Het optuigen van de kanonnen gaat wel een paar weken in beslag nemen, is allemaal erg klein en bewerkelijk.

i.v.m. de latere tuigage zoals want voor de fokkemast en tuigage boegspriet komen er op de bak geen 6, maar 5 stuks geschut, drie carronades en twee 9-ponders.

Dit word de definitieve opstelling. Daar de carronades zijwaarts kunnen bewegen plaats ik er één helemaal voor op de bak, die kan dan zowel naar rechts, links of naar voren afgevuurd worden.

Recht naar voren zou ik niet doen als je je boegspriet wil behouden. :)
Maar hij staat er ook een beetje naast hé?

Back